TaxiPro.nl, elektrische taxi, Nissan Leaf, Prestige GreenCab

Elektrische Nissan Leaf als taxi: begin met contractvervoer

Is het mogelijk een volle dag te rijden met een elektrische taxi als er onderweg voldoende bijgeladen kan worden? TaxiPro.nl nam de proef op de som met een splinternieuwe elektrische Nissan Leaf van Prestige GreenCab tijdens de Ecomobiel Bedrijfswagen Rally.

De Nissan Leaf is vooralsnog de enige 100% elektrische auto die voldoet aan de kwaliteitseisen voor het taxivervoer. Hij beschikt over dezelfde binnenruimte, kwaliteit stoelen en rijeigenschappen als iedere andere luxewagen.

Bovendien biedt het voertuig een uistekende rijervaring voor de chauffeur. Luxezaken als airco en groot navigatiescherm zijn standaard. Bovendien is hij ontworpen als elektrische auto. Dit komt de veiligheid en het rijgedrag ten goede. Het rijdt heerlijk en is vooral heel stil.

Opladen

De route was als volgt gepland: ’s ochtends vertrekken uit Breda, bijladen in Den Bosch. Dan een route van 100 km waarbij onderweg voldoende tijd zou zijn voor bijladen, weer opladen in eindpunt Helmond en weer terug naar Breda. In totaal 225 kilometer. Volgens het display van de Nissaf Leaf  kan hij 160 kilometer rijden op een volle tank. Met voldoende oplaadmogelijkheden zou het dus moeten lukken om de route binnen één dag af te leggen.

Om het beloofde rijbereik waar te maken is het belangrijk om niet vol gas te geven op de snelweg, zo hebben we gemerkt. De Leaf is het zuinigst wanneer er in de stad of provinciale wegen wordt gereden. Mocht je toch de snelweg pakken, dan geldt: hoe zachter hoe beter. Houd dus een maximumsnelheid aan van 80-90 km/uur.

Snelheid

Oorzaak is de exponentieel toenemende luchtweerstand bij hogere snelheden. Waar een reguliere verbrandingsmotor optimaal rendeert bij een snelheid van 70 kilometer per uur, werkt de elektrische motor heel anders. Vandaar ook de forse acceleratie bij iedere snelheid. En, niet onbelangrijk voor het rijcomfort: geheel traploos.

Elektrisch rijden vergt een goede planning van tevoren. Immers, een uur laden aan een gewoon stopcontact levert een extra rijbereik op van 20 km. Een snellaadpaal in de buurt van de taxicentrale waarbij in 30 minuten de accu voor 80% opgeladen kan worden is daarom zeer aan te bevelen voor een taxibedrijf dat de Leaf in wil zetten voor dagelijks taxivervoer.

Vanwege een te optimistische inschatting en het ontbreken van een snellaadpaal heeft TaxiPro.nl een alternatieve route moeten nemen om die middag toch thuis te komen.

Brandstofkosten

De Leaf kost net geen 35.000 euro inclusief BTW. Daar tegenover staat wel dat de brandstofkosten halveren. Een volle accu is 27 kwh. Zelfs tegen de consumentenprijs van ongeveer 21 cent per kwh, kost het afleggen van 120 praktijkkilometers 5,67 euro; nog geen 5 cent per kilometer. Daarbij kunnen bedrijven individueel korting bedingen bij stroombedrijven.

Ook is de verwachting dat de onderhoudskosten van een Elektrisch Vehicle stukken lager zijn omdat er minder draaien onderdelen zijn. Dit zorgt voor minder slijtage en er zijn ook geen vloeistoffen en filters meer nodig.

Contractvervoer

De elektrische Nissan Leaf is qua rij-eigenschappen al zeer geschikt om in te zetten als taxi. Ook biedt hij voldoende ruimte voor drie volwassen passagiers. In combinatie met een traditioneel wagenpark kan de taxi-centrale de Leaf inplannen voor ritten waar de route vast staat en die binnen de actieradius vallen.

Door de elektrische taxi’s van Prestige GreenCab kan de taxibranche ervaring opdoen met elektrisch taxi-rijden. Het gebruik van 100% elektrisch vervoer kan nu al immers van doorslaggevend belang zijn bij de gunning van een contract. Zeker in deze tijd van (duurzaam) Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Bart Pals

TaxiPro.nl, elektrische taxi, Nissan Leaf, Prestige GreenCab

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.