17-Schylge-E-auto, Nissan Leaf, Terschelling, autodelen, project

Autodeelproject met 65 elektrische auto’s op Terschelling

Na Car2Go in Amsterdam, heeft nu ook Terschelling een bijzonder autodeelproject. Daar worden vijfenzestig Nissans LEAF ingezet in het grootste elektrische deelautoproject dat ooit op een eiland heeft plaatsgevonden. Het aantal Nissans LEAF zal nog groeien tot honderd. De elektrische auto’s zijn in principe alleen bedoeld voor bewoners van het Waddeneiland.

Het duurzaamheidsproject is opgezet door Schylge-E-auto, in samenwerking met de provincie Friesland, de samenwerkende Waddeneilanden en de gemeente Terschelling. De inzet van de elektrische auto’s is onderdeel van een breed opgezet duurzaamheidsprogramma voor het waddengebied, dat al in 2007 is ingezet.

Nissan Leaf

Het doel van Schylge-E-auto is om het eiland duurzamer, mooier en schoner te maken, terwijl inwoners en toeristen zich onveranderd snel en gemakkelijk kunnen verplaatsen. De circa 4.800 eilandbewoners krijgen de beschikking over honderd Nissans LEAF, die zij met elkaar delen.

Iedereen die zich aanmeldt, kan door middel van een pasje of een speciale app gebruikmaken van de auto’s. Het is voor het eerst dat de complete bevolking van een eiland kan gebruikmaken van een ‘eigen’ vloot elektrische auto’s.

 Kosten

Op Terschelling – een eiland met een oppervlakte van 88 km2 en een 15 kilometer lange hoofdweg – rijden circa 2.000 personenauto’s, die gemiddeld slechts 30 uur per jaar worden gebruikt. “Een deelauto die 19 eurocent exclusief BTW per minuut kost, is dus aanzienlijk voordeliger dan het bezit van een auto. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 17 procent van alle autobezitters op Terschelling bereid is zijn auto weg te doen”, benadrukt initiatiefnemer Hans Werner. “Dat komt neer op ongeveer 340 auto’s.”

Met het grootschalige deelautoproject streeft Schylge-E-auto naar een gezamenlijke, emissievrije kilometrage van 110.000 per jaar. Dat is ongeveer 10 procent van het totaalaantal kilometers dat alle eilandbewoners per jaar met hun personenauto rijden. Daarmee wordt ongeveer 15 procent brandstof bespaard.

Oplaadpunten

Om het gebruik van de Nissan LEAF op Terschelling extra aantrekkelijk te maken, worden extra oplaadpunten gerealiseerd. Indien beschikbaar, kunnen ook toeristen een Nissan LEAF reserveren via Rederij Doeksen.

Tineke Schokker, gedeputeerde van de provincie Friesland, heeft op 31 oktober het officiële startsein gegeven voor het deelautoproject van Schylge-E-auto.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Autodeelproject met 65 elektrische auto’s op Terschelling”

Ton van Dalfsen|14.11.14|15:40

Volgens onderzoek. ( artikel in de Telegraaf van 10 Nov. ) Geeft een electrische auto door zijn gewicht meer remstof af dan een gewone benzine auto. Wat dat betreft is de electrische auto niet milieuvriendelijker

Autodeelproject met 65 elektrische auto’s op Terschelling | TaxiPro
17-Schylge-E-auto, Nissan Leaf, Terschelling, autodelen, project

Autodeelproject met 65 elektrische auto’s op Terschelling

Na Car2Go in Amsterdam, heeft nu ook Terschelling een bijzonder autodeelproject. Daar worden vijfenzestig Nissans LEAF ingezet in het grootste elektrische deelautoproject dat ooit op een eiland heeft plaatsgevonden. Het aantal Nissans LEAF zal nog groeien tot honderd. De elektrische auto’s zijn in principe alleen bedoeld voor bewoners van het Waddeneiland.

Het duurzaamheidsproject is opgezet door Schylge-E-auto, in samenwerking met de provincie Friesland, de samenwerkende Waddeneilanden en de gemeente Terschelling. De inzet van de elektrische auto’s is onderdeel van een breed opgezet duurzaamheidsprogramma voor het waddengebied, dat al in 2007 is ingezet.

Nissan Leaf

Het doel van Schylge-E-auto is om het eiland duurzamer, mooier en schoner te maken, terwijl inwoners en toeristen zich onveranderd snel en gemakkelijk kunnen verplaatsen. De circa 4.800 eilandbewoners krijgen de beschikking over honderd Nissans LEAF, die zij met elkaar delen.

Iedereen die zich aanmeldt, kan door middel van een pasje of een speciale app gebruikmaken van de auto’s. Het is voor het eerst dat de complete bevolking van een eiland kan gebruikmaken van een ‘eigen’ vloot elektrische auto’s.

 Kosten

Op Terschelling – een eiland met een oppervlakte van 88 km2 en een 15 kilometer lange hoofdweg – rijden circa 2.000 personenauto’s, die gemiddeld slechts 30 uur per jaar worden gebruikt. “Een deelauto die 19 eurocent exclusief BTW per minuut kost, is dus aanzienlijk voordeliger dan het bezit van een auto. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 17 procent van alle autobezitters op Terschelling bereid is zijn auto weg te doen”, benadrukt initiatiefnemer Hans Werner. “Dat komt neer op ongeveer 340 auto’s.”

Met het grootschalige deelautoproject streeft Schylge-E-auto naar een gezamenlijke, emissievrije kilometrage van 110.000 per jaar. Dat is ongeveer 10 procent van het totaalaantal kilometers dat alle eilandbewoners per jaar met hun personenauto rijden. Daarmee wordt ongeveer 15 procent brandstof bespaard.

Oplaadpunten

Om het gebruik van de Nissan LEAF op Terschelling extra aantrekkelijk te maken, worden extra oplaadpunten gerealiseerd. Indien beschikbaar, kunnen ook toeristen een Nissan LEAF reserveren via Rederij Doeksen.

Tineke Schokker, gedeputeerde van de provincie Friesland, heeft op 31 oktober het officiële startsein gegeven voor het deelautoproject van Schylge-E-auto.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Autodeelproject met 65 elektrische auto’s op Terschelling”

Ton van Dalfsen|14.11.14|15:40

Volgens onderzoek. ( artikel in de Telegraaf van 10 Nov. ) Geeft een electrische auto door zijn gewicht meer remstof af dan een gewone benzine auto. Wat dat betreft is de electrische auto niet milieuvriendelijker