Taxi-E, Ruud Zandvliet, Edvard Hendriksen, elektrische taxi

Elektrisch taxibedrijf Taxi-E vergroot taximarkt Amsterdam

Als student Economie verbaasde hij zich er altijd over dat taxi’s vaak urenlang stilstaan op een standplaats, zoals op Schiphol. “Als je de kost kunt verdienen met zo’n lage bezettingsgraad, wat zijn dan de mogelijkheden als je dat flink verhoogt?”, vroeg hij zich altijd af. Nu is Ruud Zandvliet (28) samen met compagnon Edvard Hendriksen het elektrisch taxibedrijf Taxi-E in Amsterdam begonnen.

Het tweetal heeft nu 10 Nissan Leaf’s op de weg zitten, deze maand komen er nog eens 10 bij. Een flinke vloot voor iemand die nog nooit actief is geweest in de taxibranche.

Duurzaam taxibedrijf

“We wilden een bedrijf in duurzaamheid beginnen”, vertelt Zandvliet. “Toen de Nissan Leaf op de markt kwam, was zagen we dat als een uitgelezen kans een duurzame taxi-onderneming te starten. We hebben een bedrijfsplan geschreven, investeerders gezocht en zijn nu gestart.”

Na zijn studie werkte Zandvliet enkele jaren bij een private investeringsmaatschappij. Die ervaring kwam hem hierbij goed van pas. Hij heeft belangrijke partners als Greenchoice, Nissan, Leaseplan, Zuidpark en BAM als investeerder weten aan te trekken. Het elektrisch tankstation met 40 laadpalen en 4 snelladers is naar verwachting februari 2012 aangelegd. Taxi-E is hiervan voor de helft eigenaar.

Snellaadpaal

“Die snelladers zijn essentieel voor onze bedrijfsvoering”, weet Zandvliet. “Als onze taxivoertuigen 300 kilometer per dag rijden, hebben we minimaal 1 snellading nodig. Met een eigen elektrisch tankstation zijn we altijd verzekerd van snellaadcapaciteit.”

De taxichauffeurs geven regelmatig op de QIM-dataterminal van Quipment aan hoe vol de accu nog zit. Deze gegevens worden verwerkt door het WinTax-planningsprogramma. Die geeft op de meest economische  manier ritten uit op basis van onder meer afstand en tijd. Het systeem houdt rekening met de accustatus van de voertuigen. Ook zorgt het planprogramma ervoor dat er geen filevorming bij palen ontstaat.

Elektrisch wagenpark

Taxi-E wil binnen enkele jaren doorgroeien naar zo’n 50-100 voertuigen. Het taxibedrijf richt zich vrijwel uitsluitend op de belmarkt; bedrijven op de Zuidas, hotels en consumenten die elektrisch willen rijden. De verwachting is dat de belmarkt zal groeien met consumenten die nu nog geen taxi nemen. Bijkomend voordeel daarvan is dat Taxi-E zich voorlopig niet hoeft aan te sluiten bij een TTO, omdat de voertuigen nog niet op standplaatsen staan.

De taxichauffeurs van Taxi-E zijn in loondienst via detachering. Zandvliet: “Iedereen is eerst door een uitgebreide selectieprocedure gegaan. We willen zeker weten dat iedereen dienstverlenend is ingesteld. Dus echt altijd de deur open houden voor de klant. Ook al doet hij het zelf al, dan nog loop je er naar toe. Zo laat je de bereidheid in ieder geval zien.”

Taxi-opleiding

Naast de taxi-opleiding bij Jongepier heeft iedereen een extra training gevolgd bij Nissan. Hierbij kwamen alle technische details van de Leaf aan bod. “Dat is niet alleen om een optimale actieradius te krijgen, maar ook om alles over de auto te weten. Want we zijn toch een soort ambassadeurs van het elektrische rijden”, vertelt Zandvliet. “Klanten vinden het leuk en willen alles over de auto weten.”

