Connexxion, elektrische taxi, Amsterdam, Aanvullend Openbaar Vervoer, Nissan E-NV200 Evalia

Connexxion gaat 100 elektrische taxi’s inzetten in Amsterdam

Connexxion gaat maar liefst 100 volledig elektrische taxi’s inzetten in Amsterdam. Vanaf 1 maart rijden de Nissan E-NV200 Evalia’s het AOV-vervoer in de hoofdstad. Het gaat om een pilot van één jaar. “Hiermee willen we ervaring opdoen met grootschalig elektrisch personenvervoer. En ontdekken wat nu precies de Total Cost of Ownership is van elektrische taxi’s”, vertelt Marc Rozendal, directeur Taxi bij Connexxion.

De 100 elektrische taxi’s gaan ongeveer 30% van het totale Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam voor hun rekening nemen. Ook worden enkele voertuigen gebruikt voor het leerlingenvervoer. Op dit moment worden de chauffeurs getraind op de rij-eigenschappen van de voertuigen, het bereiken van een zo groot mogelijke actieradius en de wijze van opladen.

Snelladen

De Evalia’s worden dagelijks opgeladen op twee terreinnen van Connexxion in Amsterdam. Op elke locatie zijn 24 laadpalen geplaatst, waaronder 4 snelladers. De actieradius van de E-NV200 Evalia is in de praktijk zo’n 150 kilometer, zo wees een rijtest van TaxiPro onlangs uit.

“Dat is onvoldoende voor een hele dienst”, weet Rozendal. “Daarom gaan de chauffeurs halverwege van voertuig wisselen. De 100 elektrische taxi’s zijn eigenlijk de vervanging van 50 huidige Volkswagen Caddy’s.”

Contractvervoer

Het is voor het eerst dat een dergelijk groot aantal voertuigen ingezet gaat worden in het contractvervoer. Wel is er al flink aantal Tesla’s actief op Schiphol. En het aantal elektrische taxi’s zal de komende tijd nog flink toenemen, als het aan Connexxion ligt.

De planningssoftware houdt bij de voorplanning al rekening met de actieradius en de diensten die er met de voertuigen gereden kunnen worden. Daarbij zijn er vaste parameters ingesteld. Omdat er altijd onverwachte omstandigheden zijn in het taxivervoer, zal er ook een realtime terugkoppeling zijn van de actieradius.

Voertuig wisselen

“Mocht een chauffeur tekort komen, dan plannen we een pauze in op onze vestiging om van voertuig te wisselen”, legt Rozendal uit. “Ook kan het voorkomen dat de centrale bijvoorbeeld de chauffeur het advies geeft om de airco uit te zetten. We zullen zien hoe het in de praktijk werkt.”

Een belangrijke reden voor Connexxion om deze proef te starten is dat het bedrijf de komende jaren haar duurzaamheidsagenda wil uitvoeren. Onderdeel daarvan is een forse reductie in de CO2-uitstoot.

Infrastructuur

Andere zaken die Connexxion uit de proef wil leren is ‘ervaring opdoen met infrastructuur’. Want het is technisch onmogelijk om alle honderd voertuigen dagelijks te snelladen. Daartoe zou een eigen aansluiting op een elektriciteitscentrale nodig zijn.

Bovendien is het een mooie les om te meten wat nou precies de meerkosten zijn van elektrisch taxivervoer ten opzichte van diesel of aardgas. Want er wordt voornamelijk regulier geladen. Alleen bij nood worden de snelladers gebruikt. Dus de voornaamste meerkosten bij elektrische taxi’s zitten hem in de tijd die een chauffeur kwijt is om op te laden. Want arbeidstijd is de belangrijkste kostencomponent voor taxibedrijven.

TCO

Rozendal: “We weten dat het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt eigenlijk onverstandig is om nu al elektrisch te rijden. Maar hoeveel het nou precies kost, dat weten ook wij nog niet. Daarom gaan we alles meten in deze proef, zodat we straks precies de TCO kunnen uitrekenen. Dat helpt ons bij toekomstige aanbestedingen.”

