Skoda Superb

Taxi-test nieuwe Skoda Superb: kampioen beenruimte achterin

Een nette uitstraling, veel beenruimte en lage kosten per kilometer. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste eigenschappen voor een taxi. En waar Skoda vroeger vooral bekend stond om het laatste punt, zorgt de nieuwe Skoda Superb voor een drieklapper. Want het nieuwe design is zeer volwassen. En het model is een absolute kampioen als het gaat om beenruimte in deze klasse.

Zodra je achterin deze Skoda stapt valt de enorme hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagier meteen op. Die is echt ongekend. Ook lange passagiers kunnen zonder problemen comfortabel achterin zitten.

Paraplu

Een ander slimmigheidje van de Tsjechen is de paraplu die netjes is weggewerkt in het portier van de bestuurder. Hierdoor kan de taxichauffeur met een kleine moeite zijn passagier droog in- en uit laten stappen.

Audi was ermee begonnen binnen het Volkswagen-concern, maar nu zie je het ook in de Skoda Superb. Dat traditionele handrem is vervangen door een elektronische. Dat heeft als grootste voordeel dat er veel meer ruimte is voor een stevige armsteun. Zo ook in deze auto.

Uitstraling

Als het gaat om uitstraling van het interieur is deze Skoda vooral zakelijk en degelijk. Misschien zou je het zelfs een beetje saai kunnen noemen. De gebruikte materialen zijn prima en het is netjes afgewerkt. Het design is modern en zakelijk. Kortom: precies wat een taxi nodig heeft.

De nieuwe Skoda Superb is verkrijgbaar vanaf zo’n € 30.000 inclusief BTW en BPM voor de 1.6 TDI. We reden met de 2.0 liter TDI, verkrijgbaar vanaf € 35.000 . En daarvoor krijg je behoorlijk wat auto terug. De motor is zeer soepel en heeft ruim voldoende vermogen. Hij is alleen hoorbaar als er gas wordt gegeven, bij constante snelheid is het gewoon stil in de auto. Het verbruik is volgens Skoda gemiddeld 4,1 liter per 100 kilometer. Tijdens onze test haalden we dat helaas niet. Het onderstoel voelt comfortabel aan.

Infotainment

De nieuwe Superb krijgt veel nieuwe gadgets mee, zoals een achteruitrijcamera, een inparkeersysteem en sleutelloos openen en starten. Het infotainmentsysteem beschikt over Smartlink. Dat betekent dat zowel Apple CarPlay, Android Auto als MirrorLink zijn geïntegreerd in het systeem. Skoda heeft de boel verpakt in een voor het merk nieuwe interface. Andere slimme nieuwe opties zijn adaptieve cruise control, een remassistent, een spoorassistent en een automatisch filerijsysteem.

Een zeer welkome toevoeging is de adaptieve cruise-control. Hierbij kan de taxichauffeur zijn maximale snelheid instellen (bijvoorbeeld 80 km buiten de bebouwde kom). Vervolgens zal de auto zelf afremmen als hij te dicht op zijn voorganger komt en weer optrekken als de weg vrij is. Door dit soort functies is het veel minder vermoeiend om auto te rijden. En bovendien komt het de veiligheid ten goede, want je zit nooit meer per ongeluk te dicht op je voorganger. Het werkt verbazingwekkend goed en makkelijk. De spiegels van de demo-auto beschikken over dode-hoek-signalering. Erg handig!

Stoelen

De voorstoelen zijn van uitstekende kwaliteit. Zie bieden meer dan voldoende steun voor zowel rug als bovenbenen. Het ingebouwde navigatie-systeem in de demo-auto functioneert prima. Het benadert de kwaliteit van een échte TomTom qua hardware en interface; we hebben we nog nooit een ingebouwd navigatiesysteem ontdekt dat net zo goed is.

Een ander pluspunt van deze auto: de sublieme hoeveelheid kofferruimte. Je kunt zonder problemen opvouwbare rolstoelen, rollaters en koffers meenemen. Wat helpt bij het in- en uitladen daarvan is dat de achterklep mee omhoog gaat. Zo kun je ook grotere stukken bagage er makkelijk inleggen. Dat tilt een stuk makkelijker.

Kampioen beenruimte

Zijn er ook nog minpunten te benoemen voor de nieuwe Skoda Superb? Als we hard op zoek gaan wel. Zo voelt de knipperlicht-hendel aan het stuur een beetje goedkoop aan omdat hij te weinig weerstand biedt. Maar verder is het vooral een kampioen beenruimte achterin voor een scherpe prijs.

Bart Pals

Bekijk de nieuwe Skoda Superb tijdens Taxi Expo 2015 op dinsdag 22 september. Meer info en aanmelden via: www.taxi-expo.nl

De Skoda Superb is uitstekend geschikt als taxi.

