nissan, leaftaxi, nyc, taxi, New York, Yellow Cab

New York start met elektrisch taxivervoer, 6 Leaf’s in gebruik

New York is gestart met een proef elektrisch taxivervoer. Deze week worden de eerste zes exemplaren ingezet. De burgemeester van New York wil dat een derde van de taxi’s in de stad tegen 2020 elektrisch aangedreven zijn. Hij maakte het eerste ritje in een elektrische Nissan Leaf, in de bekende gele kleuren. In Nederland zijn er al diverse taxibedrijven die een elektrisch voertuig inzetten. Al is de businesscase vooralsnog moeilijk sluitend te maken, wegens de onbetrouwbare actieradius en omrijtijd naar laadpalen.

New York startte eerder deze week een testproject in samenwerking met Nissan. Daarvoor werden zes exemplaren van de Nissan Leaf aangepast als taxi. Het testproject moet duidelijk maken hoe de elektrische wagens reageren op het intensieve en vaak harde werk als taxi in een grootstad.

Actieradius

De Leaf heeft met een actieradius van 160 kilometer, theoretisch voldoende voor het gemiddelde van 110 kilometer dat tijdens een gemiddelde dienst wordt afgelegd. Maar omdat er grote verschillen in afstand tussen de shifts zijn, zal er naar alle waarschijnlijkheid tijdens de dienst herladen moeten worden.

Nissan en andere partners in het project voorzien daarom in extra snelle laadpunten waar de batterij de tussen twee ritten opgeladen kan worden. Maar de vraag is of de taxichauffeurs die kostbare tijd zullen kunnen missen.

Taxichauffeur

“Met het project willen we nagaan of een taxichauffeur de 60 tot 90 minuten laadtijd kan inpassen in zijn dag”, zegt David S. Yassky, voorzitter van de commissie die commercieel privévervoer in de stad regelt, in de krant New York Times. “Eerlijk gezegd is het project even belangrijk als signaal naar andere taxichauffeurs dat het mogelijk is.”

Burgemeester Michael Bloomberg wil dat tegen 2020 een derde van de taxivloot in New York uit elektrische voertuigen bestaat. Elektrische taxi’s kunnen op die manier een belangrijk signaal zijn aan de bevolking, en meer Amerikanen ertoe aanzetten na te denken over brandstofverbruik.

Laadtijd

De taxichauffeurs zelf zijn verdeeld over het initiatief. Bij veel chauffeurs is te horen dat ze zich een laadtijd van 30 minuten of meer tijdens de shift niet kunnen veroorloven.

Maar de vakbond verwelkomt elk initiatief dat de hoge brandstofkosten kan verminderen, en wijst ook op de voordelen van een verplichte pauze tijdens hun shift. De locatie van het laadstation blijkt cruciaal: in de buurt van een restaurant is ideaal, klinkt het.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.