Taxi Bavaria, GreenCab, Peer Swinkels, Camiel Eurlings, taxi

Bavaria GreenCab wordt landelijk netwerk elektrische taxi’s

De elektrische taxi’s van Prestige GreenCab worden ook ingezet als Taxi Bavaria. “Zodra het experiment is geslaagd, gaan we vervolgens het hele Taxi Bavaria-netwerk helpen te vergroenen”, kondigt een zelfverzekerde directeur George Jansen alvast aan.

Bierbrouwer Bavaria heeft grote plannen voor de marketing achter de Bavaria GreenCab, zegt Jansen.”We zijn straks het eerste landelijk dekkend netwerk van elektrische taxi’s in de wereld. Dat past ook uitstekend binnen de duurzame strategie van Bavaria.”

Taxi-Expo

De eerste elektrische GreenCab-taxi is dit weekend te bewonderen op de Taxi-Expo; de Mitsubishi iMiEV. Hij gaat dit jaar nog de straat op. De opgedane kennis van de proeftuin, die zo’n twee jaar duurt, wordt gebruikt om de bedrijven die deel uitmaken van het Taxi Bavaria-netwerk te helpen een gedeelte van hun vloot elektrisch te maken.

“Tegenwoordig staan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda bij bedrijven en instanties. Veel partijen willen wil milieuvriendelijk zijn én dus ook groen inkopen”, weet Jansen. “Als wij straks bij een aanbesteding als enige een landelijk dekkend netwerk van elektrische taxi’s kunnen aanbieden, is dat een uitgelezen kans.”

Landelijk taxinetwerk

Taxi Bavaria is het grootste taxinetwerk van Nederland. Met een vertegenwoordiging van 121 bedrijven, ruim 12.000 man personeel, 8.000 auto’s en daarmee 30% van de branche een flinke organisatie.

“Naast de nieuwe marketingplannen kunnen we de elektrische vloot uitstekend inzetten om in te schrijven op landelijke aanbestedingen. Ook de Taxi applicatie TXXI op iPhone en Android zal volledig geïntegreerd worden in onze plannen.”

Ritten

Terwijl daarmee nog niet wordt geadverteerd, komen er nu al een kleine 8.000 ritten per maand binnen. Bovendien stijgt het aantal mensen met zo’n smartphone explosief de laatste maanden, waardoor het aantal gebruikers nog meer zal toenemen, zo verwacht Jansen.

“We zijn nu deze applicatie volledig aan het koppelen aan de agendapakketten van de bedrijven in het Taxi Bavaria-netwerk. Hierdoor hoeft men straks niet meer te bellen, maar een simpele druk op de knop is genoeg om een taxi te bestellen. Met een sms’je wordt de klant direct op de hoogte gebracht hoe laat de taxi arriveert. Volledig geautomatiseerd.”

Aanbestedingen

Taxi Bavaria probeert niet alleen straattaxi-omzet te generen voor de partners, ook wordt regelmatig op aanbestedingen ingeschreven. Vooralsnog heeft Taxi Bavaria slechts bij één aanbesteding de opdracht binnen gehaald; namelijk een aantal percelen van verzekeraar Achmea.

“Wij schrijven uitsluitend in met goede tarieven, omdat we kwaliteit willen bieden. Jammer genoeg  is prijs nog steeds het belangrijkste gunningcriterium bij 99% van de aanbestedingen”, zegt Jansen. “Ondanks het huidige economische klimaat zijn er telkens weer taxibedrijven die goedkoper inschrijven dan de kostprijs.”

Tarieven

“De branche is onvoldoende opgewassen tegen deze uitmelkstrategie van aanbestedende partijen. We moeten sterk zijn en NEE zeggen zodat we gezonde tarieven mogen rekenen. Nu krijgt niet de beste kandidaat, maar de beste sollicitant de job. En daar zit een wezenlijk verschil in. Want het leveren van slechte prestaties heeft vaak onvoldoende gevolgen.”

“Ook onderwerpen als objectiviteit en innovatie worden nauwelijks meegewogen”, vervolgt Jansen. “In Zweden bijvoorbeeld is innovatie een van de belangrijkste criteria. De minimumprijs wordt vaak aangegeven. Dit zou hier ook moeten gebeuren. Met het GreenCab concept hebben we meerwaarde en kunnen daarmee ook zaken recht zetten”

Subsidie

Met de huidige proeftuinen worden straks dertig tot veertig elektrische voertuigen ingezet als taxi. Jansen: “De subsidie helpt ons de eerste bottelnecks door. De prijs van de voertuigen is nog aan de hoge kant en de infrastructuur van snelllaadpunten moet nog worden gerealiseerd. Maar ik hoop dat de early adaptors binnen het Taxi Bavaria-netwerk over een jaar al mee kunnen gaan doen.”

