Taxi, Oenema, Heerenveen, aardgas, groengas

Subsidieregeling voor aanschaf aardgas- en elektrische taxi’s

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt met een subsidieregeling voor schone bestelauto’s en taxi’s, om de luchtvervuiling in de steden te verminderen. De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de zogenaamde Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om auto’s met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per km, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Atsma: “Dat zijn taxi’s en bestelauto’s die door hun lage brandstof- en exploitatiekosten al interessant zijn voor zakelijk gebruik, maar waarvan de hoge aanschafkosten ondernemers nog afschrikken. Een aankoopsubsidie kan dan net het zetje geven dat nodig is om de traditionele, minder schone en zuinige opties los te laten en een stap te zetten naar de meer duurzame toekomst.’’

Subsidieregeling

Dat maakt hij zondag bekend op de netwerkbijeenkomst Drive 4 Electric in Drachten. Voor de subsidieregeling is 25 miljoen euro beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De subsdie is nog niet precies vastgesteld, maar naar verwachting gaat het om 1.000 euro voor een aardgas voertuig en 3.000 euro voor een elektrisch voertuig.

Atsma wil dit geld doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen straks een subsidie krijgen wanneer ze kiezen voor de schoonst mogelijke opties.

Elektrisch rijden

Atsma verwacht met de regeling de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen. “Juist deze professionele veelrijders kunnen in het binnenstedelijk milieu een enorme bijdrage leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit, én aan vermindering van de geluidsoverlast.’’

De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, omdat vier grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto’s door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.

Brandstoftype

De subsidieregeling moet nog aan de Europese Commissie worden voorgelegd, maar maakt daar een goede kans omdat ze niet op één bepaald auto- of brandstoftype gericht is, maar openstaat voor diverse opties.

Enkele voorbeelden van taxi’s die onder de subsidieregeling kunnen vallen, zijn de NGT-aardgasmodellen van de Mercedes-Benz B-klasse, E-klasse en Sprinter. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Subsidieregeling voor aanschaf aardgas- en elektrische taxi’s | TaxiPro
Taxi, Oenema, Heerenveen, aardgas, groengas

Subsidieregeling voor aanschaf aardgas- en elektrische taxi’s

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) komt met een subsidieregeling voor schone bestelauto’s en taxi’s, om de luchtvervuiling in de steden te verminderen. De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de zogenaamde Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om auto’s met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen, om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken, om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per km, of volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

Atsma: “Dat zijn taxi’s en bestelauto’s die door hun lage brandstof- en exploitatiekosten al interessant zijn voor zakelijk gebruik, maar waarvan de hoge aanschafkosten ondernemers nog afschrikken. Een aankoopsubsidie kan dan net het zetje geven dat nodig is om de traditionele, minder schone en zuinige opties los te laten en een stap te zetten naar de meer duurzame toekomst.’’

Subsidieregeling

Dat maakt hij zondag bekend op de netwerkbijeenkomst Drive 4 Electric in Drachten. Voor de subsidieregeling is 25 miljoen euro beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De subsdie is nog niet precies vastgesteld, maar naar verwachting gaat het om 1.000 euro voor een aardgas voertuig en 3.000 euro voor een elektrisch voertuig.

Atsma wil dit geld doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen straks een subsidie krijgen wanneer ze kiezen voor de schoonst mogelijke opties.

Elektrisch rijden

Atsma verwacht met de regeling de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen. “Juist deze professionele veelrijders kunnen in het binnenstedelijk milieu een enorme bijdrage leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit, én aan vermindering van de geluidsoverlast.’’

De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, omdat vier grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto’s door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.

Brandstoftype

De subsidieregeling moet nog aan de Europese Commissie worden voorgelegd, maar maakt daar een goede kans omdat ze niet op één bepaald auto- of brandstoftype gericht is, maar openstaat voor diverse opties.

Enkele voorbeelden van taxi’s die onder de subsidieregeling kunnen vallen, zijn de NGT-aardgasmodellen van de Mercedes-Benz B-klasse, E-klasse en Sprinter. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.