Ruud Zandvliet, Edvard Hendriksen, Taxi Electric, Amsterdam, elektrische taxi

‘Ook kwaliteit elektrisch taxibedrijf wordt bepaald door de chauffeur’

Ze zijn al jarenlang het enige volledig elektrische taxibedrijf in Nederland met tientallen auto’s. Na vier jaar hebben oprichters Ruud Zandvliet en Edvard Hendriksen van Taxi Electric wel wat lessen geleerd. Maar de basis van het bedrijf is nog steeds hetzelfde. “We rijden alle ritten 100% electrisch en werken met chauffeurs in loondienst”, vertelt Zandvliet. In beide zaken zijn ze nog altijd vernieuwend. Want de traditionele straattaximarkt bestaat in Nederland vooral uit zzp-chauffeurs in dieselvoertuigen.

Taxi Electric is in vier jaar tijd uitgegroeid naar een taxibedrijf met maar liefst veertig elektrische voertuigen; 26 x Nissan Leaf, 4 x Nissan e-NV200 en 10 x Tesla Model S. Het bedrijf bedient zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt. En hoewel de opstartfase niet makkelijk was, is het bedrijf nu groot genoeg om schaalvoordelen te kunnen benutten.

Bezettingsgraad

“Je kunt in de taxibranche alleen geld verdienen met een hoge bezettingsgraad”, weet Zandvliet. “Omdat ons wagenpark nu een stuk groter is dan in het begin, zijn onze aanrijtijden veel korter. Daardoor is onze bezettingsgraad fors gestegen.”

Het bedrijf schrijft nu zwarte cijfers. Maar dat was niet vanaf dag één het geval. “De opstartfase was toch duurder dan gedacht”, legt Zandvliet uit. “Omdat we met chauffeurs in loondienst werken, kunnen we een hoog service-niveau bieden. Maar schaal is heel belangrijk, want als een taxi stil staat moeten we toch loonkosten doorbetalen.”

“Daarnaast is de taximarkt een stuk complexer dan wij dachten. We hebben daardoor vaak het wiel zelf moeten uitvinden. Er zijn ontzettend veel verschillende klantsegmenten, die hebben allemaal hun eigen mitsen en maren. Met name in de hotelmarkt is ingewikkeld voet aan de grond te krijgen door de commissiecultuur.”

Subsidies

Ook liggen de voertuigkosten voor een elektrisch taxibedrijf vaak hoger dan wordt gedacht. Zandvliet: “Er wordt vaak gesuggereerd dat we veel subsidie krijgen. Maar aan aftrekposten als VAMIL en MIA heb je niets als je nog geen winst maakt. Dus onze eerste jaren hadden we daar geen profijt van. Bovendien hebben elektrische taxi’s geen BPM-voordeel.”

Door chauffeurs echter in loondienst te nemen kan Taxi Electric wel het verschil maken, vindt de directeur. “Klanten mogen een bepaalde ervaring verwachten, want taxi’s zijn niet goedkoop. Een chauffeur moet zich gedragen als een heer. Zo zijn al onze chauffeurs ons visitekaartje; strak in het pak en een gastheer voor de klant.”

Service

Ook een innovatief bedrijf als Taxi Electric heeft gemerkt dat een taxibedrijf draait om de service die geleverd wordt. “Dat kan alleen met goed gemotiveerde chauffeurs. En daarvoor moet je als werkgever goed omgaan met je personeel. Onze chauffeurs hebben een grote mate van zelfstandigheid. Als iemand kwaad wil, is daar ruimte voor. Daarom is het belangrijk om daar snel afscheid van te nemen en alleen door te gaan met gemotiveerde chauffeurs.”

Daar is ook de bedrijfscultuur binnen Taxi Electric op gericht. “Wij hebben een platte organisatie. Management zit gewoon tussen de chauffeurs en is altijd aanspreekbaar. We hebben samen één doel: op een duurzame manier goed taxivervoer leveren. Want we moeten ons iedere rit opnieuw bewijzen aan de klant. Daarom zijn we zowel kritisch als behulpzaam naar elkaar.”

Taxichauffeurs

Vanwege de groei is Taxi Electric op zoek naar nieuwe, goede taxichauffeurs. “We hebben nu een aantal vacatures, zowel voor taxichauffeurs als planners. Mensen die in onze filosofie geloven, zijn van harte welkom. Duurzaam opereren betekent bij ons ook goed personeelsbeleid, dus we bieden mensen sociale zekerheid via een regulier arbeidscontract. Voor iedereen is uitzicht op een vast dienstverband. Want ik heb liever een goede chauffeur in een hoge loonschaal, dan een slechte chauffeur die goedkoop is.”

Klanten zijn volgens Zandvliet bereid om te betalen voor kwaliteit en duurzaamheid. “Maar ze willen in de eerste plaats een betrouwbaar taxibedrijf. Dat is het allerbelangrijkste. Dus onze dienstverlening mag nooit lijden onder het feit dat de auto’s moeten opladen. Daarom hebben we altijd overcapaciteit nodig. Maar we staan ook open voor samenwerkingen met andere elektrische taxibedrijven om ritten in de pieken te verdelen.”