Na Prestige GreenCab in Utrecht is Taxi-E het tweede taxibedrijf met een volledig elektrisch aangedreven vloot. “De taxibranche neemt nu het voortouw in duurzame mobiliteit. Als dit succesvol is, straalt dat in positieve zin af op de hele taxibranche”, weet ook Zandvliet. “Dat trekt nieuwe klanten. Op die manier kunnen we de hele opstapmarkt fors vergroten en dat is goed voor iedereen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Elektrisch taxibedrijf Taxi-E vergroot taximarkt Amsterdam”

rvs|01.12.11|15:57

Succes !! heren

Waar is die vernieuwende factor in dit verhaal ? enkel de elektrische auto’s.

En die “ïnvesteerders” (partners) dat zijn toch sigaartjes uit eigen dozen of niet ?

Ik wil het niet helemaal afzeiken maar ik vind het een leuk verhaal van deze jonge ondernemers maar dit voegt niets toe toch

Taximan|02.12.11|15:01

Als deze heren hun huiswerk goed hadden gedaan, hadden zij uit de cijfers van het CBS kunnen opmaken dat ruim dertig procent van de taxibranche verlies draait.
De meeste losse rijders leven net boven het bestaansminimum en dat enkel en alleen door achtdaagse werkweken en shifts van veertien tot zestien uur per dag.
Het gros hiervan is niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en bouwen geen pensioen op.
Dit wordt waarschijnlijk niet vermeldt tijdens de dure studies die de heren genoten hebben.

paul|15.12.11|16:55

Zal mij benieuwen hoeveel subsidie dit bedrijf krijgt en hoe lang dit bedrijf blijft bestaan zonder die subsidies. Heb de website even bekeken, inderdaad weinig nieuws onder de zon behalve dan dat volgens taxi-E hun elektrische taxi’s veel comfortabeler rijden dan een gewone taxi, hoezo dan? (nissan LEAF of mercedes E, ik denk dat ik liever in een mercedes zit) Overigens zijn windmolens helemaal niet zo ‘groen’ https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/310568/1/Binnemans_opinie_Eos2011.pdf

TH Vinckx|22.12.11|17:13

Goedemiddag,

Na 32 jaar ervaring wederom een verhaal met een hoog blablabla gehalte.
Niet op standplaatsen gaan staan en geen aansluiting bij een TTO ?
Wat doen de wagens dan op de standplaats bij het ABN hoofdkantoor,
daar staat toch duidelijk een bord met Taxistandplaats 8x.

Ik begrijp het wel, de hele dag op zogenaamde pikstekken staan en dan te worden weg gejaagd door parkeerbeheer dat zet geen zoden aan de dijk.

Personal Car Service Tjerk Vinckx

.

TH Vinckx|22.12.11|17:30

Vervolg.

Nog wat extra info t.a.v. de investeerders.
Nissan de resultaten zijn echt geweldig voor dit automobiel bedrijf.
Leaseplan richtte tijdens de vorige crisis Leaseplanbank op, anders was het over geweest.
Greenchoice heeft net een boete van 7,2 miljoen van de NMa gekregen.
Tip.
Heren ga wat nuttigs doen met u studie, het heeft de BV Nederland al genoeg gekost.
Personal Car Service Tjerk Vinckx.
Vakbekwaam sinds 1984.
Interseco A gecertificeerd.

Laurens|11.01.12|16:10

Ik snap helemaal niets van alle negatieve reacties die onderaan dit artikel staan, waar is dat voor nodig? Wat is er tegen een taxi bedrijf dat met elektrische auto’s rijdt en daarmee de kwaliteit van de lucht in onze stad verbetert? Wat is er tegen twee studenten die knap investeringen weten aan te trekken om dit bedrijf op te starten en zo economische waarde weten te creëren alsmede twee arbeidsplekken vrij te houden. Beste Tjerk Vinckx ea zet een positieve levensbril op!

