Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Aardgas in trek tijdens Mercedes-Benz ‘Taxi on Tour’

De taxibranche heeft erg te lijden onder de huidige hoge dieselprijs. Voor sommige taxibedrijven biedt de overstap naar het rijden op aardgas veel voordelen. De Mercedes Sprinter NGT krijgt dan ook veel aandacht tijdens de Mercedes-Benz ‘Taxi on Tour‘.

Bij de tour bezoekt Mercedes-Benz taxibedrijven met een E-Klasse (Euro 5), de Vito Combi Crew 3-3-3 opstelling, de Vito Combi XL met een 2-2-2-3 opstelling, de Viano 3.0 CDI en een Sprinter 316 NGT affabriek aardgas rolstoelbus.  Donderdag was de omgeving Den Haag aan de beurt.

Wagenpark

Taxibedrijf Deltax uit Delft heeft al een paar Sprinters op aardgas in het wagenpark van 80 voertuigen. “Diesel is tegenwoordig toch niet meer te betalen?”, vindt directeur Peter van der Salm. “Biogas is de toekomst.”

Taxibedrijven zijn wel afhankelijk van een aardgas-vulpunt in de buurt van het taxibedrijf, weet Van der Salm. “Volgens sommige contracten moeten we 90% van de ritten op aardgas rijden. Maar als er geen vulpunten zijn, kunnen we dat niet waarmaken. Voor ons is vooral het prijsverschil met diesel interessant. Dus komt er hier een vulpunt, is uitbreiding van het aantal voertuigen op aardgas erg interessant.”

Aanbesteding

Ook Achttax uit Den Haag kijkt nieuwsgierig naar de aardgas-ontwikkelingen. Maar dit taxibedrijf blijft voorlopig nog diesel rijden met zijn wagenpark van 120 voertuigen. “Tenzij ik gedwongen word over te stappen bij aanbestedingen”, zegt directeur Peter Verhoef.

“Onze chauffeurs werken bijvoorbeeld drie uur per dag bij schoolvervoer waarbij ze maximaal 90 kilometer rijden. Ze nemen de bus altijd mee naar huis. Met aardgas moeten ze dan om de 2,5 dag tanken. Als ze dan speciaal naar een aardgas-station moeten omrijden, kost dat gemiddeld een half uur extra per chauffeur per 7,5 uur arbeid. Dat weegt niet op tegen de kostenvoordelen.”

Proefrit

Een chauffeur van Achttax maakt een proefritje in de Sprinter NGT. “Het rijdt erg lekker”, vindt hij. “Je merkt alleen wel goed dat er een benzine-moter in zit aan het toerental. Maar hij is ook stiller dan een diesel.”

Mercedes-Benz, hofleverancier in de taxibranche, heeft onlangs de E 200 NGT geïntroduceerd. Ook Van Steeg Taxi’s BV en Van Steeg Bussen BV uit Wassenaar kijkt met grote interesse naar de aargas-modellen van Mercedes-Benz.

MVO

“Wij doen voornamelijk hoogwaardig zakelijk vervoer. De overheid zou eigenlijk al in 2010 100% duurzaam inkopen. Dat hebben ze niet gehaald, maar het rijden op aardgas past erg goed in onze filosofie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen”, vertelt Ernest van Panhuys.

“We rijden voornamelijk op de lijn Schiphol – Den Haag. Daar zijn nu al drie aardgaspompen, dat zou genoeg moeten zijn. En de categorie klanten die wij vervoeren, zoals ambassadeurs, rijdt graag op aardgas of groengas.”

Bart Pals

‘Taxi on Tour’ is volgende week te vinden in de provincie Noord-Holland. De Vito Combi Crew en de Vito Combi XL biedt Mercedes-Benz nu aan voor een actieprijs van € 20.995 en € 21.995 ex/ex compleet gereed voor de taxikeuring.

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on TourMercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Mercedes-Benz, Taxi on Tour

Lees ook: Mercedes-Benz gaat Nederland door met ‘Taxi on Tour’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.