SmartCab, ETS, Hans Landman, Ferry Bosgra, Zaandam, taxi

SmartCab breidt uit naar Purmerend, ETS wordt franchise-nemer

ETS Taxi uit Zaandam wordt de eerste franchise-nemer van SmartCab. Het taxibedrijf gaat vanaf vrijdag in de regio Purmerend werkloze jongeren inzetten als taxichauffeur. Zij gaan met behoud van uitkering na de afronding van een opleiding en inwerktraject, werkervaring opdoen. De taxidienst rijdt voor 1 euro per kilometer. SmartCab is vorig jaar in de regio Twente opgericht door Brookhuis en Taxi Baan.

“Ook in onze regio gaan we arbeidsintegratie koppelen aan mobiliteitsbehoefte”, vertelt Ferry Bosgra, commercieel directeur ETS.

SmartCab

SmartCab Purmerend gaat van start met 6 voertuigen op groengas; dezelfde typerende gele Volkswagen Up!-modellen die ook in Twente rondrijden. Daar is de vloot inmiddels gegroeid naar 12 auto’s. Omdat de bekendheid van SmartCab in Zaandam nog moet groeien, worden de chauffeurs en voertuigen in het begin ook ingezet voor het vraagafhankelijk vervoer van ETS.

Bosgra: “We gaan het rustig implementeren. Dus in het begin is een bestelling bij SmartCab mogelijk bij een rit van of naar Purmerend. Dat is onze thuisbasis voor het AOV-vervoer. We gaan rustig kijken hoe dit bevalt, het is een ingroeiproject. Maar we hebben wel de ambitie om uiteindelijk ook in Amsterdam te gaan rijden. Maar dan moeten we wel zeker de juiste beschikbaarheid kunnen bieden.”

Gemeenten

De gemeenten in de regio Purmerend en Zaandam waren volgens hem erg enthousiast over het concept. Het regionale servicepunt (Samenwerkingsverband werkgevers en gemeenten) levert 12 jongeren en een jobcoach. ETS zorgt voor de dagelijkse begeleiding en opleiding van de jongeren.

“Het is de bedoeling dat we over drie jaar met volledig betaalde krachten werken”, vertelt Bosgra. “Maar tot die tijd is de pool van werkloze jongeren groot genoeg, hebben de gemeenten al aangegeven. In de regio Waterland/Purmerend moeten nog 100 jongeren aan een baan geholpen worden.”

Taxivervoer

Want de kansen voor goedkoop openbaar taxivervoer nemen flink toe. “Zowel in Amsterdam als de omliggende gemeenten zie je dat de bussen steeds meer verdwijnen. Je hebt straks alleen nog maar de metro en de trein. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid van burgers”, signaleert Bosgra.

“Met SmartCab bieden wij een betaalbaar alternatief voor openbaar vervoer. Want het budget voor mobiliteit wordt de komende jaren flink kleiner bij de overheid. Wij hebben de oplossing. Wij geloven dat het rijden voor 1 euro per kilometer winstgevend kan zijn, je hebt alleen massa nodig. In het contractvervoer is die prijs heel normaal.”

Werkloze jongeren

Maar voorlopig is het concept van SmartCab vooral om werkloze jongeren aan een baan te helpen. Want om de benodigde massa te creëren is tijd nodig. “15% van de jongeren tussen 18 en 27 is werkloos. Die kunnen we mooi helpen totdat ze klaar zijn voor een echte baan. Want hun productiviteit ligt wel lager dan bij reguliere taxichauffeurs. Ondertussen ontstaan er wel betaalde banen voor hen.”

Zo rijden er tegenwoordig voor SmartCab Twente al diverse jongeren rond die een regulier arbeidscontract hebben gekregen, legt initiatiefnemer Hans Landman uit. “Vooral in het weekend. Want dan kunnen we het anders niet aan. We hopen steeds meer jongeren op die manier om te zetten naar een regulier contract.”

Reïntegratie

Volgens Landman zijn de resultaten van SmartCab als het gaat om reïntegratie erg goed. “75% van de SmartCab-chauffeurs vindt na de afronding van het SmartCab-project een reguliere baan. Dat percentage is het dubbele van wat we hebben gegarandeerd aan de samenwerkende gemeenten. Deze banen vinden de jongeren niet alleen binnen taxivervoer, maar ook bij andere bedrijven. De werkervaring die de jongeren hebben op gedaan is namelijk ook voor andere werkgevers interessant. De startkwalificatie voor de jongeren komt door de opleiding en werkervaring bij SmartCab op een veel hoger niveau te liggen, waardoor wij merken dat de interesse voor de jongeren bij andere werkgevers flink toeneemt.”

De franchiseconstructie bestaat eruit dat ETS exact dezelfde dienstverlening gaat aanbieden als SmartCab nu al in Twente doet. Dus kort gezegd arbeidsintegratie en goedkoop taxivervoer combineren met opvallende gele goedkope taxi’s. Het is overigens geen toeval dat Bosgra de eerste franchise-nemer van SmartCab wordt. Landman en Bosgra kennen elkaar al langere tijd.

Vertrouwen

“We gaan tegen bepaalde dingen aanlopen in de samenwerking. Maar we vertrouwen elkaar. Dat is nodig, omdat het concept nog verder ontwikkeld moet worden. Dit concept is ook niet voor iedereen geschikt”, vindt Landman. “SmartCab kan alleen maar bij middelgrote taxibedrijven waar de directeur nog dagelijks contact heeft met alle werknemers. Want onderdeel van de begeleiding is dat je geen nummer bent als chauffeur, maar echt het gevoel hebt dat je onderdeel bent van de familie.”

SmartCab in Purmerend gaat niet op standplaatsen staan. Bestellen is mogelijk tot een half uur van tevoren. De doelgroep van SmartCab bestaat uit jongeren die op stap gaan, forenzen die geen alternatief vervoer hebben, vrouwen die ’s avonds liever niet fietsen of treinreizigers die lang op hun bus moeten wachten. Maar in de toekomst liggen er ook kansen bij instellingen die vervoer voor hun cliënten nodig hebben. Bosgra: “Het tarief van 1 euro per kilometer is ijzersterk. Want iedereen kan meteen uitrekenen wat een ritje kost.”