Taximan|17.01.12|16:38

Dat jij dit niet snapt komt voort uit je gebrek aan ervaring.
In taxiland is al lange tijd niks meer te verdienen en een derde deel van de branche draait met verlies en evenredig deel leeft net boven of omtrent het bestaans-minimum en dan komen deze gestudeerde heren met hun zaken vol met subsidie euro’s even vertellen dat zij het ei van Columbus hebben gevonden met hun elektrische wagentjes.
Waarschijnlijk draaien ze zelf al reeds met verlies en verdwijnen ze straks geruisloos uit taxiland.

jack|27.01.12|09:26

Sorry wat een azijn pissers waar komt deze vrok vandaan is men nu al bang voor 10 autos jammer hoor.groeten jack

Tom|25.02.12|20:15

Ook ik begon gretig dit artikel te lezen, over mede economie studenten die een innovatief idee hadden over het verhogen van de bezettingsgraad. En ook ik knap redelijk af na het hele artikel te hebben gelezen.
Toch appart dat je nieuwe klanten trekt door milieu-belastender te gaan rijden. Productie accu / levensduur accu en restafval accu en niet te vergeten, inefficiente stroomproductie zorgen voor meer milieubelasting dan een gewone dieselauto, volgens Jeremy Clakson zelfs meer dan een Hummer

Jeroen Tiel|13.05.12|13:54

Wat geweldig is het om elektrisch te rijden en zeker als taxi.
Persoonlijk koester ik een groot enthousiasme voor dit fenomeen.
Als het alleen aan mij zou liggen zou ik zelf zo een auto hebben.
Mag ik de hoop uitspreken dat het jullie goed mag gaan en dat volgens het verwachtingspatroon het bedrijf zich mag ontwikkelen.
Graag zou ik bij jullie in dienst zijn als taxichauffeur.

Hentheman Wnf|18.10.12|11:26

Tjonge jonge, idd. wat een azijnpissers.
Dit geeft blijk van weinig IQ en teveel meegaan in deze moeilijke crisistijd…

Duurzaamheid is het thema van nu en de toekomst!
Ja, de verhalen over de accu’s etc. hoor ik ook, toch rijd ik zelf goedkoop een hybride!
Leve de subsidie!

De kritiek kan ik ook wel begrijpen, alleen moet je er niet te zwart wit naar kijken.
Over twee jaar zien we wel verder…als de huidige taximarkt gehalveerd is…

Elektrisch taxibedrijf Taxi-E vergroot taximarkt Amsterdam | TaxiPro
Taxi-E, Ruud Zandvliet, Edvard Hendriksen, elektrische taxi

Elektrisch taxibedrijf Taxi-E vergroot taximarkt Amsterdam

Als student Economie verbaasde hij zich er altijd over dat taxi’s vaak urenlang stilstaan op een standplaats, zoals op Schiphol. “Als je de kost kunt verdienen met zo’n lage bezettingsgraad, wat zijn dan de mogelijkheden als je dat flink verhoogt?”, vroeg hij zich altijd af. Nu is Ruud Zandvliet (28) samen met compagnon Edvard Hendriksen het elektrisch taxibedrijf Taxi-E in Amsterdam begonnen.

Het tweetal heeft nu 10 Nissan Leaf’s op de weg zitten, deze maand komen er nog eens 10 bij. Een flinke vloot voor iemand die nog nooit actief is geweest in de taxibranche.

Duurzaam taxibedrijf

“We wilden een bedrijf in duurzaamheid beginnen”, vertelt Zandvliet. “Toen de Nissan Leaf op de markt kwam, was zagen we dat als een uitgelezen kans een duurzame taxi-onderneming te starten. We hebben een bedrijfsplan geschreven, investeerders gezocht en zijn nu gestart.”

Na zijn studie werkte Zandvliet enkele jaren bij een private investeringsmaatschappij. Die ervaring kwam hem hierbij goed van pas. Hij heeft belangrijke partners als Greenchoice, Nissan, Leaseplan, Zuidpark en BAM als investeerder weten aan te trekken. Het elektrisch tankstation met 40 laadpalen en 4 snelladers is naar verwachting februari 2012 aangelegd. Taxi-E is hiervan voor de helft eigenaar.

Snellaadpaal

“Die snelladers zijn essentieel voor onze bedrijfsvoering”, weet Zandvliet. “Als onze taxivoertuigen 300 kilometer per dag rijden, hebben we minimaal 1 snellading nodig. Met een eigen elektrisch tankstation zijn we altijd verzekerd van snellaadcapaciteit.”

