Mercedes, B-Klasse, E-CELL, elektrische auto, waterstof

Elektrische auto’s van Mercedes-Benz: Tech Day E-Drive

AUTOVANDAAG – De taxi van de toekomst rijdt waarschijnlijk niet op benzine of diesel. Mercedes-Benz werkt daarom hard aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Inmiddels hebben de Duitsers een aantal modellen up and running.

We maken tijdens de Tech Day E-Drive nader kennis met de A-Klasse E-CELL en B-Klasse F-CELL.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft sinds het afgelopen najaar vier elektrische modellen paraat; de Mercedes-Benz A-Klasse E-CELL, de B-Klasse F-CELL, de Vito E-CELL en – laten we die er ook bij nemen – de smart electric drive. De kanttekening hierbij is dat nog geen van deze vier daadwerkelijk in de showroom staat.

De uitrol naar deze elektrische auto’s verloopt gefaseerd en in eerste instantie via (zakelijke) leaseconstructies. De Tech Day E-Drive was zodoende een interessante testdag om te zien wat ons te wachten staat op korte termijn.

A-Klasse E-CELL

Das Haus heeft een aantal eigen elektrische auto’s ontwikkeld. Een daarvan is de A-Klasse E-CELL. Deze rolt sinds afgelopen najaar in beperkte oplage van de band. Mercedes heeft er nu 500 gebouwd, bestemd voor Frankrijk, Duitsland en Nederland.

De elektrische A-Klasse gaat louter via een meerjarige leaseconstructie de weg voor overheid en het bedrijfsleven om praktijkervaring op te doen.

Modellen

Op basis van de volgende generatie A-Klasse verschijnt wel een elektrische versie in de showroom. Dat betekent niet dat de huidige E-CELL waar wij mee kunnen rijden achterhaald is. Om te beginnen is de aandrijflijn modulair opgebouwd en daardoor breed inzetbaar in meerdere modellen.

Zo is de 95 pk sterke elektromotor van de A-Klasse identiek aan die van grotere broer B en is de accutechniek geleend van de smart. Dat dit aanzienlijk kosten bespaart laat zich raden. Bovendien leent de A-Klasse van nu zich uitstekend om te worden ‘geëlektrificeerd’.

Capaciteit

Door de sandwichconstructie van de wagenbodem laten de batterijen – met dubbele capaciteit ten opzichte van de smart – zich veilig centraal en onderin de auto tussen de assen plaatsen. Hierdoor blijft ook het zwaartepunt laag.

Het verbaast ons ook niet dat de A-Klasse E-CELL eigenlijk net zo rijdt als elke andere conventionele A-Klasse met automatische transmissie. Door het slechts minimale gezoem van de elektromotor is het ook nog eens veel stiller aan boord.

Topsnelheid

Met 95 pk achter het stroompedaal blijkt deze E-CELL prima bedeeld om soepel, vlot en zonder te schakelen de omgeving van Valencia te verkennen en weet je niet beter dan ‘gewoon’ te autorijden. De beloofde sprinttijd (14 seconden) van 0-100 gaf al een hint in die richting. Daarbij heeft de A-Klasse met een topsnelheid van 150 km/u ook gewoon de capaciteiten om de snelweg op te gaan.

Afhankelijk van je rijstijl en –omstandigheden zit er een actieradius van 255 km in het vat; iets waar de Duitsers ongetwijfeld in hun nopjes mee zijn. Vrijwel alle elektrische auto’s van andere merken – zoals de Nissan LEAF en Mitsubishi i-MiEV – zitten daar flink onder. De bodemconstructie werpt z’n vruchten af.

Recuperatie

Binnenin verraadt alleen het aangepaste instrumentarium zijn elektrische inborst. Daarop is te zien hoeveel energie er naar de wielen gaat en wat er wordt teruggewonnen bij afremmen. Dit laatste proces heeft recuperatie en zien we ook al terug op moderne benzine of dieselauto’s.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nissan LEAF en diverse hybride-modellen geen groot centraal informatiescherm waarop de actuele energiestromen zichtbaar zijn. We moeten het gewoon doen met de bestaande boordcomputer die vertrouwde informatie weergeeft over gemiddelde snelheid, verbruik en actieradius. De transformatie houdt Mercedes-Benz simpel en toegankelijk, al weten we niet hoe de toekomstige, compleet nieuw ontwikkelde modellen bedeeld zijn.

B-Klasse F-CELL

De B-Klasse F-CELL is het tweede elektrisch aangedreven model uit de familie en volgt de A-Klasse F-CELL uit 2004 op die niet het productiestadium heeft bereikt. Hoewel de type-aanduiding met andere elektrische modellen verschilt rijdt de B-Klasse F-CELL ook op stroom, maar realiseert dat op een andere manier.