Huismerk

Volgens Landman heeft SmartCab in Enschede bewezen dat er een nieuwe doelgroep voor taxivervoer aangeboord wordt. “80% van onze klanten ging eerder nooit met de taxi. De lage prijs speeldt daarin een belangrijke rol. Tot nu toe had je alleen maar A-merk als het gaat om prijsstellling bij taxi’s. Vrijwel iedereen hanteert het maximumtarief. Wij zijn het goedkope huismerk. En ook in Purmerend is daar grote behoefte aan.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

43 reacties op “SmartCab breidt uit naar Purmerend, ETS wordt franchise-nemer”

M. Martins.|23.04.15|10:07

Winstgevend? Er mag met behoud van uitkering gereden worden, dus kosten chauffeurs zijn erg laag. daardoor kun je dus voor 1 euro de km rijden en winstgevend zijn.

Willem Film|23.04.15|11:47

75% Vind weer een reguliere baan om vervolgens na een jaar weer plaats te maken voor een ander die goedkoper is. Wegwerppersoneel. Bah

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:36

En weer wordt er met subsidies een bom gelegd onder de normale reguliere werkgelegenheid. Stop deze onzin! Straks is iedereen aan het werk ‘met behoud van uitkering’, het hebben van regulier personeel met een vast arbeidscontract wordt alleen maar onrendabeler met dit soort concurrenten. Onderwijl probeert de overheid het aan de andere kant krampachtig moeilijker te maken om mensen te kunnen ontslaan, wie verzint dit soort onzin?

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:42

Als 75% van de jongeren na hun smartcab project een andere baan vinden betekend dat dus dat 25% geen andere baan vindt. Als er onder reguliere jongeren een werkloosheid is van 15% betekend het dus dat jongeren die niet aan het smartcab project meedoen dus meer kans hebben op een baan (85% om 75%) tel uit je winst!

Johan Zevenbergen|23.04.15|14:03

De wereld op zijn kop, of marktwerking.
Er word dus met belasting geld, concurrentie op poten gezet.
Om vervolgens de bestaande zich zelf bedruipende bedrijven de nek om te draaien en het ontslagen persoon weer in te zetten in deze waanzin.
En de ondernemer, krijgt niets en kan ze huis verkopen, en beland uit eindelijk in de bijstand.
En mag dan vrijwillig taxi gaan rijden.
Ik zou zeggen zijn jullie nu helemaal ……

Hardy Brunink|23.04.15|14:37

Belachelijk dat bedrijven met subsidie concurrentievoordeel behalen. Dat kan schijnbaar alleen in Nederland. Straks kom ik ook in de WW,en als ik daar lang genoeg in heb gezeten,kan ik ook met behoud van uitkering aan de slag. Taxi rijden wordt al niet goed betaalt,maar dan wordt het nog minder. En als ik niet wil? Dan korten ze gewoon mijn uitkering, aangezien ik niet meer in een cao zit,heb ik niks meer te vertellen. Zo komen nog meer mensen in een uitkering,en moet een nog…

Hardy Brunink|23.04.15|14:40

… kleinere groep de lasten dragen. De belasting moet dan omhoog,mensen krijgen nog minder te besteden waardoor de economie nog verder krimpt. Als deze vicieuze cirkel lang genoeg door gaat,gaan we vanzelf failliet met zijn allen.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:51

inderdaad Hardy, en dát noemen we dan ‘Social return’! Letterlijk ‘sociale teruggang’, oftewel, terug naar ‘af’… En dat is dan overheidsbeleid, bedacht door ambtenaren…

Willem De Jong|23.04.15|15:25

Goede aanpak Ferry en Hans. Mijn complimenten. Kijk naar de toekomstige ontwikkelingen in onze samenleving en ga op zoek naar innovatie productvernieuwingen die daar op kunnen gaan aansluiten. Laat iedereen maar roeptoeteren. Zo hoort het..

Paul Dijkhuizen|23.04.15|15:53

@Willem de Jong, Hoe hoort het? Mensen vervoeren tegen betaling is geen ‘productvernieuwing’ en dit werk door mensen laten doen met als beloning een uitkering is al helemaal geen innovatie… Allemaal straks aan het werk voor eenzelfde bedrag? Allemaal in opdracht van en betaald door de staat? Volgens mij is dat al eens gedaan door een paar russen… Lenin en Stalin als ik mij niet vergis…

Rodney Barten|23.04.15|15:54

@ Willem: Straks komt er een werkeloze bij u op kantoor die u naar huis toe stuurt en uw baan vervangt, dit alles natuurlijk op kosten van uw eigen belastingcenten! Ben dan wel benieuwd of u nog steeds zo innovatief denkt.

Johan Zevenbergen|23.04.15|17:00

Willem is al vrij gesteld van werk, kan ie dus mooi als chauffeur in een koek blik aan de gang.
Veiligheid voor alles Willem.

Willem De Jong|23.04.15|17:39

heren, onze samenleving is aan het veranderen of je het nu leuk vind of niet en of je het er nu mee eens bent of niet. Als je wilt dat je bedrijf overeind blijft zul je mee moeten bewegen. Succes met de business!

Rodney Barten|23.04.15|17:52

Willem: U mag bij mij GRATIS komen werken, wellicht kunt u bij uw supermarkt vragen of u de boodschappen voortaan GRATIS mee kan krijgen. Dit alles natuurlijk omdat de maatschappij verandert en we wel moeten innoveren. Ik vraag de buren om GRATIS mijn auto te wassen want dan hoef ik niet meer naar de wasstraat, dat is namelijk heel ouderwets om ergens voor te betalen!

M. Martins.|23.04.15|18:16

Zo is het Rodney.

Allemaal van die nitwitten kom je tegen op internet die alles gratis willen en of over de ruggen van anderen, maar zelf voor hun werkzaamheden de hoofdprijs vragen.

Margot Jansen|23.04.15|18:18

Zo dat is goed nieuws: jongeren die werkeloos zijn, kunnen nu met behoud van een uitkering werkervaring opdoen, die bedrijven die dat doen moesten zich schamen, lekker goedkoop en wat doen we met de mensen boven de 55 jaar en al vele jaren ervaring hebben, nou die bieden we 3 x contract aan voor een half jaar en dan mogen ze lekker thuis zitten verpieteren, dan doen al die taxi-bedrijven, en vullen lekker hun zakken met subsidie. Maar vooral op je borst slaan, we zijn goed bezig.

