Mercedes-Benz, Citan

Rolstoeluitvoering Mercedes-Benz Citan komt volgend jaar

Mercedes-Benz Nederland gaat op 1 september officieel van start met de verkoop van de Citan. De Citan komt vanaf de introductie in een personenwagenuitvoering 4+1 op basis van de L2 variant. Vanaf omstreeks mei volgend jaar wordt hij ook als personenwagen leverbaar in de langste (L3) variant. Waarschijnlijk ook als 7-zitter.

“De bedoeling is dat wij op basis van deze langste variant ook een rolstoeluitvoering kunnen gaan leveren met behoud van de 4+1 mogelijkheid”, licht Henri Tordoir van Mercedes-Benz toe. Diverse carrossiers, zoals Tribus, hebben aangegeven om zo’n ombouw te ontwikkelen zodra dit type leverbaar wordt.

Bestelwagens

De wereldpremiere van de Citan is eind september tijdens de IAA in Hannover. De Citan is een aanvulling op het brede Mercedes-Benz leveringsprogramma voor bestelwagens. Uitstekende rijeigenschappen en compacte buitenafmetingen maken dit model bijzonder geschikt voor het werken in de stad. Het comfort, de kwaliteit, veiligheid en zuinigheid zijn ook in de Citan van een premium niveau.

De Nederlandse topdesigner Bertrand Janssen is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de Citan. Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) voor bedrijfswagens in Hannover vindt in september de wereldpremière plaats. De verkoop van de Citan als Gesloten Bestelwagen gaat officieel per 1 september van start. Het model staat eind oktober bij de Mercedes-Benz dealer.

Standaarduitrusting

De Nederlandse uitvoering van de Mercedes-Benz Citan kent als Gesloten Bestelwagen een rijke standaarduitrusting. Hiertoe behoort onder meer centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, warmtewerend glas, automatische dagrijverlichting, elektrisch bedienbare ramen en een zeer compleet veiligheidspakket met o.a. ADAPTIVE ESP, ABS, VDC, TCS en ASR.

Mercedes-Benz heeft daarnaast veel aandacht besteed aan het interieur. Het overzichtelijke dashboard, de ergonomische stoelen en de hoogwaardige, ventilerende stoffen bekleding dragen bij aan het onmiskenbare Mercedes-Benz gevoel. Dat gevoel wordt extra benadrukt door de drie Euro 5-dieselmotoren die optioneel met BlueEFFICIENCY leverbaar zijn.

Euro5

De 84 kW (114 pk) Euro 5-benzinemotor wordt standaard voorzien van BlueEFFICIENCY met motor-start-top-functie. Mercedes-Benz heeft bij de ontwikkeling van de Citan ruim aandacht gehad voor een dynamische afstelling van de vering die bijdraagt aan een goede wegligging en maximaal comfort.

Drie lengtes voor Gesloten Bestelwagen

Met zijn veelzijdigheid en flexibiliteit voldoet de Mercedes-Benz Citan aan de verschillende eisen die aan een stadsdistributie-auto worden gesteld. De basis is een Gesloten Bestelwagen in drie lengtes: 3,94 (kort), 4,32 (lang) en 4,71 (extra lang) meter. Het standaard leveringsprogramma wordt tevens aangevuld met een aantrekkelijk geprijsde Citan Economy, die gebasserd is op de lange variant.

Zoals iedere Mercedes-Benz beschikt ook de nieuwe Citan over een omvangrijk pakket aan actieve veiligheidssystemen. Centraal staat het standaard geleverde elektronische stabiliteitsprogramma ADAPTIVE ESP®, dat rekening houdt met de beladingstoestand van het voertuig.

Veiligheid

Dit innovatieve rijdynamieksysteem verbindt in de nieuwe Citan de functies van het anti-blokkeersysteem ABS® , het over- en onderstuurcontrolesysteem VDC® (Vehicle Dynamic Control) alsmede het tractiesysteem TCS® (Traction Control System). Het omvat bovendien de antislipregeling ASR® en aandrijflijn- en remmomentregeling.

Standaard wordt de Citan geleverd met enkele passieve veiligheidssystemen als een gordelspannersysteem, bestuurdersairbag, dagrijverlichting en een indicator voor de remslijtage. Daarnaast zijn optioneel een bijrijdersairbag en thoraxbags voor de bestuurders- en de bijrijderszijde leverbaar.

