snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden

Prestige GreenCab moet uiterlijk 30 november verantwoorden waar de miljoenensubsidie voor de proeftuin ‘Elektrisch Taxirijden’ aan besteed is. In totaal kreeg het taxibedrijf 1,6 miljoen euro belastinggeld aan subsidie-voorschot. Mocht er niet voor alle uitgaven een goede onderbouwing zijn, dan moet een gedeelte van de subsidie worden terugbetaald. “Ik verwacht dat er aan einde van de maand een accountantsverklaring ligt met een overzicht van alle gemaakte kosten”, zegt George Jansen, initiatiefnemer van Prestige GreenCab. “Daar maak ik me nu hard voor.”

Volgens berichtgeving in de regionale dagbladen afgelopen zaterdag zou het geld ‘zoek’ zijn. Maar Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, zegt dat er nog niets aan de hand is. “De financiële beoordeling vindt plaats als de eindrapportage inclusief accountantsverklaring ingediend is. Deze verwachten wij 30 november”, zegt woordvoerster Katrien Westendorp. Ze kan nu nog echter niet zeggen waar de 1,6 miljoen aan uitbetaalde subsidie aan op is gegaan.

Financiële onderbouwing

“Agentschap NL ontvangt de financiële onderbouwing van de gemaakte kosten bij de vaststelling. Op dit moment heeft Agentschap NL daarom geen onderbouwing van de gemaakte kosten. Bij de aanvraag van het project is een begroting ingediend, waarin naast kosten voor de aanschaf van auto’s onder andere ook kosten voor de aanschaf van laadinfrastructuur en projectmanagement zijn opgenomen.”

Agentschap NL heeft wel voorschotten op de subsidie uitgekeerd, maar de subsidie nog niet vastgesteld. Zodra GreenCab een bepaald aantal elektrische taxi’s op haar naam laten zetten, werd weer een nieuw voorschot ontvangen. “De voorschotten zijn op basis van inhoudelijk behaalde mijlpalen (kentekenbewijzen) verstrekt. Mocht het uiteindelijke subsidiebedrag lager uitvallen dan zal terugvordering van een deel van de subsidie in gang gezet worden”, meldt AgentschapNL.

Nieuwe eigenaar

Prestige Taxicentrale is inmiddels twee keer verkocht en is niet meer actief. De huidige eigenaar van de BV, waar Prestige GreenCab onder valt, is Kors van Ruler. Dat is de beruchtste katvanger van Nederland die tientallen failliete ondernemingen op zijn naam heeft gehad. Jansen speelt formeel geen rol meer, zegt hij. “Ik maak me er nu sterk voor dat het goed afgesloten wordt, omdat het project me aan het hart gaat. Ik heb het bedrijf keurig achtergelaten. De administratie was op orde.”

Volgens Agentschap NL is George Jansen nog altijd projecteider, al bevestigt Agentschap dat hij niet tekenbevoegd is. Dat is nieuwe eigenaar Van Ruler. Prestige GreenCab zal de facturen moeten indienen waaruit blijkt dat alle gelden goed besteed zijn. “Het project is inhoudelijk 30 juni 2013 beëindigd. Daarna heeft de subsidieaanvrager 13 weken de tijd voor de indiening van het vaststellingsverzoek”, legt Westendorp uit.

“Eind september heeft Agentschap George Jansen op deze deadline gewezen, waarna we deadline in onderling overleg hebben verschoven naar 14 oktober. Op 11 oktober vond een gesprek plaats tussen George Jansen en Agentschap NL, waarna we in onderling overleg de deadline hebben vastgesteld op 30 november.”

Elektrische taxi’s

Uit het Wegener-artikel blijkt de elektrische taxi’s nooit volledig zijn gekocht, maar vielen onder ‘financial lease’. Dat was echter voor AgentschapNL ook goed. Het enige wat voor de uitbetaling nodig was, is dat de auto’s op naam van het bedrijf stonden. Wat er daarna mee gebeurde, daar was geen enkele controle op. Dat wordt pas beoordeeld na afloop van het project. Jansen: “Overigens staat het GreenCab vrij om na afloop van het project de auto’s te verkopen. De subsidieregeling gaat alleen over de periode tijdens de proef.”

Toen bleek dat de taxi’s weinig kilometers aflegden, en dus niet veel omzet draaiden, zijn de auto’s teruggegaan naar de leasemaatschappij. GreenCab kon de lease niet meer opbrengen. In totaal hebben 2 van de 18 geplande voertuigen nooit op naam van GreenCab gestaan. Westendorp: “Het bedrijf heeft een voorschot op de subsidie ontvangen dat gebaseerd is op 18 voertuigen. Als bij de vaststelling van het project blijkt dat er 16 voertuigen in plaats van 18 voertuigen zijn aangeschaft wordt het subsidiebedrag hierop aangepast.” De maximale subsidie was vastgesteld op 2 miljoen euro.