F-CELL staat voor fuel cell (brandstofcel), wat in dit geval inhoudt dat de B-Klasse geen stroom tankt maar waterstof opslaat. Deze brandstof wordt in de auto zelf omgezet tot elektriciteit, waarmee de elektromotor de voorwielen kan aandrijven. Daarbij komt er alleen waterdamp uit de uitlaat en is de B-Klasse F-CELL dus ook lokaal emissievrij te rijden, net als broertje ‘A’.

Waterstof

Hoewel de infrastructuur voor waterstof tanken nog lang niet is ingeburgerd, en de toekomst van rijden op waterstof daardoor minder inzichtelijk is, laat de B-Klasse met brandstofcel wel zien dat de techniek – die door de jaren heen aanzienlijk compacter en efficiënter is geworden – verder helemaal klaar voor gebruik is.

In de B genereert de elektromotor 136 pk, iets dat na overstap vanuit de A-Klasse goed voelbaar is. Waarbij de A-Klasse gewoon lekker meekomt met het verkeer en doet wat er wordt gevraagd, voelt de kracht van de elektromotor (met 290 Nm trekkracht!) verrassend aan. In dezelfde stilte maar met een vliegende start snelt de brandstofcel naar maximaal 170 km/u.

Tanken

Hoewel tot slot het tanken van waterstof nog een issue is, springt de techniek er wel zuinig mee om. Een volle tank biedt een behoorlijke reikwijdte van 385 km. Deze ruime actieradius is niet ten koste gegaan van bagage- en binnenruimte, net als de A-Klasse zijn de verschillen met de conventionele versies nauwelijks zichtbaar.

Inmiddels zijn er 100 exemplaren van de Vito E-CELL in gebruik, dit jaar komen er nog 2000 bij. De aandrijflijn is identiek aan die van de A-Klasse, waardoor de grote bestelbus het met dezelfde 95 pk elektromotor moet stellen.

Vito E-CELL

Mercedes-Benz limiteert de topsnelheid op 80 km/u om een acceptabele 130 km actieradius te realiseren. Gezien in zijn taakomschrijving de focus meer op laadruimte ligt dan op snelheid, is het goed om te weten dat de Vito E-CELL maximaal 900 kg aan goederen of personen van A naar B kan brengen.

En dat doet de Vito E-CELL zonder uitstoot en met het gebruikelijke veiligheidsniveau. Want net als de bestaande dieselvarianten is ABS en ESP standaard en zijn de gebruikelijke botsproeven tijdens de ontwikkeling doorlopen.

Wanneer de elektrische Mercedessen op grote schaal beschikbaar komen voor de taxibranche, is nu nog onbekend.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Elektrische auto’s van Mercedes-Benz: Tech Day E-Drive | TaxiPro
Mercedes, B-Klasse, E-CELL, elektrische auto, waterstof

Elektrische auto’s van Mercedes-Benz: Tech Day E-Drive

AUTOVANDAAG – De taxi van de toekomst rijdt waarschijnlijk niet op benzine of diesel. Mercedes-Benz werkt daarom hard aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Inmiddels hebben de Duitsers een aantal modellen up and running.

We maken tijdens de Tech Day E-Drive nader kennis met de A-Klasse E-CELL en B-Klasse F-CELL.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft sinds het afgelopen najaar vier elektrische modellen paraat; de Mercedes-Benz A-Klasse E-CELL, de B-Klasse F-CELL, de Vito E-CELL en – laten we die er ook bij nemen – de smart electric drive. De kanttekening hierbij is dat nog geen van deze vier daadwerkelijk in de showroom staat.

De uitrol naar deze elektrische auto’s verloopt gefaseerd en in eerste instantie via (zakelijke) leaseconstructies. De Tech Day E-Drive was zodoende een interessante testdag om te zien wat ons te wachten staat op korte termijn.

A-Klasse E-CELL

Das Haus heeft een aantal eigen elektrische auto’s ontwikkeld. Een daarvan is de A-Klasse E-CELL. Deze rolt sinds afgelopen najaar in beperkte oplage van de band. Mercedes heeft er nu 500 gebouwd, bestemd voor Frankrijk, Duitsland en Nederland.

De elektrische A-Klasse gaat louter via een meerjarige leaseconstructie de weg voor overheid en het bedrijfsleven om praktijkervaring op te doen.

Modellen

Op basis van de volgende generatie A-Klasse verschijnt wel een elektrische versie in de showroom. Dat betekent niet dat de huidige E-CELL waar wij mee kunnen rijden achterhaald is. Om te beginnen is de aandrijflijn modulair opgebouwd en daardoor breed inzetbaar in meerdere modellen.

Zo is de 95 pk sterke elektromotor van de A-Klasse identiek aan die van grotere broer B en is de accutechniek geleend van de smart. Dat dit aanzienlijk kosten bespaart laat zich raden. Bovendien leent de A-Klasse van nu zich uitstekend om te worden ‘geëlektrificeerd’.

Capaciteit

Door de sandwichconstructie van de wagenbodem laten de batterijen – met dubbele capaciteit ten opzichte van de smart – zich veilig centraal en onderin de auto tussen de assen plaatsen. Hierdoor blijft ook het zwaartepunt laag.

