Amsterdamse subsidie ook voor taxi op groengas en Euro VI

Taxi-ondernemers in Amsterdam kunnen rekenen op een gemeentesubsidie wanneer zij overstappen op voertuigen die voldoen aan de Euro VI-norm, groen gas of hybride zijn. Eerder kwamen enkel elektrische voertuigen daarvoor in aanmerking. 

Afhankelijk van het soort voertuig kunnen ondernemers in het eerste jaar van de regeling tussen de 1.250 en 4.500 euro vergoeding opstrijken, meldt de Gemeente Amsterdam. Voor elektrische voertuigen ligt 5.000 euro klaar. Daarvoor moeten jaarlijks minstens 16.425 kilometers door de stad worden afgelegd. De subsidiepot is met 8,4 miljoen euro gevuld tot eind 2015 en bedoeld voor ondermeer taxibedrijven, besteldiensten, vrachtvervoerders en zakelijke personenauto’s.

Euro VI

Uitbreiding van de maatregel is in lijn met verschillende schone bedrijfswagens die dit jaar nog op de markt komen. De nieuwe Sprinter bijvoorbeeld, die voldoet aan de Euro VI-norm kost 1250 euro meer dan de versie die er niet aan voldoet. Merken die zich naast Mercedes-Benz met een breed aanbod aan CNG manifesteren zijn Fiat, Iveco en Volkswagen. Het verbruik van Euro VI-versies ligt overigens niet lager, maar de uitstoot stikstofdioxide aanzienlijk.

Voorwaarden voor de Euro VI-regeling zijn een bedrijfsvestiging in Amsterdam of één van de aangrenzende gemeenten en het te subsidiëren voertuig moet minimaal vijf maal per week door de hoofdstedelijke milieuzone rijden. De gemeente stelt dat in de meeste gevallen het Rijk de stimuleringsregeling aanvult met een vergelijkbaar bedrag. Ook zijn er voor investeringen in milieuvriendelijke technieken (waaronder elektrische auto’s) fiscale regelingen van de landelijke overheid beschikbaar.

Stikstofdioxide

Groengas is een andere mogelijkheid om te voldoen aan de eisen van de Amsterdamse regeling. De subsidie is er om stikstofdioxide (NO2) in de stad terug te dringen. Deze leiden voor de bevolking bij langdurige blootstelling tot een grotere kans op longaandoeningen en kanker.

De uitstoot NO2 van honderd personenwagens staat gelijk aan die van één vrachtwagen. In de hoofdstad spuwt het vrachtverkeer daarmee een derde van alle stikstof uit. Door Amsterdam rijden elke dag zo’n 3.000 vrachtauto’s, 25.000 bestelauto’s, 600 bussen, 2.500 taxi’s en 50.000 zakelijk bereden personenwagens.

Zie ook: http://www.amsterdam.nl/euro6

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Amsterdamse subsidie ook voor taxi op groengas en Euro VI”

Flyers Ontwerpen|01.06.13|13:58

Zo dat gaat de goed kant op!

Amsterdamse subsidie ook voor taxi op groengas en Euro VI | TaxiPro