AgentschapNL

De werkwijze van AgentschapNL als het gaat om uitbetalen van de subsidie roept wel enkele vraagtekens op. Zo is er 1,6 miljoen euro uitbetaald, terwijl AgentschapNL pas enkele jaren na dato vraagt om een financiële verantwoording. “Mocht deze kwestie aanleiding geven om onze werkwijze aan te passen, zullen we daar zeker naar kijken”, belooft Westendorp.

Het elektrisch taxiproject GreenCab is uiteindelijk mislukt. De chauffeurs waren teveel tijd kwijt om iedere keer opnieuw te gaan laden. En omdat loonkosten 2/3 van de totale kostprijs uitmaken, bleek het niet rendabel voor GreenCab om vanuit Nieuwegein een elektrisch taxibedrijf te exploiteren. Jansen: “Bovendien was het aantal bestelde elektrische auto’s gebaseerd op enthousiaste toezeggingen voorafgaand aan het GreenCab project. Helaas hebben overheden, bedrijven en instanties niet de overstap naar elektrische taxi’s gemaakt, ondanks onze forse marketing- en PR-inspanningen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden”

Jan Pastoor|06.11.13|16:42

Whahhahaha tis gewoon lachwekkendd…….suc6 ,,,,

Steef Mulder|06.11.13|23:02

Misschien komt nu eens de waarheid naar boven!!!!!

Erhan Bas|07.11.13|11:15

Lekker, daar gaat 1.6 miljoen van onze centen weer naar een Slimmerik.

Dick Bakker|14.11.13|13:35

Tja en wij zzp ers worden maar aangepakt met regeltjes en boordcomputers etc. Wanneer gaat het rijk eens begrijpen dat de zzpers mensen zijn die uit de “grote bedrijven” zijn gestapt omdat zij de wandaden en oplichting van deze directeuren en besturen, zoals mensen uitmelken met zwart pachtgeld in vorm van VOF en zo ken ik er nog een paar, zat waren.
(
deel 2 volgt gelijk).

Dick Bakker|14.11.13|13:38

Neem het nieuwe fonomeen van “verkapte loondienstchauffeurs aannemen in deze vorm moet deze loondienstchauffeur gelijk tekenen voor ontslag zodat ze deze chauffeur er ieder moment uit kunnen knikkeren en vervolgens moet je eigen premies betalen je eigen salaris etc. Wanneer gaat het rijk daar eens naar kijken. Zouden deze wantoestanden eens aan de kaak worden gesteld zou de taxibranche al voor 70 procent opgeschoond worden zo niet meer. En daarom zijn vele voor zich zelf begonnen.

GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden | TaxiPro
snellader, snellaadpaal, elektrische auto, taxi, GreenCab

GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden

Prestige GreenCab moet uiterlijk 30 november verantwoorden waar de miljoenensubsidie voor de proeftuin ‘Elektrisch Taxirijden’ aan besteed is. In totaal kreeg het taxibedrijf 1,6 miljoen euro belastinggeld aan subsidie-voorschot. Mocht er niet voor alle uitgaven een goede onderbouwing zijn, dan moet een gedeelte van de subsidie worden terugbetaald. “Ik verwacht dat er aan einde van de maand een accountantsverklaring ligt met een overzicht van alle gemaakte kosten”, zegt George Jansen, initiatiefnemer van Prestige GreenCab. “Daar maak ik me nu hard voor.”

Volgens berichtgeving in de regionale dagbladen afgelopen zaterdag zou het geld ‘zoek’ zijn. Maar Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, zegt dat er nog niets aan de hand is. “De financiële beoordeling vindt plaats als de eindrapportage inclusief accountantsverklaring ingediend is. Deze verwachten wij 30 november”, zegt woordvoerster Katrien Westendorp. Ze kan nu nog echter niet zeggen waar de 1,6 miljoen aan uitbetaalde subsidie aan op is gegaan.

Financiële onderbouwing

“Agentschap NL ontvangt de financiële onderbouwing van de gemaakte kosten bij de vaststelling. Op dit moment heeft Agentschap NL daarom geen onderbouwing van de gemaakte kosten. Bij de aanvraag van het project is een begroting ingediend, waarin naast kosten voor de aanschaf van auto’s onder andere ook kosten voor de aanschaf van laadinfrastructuur en projectmanagement zijn opgenomen.”

Agentschap NL heeft wel voorschotten op de subsidie uitgekeerd, maar de subsidie nog niet vastgesteld. Zodra GreenCab een bepaald aantal elektrische taxi’s op haar naam laten zetten, werd weer een nieuw voorschot ontvangen. “De voorschotten zijn op basis van inhoudelijk behaalde mijlpalen (kentekenbewijzen) verstrekt. Mocht het uiteindelijke subsidiebedrag lager uitvallen dan zal terugvordering van een deel van de subsidie in gang gezet worden”, meldt AgentschapNL.

Nieuwe eigenaar

Prestige Taxicentrale is inmiddels twee keer verkocht en is niet meer actief. De huidige eigenaar van de BV, waar Prestige GreenCab onder valt, is Kors van Ruler. Dat is de beruchtste katvanger van Nederland die tientallen failliete ondernemingen op zijn naam heeft gehad. Jansen speelt formeel geen rol meer, zegt hij. “Ik maak me er nu sterk voor dat het goed afgesloten wordt, omdat het project me aan het hart gaat. Ik heb het bedrijf keurig achtergelaten. De administratie was op orde.”