Skoda Superb taxistandplaats

De enorme hoeveelheid beenruimte achterin:

Skoda Superb beenruimte achterin

Doordat het raam mee omhoog gaat, is het makkelijker grote stukken bagage in te laden:

Skoda Superb kofferruimte

Zeer handig; het opbergvak voor de paraplu:

Skoda Superb paraplu

Het dashboard en interieur zijn zeer degelijk:

Skoda Superb dashboard en interieur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi-test nieuwe Skoda Superb: kampioen beenruimte achterin | TaxiPro
Skoda Superb

Taxi-test nieuwe Skoda Superb: kampioen beenruimte achterin

Een nette uitstraling, veel beenruimte en lage kosten per kilometer. Dat zijn eigenlijk de belangrijkste eigenschappen voor een taxi. En waar Skoda vroeger vooral bekend stond om het laatste punt, zorgt de nieuwe Skoda Superb voor een drieklapper. Want het nieuwe design is zeer volwassen. En het model is een absolute kampioen als het gaat om beenruimte in deze klasse.

Zodra je achterin deze Skoda stapt valt de enorme hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagier meteen op. Die is echt ongekend. Ook lange passagiers kunnen zonder problemen comfortabel achterin zitten.

Paraplu

Een ander slimmigheidje van de Tsjechen is de paraplu die netjes is weggewerkt in het portier van de bestuurder. Hierdoor kan de taxichauffeur met een kleine moeite zijn passagier droog in- en uit laten stappen.

Audi was ermee begonnen binnen het Volkswagen-concern, maar nu zie je het ook in de Skoda Superb. Dat traditionele handrem is vervangen door een elektronische. Dat heeft als grootste voordeel dat er veel meer ruimte is voor een stevige armsteun. Zo ook in deze auto.

Uitstraling

Als het gaat om uitstraling van het interieur is deze Skoda vooral zakelijk en degelijk. Misschien zou je het zelfs een beetje saai kunnen noemen. De gebruikte materialen zijn prima en het is netjes afgewerkt. Het design is modern en zakelijk. Kortom: precies wat een taxi nodig heeft.

De nieuwe Skoda Superb is verkrijgbaar vanaf zo’n € 30.000 inclusief BTW en BPM voor de 1.6 TDI. We reden met de 2.0 liter TDI, verkrijgbaar vanaf € 35.000 . En daarvoor krijg je behoorlijk wat auto terug. De motor is zeer soepel en heeft ruim voldoende vermogen. Hij is alleen hoorbaar als er gas wordt gegeven, bij constante snelheid is het gewoon stil in de auto. Het verbruik is volgens Skoda gemiddeld 4,1 liter per 100 kilometer. Tijdens onze test haalden we dat helaas niet. Het onderstoel voelt comfortabel aan.

Infotainment

De nieuwe Superb krijgt veel nieuwe gadgets mee, zoals een achteruitrijcamera, een inparkeersysteem en sleutelloos openen en starten. Het infotainmentsysteem beschikt over Smartlink. Dat betekent dat zowel Apple CarPlay, Android Auto als MirrorLink zijn geïntegreerd in het systeem. Skoda heeft de boel verpakt in een voor het merk nieuwe interface. Andere slimme nieuwe opties zijn adaptieve cruise control, een remassistent, een spoorassistent en een automatisch filerijsysteem.

Een zeer welkome toevoeging is de adaptieve cruise-control. Hierbij kan de taxichauffeur zijn maximale snelheid instellen (bijvoorbeeld 80 km buiten de bebouwde kom). Vervolgens zal de auto zelf afremmen als hij te dicht op zijn voorganger komt en weer optrekken als de weg vrij is. Door dit soort functies is het veel minder vermoeiend om auto te rijden. En bovendien komt het de veiligheid ten goede, want je zit nooit meer per ongeluk te dicht op je voorganger. Het werkt verbazingwekkend goed en makkelijk. De spiegels van de demo-auto beschikken over dode-hoek-signalering. Erg handig!

Stoelen

De voorstoelen zijn van uitstekende kwaliteit. Zie bieden meer dan voldoende steun voor zowel rug als bovenbenen. Het ingebouwde navigatie-systeem in de demo-auto functioneert prima. Het benadert de kwaliteit van een échte TomTom qua hardware en interface; we hebben we nog nooit een ingebouwd navigatiesysteem ontdekt dat net zo goed is.

Een ander pluspunt van deze auto: de sublieme hoeveelheid kofferruimte. Je kunt zonder problemen opvouwbare rolstoelen, rollaters en koffers meenemen. Wat helpt bij het in- en uitladen daarvan is dat de achterklep mee omhoog gaat. Zo kun je ook grotere stukken bagage er makkelijk inleggen. Dat tilt een stuk makkelijker.

Kampioen beenruimte

Zijn er ook nog minpunten te benoemen voor de nieuwe Skoda Superb? Als we hard op zoek gaan wel. Zo voelt de knipperlicht-hendel aan het stuur een beetje goedkoop aan omdat hij te weinig weerstand biedt. Maar verder is het vooral een kampioen beenruimte achterin voor een scherpe prijs.

Bart Pals

Bekijk de nieuwe Skoda Superb tijdens Taxi Expo 2015 op dinsdag 22 september. Meer info en aanmelden via: www.taxi-expo.nl

De Skoda Superb is uitstekend geschikt als taxi.

Skoda Superb taxistandplaats

De enorme hoeveelheid beenruimte achterin:

Skoda Superb beenruimte achterin

Doordat het raam mee omhoog gaat, is het makkelijker grote stukken bagage in te laden:

Skoda Superb kofferruimte

Zeer handig; het opbergvak voor de paraplu:

Skoda Superb paraplu

Het dashboard en interieur zijn zeer degelijk:

Skoda Superb dashboard en interieur

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.