Tjerk Vinckx|23.04.15|21:36

Ja hoor, kom maar naar Amsterdam, niet veel verschil met de huidige reguliere taxipiloot want 70 % zit via de UWV aan het stuurwiel te trekken.
SmartCab, eurotje per kilometer uhhh geen kans want wij hebben UberPop en die is nog goedkoper pffffffff.

M. Martins.|23.04.15|23:25

Lijkt me niet prettig om 10 uur per dag in een UP te moeten zitten.

Taxi Volendam|23.04.15|23:30

Je kan het zien als misbruik maken van subsidie’s en mazen in de wet.
Dat wordt hier innovatie of productvernieuwing genoemd.
Oneigenlijke concurrentie is het !
Moderne slavernij heeft er veel van weg.
Wanneer deze heren er voor zorgen dat de benzine aan de pomp een kwartje per liter kost kan ik waardering voor ze opbrengen.
De wereld veranderd Ja. Is dat op een dergelijke manier goed te praten? Op deze manier wordt je er misselijk van.

Hans Landman|24.04.15|09:55

Beste mensen, de meningen lopen behoorlijk uiteen over SmartCab. Ook bij de start in Twente zijn deze discussies gevoerd en dat is ook begrijpelijk. SmartCab richt zich helemaal niet op de huidige bestaande taximarkt. SmartCab richt zich op de doelgroep die nog net gebruik maakt van taxi vanwege het tarief dat toch wel een hobbel is voor 90% van de potentiele doelgroep die we met zijn allen zouden willen vervoeren. 85-90% van de reizigers die SmartCab vervoerd kwam voorheen uberhaupt nooit

Hans Landman|24.04.15|09:55

in een taxi. Wij doen daar maandelijks onderzoek na omdat we onze doelgroep goed willen volgen. Bekijk de Facebook pagina van SmartCab eens. Ik zie bij geen 1 van de 45 recenties iemand zeggen dat ze voorheen een gewone taxi gebruikten maar nu SmartCab gebruiken. Er is zo goed als geen verdringing. Sterker nog, wij horen nu al van veel klanten dat ze nu ze het gemakt van taxi ervaren via SMartCab (een ervaring die ze nog niet hadden door het huidige tarief) nu ook buiten de

Hans Landman|24.04.15|09:56

openingstijden van SmartCab sneller een taxi bestellen. Dus voor de hele taximarkt wordt de doelgroep groter op deze manier dus daar hebben we allemaal baat bij. Het innovatieve van SmartCab zit hem inderdaad niet in de proefplaatsingen van de jongeren. Binnen taxi en contractvervoer is een proefplaatsing bij na een standaard aan het worden voordat mensen in dienst komen. Dat heeft ook met de huidige stand van de economie van doen. Het innovatieve van SmartCab zit hem in de compacte stadsauto,

Hans Landman|24.04.15|09:56

het herkenbare merk, de zeer actieve socail media strategie (bijna 10.000 volgers op facebook), de oplossingen waar SmartCab initiatieven in neemt voor het verdwijnen van OV en gesubsidieeerd vervoer etc. Alle mensen die gereageerd hebben en of dit nu positief of negatief is geweest nodig ik van harte uit om eens langs te komen in Oldenzaal of Purmerend. Laat je inspireren door de jongeren die bezig zijn met hun toekomst, meedraaien in een bedrijf, werkervaring op doen.

Hans Landman|24.04.15|09:57

Werken in een dienstverlenend bedrijf, goede begeleiding en enthousiasme. 80% van de jongeren stroomt nu door naar betaald werk en dat is ook een verantwoordelijkheid die we als branche moeten nemen. Het kan niet zo zijn dat we allemaal vinden dat jogneren een kans moeten krijgen maar uiteraarnd niet in onze branche terwijl onze branche hier juist heel geschikt voor is.

Hans Landman|24.04.15|09:57

Dus kom eens langs voor een kop koffie en laten we samen nagaan hoe we onze doelgroep kunnen vergroten, hoe we reizigers kunnen interesseren voor de ontzorging en het gemak dat taxivervoer kan bieden. Iedereen is van harte welkom!

Taxi Volendam|24.04.15|11:30

Smartcab is afhankelijk van goedkoop personeel. Het systeem valt of staat door goedkope tarieven. Daar is elke reiziger of doelgroep gevoelig voor, ook bestaande taxiklanten en zij die gebruik van smartcab maken.
Een gezond taxibeleid waarbij vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn zonder subsidie heeft kans van slagen.
De branche daarom reguleren.
Combineren en leegstand taxi’s voorkomen dat maakt de branche gezond en de tarieven laag.
Weg met al die systemen waar subsidie geld in zit.

Willem De Jong|24.04.15|11:39

Een uitstekend pleidooi Hans. Ik kom zeker eens op de koffie als in in de buurt ben.

Hans Landman|24.04.15|12:38

Meneer Martins, ook voor u geldt de uitnodiging om eens langs te komen. U heeft het over zakken vullen, waar u het inzicht niet heeft om hier een oordeel voer te vellen. De jongeren werken 3 maanden met behoudt van uitkering. In de 3 maanden voorafgaand krijgen de jongeren een taxiopleiding welke bestaat uit het theorie en praktijk deel. Daarnaast worden de jongeren begeleid bij het examen bij het CBR. We hebben het niet over jongeren die fluitend het HBO hebben afgerond maar over jongeren

Hans Landman|24.04.15|12:40

die met de juiste begeleiding stappen kunnen zetten om de juiste startkwalificatie voor een baan kunnen krijgen. Na deze opleiding en het examen worden de jongeren gekoppeld aan een mentor chauffeur en worden ze begeleid door een jobcoach die SmartCab zelf fulltime in dienst heeft. De jongeren zijn zeer gemotiveerd, dit blijkt wel uit het feit dat 97% van de jongeren tot nu toe de opleiding afrond en het werkdeel succesvol afsluit. Dit zijn ongekende prestaties die behaald worden.

Hans Landman|24.04.15|12:55

De jongeren vinden de werkervaringsperiode ook veelal erg leuk en leerzaam en vinden het veelal ook logisch dat de werkprestatie een tegenprestatie is voor de opleiding, het leertraject en de begeleiding. Per definitie is het financiële resultaat van de investeringen en de opbrengsten zo goed als nul dus dat over dat zakken vullen moet je me toch nog eens bijpraten, want naast dat wij het een prachtig project vinden omdat jongeren verder komen in de maatschappij zijn alle overige tips welkom!