De voertuigen worden voor één jaar geleased bij Nissan. Connexxion mag er 35.000 kilometer mee rijden. Daardoor zijn de kosten vooraf redelijk in te schatten. Buiten de reguliere subsidies op elektrische voertuigen waar iedere ondernemer gebruik van kan maken, ontvangt Connexxion geen extra geld van de overheid voor de proef.

Taxibranche

“We zijn ervan overtuigd dat in de toekomst de taxibranche heel veel elektrisch kan en moet doen”, zegt Rozendal. “Wij lopen er nu alvast op vooruit. Dit is een mooi moment om op milieuvriendelijke wijze ervaring op te doen. Wat betekent het voor onze planning? Wat zijn de kosten nou echt? Wat is ervoor nodig om chauffeurs op de juiste manier te trainen? Wat betekent het voor onze planning en exploitatie? Wat voor infrastructuur is er nodig? Op die vragen willen wij volgend jaar antwoord hebben.”

Om de chauffeurs te motiveren extra ‘zuinig’ te rijden, en dus de actieradius te vergroten, houdt Connexxion straks een klassement bij. De zuinigste chauffeur van de maand ontvangt een kleine prijs. “Wat precies weten we nog niet, maar dat zou bijvoorbeeld voor de duur van een paar maanden een elektrische fiets kunnen zijn voor het woon-werkverkeer. Dus opnieuw duurzaam”, vertelt Rozendal.

Chauffeurs

Door middel van gezonde competitie creëren we bewustwording bij de chauffeurs. Tegelijkertijd krijgen we goede input voor onze eigen opleiding. En leren we op welke wijze we chauffeurs kunnen trainen om zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden. Daarmee besparen we nog een hoop extra CO2.”

Bart Pals

Connexxion, elektrische taxi, Amsterdam, Nissan E-NV200, Evalia, AOV, taxibus

Bekijk de rijtest van TaxiPro.nl met de elektrische Nissan E-NV200 Evalia:

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Connexxion gaat 100 elektrische taxi’s inzetten in Amsterdam”

Max Kühner|26.02.15|11:26

Hee Mark,

Maak eens een babbeltje met die jongens van de TCA die er inmiddels al aardig wat praktijkervaring mee hebben opgedaan. Die kunnen de capaciteiten binnen de stad erg goed toelichten. Niksan.

Ad van der Meer|26.02.15|12:54

2x zoveel auto’s als chauffeurs is kolder. Er staan 4 snelladers, dus na 30 minuten kan de taxi weer op weg. Ze komen tenslotte niet alle 50 tegelijk terug naar de basis met een lege accu. Als ze één mannetje voor het laden verantwoordelijk maken, dan zijn 75 taxi’s waarschijnlijk ook al voldoende.

Ad van der Meer|26.02.15|12:56

Correctie: Er zijn op ieder van de twee Connexxion terreinen 4 snelladers voorhanden, dus er zijn er 8!

Bart van den Berg|26.02.15|14:20

@Ad: Kolder? Ik denk dat Connexxion wel weet wat ze doet. Deze auto’s verbruiken geen brandstof. De prijs inclusief subsidie is netjes, Nissan zal ongetwijfeld ook een duit in het zakje hebben gedaan. Connexxion zal vanwege de beperkte actieradius niet gokken op een beetje ondercapaciteit en volledig beschikbaar willen zijn. En het is voor het imago richting overheidsopdrachtgevers ook goed natuurlijk. Ik vind dit toch wel weer een stap in de goede richting.