Design

De karakteristieke uitstraling van de nieuwe Mercedes-Benz Citan is onmiskenbaar. De basis daarvoor vormt de verchroomde ster in de prominente en robuuste grille met de drie geperforeerde lamellen, waardoor de Citan een sportieve look krijgt. Niet minder opvallend zijn de markante koplampen en de vormgeving van de motorkap met de duidelijke strakke lijnen. De trapezevormige luchtinlaat in de bumper benadrukt de breedte en het krachtige design van de Citan.

Het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz Citan is fraai uitgevoerd en comfortabel en royaal uitgerust. De bestuurder en bijrijder beschikken over ergonomisch vormgegeven stoelen met rugleuningen die optimale ondersteuning bieden en zo bijdragen aan een comfortabele en veilige zitpositie.

Dashboard

De hoogwaardige stoffen bekleding voelt aangenaam aan en is ventilerend, gemakkelijk te reinigen en duurzaam. Het dashboard is naar de bestuurder gericht, uitermate functioneel en afgewerkt met eersteklas materialen die zorgen voor een comfortabel gevoel in het interieur.

De bestuurder voelt zich onmiddellijk thuis in de Citan: de plaatsing, vormgeving en functies van de bedieningsknoppen komen overeen met die van de Vito, Viano en de Sprinter.  Praktische details als de 3-standen interieurverlichting, aflegvlakken met 12V aansluiting, radiovoorbereiding en sjorogen en MDF panelen in de laadruimte zullen het dagelijkse werk alleen maar verder veraangenamen.

Brandstofverbruik

Breed is ook de keuze van de motorisering. Leverbaar zijn drie krachtige turbodieselmotoren met directe inspuiting van 55 kW (75 pk), 66 kW (90 pk) en 81 kW (110 pk) en een pittige benzinemotor met 84 kW (114 pk). De Citan Gesloten Bestelwagen is uitgerust met een 60 liter brandstoftank.

Alle dieselmotoren beschikken standaard over een roetfilter. Vijf- en zesversnellingsbakken zorgen voor de krachtoverbrenging op de voorwielen. Het BlueEFFICIENCY-pakket is voor de Citan met benzinemotor standaard en voor de dieseluitvoeringen als optie leverbaar. Het omvat onder andere het ECO start-stop-functie, accu- en generatormanagement en, afhankelijk van het model, banden met een verbeterde rolweerstand, die het brandstofverbruik nog verder reduceren. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rolstoeluitvoering Mercedes-Benz Citan komt volgend jaar | TaxiPro
Mercedes-Benz, Citan

Rolstoeluitvoering Mercedes-Benz Citan komt volgend jaar

Mercedes-Benz Nederland gaat op 1 september officieel van start met de verkoop van de Citan. De Citan komt vanaf de introductie in een personenwagenuitvoering 4+1 op basis van de L2 variant. Vanaf omstreeks mei volgend jaar wordt hij ook als personenwagen leverbaar in de langste (L3) variant. Waarschijnlijk ook als 7-zitter.

“De bedoeling is dat wij op basis van deze langste variant ook een rolstoeluitvoering kunnen gaan leveren met behoud van de 4+1 mogelijkheid”, licht Henri Tordoir van Mercedes-Benz toe. Diverse carrossiers, zoals Tribus, hebben aangegeven om zo’n ombouw te ontwikkelen zodra dit type leverbaar wordt.

Bestelwagens

De wereldpremiere van de Citan is eind september tijdens de IAA in Hannover. De Citan is een aanvulling op het brede Mercedes-Benz leveringsprogramma voor bestelwagens. Uitstekende rijeigenschappen en compacte buitenafmetingen maken dit model bijzonder geschikt voor het werken in de stad. Het comfort, de kwaliteit, veiligheid en zuinigheid zijn ook in de Citan van een premium niveau.

De Nederlandse topdesigner Bertrand Janssen is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de Citan. Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) voor bedrijfswagens in Hannover vindt in september de wereldpremière plaats. De verkoop van de Citan als Gesloten Bestelwagen gaat officieel per 1 september van start. Het model staat eind oktober bij de Mercedes-Benz dealer.

Standaarduitrusting

De Nederlandse uitvoering van de Mercedes-Benz Citan kent als Gesloten Bestelwagen een rijke standaarduitrusting. Hiertoe behoort onder meer centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, warmtewerend glas, automatische dagrijverlichting, elektrisch bedienbare ramen en een zeer compleet veiligheidspakket met o.a. ADAPTIVE ESP, ABS, VDC, TCS en ASR.