M. Martins.|24.04.15|13:28

Geen idee waarom mijn reactie verwijderd is. Kritiek wordt niet op prijs gesteld zeker.

@Hans.

We hebben genoeg chauffeurs, teveel zelfs omdat de taxibranche als afvalputje wordt gebruikt. De ene na de andere debiel wordt toegelaten.De resultaten daarvan kunnen we op de stations in Nederland aanschouwen. Dit is ook mede het grote succes van Uber. Niet welkom in Amsterdam dus wat mij betreft.

Ps. Jongeren horen wat mij niet op de taxi. Beter zou de leeftijd vanaf 30 jaar zijn.

Rodney Barten|24.04.15|13:38

@ Hans: U zou zo in de politiek kunnen gaan! Verder slaat uw pleidooi helemaal nergens op. Maak eens een business model waarin loonkosten ook verwerkt zijn en SmartCab kan ermee ophouden..zo simpel is het!

M. Martins.|24.04.15|14:10

Precies! Niets aan toe te voegen.

Paul Dijkhuizen|24.04.15|15:23

Subsidiëren maakt valse concurrentie mogelijk, of dat nu subsidiëren is van de ritprijs of het subsidiëren van loonkosten maakt in deze geen verschil. Arbeid is arbeid en zou gewoon volgens het minimumloon betaald moeten worden, of het nu een jongere betreft of niet. Onervaren? Daar hebben we juist CAO-schalen voor! Overigens lees ik ook behoorlijk wat negatieve recensies, staat ook nergens dat gebruikers voorheen nooit een andere taxi namen.

Johan Zevenbergen|24.04.15|16:13

@hans,
Wat een onzin verhaal, de bevolking is niet dusdanig gegroeid dat er een nieuwe groep gebruikers is.
Deze nog niet nader door u bewezen groep, heeft voordien ook gereisd.
Dus komen uit een ander gesubsidieerd stukje vervoer, dus gewoon een dood ordinaire probleem verplaatsing.
Bovendien gaat u mensen opleiden, terwijl er honderden met een taxipas thuis zitten en geen werk kunnen vinden omdat er telkens opnieuw word aanbesteed en geschoven met vervoerders.
Ik zie hier geen vernieuwing.

Johan Zevenbergen|24.04.15|17:33

Positief, dat er jongere worden opgeleid, en een chauffeurs diploma krijgen en wat werk ervaring.
Maar wat moeten ze straks met dat taxi diploma, er lopen er al honderden rond met dat papiertje die geen werk hebben.
En waarom worden ze niet gewoon cao conform betaald??
Omdat ze het leuk vinden? Omdat u een verwachting voorspiegelt denk ik eerder!
Ben benieuwt welk percentage nadien als personenvervoerder aan het werk komt.

M. Martins.|24.04.15|17:57

Als ik zeg dat het zakkenvullen is over de rug van de chauffeur wordt mijn reactie verwijderd. En dit is het gewoon, niet meer, niet minder.
Het is vaker geprobeerd voor 1 euro per kilometer te rijden. Dat is als je het het normaal doet niet rendabel en is allemaal weer verdwenen.

Taxi Volendam|25.04.15|09:53

Arbeidsintegratie koppelen aan mobiliteitsbehoefte” is anders vertaald niet meer of minder dan subsidiegelden misbruiken om lage tarieven te kunnen aanbieden.
Met als gevolg oneerlijke concurrentie.
Mooi verhaal van Hans L.
Taxibedrijven zijn geen sociale dienst en moeten niet meewerken aan het rondpompen van geld en personeel. Aan het ene loket werkzoekenden weghalen die bij het volgende loket in het Gem.huis weer retour komen onder het mom van vernieuwing. Het is verstoring van marktwerking!

Hardy Brunink|25.04.15|15:13

Hans Landman heeft het over een nieuwe groep gebruikers? Laatst zat ik in almelo bij de nierdialyse op een klant te wachten,komt er doodleuk een smartcab aan. Die jonge zei dat hij de hele dag al bezig was met ziekenfonds en regiotaxi. Brookhuis heeft regiotaxi gekregen ten koste van connexxion,en heeft 50 ervaren ervaren loondienst chauffeurs op straat gezet,stond ook op taxi pro. Met lekker goedkoop,door de samenleving betaald personeel,kun je wel laag inschrijven…

Hardy Brunink|25.04.15|15:15

… concurrentie voordeel behalen met belastinggeld mag gewoon niet. Omdat het ene bedrijf,maar het andere bedrijf dit niet heeft. Dit is gewoon oneerlijk. Punt. Hiertegen moet een rechtszaak gevoerd worden. Niet alleen om de taxibranche te beschermen,maar ook de samenleving,want die draait steeds voor de kosten op.

Taxi Volendam|26.04.15|15:44

De Regiotax is geen vetpot voor de ondernemer. In tegendeel, gezien de faillissementen.
Gebruikers van de regiotaxi met een pas hoeven slechts plmns 25 € cent per KM bij te betalen.
De tekorten worden bijbetaald door subsidie gelden.
Honderden miljoenen per jaar landelijk.
Was ooit de bedoeling dat de regiotaxi zichzelf kon bedruipen. Na reeds 15 jaar nog steeds niet.
Dan is de vraag waarom Smartcab wel kan lukken terwijl die 75€ cent duurder is dan de O.V.Taxi?
Zuivere “subsidie” koffie?

Hudson Taxi|26.04.15|21:59

Je kan je O.V of Regiotaxiklant in je smartcab vervoeren .
Dan telt de subsidie dubbel.
1, Subsidie van de regiotaxi en 2 van de werkloze jongeren.

Ja, de wereld is aan het veranderen, maar of dit nou de goeie aanpak is ??
Dan schrijven dat 80% van de gebruikers voorheen geen gebruik maakten van Smartcab.
Nee natuurlijk niet. Kan toch ook niet als Smatrtcab niet bestaat.
Zo bekeken zijn er toch veel twijfels bij dit hele verhaal.

Johan Zevenbergen|28.04.15|14:34

Koffie verkeerd zeker?

