Audi, A4, TDIe, rijtest, verbruik, diesel

Rijtest Audi A4 2.0 TDIe: Ook in de praktijk erg zuinig

AUTOVANDAAG – Audi komt met een nieuwe zuinige versie van de A4; de TDIe. Een verbruik van 4.6l/100 km is goed voor de portemonnee én het milieu. Wij gingen op pad met deze diesel met A-label.

TDIe

Het pakket maatregelen dat de A4 nog zuiniger maakt zit grotendeels verscholen in de auto. Zo is de 2.0 TDI dieselmotor tot 2.0 TDIe omgedoopt. Hij levert dan 136 pk, fractioneel minder dan de standaardversie (143 pk). De beloofde 4.6l/100km wordt volgens de boordcomputer heel aardig benaderd. Aan de pomp komen we uit op 5.1l/100km.

In trekkracht is er helemaal geen verschil; 320 Nm is allerminst bescheiden. Verder werkt de viercilinderdiesel met een start/stop-systeem dat automatisch de motor uitschakelt bij stilstand. Daarvoor moet je als taxichauffeur de versnelling zelf in vrij zetten, aangezien deze A4 alleen met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar is. Daarvan is de eindoverbrenging ietsje verlengd om lagere constante toerentallen mogelijk te maken, en dus het verbruik te drukken.

Banden

Andere bespaartrucs zijn te vinden in een iets verlaagd onderstel (20 mm), een vlakke, aerodynamische bodemplaat en het gebruik van autobanden met een lagere rolweerstand en een iets hogere spanning. Net als elke andere A4 past Audi intelligente, elektrische stuurbekrachtiging en een efficiënt werkende aircopomp toe. Ook steeds vaker aanwezig op andere modellen is het systeem dat remenergie terugwint en zo de dynamo ontlast; ook wel recuperatie genoemd.

Tot zover de theorie. Hoe rijdt de extra zuinige A4 2.0 TDIe? Heel goed! Naast het feit dat de diesel mooi gedempt aan de slag gaat, stelt hij zich indrukwekkend soepel op. De turbo verleent al vanaf 1400 toeren voelbaar assistentie waardoor al vlot kan worden opgeschakeld zonder aan acceleratie op afroep in te boeten. Dat gaat gemakkelijk!

Toerental

De techneuten hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat de tweeliterdiesel bij een zeer laag als hoog toerental niet begint de trillen of de dreunen. Duidelijk is dat de techniek goed op elkaar is ingesteld, dat zien we nog wel eens anders.

Helemaal als je het karakter van de zesbak in ogenschouw neemt. De eindoverbrenging mag dan wel verlengd zijn ten gunste van een lager verbruik, als chauffeur word je daar totaal niet mee lastig gevallen.

Comfort

In de praktijk rijdt de A4 2.0 TDIe dus eigenlijk als een normale uitvoering, waarbij de kracht van de diesel op verzoek ook tot een vlotte rijstijl uitnodigt en je nooit het gevoel hebt iets tekort te komen. Daarvoor monteert Audi ook een plezierig strak schakelende transmissie en een onderstel waarin een vleug dynamiek schuilt. Het is typisch Duits stevig en vrij strak, maar laat wel ruimte over voor dagelijks comfort.

De ecobanden dragen daar in positieve zin aan bij en hebben ook genoeg gripcapaciteiten. De besturing is zoals veel Audi’s lekker direct maar wel wat licht. Dat laatste is wel weer prettig voor ritten in rustiger vaarwater.

Start/stop-systeem

Vreemd is dat het start/stop-systeem het bij stops al opvallend snel genoeg vindt en de motor vervolgens doodleuk weer inschakelt. Zou Audi vrezen voor een te lage accuspanning na vijftien seconden rust? Of moet de klimaatregeling te zwaar aan de bak?

Wel slim dat de boordcomputer onderweg ook tips geeft om energie (en dus brandstof) te besparen, naast de gebruikelijke schakelindicator. Daarvoor geeft het display in de tellerwinkel tips om bijvoorbeeld de ramen te sluiten. Ook wordt het meerverbruik van de airconditioning of achterruitverwarming zichtbaar. Schakel je die uit, zie je direct resultaat.

Bijtelling

De A4 2.0 TDIe maakt net als elke andere A4 die verfijnde, hoogwaardige indruk in maar kan daar ook nog eens een pakket brandstofbesparende maatregelen aan bijdragen .

Zonder er veel voor te moeten laten kun je de 1 op 20 barrière aantikken, al verleidt de krachtige en zeer soepele TDI wellicht tot andere prioriteiten.

Specificaties: Audi A4 2.0 TDIe

Lengte:                        470 cm
Breedte:                       183 cm
Hoogte:                        143 cm
Wielbasis:                     281 cm
Gewicht:                       1450 kg
Inhoud kofferruimte:           480 liter
Motorinhoud:                   1968 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      136  pk / 4200 toeren
Koppel:                        320 Nm / 1750 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.5  seconden
Topsnelheid:                   215 km/h
CO2 uitstoot:                  115 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.6 l/100 km
Testverbruik:                  5.1 l/100 km
Prijs vanaf:                   37.850 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rijtest Audi A4 2.0 TDIe: Ook in de praktijk erg zuinig | TaxiPro
Audi, A4, TDIe, rijtest, verbruik, diesel

Rijtest Audi A4 2.0 TDIe: Ook in de praktijk erg zuinig

AUTOVANDAAG – Audi komt met een nieuwe zuinige versie van de A4; de TDIe. Een verbruik van 4.6l/100 km is goed voor de portemonnee én het milieu. Wij gingen op pad met deze diesel met A-label.