De taxichauffeurs geven regelmatig op de QIM-dataterminal van Quipment aan hoe vol de accu nog zit. Deze gegevens worden verwerkt door het WinTax-planningsprogramma. Die geeft op de meest economische  manier ritten uit op basis van onder meer afstand en tijd. Het systeem houdt rekening met de accustatus van de voertuigen. Ook zorgt het planprogramma ervoor dat er geen filevorming bij palen ontstaat.

Elektrisch wagenpark

Taxi-E wil binnen enkele jaren doorgroeien naar zo’n 50-100 voertuigen. Het taxibedrijf richt zich vrijwel uitsluitend op de belmarkt; bedrijven op de Zuidas, hotels en consumenten die elektrisch willen rijden. De verwachting is dat de belmarkt zal groeien met consumenten die nu nog geen taxi nemen. Bijkomend voordeel daarvan is dat Taxi-E zich voorlopig niet hoeft aan te sluiten bij een TTO, omdat de voertuigen nog niet op standplaatsen staan.

De taxichauffeurs van Taxi-E zijn in loondienst via detachering. Zandvliet: “Iedereen is eerst door een uitgebreide selectieprocedure gegaan. We willen zeker weten dat iedereen dienstverlenend is ingesteld. Dus echt altijd de deur open houden voor de klant. Ook al doet hij het zelf al, dan nog loop je er naar toe. Zo laat je de bereidheid in ieder geval zien.”

Taxi-opleiding

Naast de taxi-opleiding bij Jongepier heeft iedereen een extra training gevolgd bij Nissan. Hierbij kwamen alle technische details van de Leaf aan bod. “Dat is niet alleen om een optimale actieradius te krijgen, maar ook om alles over de auto te weten. Want we zijn toch een soort ambassadeurs van het elektrische rijden”, vertelt Zandvliet. “Klanten vinden het leuk en willen alles over de auto weten.”

Na Prestige GreenCab in Utrecht is Taxi-E het tweede taxibedrijf met een volledig elektrisch aangedreven vloot. “De taxibranche neemt nu het voortouw in duurzame mobiliteit. Als dit succesvol is, straalt dat in positieve zin af op de hele taxibranche”, weet ook Zandvliet. “Dat trekt nieuwe klanten. Op die manier kunnen we de hele opstapmarkt fors vergroten en dat is goed voor iedereen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Elektrisch taxibedrijf Taxi-E vergroot taximarkt Amsterdam”

rvs|01.12.11|15:57

Succes !! heren

Waar is die vernieuwende factor in dit verhaal ? enkel de elektrische auto’s.

En die “ïnvesteerders” (partners) dat zijn toch sigaartjes uit eigen dozen of niet ?

Ik wil het niet helemaal afzeiken maar ik vind het een leuk verhaal van deze jonge ondernemers maar dit voegt niets toe toch

Taximan|02.12.11|15:01

Als deze heren hun huiswerk goed hadden gedaan, hadden zij uit de cijfers van het CBS kunnen opmaken dat ruim dertig procent van de taxibranche verlies draait.
De meeste losse rijders leven net boven het bestaansminimum en dat enkel en alleen door achtdaagse werkweken en shifts van veertien tot zestien uur per dag.
Het gros hiervan is niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en bouwen geen pensioen op.
Dit wordt waarschijnlijk niet vermeldt tijdens de dure studies die de heren genoten hebben.

paul|15.12.11|16:55

Zal mij benieuwen hoeveel subsidie dit bedrijf krijgt en hoe lang dit bedrijf blijft bestaan zonder die subsidies. Heb de website even bekeken, inderdaad weinig nieuws onder de zon behalve dan dat volgens taxi-E hun elektrische taxi’s veel comfortabeler rijden dan een gewone taxi, hoezo dan? (nissan LEAF of mercedes E, ik denk dat ik liever in een mercedes zit) Overigens zijn windmolens helemaal niet zo ‘groen’ https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/310568/1/Binnemans_opinie_Eos2011.pdf

TH Vinckx|22.12.11|17:13

Goedemiddag,

Na 32 jaar ervaring wederom een verhaal met een hoog blablabla gehalte.
Niet op standplaatsen gaan staan en geen aansluiting bij een TTO ?
Wat doen de wagens dan op de standplaats bij het ABN hoofdkantoor,
daar staat toch duidelijk een bord met Taxistandplaats 8x.