SmartCab breidt uit naar Purmerend, ETS wordt franchise-nemer | TaxiPro
SmartCab, ETS, Hans Landman, Ferry Bosgra, Zaandam, taxi

SmartCab breidt uit naar Purmerend, ETS wordt franchise-nemer

ETS Taxi uit Zaandam wordt de eerste franchise-nemer van SmartCab. Het taxibedrijf gaat vanaf vrijdag in de regio Purmerend werkloze jongeren inzetten als taxichauffeur. Zij gaan met behoud van uitkering na de afronding van een opleiding en inwerktraject, werkervaring opdoen. De taxidienst rijdt voor 1 euro per kilometer. SmartCab is vorig jaar in de regio Twente opgericht door Brookhuis en Taxi Baan.

“Ook in onze regio gaan we arbeidsintegratie koppelen aan mobiliteitsbehoefte”, vertelt Ferry Bosgra, commercieel directeur ETS.

SmartCab

SmartCab Purmerend gaat van start met 6 voertuigen op groengas; dezelfde typerende gele Volkswagen Up!-modellen die ook in Twente rondrijden. Daar is de vloot inmiddels gegroeid naar 12 auto’s. Omdat de bekendheid van SmartCab in Zaandam nog moet groeien, worden de chauffeurs en voertuigen in het begin ook ingezet voor het vraagafhankelijk vervoer van ETS.

Bosgra: “We gaan het rustig implementeren. Dus in het begin is een bestelling bij SmartCab mogelijk bij een rit van of naar Purmerend. Dat is onze thuisbasis voor het AOV-vervoer. We gaan rustig kijken hoe dit bevalt, het is een ingroeiproject. Maar we hebben wel de ambitie om uiteindelijk ook in Amsterdam te gaan rijden. Maar dan moeten we wel zeker de juiste beschikbaarheid kunnen bieden.”

Gemeenten

De gemeenten in de regio Purmerend en Zaandam waren volgens hem erg enthousiast over het concept. Het regionale servicepunt (Samenwerkingsverband werkgevers en gemeenten) levert 12 jongeren en een jobcoach. ETS zorgt voor de dagelijkse begeleiding en opleiding van de jongeren.

“Het is de bedoeling dat we over drie jaar met volledig betaalde krachten werken”, vertelt Bosgra. “Maar tot die tijd is de pool van werkloze jongeren groot genoeg, hebben de gemeenten al aangegeven. In de regio Waterland/Purmerend moeten nog 100 jongeren aan een baan geholpen worden.”

Taxivervoer

Want de kansen voor goedkoop openbaar taxivervoer nemen flink toe. “Zowel in Amsterdam als de omliggende gemeenten zie je dat de bussen steeds meer verdwijnen. Je hebt straks alleen nog maar de metro en de trein. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid van burgers”, signaleert Bosgra.

“Met SmartCab bieden wij een betaalbaar alternatief voor openbaar vervoer. Want het budget voor mobiliteit wordt de komende jaren flink kleiner bij de overheid. Wij hebben de oplossing. Wij geloven dat het rijden voor 1 euro per kilometer winstgevend kan zijn, je hebt alleen massa nodig. In het contractvervoer is die prijs heel normaal.”

Werkloze jongeren

Maar voorlopig is het concept van SmartCab vooral om werkloze jongeren aan een baan te helpen. Want om de benodigde massa te creëren is tijd nodig. “15% van de jongeren tussen 18 en 27 is werkloos. Die kunnen we mooi helpen totdat ze klaar zijn voor een echte baan. Want hun productiviteit ligt wel lager dan bij reguliere taxichauffeurs. Ondertussen ontstaan er wel betaalde banen voor hen.”

Zo rijden er tegenwoordig voor SmartCab Twente al diverse jongeren rond die een regulier arbeidscontract hebben gekregen, legt initiatiefnemer Hans Landman uit. “Vooral in het weekend. Want dan kunnen we het anders niet aan. We hopen steeds meer jongeren op die manier om te zetten naar een regulier contract.”

Reïntegratie

Volgens Landman zijn de resultaten van SmartCab als het gaat om reïntegratie erg goed. “75% van de SmartCab-chauffeurs vindt na de afronding van het SmartCab-project een reguliere baan. Dat percentage is het dubbele van wat we hebben gegarandeerd aan de samenwerkende gemeenten. Deze banen vinden de jongeren niet alleen binnen taxivervoer, maar ook bij andere bedrijven. De werkervaring die de jongeren hebben op gedaan is namelijk ook voor andere werkgevers interessant. De startkwalificatie voor de jongeren komt door de opleiding en werkervaring bij SmartCab op een veel hoger niveau te liggen, waardoor wij merken dat de interesse voor de jongeren bij andere werkgevers flink toeneemt.”

De franchiseconstructie bestaat eruit dat ETS exact dezelfde dienstverlening gaat aanbieden als SmartCab nu al in Twente doet. Dus kort gezegd arbeidsintegratie en goedkoop taxivervoer combineren met opvallende gele goedkope taxi’s. Het is overigens geen toeval dat Bosgra de eerste franchise-nemer van SmartCab wordt. Landman en Bosgra kennen elkaar al langere tijd.

Vertrouwen

“We gaan tegen bepaalde dingen aanlopen in de samenwerking. Maar we vertrouwen elkaar. Dat is nodig, omdat het concept nog verder ontwikkeld moet worden. Dit concept is ook niet voor iedereen geschikt”, vindt Landman. “SmartCab kan alleen maar bij middelgrote taxibedrijven waar de directeur nog dagelijks contact heeft met alle werknemers. Want onderdeel van de begeleiding is dat je geen nummer bent als chauffeur, maar echt het gevoel hebt dat je onderdeel bent van de familie.”

SmartCab in Purmerend gaat niet op standplaatsen staan. Bestellen is mogelijk tot een half uur van tevoren. De doelgroep van SmartCab bestaat uit jongeren die op stap gaan, forenzen die geen alternatief vervoer hebben, vrouwen die ’s avonds liever niet fietsen of treinreizigers die lang op hun bus moeten wachten. Maar in de toekomst liggen er ook kansen bij instellingen die vervoer voor hun cliënten nodig hebben. Bosgra: “Het tarief van 1 euro per kilometer is ijzersterk. Want iedereen kan meteen uitrekenen wat een ritje kost.”