Elektrische taxi’s

Taxi Electric rijdt uit principe alleen met auto’s die volledig elektrisch worden aangedreven. De klanten kiezen daarom ook voor het bedrijf. “Zo hebben we ooit Desmond Tutu naar Brussel gebracht. Dat gaat prima met een elektrische Tesla. Zijn medewerkers kozen bewust voor Taxi Electric omdat we duurzaam zijn.” Bij de centrale in Amsterdam staan diverse snelladers. Overigens heeft actieradius nog tot weinig problemen geleid binnen het bedrijf.

Zandvliet: “We kunnen vanaf de centrale zien wat de huidige actieradius is van een voertuig. Daar stemmen we onze planning op af. Het is moeilijker om files te plannen dan laadtijd te plannen. Bovendien zijn de elektrische voertuigen heel betrouwbaar, ze hebben vrijwel nooit onderhoud nodig. De TCO van de voertuigen is mede daardoor lager. Maar onder de streep zijn ze wel duurder in het gebruik door de inefficiënties bij het opladen; dat kost arbeidstijd. Dus moeten we alles logistiek slim organiseren. Want op een volle auto verdien je, ongeacht de brandstof. En op een auto zonder klant, loop je leeg.”

Actieradius

Wel merkt hij dat het seizoen flink van invloed is op de actieradius. “Vooral met de oudere modellen, die haalden in de winter soms niet eens de helft van de papieren reikwijdte. Bij de nieuwe modellen is het verwarmingssysteem fors efficiënter gemaakt, waardoor de actieradius is verhoogd.”

Als het aan Taxi Electric ligt, groeit het taxibedrijf de komende jaren nog flink door. “We merken dat klanten graag voor ons kiezen vanwege onze filosofie en service. Die groei wordt nu nog beperkt omdat goede chauffeurs nog altijd moeilijk te krijgen zijn. In geval van de juiste kandidaten, kunnen er morgen tientallen chauffeurs bij ons starten. Daarmee kunnen we onze duurzame service nog verder verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Ook kwaliteit elektrisch taxibedrijf wordt bepaald door de chauffeur’”

Willem Film|23.10.15|20:58

Petje af voor deze twee jonge ondernemers. Blijkbaar kan het dus nog een taxibedrijf opzetten met gemotiveerde loonchauffeurs die niet worden uitgebuit en of dom gehouden.

‘Ook kwaliteit elektrisch taxibedrijf wordt bepaald door de chauffeur’ | TaxiPro
Ruud Zandvliet, Edvard Hendriksen, Taxi Electric, Amsterdam, elektrische taxi

‘Ook kwaliteit elektrisch taxibedrijf wordt bepaald door de chauffeur’

Ze zijn al jarenlang het enige volledig elektrische taxibedrijf in Nederland met tientallen auto’s. Na vier jaar hebben oprichters Ruud Zandvliet en Edvard Hendriksen van Taxi Electric wel wat lessen geleerd. Maar de basis van het bedrijf is nog steeds hetzelfde. “We rijden alle ritten 100% electrisch en werken met chauffeurs in loondienst”, vertelt Zandvliet. In beide zaken zijn ze nog altijd vernieuwend. Want de traditionele straattaximarkt bestaat in Nederland vooral uit zzp-chauffeurs in dieselvoertuigen.

Taxi Electric is in vier jaar tijd uitgegroeid naar een taxibedrijf met maar liefst veertig elektrische voertuigen; 26 x Nissan Leaf, 4 x Nissan e-NV200 en 10 x Tesla Model S. Het bedrijf bedient zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt. En hoewel de opstartfase niet makkelijk was, is het bedrijf nu groot genoeg om schaalvoordelen te kunnen benutten.

Bezettingsgraad

“Je kunt in de taxibranche alleen geld verdienen met een hoge bezettingsgraad”, weet Zandvliet. “Omdat ons wagenpark nu een stuk groter is dan in het begin, zijn onze aanrijtijden veel korter. Daardoor is onze bezettingsgraad fors gestegen.”

Het bedrijf schrijft nu zwarte cijfers. Maar dat was niet vanaf dag één het geval. “De opstartfase was toch duurder dan gedacht”, legt Zandvliet uit. “Omdat we met chauffeurs in loondienst werken, kunnen we een hoog service-niveau bieden. Maar schaal is heel belangrijk, want als een taxi stil staat moeten we toch loonkosten doorbetalen.”

“Daarnaast is de taximarkt een stuk complexer dan wij dachten. We hebben daardoor vaak het wiel zelf moeten uitvinden. Er zijn ontzettend veel verschillende klantsegmenten, die hebben allemaal hun eigen mitsen en maren. Met name in de hotelmarkt is ingewikkeld voet aan de grond te krijgen door de commissiecultuur.”