Ik begrijp het wel, de hele dag op zogenaamde pikstekken staan en dan te worden weg gejaagd door parkeerbeheer dat zet geen zoden aan de dijk.

Personal Car Service Tjerk Vinckx

.

TH Vinckx|22.12.11|17:30

Vervolg.

Nog wat extra info t.a.v. de investeerders.
Nissan de resultaten zijn echt geweldig voor dit automobiel bedrijf.
Leaseplan richtte tijdens de vorige crisis Leaseplanbank op, anders was het over geweest.
Greenchoice heeft net een boete van 7,2 miljoen van de NMa gekregen.
Tip.
Heren ga wat nuttigs doen met u studie, het heeft de BV Nederland al genoeg gekost.
Personal Car Service Tjerk Vinckx.
Vakbekwaam sinds 1984.
Interseco A gecertificeerd.

Laurens|11.01.12|16:10

Ik snap helemaal niets van alle negatieve reacties die onderaan dit artikel staan, waar is dat voor nodig? Wat is er tegen een taxi bedrijf dat met elektrische auto’s rijdt en daarmee de kwaliteit van de lucht in onze stad verbetert? Wat is er tegen twee studenten die knap investeringen weten aan te trekken om dit bedrijf op te starten en zo economische waarde weten te creëren alsmede twee arbeidsplekken vrij te houden. Beste Tjerk Vinckx ea zet een positieve levensbril op!

Taximan|17.01.12|16:38

Dat jij dit niet snapt komt voort uit je gebrek aan ervaring.
In taxiland is al lange tijd niks meer te verdienen en een derde deel van de branche draait met verlies en evenredig deel leeft net boven of omtrent het bestaans-minimum en dan komen deze gestudeerde heren met hun zaken vol met subsidie euro’s even vertellen dat zij het ei van Columbus hebben gevonden met hun elektrische wagentjes.
Waarschijnlijk draaien ze zelf al reeds met verlies en verdwijnen ze straks geruisloos uit taxiland.

jack|27.01.12|09:26

Sorry wat een azijn pissers waar komt deze vrok vandaan is men nu al bang voor 10 autos jammer hoor.groeten jack

Tom|25.02.12|20:15

Ook ik begon gretig dit artikel te lezen, over mede economie studenten die een innovatief idee hadden over het verhogen van de bezettingsgraad. En ook ik knap redelijk af na het hele artikel te hebben gelezen.
Toch appart dat je nieuwe klanten trekt door milieu-belastender te gaan rijden. Productie accu / levensduur accu en restafval accu en niet te vergeten, inefficiente stroomproductie zorgen voor meer milieubelasting dan een gewone dieselauto, volgens Jeremy Clakson zelfs meer dan een Hummer

Jeroen Tiel|13.05.12|13:54

Wat geweldig is het om elektrisch te rijden en zeker als taxi.
Persoonlijk koester ik een groot enthousiasme voor dit fenomeen.
Als het alleen aan mij zou liggen zou ik zelf zo een auto hebben.
Mag ik de hoop uitspreken dat het jullie goed mag gaan en dat volgens het verwachtingspatroon het bedrijf zich mag ontwikkelen.
Graag zou ik bij jullie in dienst zijn als taxichauffeur.

Hentheman Wnf|18.10.12|11:26

Tjonge jonge, idd. wat een azijnpissers.
Dit geeft blijk van weinig IQ en teveel meegaan in deze moeilijke crisistijd…

Duurzaamheid is het thema van nu en de toekomst!
Ja, de verhalen over de accu’s etc. hoor ik ook, toch rijd ik zelf goedkoop een hybride!
Leve de subsidie!

De kritiek kan ik ook wel begrijpen, alleen moet je er niet te zwart wit naar kijken.
Over twee jaar zien we wel verder…als de huidige taximarkt gehalveerd is…