Huismerk

Volgens Landman heeft SmartCab in Enschede bewezen dat er een nieuwe doelgroep voor taxivervoer aangeboord wordt. “80% van onze klanten ging eerder nooit met de taxi. De lage prijs speeldt daarin een belangrijke rol. Tot nu toe had je alleen maar A-merk als het gaat om prijsstellling bij taxi’s. Vrijwel iedereen hanteert het maximumtarief. Wij zijn het goedkope huismerk. En ook in Purmerend is daar grote behoefte aan.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

43 reacties op “SmartCab breidt uit naar Purmerend, ETS wordt franchise-nemer”

M. Martins.|23.04.15|10:07

Winstgevend? Er mag met behoud van uitkering gereden worden, dus kosten chauffeurs zijn erg laag. daardoor kun je dus voor 1 euro de km rijden en winstgevend zijn.

Willem Film|23.04.15|11:47

75% Vind weer een reguliere baan om vervolgens na een jaar weer plaats te maken voor een ander die goedkoper is. Wegwerppersoneel. Bah

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:36

En weer wordt er met subsidies een bom gelegd onder de normale reguliere werkgelegenheid. Stop deze onzin! Straks is iedereen aan het werk ‘met behoud van uitkering’, het hebben van regulier personeel met een vast arbeidscontract wordt alleen maar onrendabeler met dit soort concurrenten. Onderwijl probeert de overheid het aan de andere kant krampachtig moeilijker te maken om mensen te kunnen ontslaan, wie verzint dit soort onzin?

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:42

Als 75% van de jongeren na hun smartcab project een andere baan vinden betekend dat dus dat 25% geen andere baan vindt. Als er onder reguliere jongeren een werkloosheid is van 15% betekend het dus dat jongeren die niet aan het smartcab project meedoen dus meer kans hebben op een baan (85% om 75%) tel uit je winst!

Johan Zevenbergen|23.04.15|14:03

De wereld op zijn kop, of marktwerking.
Er word dus met belasting geld, concurrentie op poten gezet.
Om vervolgens de bestaande zich zelf bedruipende bedrijven de nek om te draaien en het ontslagen persoon weer in te zetten in deze waanzin.
En de ondernemer, krijgt niets en kan ze huis verkopen, en beland uit eindelijk in de bijstand.
En mag dan vrijwillig taxi gaan rijden.
Ik zou zeggen zijn jullie nu helemaal ……

Hardy Brunink|23.04.15|14:37

Belachelijk dat bedrijven met subsidie concurrentievoordeel behalen. Dat kan schijnbaar alleen in Nederland. Straks kom ik ook in de WW,en als ik daar lang genoeg in heb gezeten,kan ik ook met behoud van uitkering aan de slag. Taxi rijden wordt al niet goed betaalt,maar dan wordt het nog minder. En als ik niet wil? Dan korten ze gewoon mijn uitkering, aangezien ik niet meer in een cao zit,heb ik niks meer te vertellen. Zo komen nog meer mensen in een uitkering,en moet een nog…

Hardy Brunink|23.04.15|14:40

… kleinere groep de lasten dragen. De belasting moet dan omhoog,mensen krijgen nog minder te besteden waardoor de economie nog verder krimpt. Als deze vicieuze cirkel lang genoeg door gaat,gaan we vanzelf failliet met zijn allen.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:51

inderdaad Hardy, en dát noemen we dan ‘Social return’! Letterlijk ‘sociale teruggang’, oftewel, terug naar ‘af’… En dat is dan overheidsbeleid, bedacht door ambtenaren…

Willem De Jong|23.04.15|15:25

Goede aanpak Ferry en Hans. Mijn complimenten. Kijk naar de toekomstige ontwikkelingen in onze samenleving en ga op zoek naar innovatie productvernieuwingen die daar op kunnen gaan aansluiten. Laat iedereen maar roeptoeteren. Zo hoort het..

Paul Dijkhuizen|23.04.15|15:53

@Willem de Jong, Hoe hoort het? Mensen vervoeren tegen betaling is geen ‘productvernieuwing’ en dit werk door mensen laten doen met als beloning een uitkering is al helemaal geen innovatie… Allemaal straks aan het werk voor eenzelfde bedrag? Allemaal in opdracht van en betaald door de staat? Volgens mij is dat al eens gedaan door een paar russen… Lenin en Stalin als ik mij niet vergis…

Rodney Barten|23.04.15|15:54

@ Willem: Straks komt er een werkeloze bij u op kantoor die u naar huis toe stuurt en uw baan vervangt, dit alles natuurlijk op kosten van uw eigen belastingcenten! Ben dan wel benieuwd of u nog steeds zo innovatief denkt.

Johan Zevenbergen|23.04.15|17:00

Willem is al vrij gesteld van werk, kan ie dus mooi als chauffeur in een koek blik aan de gang.
Veiligheid voor alles Willem.

Willem De Jong|23.04.15|17:39

heren, onze samenleving is aan het veranderen of je het nu leuk vind of niet en of je het er nu mee eens bent of niet. Als je wilt dat je bedrijf overeind blijft zul je mee moeten bewegen. Succes met de business!

Rodney Barten|23.04.15|17:52

Willem: U mag bij mij GRATIS komen werken, wellicht kunt u bij uw supermarkt vragen of u de boodschappen voortaan GRATIS mee kan krijgen. Dit alles natuurlijk omdat de maatschappij verandert en we wel moeten innoveren. Ik vraag de buren om GRATIS mijn auto te wassen want dan hoef ik niet meer naar de wasstraat, dat is namelijk heel ouderwets om ergens voor te betalen!

M. Martins.|23.04.15|18:16

Zo is het Rodney.

Allemaal van die nitwitten kom je tegen op internet die alles gratis willen en of over de ruggen van anderen, maar zelf voor hun werkzaamheden de hoofdprijs vragen.

Margot Jansen|23.04.15|18:18

Zo dat is goed nieuws: jongeren die werkeloos zijn, kunnen nu met behoud van een uitkering werkervaring opdoen, die bedrijven die dat doen moesten zich schamen, lekker goedkoop en wat doen we met de mensen boven de 55 jaar en al vele jaren ervaring hebben, nou die bieden we 3 x contract aan voor een half jaar en dan mogen ze lekker thuis zitten verpieteren, dan doen al die taxi-bedrijven, en vullen lekker hun zakken met subsidie. Maar vooral op je borst slaan, we zijn goed bezig.