Subsidies

Ook liggen de voertuigkosten voor een elektrisch taxibedrijf vaak hoger dan wordt gedacht. Zandvliet: “Er wordt vaak gesuggereerd dat we veel subsidie krijgen. Maar aan aftrekposten als VAMIL en MIA heb je niets als je nog geen winst maakt. Dus onze eerste jaren hadden we daar geen profijt van. Bovendien hebben elektrische taxi’s geen BPM-voordeel.”

Door chauffeurs echter in loondienst te nemen kan Taxi Electric wel het verschil maken, vindt de directeur. “Klanten mogen een bepaalde ervaring verwachten, want taxi’s zijn niet goedkoop. Een chauffeur moet zich gedragen als een heer. Zo zijn al onze chauffeurs ons visitekaartje; strak in het pak en een gastheer voor de klant.”

Service

Ook een innovatief bedrijf als Taxi Electric heeft gemerkt dat een taxibedrijf draait om de service die geleverd wordt. “Dat kan alleen met goed gemotiveerde chauffeurs. En daarvoor moet je als werkgever goed omgaan met je personeel. Onze chauffeurs hebben een grote mate van zelfstandigheid. Als iemand kwaad wil, is daar ruimte voor. Daarom is het belangrijk om daar snel afscheid van te nemen en alleen door te gaan met gemotiveerde chauffeurs.”

Daar is ook de bedrijfscultuur binnen Taxi Electric op gericht. “Wij hebben een platte organisatie. Management zit gewoon tussen de chauffeurs en is altijd aanspreekbaar. We hebben samen één doel: op een duurzame manier goed taxivervoer leveren. Want we moeten ons iedere rit opnieuw bewijzen aan de klant. Daarom zijn we zowel kritisch als behulpzaam naar elkaar.”

Taxichauffeurs

Vanwege de groei is Taxi Electric op zoek naar nieuwe, goede taxichauffeurs. “We hebben nu een aantal vacatures, zowel voor taxichauffeurs als planners. Mensen die in onze filosofie geloven, zijn van harte welkom. Duurzaam opereren betekent bij ons ook goed personeelsbeleid, dus we bieden mensen sociale zekerheid via een regulier arbeidscontract. Voor iedereen is uitzicht op een vast dienstverband. Want ik heb liever een goede chauffeur in een hoge loonschaal, dan een slechte chauffeur die goedkoop is.”

Klanten zijn volgens Zandvliet bereid om te betalen voor kwaliteit en duurzaamheid. “Maar ze willen in de eerste plaats een betrouwbaar taxibedrijf. Dat is het allerbelangrijkste. Dus onze dienstverlening mag nooit lijden onder het feit dat de auto’s moeten opladen. Daarom hebben we altijd overcapaciteit nodig. Maar we staan ook open voor samenwerkingen met andere elektrische taxibedrijven om ritten in de pieken te verdelen.”

Elektrische taxi’s

Taxi Electric rijdt uit principe alleen met auto’s die volledig elektrisch worden aangedreven. De klanten kiezen daarom ook voor het bedrijf. “Zo hebben we ooit Desmond Tutu naar Brussel gebracht. Dat gaat prima met een elektrische Tesla. Zijn medewerkers kozen bewust voor Taxi Electric omdat we duurzaam zijn.” Bij de centrale in Amsterdam staan diverse snelladers. Overigens heeft actieradius nog tot weinig problemen geleid binnen het bedrijf.

Zandvliet: “We kunnen vanaf de centrale zien wat de huidige actieradius is van een voertuig. Daar stemmen we onze planning op af. Het is moeilijker om files te plannen dan laadtijd te plannen. Bovendien zijn de elektrische voertuigen heel betrouwbaar, ze hebben vrijwel nooit onderhoud nodig. De TCO van de voertuigen is mede daardoor lager. Maar onder de streep zijn ze wel duurder in het gebruik door de inefficiënties bij het opladen; dat kost arbeidstijd. Dus moeten we alles logistiek slim organiseren. Want op een volle auto verdien je, ongeacht de brandstof. En op een auto zonder klant, loop je leeg.”

Actieradius

Wel merkt hij dat het seizoen flink van invloed is op de actieradius. “Vooral met de oudere modellen, die haalden in de winter soms niet eens de helft van de papieren reikwijdte. Bij de nieuwe modellen is het verwarmingssysteem fors efficiënter gemaakt, waardoor de actieradius is verhoogd.”

Als het aan Taxi Electric ligt, groeit het taxibedrijf de komende jaren nog flink door. “We merken dat klanten graag voor ons kiezen vanwege onze filosofie en service. Die groei wordt nu nog beperkt omdat goede chauffeurs nog altijd moeilijk te krijgen zijn. In geval van de juiste kandidaten, kunnen er morgen tientallen chauffeurs bij ons starten. Daarmee kunnen we onze duurzame service nog verder verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Ook kwaliteit elektrisch taxibedrijf wordt bepaald door de chauffeur’”

Willem Film|23.10.15|20:58

Petje af voor deze twee jonge ondernemers. Blijkbaar kan het dus nog een taxibedrijf opzetten met gemotiveerde loonchauffeurs die niet worden uitgebuit en of dom gehouden.