snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

‘Bijtelling 7% op elektrische auto slecht voor taxibranche’ (opinie)

Het besluit van de Tweede Kamer om de bijtelling voor elektrische auto’s vanaf 2014 te verhogen naar 7% zal nadelige gevolgen hebben voor de elektrische taxibranche. De maatregel staat de ontwikkeling van een goede laadinfrastructuur om effectief elektrisch taxi te kunnen rijden in de weg, zo betoogt George Jansen van Greencab.

OPINIE – Als taxibranche kennen we de grillen van de overheid al. Maar nu besmet het kortzichtige en inconsistente gedrag van de Tweede Kamer een diepgewortelde economische ontwikkeling met het Amendement dat is aangenomen inzake bijtelling (7%) Elektrische auto’s (EV).

Elektrische auto

Op 17 november heeft de Tweede Kamer gestemd over een door coalitiepartijen ingediend amendement, wat gaat over de invoering van een categorie met 7% bijtelling voor plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Dit gaat over een 7%-bijtelling voor nieuwe plug-in hybrides en elektrische auto’s met een eerste tenaamstelling vanaf 2014.

GreenCab vindt dit  kortzichtig en inconsistent van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Kortzichtig omdat de vermeende korte termijn ‘winst’ er helemaal niet is en inconsistent omdat het een ernstige breuk is met het afgesproken beleid en doelstellingen.

Elektrisch vervoer

Het bedrijfsleven dat zich de afgelopen jaren enorm heeft ingezet en zelf heeft geïnvesteerd om een volledige markt te ontwikkelen rondom elektrisch rijden is daarmee de ‘’man met de hamer’’ (lees 2e kamer), behoorlijk tegen gekomen. Dezelfde man die ons consistent beleid beloofd heeft en die grote economische ontwikkeling zag op het gebied van EV en energietransitie (denk aan de stelling en uitspraak: “Nederland als Gidsland elektrisch vervoer”).

Niets is minder waar; hier laat de overheid een behoorlijke steek vallen en waarom? Zoals Maurits van Oranje van het Formule-E team het zo mooi zei bij Paul en Wittenman, is dit weer een knap staaltje van “pennywise but pound foulisch”.

Elektrische Infrastructuur

De paar spreekwoordelijke euro’s die de bijtelling zal opleveren staan in schril contrast met de zeer negatieve gevolgen van dit besluit:
 Immers; elektrisch rijden is niet louter een auto met een stekker. Deze nieuwe industrie verbindt de mobiliteit-, infrastructuur-, energie- (vehicle to grid technologie) en IT sector. Maar beweegt ook nieuwe groeperingen, die in tegenstelling tot het occupy gebeuren, niet alleen roepen maar vooral doen (!). Namelijk samen duurzaam bezig zijn en samen iets moois maken van de wereld.

Een langzamere groei van het aantal elektrische en hybride auto’s heeft een negatief effect (neerwaartse spiraal) op de gehele keten van elektrisch vervoer en levert een devaluatie van reeds gedane en geplande investeringen. Waar onze ‘consistente’ overheid had beloofd om gids te zijn en voorwaarden neer te leggen waarop particulier en bedrijf kon gaan plannen en investeren, valt dit nu compleet omver. We belanden dus weer in een Kip en het Ei verhaal.

Taxibranche

Waar juist de taxibranche een effectieve sector is om elektrisch rijden door te voeren, een taxi rijdt gemiddeld 23x meer kilometers in de stad dan een gemiddelde auto. Dit equivalent kan dus worden doorgetrokken; 100 taxi’s staat dus gelijk aan 2300 auto’s.  Een taxirit is een zeer laagdrempelige kennismaking met elektrisch rijden. De taxibranche kan als professionele weggebruiker EV een stevig imago geven en andersom. Door de taxibranche zal er een kleine basis zijn in de exploitatie van de infrastructuur. Echter door deze maatregel komen er onvoldoende (snel) elektrische auto’s om een goede laadinfrastructuur te bieden (Kip en Ei).

Toch is er hoop. ‘Wereldwijd staat elektrisch vervoer aan het begin van een explosieve groei, vergelijk het met mobieltjes in 1995 of de eerste desktop in 1983’, Consequent overheidsbeleid is nodig om deze versnelde groei in Nederland mogelijk te maken. Dit kan omdat Nederland bij uitstek de infrastructuur heeft om wereldwijd met gemak koploper te zijn op duurzame innovatie. De particulier wil, het bedrijfsleven wil, want dit hebben we al laten zien, nu nog een overheid die niet voortdurend de spelregels verandert en  onzekerheid creëert.

W’ll keep the dream alive

George Jansen

George Jansen in CEO van Prestige GreenCab in Nieuwegein. Dat is het eerste taxibedrijf die op grote schaal met affabriek elektrische auto’s taxidiensten aanbiedt.

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Bijtelling 7% op elektrische auto slecht voor taxibranche’ (opinie)”

taxichauffeur|21.11.11|15:57

Wat heeft de taxi branche nu met bijtelling te maken? je rijdt toch niet privé met zo een kar

Groene Rijder|21.11.11|16:09

Re: 21.11.11 | 15:57 | taxichauffeur
Wat heeft de taxi branche nu met bijtelling te maken? je rijdt toch niet privé met zo een kar

Omdat de bijtelling de aanschaf en brede inzet van elektrische auto’s in gevaar brengt, waardoor de grootschalige plaatsing van oplaadpalen achter zal blijven. En oplaadpunten heeft de taxi branche, die elektrisch rijdt, nodig om meer elektrische auto’s in te zetten. Dat heeft het er mee te maken.