TDIe

Het pakket maatregelen dat de A4 nog zuiniger maakt zit grotendeels verscholen in de auto. Zo is de 2.0 TDI dieselmotor tot 2.0 TDIe omgedoopt. Hij levert dan 136 pk, fractioneel minder dan de standaardversie (143 pk). De beloofde 4.6l/100km wordt volgens de boordcomputer heel aardig benaderd. Aan de pomp komen we uit op 5.1l/100km.

In trekkracht is er helemaal geen verschil; 320 Nm is allerminst bescheiden. Verder werkt de viercilinderdiesel met een start/stop-systeem dat automatisch de motor uitschakelt bij stilstand. Daarvoor moet je als taxichauffeur de versnelling zelf in vrij zetten, aangezien deze A4 alleen met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar is. Daarvan is de eindoverbrenging ietsje verlengd om lagere constante toerentallen mogelijk te maken, en dus het verbruik te drukken.

Banden

Andere bespaartrucs zijn te vinden in een iets verlaagd onderstel (20 mm), een vlakke, aerodynamische bodemplaat en het gebruik van autobanden met een lagere rolweerstand en een iets hogere spanning. Net als elke andere A4 past Audi intelligente, elektrische stuurbekrachtiging en een efficiënt werkende aircopomp toe. Ook steeds vaker aanwezig op andere modellen is het systeem dat remenergie terugwint en zo de dynamo ontlast; ook wel recuperatie genoemd.

Tot zover de theorie. Hoe rijdt de extra zuinige A4 2.0 TDIe? Heel goed! Naast het feit dat de diesel mooi gedempt aan de slag gaat, stelt hij zich indrukwekkend soepel op. De turbo verleent al vanaf 1400 toeren voelbaar assistentie waardoor al vlot kan worden opgeschakeld zonder aan acceleratie op afroep in te boeten. Dat gaat gemakkelijk!

Toerental

De techneuten hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat de tweeliterdiesel bij een zeer laag als hoog toerental niet begint de trillen of de dreunen. Duidelijk is dat de techniek goed op elkaar is ingesteld, dat zien we nog wel eens anders.

Helemaal als je het karakter van de zesbak in ogenschouw neemt. De eindoverbrenging mag dan wel verlengd zijn ten gunste van een lager verbruik, als chauffeur word je daar totaal niet mee lastig gevallen.

Comfort

In de praktijk rijdt de A4 2.0 TDIe dus eigenlijk als een normale uitvoering, waarbij de kracht van de diesel op verzoek ook tot een vlotte rijstijl uitnodigt en je nooit het gevoel hebt iets tekort te komen. Daarvoor monteert Audi ook een plezierig strak schakelende transmissie en een onderstel waarin een vleug dynamiek schuilt. Het is typisch Duits stevig en vrij strak, maar laat wel ruimte over voor dagelijks comfort.

De ecobanden dragen daar in positieve zin aan bij en hebben ook genoeg gripcapaciteiten. De besturing is zoals veel Audi’s lekker direct maar wel wat licht. Dat laatste is wel weer prettig voor ritten in rustiger vaarwater.

Start/stop-systeem

Vreemd is dat het start/stop-systeem het bij stops al opvallend snel genoeg vindt en de motor vervolgens doodleuk weer inschakelt. Zou Audi vrezen voor een te lage accuspanning na vijftien seconden rust? Of moet de klimaatregeling te zwaar aan de bak?

Wel slim dat de boordcomputer onderweg ook tips geeft om energie (en dus brandstof) te besparen, naast de gebruikelijke schakelindicator. Daarvoor geeft het display in de tellerwinkel tips om bijvoorbeeld de ramen te sluiten. Ook wordt het meerverbruik van de airconditioning of achterruitverwarming zichtbaar. Schakel je die uit, zie je direct resultaat.

Bijtelling

De A4 2.0 TDIe maakt net als elke andere A4 die verfijnde, hoogwaardige indruk in maar kan daar ook nog eens een pakket brandstofbesparende maatregelen aan bijdragen .

Zonder er veel voor te moeten laten kun je de 1 op 20 barrière aantikken, al verleidt de krachtige en zeer soepele TDI wellicht tot andere prioriteiten.

Specificaties: Audi A4 2.0 TDIe

Lengte:                        470 cm
Breedte:                       183 cm
Hoogte:                        143 cm
Wielbasis:                     281 cm
Gewicht:                       1450 kg
Inhoud kofferruimte:           480 liter
Motorinhoud:                   1968 cc
Brandstof:                     diesel
Vermogen:                      136  pk / 4200 toeren
Koppel:                        320 Nm / 1750 toeren
Aandrijving:                   voor
Acceleratie 0-100 km/h:        9.5  seconden
Topsnelheid:                   215 km/h
CO2 uitstoot:                  115 gr/km (A-label)
Verbruik:                      4.6 l/100 km
Testverbruik:                  5.1 l/100 km
Prijs vanaf:                   37.850 euro
Bijtelling:                    20%

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.