Het verbaast ons ook niet dat de A-Klasse E-CELL eigenlijk net zo rijdt als elke andere conventionele A-Klasse met automatische transmissie. Door het slechts minimale gezoem van de elektromotor is het ook nog eens veel stiller aan boord.

Topsnelheid

Met 95 pk achter het stroompedaal blijkt deze E-CELL prima bedeeld om soepel, vlot en zonder te schakelen de omgeving van Valencia te verkennen en weet je niet beter dan ‘gewoon’ te autorijden. De beloofde sprinttijd (14 seconden) van 0-100 gaf al een hint in die richting. Daarbij heeft de A-Klasse met een topsnelheid van 150 km/u ook gewoon de capaciteiten om de snelweg op te gaan.

Afhankelijk van je rijstijl en –omstandigheden zit er een actieradius van 255 km in het vat; iets waar de Duitsers ongetwijfeld in hun nopjes mee zijn. Vrijwel alle elektrische auto’s van andere merken – zoals de Nissan LEAF en Mitsubishi i-MiEV – zitten daar flink onder. De bodemconstructie werpt z’n vruchten af.

Recuperatie

Binnenin verraadt alleen het aangepaste instrumentarium zijn elektrische inborst. Daarop is te zien hoeveel energie er naar de wielen gaat en wat er wordt teruggewonnen bij afremmen. Dit laatste proces heeft recuperatie en zien we ook al terug op moderne benzine of dieselauto’s.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nissan LEAF en diverse hybride-modellen geen groot centraal informatiescherm waarop de actuele energiestromen zichtbaar zijn. We moeten het gewoon doen met de bestaande boordcomputer die vertrouwde informatie weergeeft over gemiddelde snelheid, verbruik en actieradius. De transformatie houdt Mercedes-Benz simpel en toegankelijk, al weten we niet hoe de toekomstige, compleet nieuw ontwikkelde modellen bedeeld zijn.

B-Klasse F-CELL

De B-Klasse F-CELL is het tweede elektrisch aangedreven model uit de familie en volgt de A-Klasse F-CELL uit 2004 op die niet het productiestadium heeft bereikt. Hoewel de type-aanduiding met andere elektrische modellen verschilt rijdt de B-Klasse F-CELL ook op stroom, maar realiseert dat op een andere manier.

F-CELL staat voor fuel cell (brandstofcel), wat in dit geval inhoudt dat de B-Klasse geen stroom tankt maar waterstof opslaat. Deze brandstof wordt in de auto zelf omgezet tot elektriciteit, waarmee de elektromotor de voorwielen kan aandrijven. Daarbij komt er alleen waterdamp uit de uitlaat en is de B-Klasse F-CELL dus ook lokaal emissievrij te rijden, net als broertje ‘A’.

Waterstof

Hoewel de infrastructuur voor waterstof tanken nog lang niet is ingeburgerd, en de toekomst van rijden op waterstof daardoor minder inzichtelijk is, laat de B-Klasse met brandstofcel wel zien dat de techniek – die door de jaren heen aanzienlijk compacter en efficiënter is geworden – verder helemaal klaar voor gebruik is.

In de B genereert de elektromotor 136 pk, iets dat na overstap vanuit de A-Klasse goed voelbaar is. Waarbij de A-Klasse gewoon lekker meekomt met het verkeer en doet wat er wordt gevraagd, voelt de kracht van de elektromotor (met 290 Nm trekkracht!) verrassend aan. In dezelfde stilte maar met een vliegende start snelt de brandstofcel naar maximaal 170 km/u.

Tanken

Hoewel tot slot het tanken van waterstof nog een issue is, springt de techniek er wel zuinig mee om. Een volle tank biedt een behoorlijke reikwijdte van 385 km. Deze ruime actieradius is niet ten koste gegaan van bagage- en binnenruimte, net als de A-Klasse zijn de verschillen met de conventionele versies nauwelijks zichtbaar.

Inmiddels zijn er 100 exemplaren van de Vito E-CELL in gebruik, dit jaar komen er nog 2000 bij. De aandrijflijn is identiek aan die van de A-Klasse, waardoor de grote bestelbus het met dezelfde 95 pk elektromotor moet stellen.

Vito E-CELL

Mercedes-Benz limiteert de topsnelheid op 80 km/u om een acceptabele 130 km actieradius te realiseren. Gezien in zijn taakomschrijving de focus meer op laadruimte ligt dan op snelheid, is het goed om te weten dat de Vito E-CELL maximaal 900 kg aan goederen of personen van A naar B kan brengen.

En dat doet de Vito E-CELL zonder uitstoot en met het gebruikelijke veiligheidsniveau. Want net als de bestaande dieselvarianten is ABS en ESP standaard en zijn de gebruikelijke botsproeven tijdens de ontwikkeling doorlopen.

Wanneer de elektrische Mercedessen op grote schaal beschikbaar komen voor de taxibranche, is nu nog onbekend.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.