Nissan Leaf, elektrische auto, nieuw

Rijtest met de vernieuwde elektrische Nissan Leaf

AUTOVANDAAG – ’s Wereld meestverkochte elektrische auto, de Nissan Leaf, heeft een update gekregen die vooral de gebruiksmogelijkheden vergroot. De actieradius is verlengd en er is meer beenruimte beschikbaar achterin. Bovendien is het nu mogelijk het accupakket te leasen, hetgeen de aanschafprijs verlaagt tot €23.980. Ander nieuws is dat hij nu ook in Europa wordt gebouwd. We hebben deze nieuwe versie uitgetest in Noorwegen.

Anders dan bij de meeste facelifts zijn de cosmetische ingrepen aan de nu 2,5 jaar oude Leaf (58.000 maal verkocht) ondergeschikt aan de technische veranderingen. De grille is iets gewijzigd, waardoor de toch al geringe luchtweerstand van deze elektromobiel verder afneemt, tot 0,28 Cw. Belangrijker zijn de verbeteringen die gericht zijn op vergroting van de actieradius en het sneller laden van de accu’s.

Lease accu

Nieuw is ook dat Nissan van concerngenoot Renault de praktijk heeft overgenomen om het accupakket van een elektrische auto niet mét de auto aan te schaffen, maar apart te leasen. Dat vrijwaart de klant van iedere zorg voor de batterijen en verlaagt de vanaf-aanschafprijs naar €23.980.

Voor het accupakket beginnen de leaseprijzen bij € 79 per maand. Een Leaf compleet met batterijen is er vanaf € 29.790. Op het batterijpakket zit een garantie van 5 jaar of 100.000 kilometer en bovendien garandeert Nissan dat binnen die periode de accucapaciteit niet excessief vermindert.

Actieradius richting 200 km

De technisch ingrepen zorgen ervoor dat de actieradius van de Leaf van 175 km is uitgebreid naar 199 km, beide overigens waarden die net als het officiële brandstofverbruik van traditionele auto’s puur theoretisch zijn. In de praktijk komt het er op neer dat de Leaf-rijder zo’n 160 km op een volle lading verder komt.

Maar dankzij een snellader (optie op instapmodel Visia à € 490, standaard op de versies Acenta en Tekna) kan de Leaf onderweg bij de CHAdeMO-laadpunten, waarvan er al meer dan 600 in heel Europa staan en 40 in Nederland, in een kwartiertje voor 80 procent worden opgeladen. CHAdeMO staat voor Charge on the Move, laden onderweg.

Lichnet

Daarnaast biedt de vernieuwde Leaf de optie van een 6,6 kW oplaatunit waarmee de accu’s gewoon van het lichtnet (220 volt) kunnen worden opgeladen. Thuis, op het werk, of waar dan ook. Daarmee wordt de laadtijd van acht uur gehalveerd tot vier uur, waarbij aangetekend moet worden dat de accu’s natuurlijk nooit helemáál leeg zijn wanneer een elektrische auto aan een lader wordt gehangen. Deze unit kost € 965 extra en het gebruikte stopcontact moet wel 32 ampère aankunnen. De Nissan-dealer regelt een elektricien.

De vernieuwde Leaf wordt vanaf nu ook in de Nissanfabriek in het Engelse Sunderland gebouwd en heeft en passant de nodige aanpassingen aan het Europese verkeer en rijstijl gekregen. Een dagje sturen in en rond de Noorse hoofdstad Oslo leerde ons dat het weggedrag inderdaad aanzienlijk prettiger is geworden. Ook de stuurbekrachtiging, elektrisch uiteraard, levert wat meer feedback, zodat je wat minder PlayStation-achtig onderweg bent.

Energie teruwinnen

Goed merkbaar is dat Nissan de energie-terugwinning bij ‘gas’ loslaten en remmen efficiënter heeft gemaakt, zeker in de Eco-stand en de nieuwe R-modus voelt je duidelijk een krachtiger vertraging. Dat draagt allemaal bij aan het verlengen van de reikwijdte. Terwijl je ziet dat de accucapaciteit gestaag afneemt, loop het aantal nog haalbare kilometer soms verrassend op.