Taxi Bavaria, GeenCab, elektrische taxi

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bavaria GreenCab wordt landelijk netwerk elektrische taxi’s | TaxiPro
Taxi Bavaria, GreenCab, Peer Swinkels, Camiel Eurlings, taxi

Bavaria GreenCab wordt landelijk netwerk elektrische taxi’s

De elektrische taxi’s van Prestige GreenCab worden ook ingezet als Taxi Bavaria. “Zodra het experiment is geslaagd, gaan we vervolgens het hele Taxi Bavaria-netwerk helpen te vergroenen”, kondigt een zelfverzekerde directeur George Jansen alvast aan.

Bierbrouwer Bavaria heeft grote plannen voor de marketing achter de Bavaria GreenCab, zegt Jansen.”We zijn straks het eerste landelijk dekkend netwerk van elektrische taxi’s in de wereld. Dat past ook uitstekend binnen de duurzame strategie van Bavaria.”

Taxi-Expo

De eerste elektrische GreenCab-taxi is dit weekend te bewonderen op de Taxi-Expo; de Mitsubishi iMiEV. Hij gaat dit jaar nog de straat op. De opgedane kennis van de proeftuin, die zo’n twee jaar duurt, wordt gebruikt om de bedrijven die deel uitmaken van het Taxi Bavaria-netwerk te helpen een gedeelte van hun vloot elektrisch te maken.

“Tegenwoordig staan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda bij bedrijven en instanties. Veel partijen willen wil milieuvriendelijk zijn én dus ook groen inkopen”, weet Jansen. “Als wij straks bij een aanbesteding als enige een landelijk dekkend netwerk van elektrische taxi’s kunnen aanbieden, is dat een uitgelezen kans.”

Landelijk taxinetwerk

Taxi Bavaria is het grootste taxinetwerk van Nederland. Met een vertegenwoordiging van 121 bedrijven, ruim 12.000 man personeel, 8.000 auto’s en daarmee 30% van de branche een flinke organisatie.

“Naast de nieuwe marketingplannen kunnen we de elektrische vloot uitstekend inzetten om in te schrijven op landelijke aanbestedingen. Ook de Taxi applicatie TXXI op iPhone en Android zal volledig geïntegreerd worden in onze plannen.”

Ritten

Terwijl daarmee nog niet wordt geadverteerd, komen er nu al een kleine 8.000 ritten per maand binnen. Bovendien stijgt het aantal mensen met zo’n smartphone explosief de laatste maanden, waardoor het aantal gebruikers nog meer zal toenemen, zo verwacht Jansen.

“We zijn nu deze applicatie volledig aan het koppelen aan de agendapakketten van de bedrijven in het Taxi Bavaria-netwerk. Hierdoor hoeft men straks niet meer te bellen, maar een simpele druk op de knop is genoeg om een taxi te bestellen. Met een sms’je wordt de klant direct op de hoogte gebracht hoe laat de taxi arriveert. Volledig geautomatiseerd.”

Aanbestedingen

Taxi Bavaria probeert niet alleen straattaxi-omzet te generen voor de partners, ook wordt regelmatig op aanbestedingen ingeschreven. Vooralsnog heeft Taxi Bavaria slechts bij één aanbesteding de opdracht binnen gehaald; namelijk een aantal percelen van verzekeraar Achmea.

“Wij schrijven uitsluitend in met goede tarieven, omdat we kwaliteit willen bieden. Jammer genoeg  is prijs nog steeds het belangrijkste gunningcriterium bij 99% van de aanbestedingen”, zegt Jansen. “Ondanks het huidige economische klimaat zijn er telkens weer taxibedrijven die goedkoper inschrijven dan de kostprijs.”

Tarieven

“De branche is onvoldoende opgewassen tegen deze uitmelkstrategie van aanbestedende partijen. We moeten sterk zijn en NEE zeggen zodat we gezonde tarieven mogen rekenen. Nu krijgt niet de beste kandidaat, maar de beste sollicitant de job. En daar zit een wezenlijk verschil in. Want het leveren van slechte prestaties heeft vaak onvoldoende gevolgen.”

“Ook onderwerpen als objectiviteit en innovatie worden nauwelijks meegewogen”, vervolgt Jansen. “In Zweden bijvoorbeeld is innovatie een van de belangrijkste criteria. De minimumprijs wordt vaak aangegeven. Dit zou hier ook moeten gebeuren. Met het GreenCab concept hebben we meerwaarde en kunnen daarmee ook zaken recht zetten”

Subsidie

Met de huidige proeftuinen worden straks dertig tot veertig elektrische voertuigen ingezet als taxi. Jansen: “De subsidie helpt ons de eerste bottelnecks door. De prijs van de voertuigen is nog aan de hoge kant en de infrastructuur van snelllaadpunten moet nog worden gerealiseerd. Maar ik hoop dat de early adaptors binnen het Taxi Bavaria-netwerk over een jaar al mee kunnen gaan doen.”

Taxi Bavaria, GeenCab, elektrische taxi

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.