Nieuwe rij-verbetermethode levert geld en waardering op

Zo’n 2 jaar geleden is in de taximarkt een methode van start gegaan die rijgedrag structureel verbetert. Ontwikkelaar GreenStar ziet hierbij naast een kostenbeperking ook voordelen voor de klantwaardering van een taxibedrijf. “Het wordt zeker gewaardeerd wanneer een chauffeur netjes rijdt, en dat is van belang wanneer die waarderingen openbaar zichtbaar worden.” De methode kreeg deze week landelijke media-aandacht bij het televisieprogramma ‘Nederland wordt Groen’, gepresenteerd door Sophie Hilbrand.

GreenStar-Business Development Manager Han Verkuyl is na 15 jaar actief te zijn in de taximarkt (waarvan een half jaar bij GreenStar) verbaasd dat in een markt die zoveel kilometers maakt en waar zoveel geautomatiseerd is, de ondernemers slechts zeer beperkt weten hoe de chauffeurs zich gedragen op de weg. “En dat terwijl wagenkosten toch een belangrijk onderdeel zijn van de totale kosten. Een taxibedrijf weet vaak precies de percentages van de ritten die op tijd zijn gereden, zij kennen ook het aantal terugbelberichten naar passagiers, bezettingsgraad, combinatiegraad, omzetten etc. Er lijkt dus echter een gat te zitten in het meten en verbeteren van rijgedrag.

Schades en rijgedrag

Verkuyl noemt als voorbeeld de schades. “Dit is toch iets waar je veel ondernemers over hoort klagen. Een onderdeel van onze aanpak is bijvoorbeeld de schadepreventie-workshop. Hiermee maak je chauffeurs echt bewust van hun rol en helpen we ze een verbeterslag te maken. Met duidelijke tips en tricks van chauffeurs met een verhoogd risico op schade (op basis van een ‘high-risk’, ‘medium-risk’ of ‘low-risk’-profiel) helpen we de chauffeur zijn rijgedrag te verbeteren. We zien dat elke categorie zijn eigen aanpak nodig heeft. Een high-risk-chauffeur die bijvoorbeeld slecht scoort op remmen heeft een verhoogde kans op kop-staart-botsingen en heeft een totaal andere feedbackmethode nodig om dit te verbeteren dan een chauffeur met een ander profiel.”

Ook is het belangrijk om te kijken naar type voertuigen, of type ritten. “Je kunt een schipholrit nu eenmaal niet vergelijken met rolstoelvervoer”, aldus Verkuyl. “Elk seizoen vergt ook weer zijn specifieke aandachtspunten. Momenteel zijn de wegen weer gladder, dus is afstand houden en met gepaste snelheid rijden een vereiste om de schadelast terug te brengen.”

Vaak merkt GreenStar dat chauffeurs niet door hebben dat een gemiddelde schade zo’n 2.000 euro kost (inclusief herstel, extra verzekeringskosten, stilstandkosten en handelingskosten). “Onze aanpak doen we niet alleen, maar samen met onze klanten. De methode is erop gericht om snel te implementeren en de ondernemer te ontlasten. Dat betekent voor een taxibedrijf een enorme kostenvermindering.”

Data alleen heb je niets aan

Data uit de auto halen is commodity – en daar heb je als bedrijf niets aan. “Waar wij ons in gespecialiseerd hebben is gedragsverandering op basis van die data”, zegt Verkuyl. Een aspect dat vaak in dit traject wordt vergeten, waardoor doelstellingen niet worden bereikt en een dergelijk traject op een teleurstelling kan uitlopen. “Dat terwijl het geld op dit vlak voor het oprapen ligt, als je het maar gedegen aanpakt. GreenStar kan hierbij bouwen op ruimschootse ervaring in de rijschool wereld vanuit zusterbedrijf Dation, dat meer dan 600 rijscholen in Nederland en België ondersteunt.”

Inmiddels heeft GreenStar het pakket uitgebreid kunnen valideren in de taximarkt bij meer dan 60 taxibedrijven die met ons werken. Voor de taximarkt biedt GreenStar het laagdrempelig P1 “SnapShot” pakket. Als dit pakket bevalt dan groeit het taxibedrijf automatisch door naar het P2 “business” programma dat één of enkele jaren ondersteuning biedt in het optimaliseren van rijgedrag en een garantie afgeeft op resultaat.