Tjerk Vinckx|23.04.15|21:36

Ja hoor, kom maar naar Amsterdam, niet veel verschil met de huidige reguliere taxipiloot want 70 % zit via de UWV aan het stuurwiel te trekken.
SmartCab, eurotje per kilometer uhhh geen kans want wij hebben UberPop en die is nog goedkoper pffffffff.

M. Martins.|23.04.15|23:25

Lijkt me niet prettig om 10 uur per dag in een UP te moeten zitten.

Taxi Volendam|23.04.15|23:30

Je kan het zien als misbruik maken van subsidie’s en mazen in de wet.
Dat wordt hier innovatie of productvernieuwing genoemd.
Oneigenlijke concurrentie is het !
Moderne slavernij heeft er veel van weg.
Wanneer deze heren er voor zorgen dat de benzine aan de pomp een kwartje per liter kost kan ik waardering voor ze opbrengen.
De wereld veranderd Ja. Is dat op een dergelijke manier goed te praten? Op deze manier wordt je er misselijk van.

Hans Landman|24.04.15|09:55

Beste mensen, de meningen lopen behoorlijk uiteen over SmartCab. Ook bij de start in Twente zijn deze discussies gevoerd en dat is ook begrijpelijk. SmartCab richt zich helemaal niet op de huidige bestaande taximarkt. SmartCab richt zich op de doelgroep die nog net gebruik maakt van taxi vanwege het tarief dat toch wel een hobbel is voor 90% van de potentiele doelgroep die we met zijn allen zouden willen vervoeren. 85-90% van de reizigers die SmartCab vervoerd kwam voorheen uberhaupt nooit

Hans Landman|24.04.15|09:55

in een taxi. Wij doen daar maandelijks onderzoek na omdat we onze doelgroep goed willen volgen. Bekijk de Facebook pagina van SmartCab eens. Ik zie bij geen 1 van de 45 recenties iemand zeggen dat ze voorheen een gewone taxi gebruikten maar nu SmartCab gebruiken. Er is zo goed als geen verdringing. Sterker nog, wij horen nu al van veel klanten dat ze nu ze het gemakt van taxi ervaren via SMartCab (een ervaring die ze nog niet hadden door het huidige tarief) nu ook buiten de

Hans Landman|24.04.15|09:56

openingstijden van SmartCab sneller een taxi bestellen. Dus voor de hele taximarkt wordt de doelgroep groter op deze manier dus daar hebben we allemaal baat bij. Het innovatieve van SmartCab zit hem inderdaad niet in de proefplaatsingen van de jongeren. Binnen taxi en contractvervoer is een proefplaatsing bij na een standaard aan het worden voordat mensen in dienst komen. Dat heeft ook met de huidige stand van de economie van doen. Het innovatieve van SmartCab zit hem in de compacte stadsauto,

Hans Landman|24.04.15|09:56

het herkenbare merk, de zeer actieve socail media strategie (bijna 10.000 volgers op facebook), de oplossingen waar SmartCab initiatieven in neemt voor het verdwijnen van OV en gesubsidieeerd vervoer etc. Alle mensen die gereageerd hebben en of dit nu positief of negatief is geweest nodig ik van harte uit om eens langs te komen in Oldenzaal of Purmerend. Laat je inspireren door de jongeren die bezig zijn met hun toekomst, meedraaien in een bedrijf, werkervaring op doen.

Hans Landman|24.04.15|09:57

Werken in een dienstverlenend bedrijf, goede begeleiding en enthousiasme. 80% van de jongeren stroomt nu door naar betaald werk en dat is ook een verantwoordelijkheid die we als branche moeten nemen. Het kan niet zo zijn dat we allemaal vinden dat jogneren een kans moeten krijgen maar uiteraarnd niet in onze branche terwijl onze branche hier juist heel geschikt voor is.

Hans Landman|24.04.15|09:57

Dus kom eens langs voor een kop koffie en laten we samen nagaan hoe we onze doelgroep kunnen vergroten, hoe we reizigers kunnen interesseren voor de ontzorging en het gemak dat taxivervoer kan bieden. Iedereen is van harte welkom!

Taxi Volendam|24.04.15|11:30

Smartcab is afhankelijk van goedkoop personeel. Het systeem valt of staat door goedkope tarieven. Daar is elke reiziger of doelgroep gevoelig voor, ook bestaande taxiklanten en zij die gebruik van smartcab maken.
Een gezond taxibeleid waarbij vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn zonder subsidie heeft kans van slagen.
De branche daarom reguleren.
Combineren en leegstand taxi’s voorkomen dat maakt de branche gezond en de tarieven laag.
Weg met al die systemen waar subsidie geld in zit.

Willem De Jong|24.04.15|11:39

Een uitstekend pleidooi Hans. Ik kom zeker eens op de koffie als in in de buurt ben.

Hans Landman|24.04.15|12:38

Meneer Martins, ook voor u geldt de uitnodiging om eens langs te komen. U heeft het over zakken vullen, waar u het inzicht niet heeft om hier een oordeel voer te vellen. De jongeren werken 3 maanden met behoudt van uitkering. In de 3 maanden voorafgaand krijgen de jongeren een taxiopleiding welke bestaat uit het theorie en praktijk deel. Daarnaast worden de jongeren begeleid bij het examen bij het CBR. We hebben het niet over jongeren die fluitend het HBO hebben afgerond maar over jongeren

Hans Landman|24.04.15|12:40

die met de juiste begeleiding stappen kunnen zetten om de juiste startkwalificatie voor een baan kunnen krijgen. Na deze opleiding en het examen worden de jongeren gekoppeld aan een mentor chauffeur en worden ze begeleid door een jobcoach die SmartCab zelf fulltime in dienst heeft. De jongeren zijn zeer gemotiveerd, dit blijkt wel uit het feit dat 97% van de jongeren tot nu toe de opleiding afrond en het werkdeel succesvol afsluit. Dit zijn ongekende prestaties die behaald worden.

Hans Landman|24.04.15|12:55

De jongeren vinden de werkervaringsperiode ook veelal erg leuk en leerzaam en vinden het veelal ook logisch dat de werkprestatie een tegenprestatie is voor de opleiding, het leertraject en de begeleiding. Per definitie is het financiële resultaat van de investeringen en de opbrengsten zo goed als nul dus dat over dat zakken vullen moet je me toch nog eens bijpraten, want naast dat wij het een prachtig project vinden omdat jongeren verder komen in de maatschappij zijn alle overige tips welkom!