Mercedes-Benz heeft daarnaast veel aandacht besteed aan het interieur. Het overzichtelijke dashboard, de ergonomische stoelen en de hoogwaardige, ventilerende stoffen bekleding dragen bij aan het onmiskenbare Mercedes-Benz gevoel. Dat gevoel wordt extra benadrukt door de drie Euro 5-dieselmotoren die optioneel met BlueEFFICIENCY leverbaar zijn.

Euro5

De 84 kW (114 pk) Euro 5-benzinemotor wordt standaard voorzien van BlueEFFICIENCY met motor-start-top-functie. Mercedes-Benz heeft bij de ontwikkeling van de Citan ruim aandacht gehad voor een dynamische afstelling van de vering die bijdraagt aan een goede wegligging en maximaal comfort.

Drie lengtes voor Gesloten Bestelwagen

Met zijn veelzijdigheid en flexibiliteit voldoet de Mercedes-Benz Citan aan de verschillende eisen die aan een stadsdistributie-auto worden gesteld. De basis is een Gesloten Bestelwagen in drie lengtes: 3,94 (kort), 4,32 (lang) en 4,71 (extra lang) meter. Het standaard leveringsprogramma wordt tevens aangevuld met een aantrekkelijk geprijsde Citan Economy, die gebasserd is op de lange variant.

Zoals iedere Mercedes-Benz beschikt ook de nieuwe Citan over een omvangrijk pakket aan actieve veiligheidssystemen. Centraal staat het standaard geleverde elektronische stabiliteitsprogramma ADAPTIVE ESP®, dat rekening houdt met de beladingstoestand van het voertuig.

Veiligheid

Dit innovatieve rijdynamieksysteem verbindt in de nieuwe Citan de functies van het anti-blokkeersysteem ABS® , het over- en onderstuurcontrolesysteem VDC® (Vehicle Dynamic Control) alsmede het tractiesysteem TCS® (Traction Control System). Het omvat bovendien de antislipregeling ASR® en aandrijflijn- en remmomentregeling.

Standaard wordt de Citan geleverd met enkele passieve veiligheidssystemen als een gordelspannersysteem, bestuurdersairbag, dagrijverlichting en een indicator voor de remslijtage. Daarnaast zijn optioneel een bijrijdersairbag en thoraxbags voor de bestuurders- en de bijrijderszijde leverbaar.

Design

De karakteristieke uitstraling van de nieuwe Mercedes-Benz Citan is onmiskenbaar. De basis daarvoor vormt de verchroomde ster in de prominente en robuuste grille met de drie geperforeerde lamellen, waardoor de Citan een sportieve look krijgt. Niet minder opvallend zijn de markante koplampen en de vormgeving van de motorkap met de duidelijke strakke lijnen. De trapezevormige luchtinlaat in de bumper benadrukt de breedte en het krachtige design van de Citan.

Het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz Citan is fraai uitgevoerd en comfortabel en royaal uitgerust. De bestuurder en bijrijder beschikken over ergonomisch vormgegeven stoelen met rugleuningen die optimale ondersteuning bieden en zo bijdragen aan een comfortabele en veilige zitpositie.

Dashboard

De hoogwaardige stoffen bekleding voelt aangenaam aan en is ventilerend, gemakkelijk te reinigen en duurzaam. Het dashboard is naar de bestuurder gericht, uitermate functioneel en afgewerkt met eersteklas materialen die zorgen voor een comfortabel gevoel in het interieur.

De bestuurder voelt zich onmiddellijk thuis in de Citan: de plaatsing, vormgeving en functies van de bedieningsknoppen komen overeen met die van de Vito, Viano en de Sprinter.  Praktische details als de 3-standen interieurverlichting, aflegvlakken met 12V aansluiting, radiovoorbereiding en sjorogen en MDF panelen in de laadruimte zullen het dagelijkse werk alleen maar verder veraangenamen.

Brandstofverbruik

Breed is ook de keuze van de motorisering. Leverbaar zijn drie krachtige turbodieselmotoren met directe inspuiting van 55 kW (75 pk), 66 kW (90 pk) en 81 kW (110 pk) en een pittige benzinemotor met 84 kW (114 pk). De Citan Gesloten Bestelwagen is uitgerust met een 60 liter brandstoftank.

Alle dieselmotoren beschikken standaard over een roetfilter. Vijf- en zesversnellingsbakken zorgen voor de krachtoverbrenging op de voorwielen. Het BlueEFFICIENCY-pakket is voor de Citan met benzinemotor standaard en voor de dieseluitvoeringen als optie leverbaar. Het omvat onder andere het ECO start-stop-functie, accu- en generatormanagement en, afhankelijk van het model, banden met een verbeterde rolweerstand, die het brandstofverbruik nog verder reduceren. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.