Mercedes-Benz Vierzylinder Premium-Diesel, OM 654, 2016Merced

Aluminium dieselmotor in nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse

De eerste volledig aluminium viercilinder dieselmotor van Mercedes-Benz beleeft zijn wereldprimeur dit voorjaar als E 220 d in de nieuwe E-Klasse. De nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor markeert het debuut van een geavanceerde motorenfamilie van Mercedes-Benz. De nieuwe premiumdiesels zijn zuiniger, krachtiger, lichter en compacter en ze zijn alle ontwikkeld met de toekomstige wereldwijde emissiestandaards in het achterhoofd

“De nieuwe motorenfamilie is het resultaat van meer dan tachtig jaar diesel-knowhow van Mercedes-Benz. ”, aldus Prof. Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler, verantwoordelijk voor Group Research en hoofd van Mercedes-Benz Cars Development. “Wij zijn van mening dat de dieselmotor onmisbaar is in trucks, bestel- en personenwagens als we CO2-emissies als gevolg van het verkeer verder willen beperken.”

Moderne verbrandingsmotoren

Op weg naar duurzame mobiliteit hecht Mercedes-Benz naast hybride en elektrische voertuigen veel belang aan het optimaliseren van moderne verbrandingsmotoren. Vooral de zuinige, schone en – met name in Europa – populaire dieselmotor levert een belangrijke bijdrage aan het verder reduceren van het wagenparkverbruik.

Mercedes-Benz ligt op koers. Sinds 1995 is het gemiddelde verbruik van de personenwagenmodellen in twee decennia tijd met bijna de helft gedaald, van 9,2 l/100 km (230 gram CO2/km) tot 5,0 l/100 km (125 gram CO2/km). Nu al levert Mercedes-Benz Cars 68 modelvarianten met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km.

Cars en Vans

Er is een groot aantal toepassingen voor de modulaire motorenfamilie binnen het complete modelaanbod van Mercedes-Benz Cars en Vans. Er bestaan plannen voor diverse vermogensvarianten, montage in zowel lengte- als dwarsrichting in auto’s met voor-, achter- en vierwielaandrijving. Ook dit maakt de nieuwe motor zo belangrijk, omdat de verbeteringen in efficiëntie een directe impact hebben op het totale wagenparkverbruik van Mercedes-Benz.

Nog een doelstelling achter de nieuwe motorengeneratie was het zoveel mogelijk beperken van het aantal varianten. De compacte afmetingen van de motor bieden nog meer flexibiliteit om hem in verschillende voertuigtypen te kunnen leveren. De interfaces tussen de aandrijfunit en de auto zijn voor alle modelseries gestandaardiseerd. Zo worden alle onderdelen van het uitlaatgasnabehandelingssysteem nu bijvoorbeeld direct aan de motor zelf bevestigd en niet langer meer aan de auto.

Nieuwe E-Klasse

De nieuwe OM 654 viercilindermotor debuteert dit voorjaar als wereldprimeur in de nieuwe E-Klasse, als 220 d. Uiteindelijk scoort de nieuwe krachtbron zo’n 13 procent lager in verbruik en CO2-emissie, terwijl het vermogen verder is gestegen (143 kW in plaats van 125 kW).

De belangrijkste innovaties van de nieuwe motor:

  • Eerste volledig aluminium viercilinder dieselmotor
  • Stalen zuigers met getrapte verbrandingskom, NANOSLIDE® cilindercoating, vierde generatie common-rail inspuiting
  • Alle uitlaatgasnabehandelingstechnologieën direct aan de motor bevestigd
    Aanzienlijk lichter en compacter: 168,4 kg ten opzichte van 202,8 kg (-17%), 2 liter cilinderinhoud in plaats van 2,15 liter, hartafstand tussen de cilinders 90 mm in plaats van 94 mm
  • Lager geluidsniveau en uitstekend trillingscomfort dankzij tal van maatregelen
  • Uitlaatemissies: klaar voor de toekomst

Emissiewetgeving

De nieuwe dieselmotor is ontworpen om te voldoen aan de toekomstige emissiewetgeving (RDE – Real Driving Emissions). In tegenstelling tot de huidige NEDC-meetcyclus is de nieuwe WLTP-cyclus (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) bedoeld om ervoor te zorgen dat het test- en praktijkverbruik toekomstig dichter bij elkaar liggen. Daarnaast bestaat het plan in Europa om een meetprocedure voor Real Driving Emissions (RDE) te introduceren. Dit wordt eveneens actief door Mercedes-Benz ondersteund.

Alle relevante onderdelen voor het efficiënt beperken van emissies zijn direct aan de motor geïnstalleerd. Mede door isolatiemaatregelen en verbeterde katalysatorcoatings bestaat niet langer de noodzaak voor een aan de motorzijde geregeld temperatuurmanagement bij koude starts en bij lage belasting. Naast de voordelen op het gebied van emissies resulteert dit met name op kortere afstanden in brandstofbesparing. Dankzij de installatie direct aan de motor is er bij de uitlaatgasnabehandeling sprake van weinig warmteverlies en optimale werkomstandigheden.

EGR

De nieuwe motor beschikt over meervoudige uitlaatgasrecirculatie (EGR). Deze constructie combineert de gekoelde hogedruk- en lagedruk-EGR en biedt de mogelijkheid om onbehandelde motoremissies over het volledige motorkenveld verder te beperken, terwijl de centrale verbranding wordt geoptimaliseerd ten gunste van het verbruik.

Uitlaatgassen afkomstig van de turbo worden eerst naar een dieseloxidatiekatalysator gestuurd. Vervolgens wordt AdBlue toegevoegd via een watergekoelde doseringsmodule. Dankzij een speciaal ontwikkeld mengproces verdampt de AdBlue over een zo kort mogelijke afstand in de uitlaatgasstroom om zeer gelijkmatig te worden verdeeld over het oppervlak van de daarna geplaatste sDPF (dieselpartikelfilter met coating om stikstofoxiden te beperken). Na de sDPF zorgt een SCR-katalysator voor verdere afbraak van stikstofoxiden. Pas daarna worden de nabehandelde uitlaatgassen in het uitlaatsysteem geleid.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.