Taxi Volendam|26.02.15|17:00

@Ad, Toch wel een serieus project waar veel bruikbare gegevens uit kunnen komen.
Het is moeilijk het tegen de extreem zuinige en zeer schone diesels op te nemen.
Stroom komt vaak ook uit de kolen of kerncentrale, ook wel wat op aan te merken.
En wat is een gebruikte Nissan na zijn leven als taxi waard?
Greencab was niet zo’n succes.
Misschien doet Connexxion het slimmer.
Altijd het proberen waard en kunnen wij er wat van leren.

Johannes Albertz|26.02.15|20:41

TCA collega’s die ik spreek rijden er maximaal 85 km mee, als het vriest zo’n 7 á 8 % minder.
De planning van Cxx staat niet bekend om z’n efficienty, dus dat wordt lachen.

Rodney Barten|26.02.15|21:58

Taxi’s die rijden op een batterij hebben totaal geen toekomst, het is een hype! Het is super milieu vervuilend en de experts zien er totaal geen brood in. Wie zich wat dieper in de materie verdiept weet dat er voor de komende paar HONDERD jaar nog voldoende GAS in de aarde zit om ons allen van energie te voorzien.

Rodney Barten|26.02.15|22:09

@ Taxi Volendam: Waarom haalt u Greencab erbij in uw relaas, we weten toch allemaal dat het bij die organisatie niet ging om innovatie, maar om subsidies en groot geld?

Taxi Volendam|27.02.15|08:56

@ Rodney:
Dat klopt, Greencab leek veel op oplichterij.
Maar ik vind wel dat electr. een eerlijke kans moet krijgen.
Daar zijn en heb ik ook veel twijfels over.
Het geeft daarom misschien meer duidelijkheid.
Zelf denk ik dat het een heel duur tijdelijk experiment is om bij de milieu
freaken in een goed blaadje te komen staan.
Vloeibare waterstof opgewekt door zonne energie of groengas is schoon en heeft meer toekomst.

Wim Bekkerin|27.02.15|23:21

Ik verdenk onze CXX van een marketing stunt. Er rijden 175 Tesla S-model taxi’s op en om Schiphol De ervaringen zijn niet altijd positief. De Tesla is duur en de reparatiekosten op termijn zijn onbekend.

Laten wij eerst deze “test” afwachten. De taxi wereld is, met zijn zeer smalle marges, niet geschikt als proefkonijn. CXX zal bij deze actie wel fikse subsidies krijgen van de staat of/en van Nissan.

Wim Bekkerin|27.02.15|23:34

CXX is een (semi)staatsbedrijf en zal meewerken om de ambities van de “milieu” ambtenaars te verwezenlijken. De vraag of deze ambities economische haalbaar zijn. Ons bedrijf rijdt verplicht met de Ford Transit, omdat deze minder CO2 uitstoot geeft, dan de Mercedes Sprinter. Echter is deze Ford een ramp voor de chauffeurs en een grote reparatie schadepost voor het bedrijf. Ik denk dat een klein onderzoek zal vaststellen, dat
elektrisch rijden, weinig CO2 voordeel geeft tegenover dieselauto’s.

Hans Landman|01.03.15|18:35

CXX is geen semi staatsbedrijf: Het bedrijf was volledig eigendom van de Nederlandse staat, vertegenwoordigd door het Ministerie van Financiën, maar werd in 2007 voor twee derde verkocht aan een consortium van het Franse Transdev (thans Veolia Transdev) en Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Eind 2012 heeft de overheid de resterende aandelen verkocht. Veolia Transdev bezit sindsdien 75% van de aandelen en de combinatie BNG/Connexion Holding bezit de rest.

Petrus PK Kerstens|01.03.15|18:48

Laten wij eerlijk zijn, welke echte taxichauffeur wil nu in een elektrisch busje rijden. Een echte taxichauffeur wil gewoon een MB CDI E klasse rijden.
Gewoon met 3 jaar garantie en een 3 jarig onderhoudscontract bij de MB dealer. Dan weet je kilometerprijs ook exact vooraf en kan je grote klanten ook een scherpe prijs aanbieden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.