M. Martins.|24.04.15|13:28

Geen idee waarom mijn reactie verwijderd is. Kritiek wordt niet op prijs gesteld zeker.

@Hans.

We hebben genoeg chauffeurs, teveel zelfs omdat de taxibranche als afvalputje wordt gebruikt. De ene na de andere debiel wordt toegelaten.De resultaten daarvan kunnen we op de stations in Nederland aanschouwen. Dit is ook mede het grote succes van Uber. Niet welkom in Amsterdam dus wat mij betreft.

Ps. Jongeren horen wat mij niet op de taxi. Beter zou de leeftijd vanaf 30 jaar zijn.

Rodney Barten|24.04.15|13:38

@ Hans: U zou zo in de politiek kunnen gaan! Verder slaat uw pleidooi helemaal nergens op. Maak eens een business model waarin loonkosten ook verwerkt zijn en SmartCab kan ermee ophouden..zo simpel is het!

M. Martins.|24.04.15|14:10

Precies! Niets aan toe te voegen.

Paul Dijkhuizen|24.04.15|15:23

Subsidiëren maakt valse concurrentie mogelijk, of dat nu subsidiëren is van de ritprijs of het subsidiëren van loonkosten maakt in deze geen verschil. Arbeid is arbeid en zou gewoon volgens het minimumloon betaald moeten worden, of het nu een jongere betreft of niet. Onervaren? Daar hebben we juist CAO-schalen voor! Overigens lees ik ook behoorlijk wat negatieve recensies, staat ook nergens dat gebruikers voorheen nooit een andere taxi namen.

Johan Zevenbergen|24.04.15|16:13

@hans,
Wat een onzin verhaal, de bevolking is niet dusdanig gegroeid dat er een nieuwe groep gebruikers is.
Deze nog niet nader door u bewezen groep, heeft voordien ook gereisd.
Dus komen uit een ander gesubsidieerd stukje vervoer, dus gewoon een dood ordinaire probleem verplaatsing.
Bovendien gaat u mensen opleiden, terwijl er honderden met een taxipas thuis zitten en geen werk kunnen vinden omdat er telkens opnieuw word aanbesteed en geschoven met vervoerders.
Ik zie hier geen vernieuwing.

Johan Zevenbergen|24.04.15|17:33

Positief, dat er jongere worden opgeleid, en een chauffeurs diploma krijgen en wat werk ervaring.
Maar wat moeten ze straks met dat taxi diploma, er lopen er al honderden rond met dat papiertje die geen werk hebben.
En waarom worden ze niet gewoon cao conform betaald??
Omdat ze het leuk vinden? Omdat u een verwachting voorspiegelt denk ik eerder!
Ben benieuwt welk percentage nadien als personenvervoerder aan het werk komt.

M. Martins.|24.04.15|17:57

Als ik zeg dat het zakkenvullen is over de rug van de chauffeur wordt mijn reactie verwijderd. En dit is het gewoon, niet meer, niet minder.
Het is vaker geprobeerd voor 1 euro per kilometer te rijden. Dat is als je het het normaal doet niet rendabel en is allemaal weer verdwenen.

Taxi Volendam|25.04.15|09:53

Arbeidsintegratie koppelen aan mobiliteitsbehoefte” is anders vertaald niet meer of minder dan subsidiegelden misbruiken om lage tarieven te kunnen aanbieden.
Met als gevolg oneerlijke concurrentie.
Mooi verhaal van Hans L.
Taxibedrijven zijn geen sociale dienst en moeten niet meewerken aan het rondpompen van geld en personeel. Aan het ene loket werkzoekenden weghalen die bij het volgende loket in het Gem.huis weer retour komen onder het mom van vernieuwing. Het is verstoring van marktwerking!

Hardy Brunink|25.04.15|15:13

Hans Landman heeft het over een nieuwe groep gebruikers? Laatst zat ik in almelo bij de nierdialyse op een klant te wachten,komt er doodleuk een smartcab aan. Die jonge zei dat hij de hele dag al bezig was met ziekenfonds en regiotaxi. Brookhuis heeft regiotaxi gekregen ten koste van connexxion,en heeft 50 ervaren ervaren loondienst chauffeurs op straat gezet,stond ook op taxi pro. Met lekker goedkoop,door de samenleving betaald personeel,kun je wel laag inschrijven…

Hardy Brunink|25.04.15|15:15

… concurrentie voordeel behalen met belastinggeld mag gewoon niet. Omdat het ene bedrijf,maar het andere bedrijf dit niet heeft. Dit is gewoon oneerlijk. Punt. Hiertegen moet een rechtszaak gevoerd worden. Niet alleen om de taxibranche te beschermen,maar ook de samenleving,want die draait steeds voor de kosten op.

Taxi Volendam|26.04.15|15:44

De Regiotax is geen vetpot voor de ondernemer. In tegendeel, gezien de faillissementen.
Gebruikers van de regiotaxi met een pas hoeven slechts plmns 25 € cent per KM bij te betalen.
De tekorten worden bijbetaald door subsidie gelden.
Honderden miljoenen per jaar landelijk.
Was ooit de bedoeling dat de regiotaxi zichzelf kon bedruipen. Na reeds 15 jaar nog steeds niet.
Dan is de vraag waarom Smartcab wel kan lukken terwijl die 75€ cent duurder is dan de O.V.Taxi?
Zuivere “subsidie” koffie?

Hudson Taxi|26.04.15|21:59

Je kan je O.V of Regiotaxiklant in je smartcab vervoeren .
Dan telt de subsidie dubbel.
1, Subsidie van de regiotaxi en 2 van de werkloze jongeren.

Ja, de wereld is aan het veranderen, maar of dit nou de goeie aanpak is ??
Dan schrijven dat 80% van de gebruikers voorheen geen gebruik maakten van Smartcab.
Nee natuurlijk niet. Kan toch ook niet als Smatrtcab niet bestaat.
Zo bekeken zijn er toch veel twijfels bij dit hele verhaal.

Johan Zevenbergen|28.04.15|14:34

Koffie verkeerd zeker?