Dat Nissan Oslo koos voor de persintroductie heeft alles te maken met de bijzondere voortvarende wijze waarop de Noren het gebruik van alternatieve aandrijfmethodes voor het verkeer stimuleren. Niet alleen met fiscale voordeeltjes, maar ook met praktische zaken. Zo zijn er gebieden waar je alleen met een elektrische auto mag komen, exclusieve, gunstig gelegen parkeerterreinen en mag je elektrisch ook gebruik maken van de vrije-busbanen – en dat hebben we tijdens de vrijdagse middagspits ook lekker gedaan.

Prestaties

Ook vlot in Eco-stand
De zuiniger Eco-stand schakel je in met een knopje op het stuur en het verschil in prestaties is onmiddellijk voelbaar. Hij sprint dan echt niet meer in 11,5 tellen naar de honderd (was 11,9 sec, maar door de van nul af lineaire acceleratie die een elektromotor nu eenmaal biedt, komt hij ook dan nog vlot over.)

Of in de Eco-stand de top van 144 km/h nog haalbaar is hebben we in het zeer strenge Noorwegen maar niet geprobeerd. Wel getest hebben we de R-stand (in te schakelen via de centrale bedieningsknop van de transmissie), die vooral bergafwaarts in de heuvelachtige omgeving van Oslo zichtbaar het bijladen bij afremmen verhoogt. Te veel loeren naar het display waarop dat allemaal zichtbaar wordt gemaakt bevordert overigens de verkeersveiligheid niet.

Airco op afstand

Ook ter bevordering van de stroomhuishouding is een vernieuwing aan airco en verwarming, waarbij nu gebruik wordt gemaakt van een warmtepomp, waardoor het stroomgebruik van de verwarming met wel 70% wordt gereduceerd. Er zit nu ook een knop op het dashboard om verwarming en airco in één keer uit te schakelen, waarbij dan wel de ventilator blijft draaien.

Vooral de nieuwe airco heeft bijgedragen een de gewichtsreductie van de nieuwe Leaf, die wel tot 50 kg kan oplopen, afhankelijk van uitvoering, maar gemiddeld 32 kg bedraagt, waardoor het totaalgewicht nu op zo’n 1.490 kg komt, niet veel meer dan een Renault ZOE. Daartoe heeft ook het verplaatsen van enkele elektronische componenten naar het motorcompartiment voorin bijgedragen, waardoor bovendien de bagageruimte met 40 l groeide naar 370 l. Bovendien kregen de achterinzittenden 54 mm meer beenruimte.

Zonnepaneel

Nieuw is ook de mogelijkheid boven de achterruit een zonnepaneel te plaatsen, dat niet zozeer bedoeld is om de hoofd-accu’s bij te laden, maar wel om de Leaf vóór te verwarmen (of juist af te koelen) voordat je instapt. Via het vernieuwde Carwings-navigatiesysteem kan die via een smartphone ook op afstand worden ingesteld. Dat systeem is eigenlijk onontbeerlijk omdat het zo duidelijk aangeeft waar mogelijke oplaadpunten zich bevinden en het kan ook routes plannen die op handige wijze langs die laadpunten voeren.

Het display dient ook het camerasysteem van de Leaf, waarmee niet alleen het bekende achteruitrijcamerabeeld kan worden geleverd, maar ook een vergelijkbaar zicht naar voren én een vogelvluchtbeeld van quasi boven de Leaf. Wel zo makkelijk met parkeren.

Drie uitvoeringen

De Leaf is er nu in drie uitvoeringen: Visia, Acenta en Tekna. De Visia is lager geprijsd dan de huidige Leaf en staat op 16-inch staal met wieldoppen. Hij heeft wel halogeenkoplampen, een audiosysteem met vier speakers, mistlampen en i-Key sleutelsysteem.

De Acenta staat op 16-inch lichtmetaal en heeft dat mooie Carwings-infosysteem, inclusief op afstand inschakelbare airco/verwarming en een achteruitrijcamera, plus nog wat snuisterijen. De Tekna voegt daaraan nog led-koplampen een toe, een Bose-audiosysteem met zeven luidsprekers, leren bekleding, 17-inch lichtmetaal en die Around View Monitor.

Samengevat: een krachtig samengebundeld offensief van Nissan (met uiteraard meer dan alleen morele steun van Renault), om de populariteit van elektrisch rijden in het algemeen en dat met de Leaf is het bijzonder aan te wakkeren.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest met de vernieuwde elektrische Nissan Leaf”

Jan Geluk|25.04.13|10:18

die 170 km is dan zeker in een wind tunnel,waar ze de windstraal op de achterkant zetten,of het is 70 km per ongeluk het 1 tje er voor gezet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.