GreenCab, opening, laadpaal, elektrische taxi, snellader, taxicentrale

Proeftuin elektrisch taxiproject GreenCab is beëindigd

Het elektrische taxiproject GreenCab is beëindigd. Er worden geen elektrische taxiritten meer verzorgd door het project. De elektrische voertuigen worden elders ingezet bij deelautoprojecten. De laadpalen bij Prestige Taxicentrale in Nieuwegein worden verplaatst naar andere locaties. “Na uitgebreid testen bleek het niet rendabel om de huidige generatie elektrische voertuigen in te zetten voor taxivervoer”, vertelt initiatiefnemer George Jansen.

Vooral de niet door inkomsten gedekte extra loonkosten die gemaakt moeten worden om de auto’s op te laden, maken een sluitende exploitatie op dit moment onmogelijk. Loonkosten maken tweederde uit van de exploitatiekosten in het taxivervoer en de chauffeurs zijn teveel tijd kwijt voor het omrijden en opladen.

Subsidie

Naast de extra omrijtijd, bleek ook de actieradius van de huidige voertuigen nog erg onbetrouwbaar, zowel in zomer- als in winterweer. Dat bemoeilijkt het maken van een ritplanning en maakt het daarmee bijzonder moeilijk om de auto’s efficiënt in te zetten.

GreenCab heeft enkele jaren geleden subsidie gekregen om het Proeftuin-project te starten. Het maakte deel uit van de Proeftuin Hybride en Elektrisch Rijden van Agentschap NL. De subsidie was een bijdrage voor van de meerkosten die elektrisch taxivervoer met zich mee brengt. Er werd geïnvesteerd in 18 elektrische personenauto’s en oplaadpunten. Volgens Jansen heeft Prestige verlies geleden op het Proeftuin project.

Meerkosten

“De subsidie dekte ongeveer 60% van de meerkosten die GreenCab had ten opzichte van traditioneel taxivervoer”, zegt Jansen. “Ook Prestige heeft veel geld geïnvesteerd om het project mogelijk te maken. Nu de proeftuin is afgelopen, ligt het project stil. We wachten nu op de komst van BYD-auto’s. Die hebben een veel grotere actieradius, maar de levering ervan wordt iedere keer vertraagd door de fabrikant.”

De reeds aangeschafte elektrische voertuigen worden nu ingezet bij deelautoprojecten, waar Jansen bij betrokken is. De oplaadpalen worden verplaatst naar plaatsen die strategisch beter liggen dan de taxicentrale aan de Biezenwade in Nieuwegein. Het in 2011 geopende laadstation bevatte 4 snelladers en 6 reguliere oplaadpunten en was toen het grootste oplaadstation van Europa.

Taxicentrale

George Jansen heeft Prestige Taxicentrale, waar GreenCab deel van uitmaakte, inmiddels verkocht aan voormalig directeur Hennie van Doorn. Het project GreenCab valt niet onder de verkoop. Mocht de nieuwe generatie elektrische voertuigen op de markt komen, dan zal hij de kennis die GreenCab heeft opgedaan delen met de markt.

Een eindrapport van het project is in de maak en zal binnenkort worden aangeboden aan het  ministerie van Economische Zaken.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Proeftuin elektrisch taxiproject GreenCab is beëindigd | TaxiPro
GreenCab, opening, laadpaal, elektrische taxi, snellader, taxicentrale

Proeftuin elektrisch taxiproject GreenCab is beëindigd

Het elektrische taxiproject GreenCab is beëindigd. Er worden geen elektrische taxiritten meer verzorgd door het project. De elektrische voertuigen worden elders ingezet bij deelautoprojecten. De laadpalen bij Prestige Taxicentrale in Nieuwegein worden verplaatst naar andere locaties. “Na uitgebreid testen bleek het niet rendabel om de huidige generatie elektrische voertuigen in te zetten voor taxivervoer”, vertelt initiatiefnemer George Jansen.

Vooral de niet door inkomsten gedekte extra loonkosten die gemaakt moeten worden om de auto’s op te laden, maken een sluitende exploitatie op dit moment onmogelijk. Loonkosten maken tweederde uit van de exploitatiekosten in het taxivervoer en de chauffeurs zijn teveel tijd kwijt voor het omrijden en opladen.

Subsidie

Naast de extra omrijtijd, bleek ook de actieradius van de huidige voertuigen nog erg onbetrouwbaar, zowel in zomer- als in winterweer. Dat bemoeilijkt het maken van een ritplanning en maakt het daarmee bijzonder moeilijk om de auto’s efficiënt in te zetten.

GreenCab heeft enkele jaren geleden subsidie gekregen om het Proeftuin-project te starten. Het maakte deel uit van de Proeftuin Hybride en Elektrisch Rijden van Agentschap NL. De subsidie was een bijdrage voor van de meerkosten die elektrisch taxivervoer met zich mee brengt. Er werd geïnvesteerd in 18 elektrische personenauto’s en oplaadpunten. Volgens Jansen heeft Prestige verlies geleden op het Proeftuin project.

Meerkosten

“De subsidie dekte ongeveer 60% van de meerkosten die GreenCab had ten opzichte van traditioneel taxivervoer”, zegt Jansen. “Ook Prestige heeft veel geld geïnvesteerd om het project mogelijk te maken. Nu de proeftuin is afgelopen, ligt het project stil. We wachten nu op de komst van BYD-auto’s. Die hebben een veel grotere actieradius, maar de levering ervan wordt iedere keer vertraagd door de fabrikant.”

De reeds aangeschafte elektrische voertuigen worden nu ingezet bij deelautoprojecten, waar Jansen bij betrokken is. De oplaadpalen worden verplaatst naar plaatsen die strategisch beter liggen dan de taxicentrale aan de Biezenwade in Nieuwegein. Het in 2011 geopende laadstation bevatte 4 snelladers en 6 reguliere oplaadpunten en was toen het grootste oplaadstation van Europa.

Taxicentrale

George Jansen heeft Prestige Taxicentrale, waar GreenCab deel van uitmaakte, inmiddels verkocht aan voormalig directeur Hennie van Doorn. Het project GreenCab valt niet onder de verkoop. Mocht de nieuwe generatie elektrische voertuigen op de markt komen, dan zal hij de kennis die GreenCab heeft opgedaan delen met de markt.

Een eindrapport van het project is in de maak en zal binnenkort worden aangeboden aan het  ministerie van Economische Zaken.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.