GreenStar Innovatie in de taxibranche

Afgelopen dinsdag was het bedrijf GreenStar landelijk in de pers door haar deelname aan het TV programma “Nederland wordt Groen” dat door Sophie Hilbrand gepresenteerd wordt. Ook is GreenStar deelnemer van de Groene Top Trein die morgen door Nederland rijdt. Eerder al won GreenStar de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs en was het bedrijf finalist in de Green Startup Award van het Groene Peloton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe rij-verbetermethode levert geld en waardering op | TaxiPro

Nieuwe rij-verbetermethode levert geld en waardering op

Zo’n 2 jaar geleden is in de taximarkt een methode van start gegaan die rijgedrag structureel verbetert. Ontwikkelaar GreenStar ziet hierbij naast een kostenbeperking ook voordelen voor de klantwaardering van een taxibedrijf. “Het wordt zeker gewaardeerd wanneer een chauffeur netjes rijdt, en dat is van belang wanneer die waarderingen openbaar zichtbaar worden.” De methode kreeg deze week landelijke media-aandacht bij het televisieprogramma ‘Nederland wordt Groen’, gepresenteerd door Sophie Hilbrand.

GreenStar-Business Development Manager Han Verkuyl is na 15 jaar actief te zijn in de taximarkt (waarvan een half jaar bij GreenStar) verbaasd dat in een markt die zoveel kilometers maakt en waar zoveel geautomatiseerd is, de ondernemers slechts zeer beperkt weten hoe de chauffeurs zich gedragen op de weg. “En dat terwijl wagenkosten toch een belangrijk onderdeel zijn van de totale kosten. Een taxibedrijf weet vaak precies de percentages van de ritten die op tijd zijn gereden, zij kennen ook het aantal terugbelberichten naar passagiers, bezettingsgraad, combinatiegraad, omzetten etc. Er lijkt dus echter een gat te zitten in het meten en verbeteren van rijgedrag.

Schades en rijgedrag

Verkuyl noemt als voorbeeld de schades. “Dit is toch iets waar je veel ondernemers over hoort klagen. Een onderdeel van onze aanpak is bijvoorbeeld de schadepreventie-workshop. Hiermee maak je chauffeurs echt bewust van hun rol en helpen we ze een verbeterslag te maken. Met duidelijke tips en tricks van chauffeurs met een verhoogd risico op schade (op basis van een ‘high-risk’, ‘medium-risk’ of ‘low-risk’-profiel) helpen we de chauffeur zijn rijgedrag te verbeteren. We zien dat elke categorie zijn eigen aanpak nodig heeft. Een high-risk-chauffeur die bijvoorbeeld slecht scoort op remmen heeft een verhoogde kans op kop-staart-botsingen en heeft een totaal andere feedbackmethode nodig om dit te verbeteren dan een chauffeur met een ander profiel.”

Ook is het belangrijk om te kijken naar type voertuigen, of type ritten. “Je kunt een schipholrit nu eenmaal niet vergelijken met rolstoelvervoer”, aldus Verkuyl. “Elk seizoen vergt ook weer zijn specifieke aandachtspunten. Momenteel zijn de wegen weer gladder, dus is afstand houden en met gepaste snelheid rijden een vereiste om de schadelast terug te brengen.”

Vaak merkt GreenStar dat chauffeurs niet door hebben dat een gemiddelde schade zo’n 2.000 euro kost (inclusief herstel, extra verzekeringskosten, stilstandkosten en handelingskosten). “Onze aanpak doen we niet alleen, maar samen met onze klanten. De methode is erop gericht om snel te implementeren en de ondernemer te ontlasten. Dat betekent voor een taxibedrijf een enorme kostenvermindering.”

Data alleen heb je niets aan

Data uit de auto halen is commodity – en daar heb je als bedrijf niets aan. “Waar wij ons in gespecialiseerd hebben is gedragsverandering op basis van die data”, zegt Verkuyl. Een aspect dat vaak in dit traject wordt vergeten, waardoor doelstellingen niet worden bereikt en een dergelijk traject op een teleurstelling kan uitlopen. “Dat terwijl het geld op dit vlak voor het oprapen ligt, als je het maar gedegen aanpakt. GreenStar kan hierbij bouwen op ruimschootse ervaring in de rijschool wereld vanuit zusterbedrijf Dation, dat meer dan 600 rijscholen in Nederland en België ondersteunt.”

Inmiddels heeft GreenStar het pakket uitgebreid kunnen valideren in de taximarkt bij meer dan 60 taxibedrijven die met ons werken. Voor de taximarkt biedt GreenStar het laagdrempelig P1 “SnapShot” pakket. Als dit pakket bevalt dan groeit het taxibedrijf automatisch door naar het P2 “business” programma dat één of enkele jaren ondersteuning biedt in het optimaliseren van rijgedrag en een garantie afgeeft op resultaat.

GreenStar Innovatie in de taxibranche

Afgelopen dinsdag was het bedrijf GreenStar landelijk in de pers door haar deelname aan het TV programma “Nederland wordt Groen” dat door Sophie Hilbrand gepresenteerd wordt. Ook is GreenStar deelnemer van de Groene Top Trein die morgen door Nederland rijdt. Eerder al won GreenStar de ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs en was het bedrijf finalist in de Green Startup Award van het Groene Peloton.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.