Volgens Agentschap NL is George Jansen nog altijd projecteider, al bevestigt Agentschap dat hij niet tekenbevoegd is. Dat is nieuwe eigenaar Van Ruler. Prestige GreenCab zal de facturen moeten indienen waaruit blijkt dat alle gelden goed besteed zijn. “Het project is inhoudelijk 30 juni 2013 beëindigd. Daarna heeft de subsidieaanvrager 13 weken de tijd voor de indiening van het vaststellingsverzoek”, legt Westendorp uit.

“Eind september heeft Agentschap George Jansen op deze deadline gewezen, waarna we deadline in onderling overleg hebben verschoven naar 14 oktober. Op 11 oktober vond een gesprek plaats tussen George Jansen en Agentschap NL, waarna we in onderling overleg de deadline hebben vastgesteld op 30 november.”

Elektrische taxi’s

Uit het Wegener-artikel blijkt de elektrische taxi’s nooit volledig zijn gekocht, maar vielen onder ‘financial lease’. Dat was echter voor AgentschapNL ook goed. Het enige wat voor de uitbetaling nodig was, is dat de auto’s op naam van het bedrijf stonden. Wat er daarna mee gebeurde, daar was geen enkele controle op. Dat wordt pas beoordeeld na afloop van het project. Jansen: “Overigens staat het GreenCab vrij om na afloop van het project de auto’s te verkopen. De subsidieregeling gaat alleen over de periode tijdens de proef.”

Toen bleek dat de taxi’s weinig kilometers aflegden, en dus niet veel omzet draaiden, zijn de auto’s teruggegaan naar de leasemaatschappij. GreenCab kon de lease niet meer opbrengen. In totaal hebben 2 van de 18 geplande voertuigen nooit op naam van GreenCab gestaan. Westendorp: “Het bedrijf heeft een voorschot op de subsidie ontvangen dat gebaseerd is op 18 voertuigen. Als bij de vaststelling van het project blijkt dat er 16 voertuigen in plaats van 18 voertuigen zijn aangeschaft wordt het subsidiebedrag hierop aangepast.” De maximale subsidie was vastgesteld op 2 miljoen euro.

AgentschapNL

De werkwijze van AgentschapNL als het gaat om uitbetalen van de subsidie roept wel enkele vraagtekens op. Zo is er 1,6 miljoen euro uitbetaald, terwijl AgentschapNL pas enkele jaren na dato vraagt om een financiële verantwoording. “Mocht deze kwestie aanleiding geven om onze werkwijze aan te passen, zullen we daar zeker naar kijken”, belooft Westendorp.

Het elektrisch taxiproject GreenCab is uiteindelijk mislukt. De chauffeurs waren teveel tijd kwijt om iedere keer opnieuw te gaan laden. En omdat loonkosten 2/3 van de totale kostprijs uitmaken, bleek het niet rendabel voor GreenCab om vanuit Nieuwegein een elektrisch taxibedrijf te exploiteren. Jansen: “Bovendien was het aantal bestelde elektrische auto’s gebaseerd op enthousiaste toezeggingen voorafgaand aan het GreenCab project. Helaas hebben overheden, bedrijven en instanties niet de overstap naar elektrische taxi’s gemaakt, ondanks onze forse marketing- en PR-inspanningen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “GreenCab moet de 1,6 miljoen subsidie vóór 30 november verantwoorden”

Jan Pastoor|06.11.13|16:42

Whahhahaha tis gewoon lachwekkendd…….suc6 ,,,,

Steef Mulder|06.11.13|23:02

Misschien komt nu eens de waarheid naar boven!!!!!

Erhan Bas|07.11.13|11:15

Lekker, daar gaat 1.6 miljoen van onze centen weer naar een Slimmerik.

Dick Bakker|14.11.13|13:35

Tja en wij zzp ers worden maar aangepakt met regeltjes en boordcomputers etc. Wanneer gaat het rijk eens begrijpen dat de zzpers mensen zijn die uit de “grote bedrijven” zijn gestapt omdat zij de wandaden en oplichting van deze directeuren en besturen, zoals mensen uitmelken met zwart pachtgeld in vorm van VOF en zo ken ik er nog een paar, zat waren.
(
deel 2 volgt gelijk).

Dick Bakker|14.11.13|13:38

Neem het nieuwe fonomeen van “verkapte loondienstchauffeurs aannemen in deze vorm moet deze loondienstchauffeur gelijk tekenen voor ontslag zodat ze deze chauffeur er ieder moment uit kunnen knikkeren en vervolgens moet je eigen premies betalen je eigen salaris etc. Wanneer gaat het rijk daar eens naar kijken. Zouden deze wantoestanden eens aan de kaak worden gesteld zou de taxibranche al voor 70 procent opgeschoond worden zo niet meer. En daarom zijn vele voor zich zelf begonnen.