Peter Altevogt, Korton, ritplanning

‘Steeds meer reisinformatie uitwisselen via app’

Peter Altevogt van de Korton Group denkt dat de voortdurende ontwikkeling van technologieën om vervoer te regelen kan leiden tot extra omzet voor de taxibranche. Daarbij is het wel cruciaal dat alle apps die op de markt komen goed aansluiten op de markt en voorzien in een behoefte.

Peter Altevogt is oprichter en directeur van de Korton Group. Dit softwarebedrijf levert onder meer het logistieke agendapakket voor personenvervoer genaamd WinTax, terwijl met het online platform WinTOP voor bijvoorbeeld vervoersregie kan worden aangewend. Tijdens het Jaarevent KNV Taxi in Utrecht ging Altevogt op diverse trends in de taximarkt in.

“Er komt tegenwoordig enorm veel informatie op ons af. In dat verband wordt ook wel gesproken van de ‘applification’ van de samenleving, naar het almaar groeiende aantal apps dat op de markt komt. Op zich is wat er allemaal wordt ontwikkeld prachtig, maar bij deze vraag hoort wel aanbod. Je kunt nog zo’n mooie taxi-app maken, als er uiteindelijk geen taxi mee kan worden besteld dan wordt die app meteen gedeletet.”

Real time data

De hoeveelheid communicatie waar taxibedrijven mee te maken hebben is groot en bovendien complex, zo stelt Altevogt. Maar volgens hem is het wel heel interessant dat er real time data kan worden uitgewisseld. Wat daar inzake het aanbod mee kan worden gedaan is minstens zo belangwekkend. Bertho Eckhardt van KNV kan zich wel voorstellen dat taxibedrijven niet staan te springen om die data onderling uit te wisselen. Volgens Altevogt is de samenwerking binnen de taxibranche er echter zeker.

“Achttien jaar geleden hebben we al de eerste koppelingen gelegd voor het samenwerken van taxibedrijven. Vandaag de dag vragen opdrachtgevers om steeds meer informatie. Teneinde die informatie beschikbaar te stellen wordt er steeds meer uitgewisseld. Maar het is niet vanzelfsprekend dat daarbij geen gegevens verloren gaan. We zijn dan ook tien jaar geleden begonnen met het creëren van een platform om al die informatie op een eenduidige manier uit wisselen, waarbij het niet uitmaakt welke softwarepakketten taxibedrijven en opdrachtgevers gebruiken.”

Ieder zijn eigen app

Korton is als technologiebedrijf voortdurend bezig om voor alle partijen in de taxiketen informatiestromen te optimaliseren. Hij denkt dat de voortdurende ontwikkeling van technologie om vervoer te regelen voor de taxisector extra omzet kan opleveren. “Hoe kun je dat dan precies doen?”, vraagt Eckhardt zich af. “Iedereen komt immers met zijn eigen app op de markt.” De keuze voor de app ligt uiteindelijk bij de reiziger, zo denkt Altevogt.

“Internationaal en nationaal zijn er tal van voorbeelden van zulke apps, en ook op regionaal niveau komen er steeds meer op de markt. Ik ben ervan overtuigd dat ook vanuit provincies en gemeenten steeds meer initiatieven zullen ontstaan om informatie over reizen en reizigers uit te wisselen. En waar dat eerst via internet met computers gebeurde, gaan we dat nu steeds meer met apps op smartphones en tablets doen. Het belangrijkste daarbij is dat de app aansluit op de markt die er is, en dat kan dus ook heel goed op regionaal of lokaal niveau.”

Kritisch blijven

Tijdens het Jaarevent KNV Taxi sprak een panel van mensen uit de taxibranche en aanverwante sectoren uitgebreid over trends en ontwikkelingen in de branche. Peter Altevogt ging vanuit Korton-oogpunt nog wat dieper op een paar thema’s in. Zo denkt hij dat veel taxibedrijven volop kennis in huis hebben om de verschillende doelgroepen aan vervoer op maat te helpen. Het is echter wel van belang om kritisch te blijven. “Als die zelfrijdende auto straks echt mensen gaat vervoeren, hoe zit het dan met de service? Hoe is hulp bij het instappen dan bijvoorbeeld geregeld?”

Altevogt stipte ook nog het veelbesproken Mobility as a Service (MaaS) aan, “iets waar wij natuurlijk dagelijks mee bezig zijn. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau vraag en aanbod bij elkaar brengen is heel sterk afhankelijk van de reizigers. Die hebben allemaal zo hun eigen wensen en voorkeuren. We moeten dus als taxibranche van die reiziger uitgaan en daarop inspelen met ons aanbod.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Steeds meer reisinformatie uitwisselen via app’ | TaxiPro
Peter Altevogt, Korton, ritplanning

‘Steeds meer reisinformatie uitwisselen via app’

Peter Altevogt van de Korton Group denkt dat de voortdurende ontwikkeling van technologieën om vervoer te regelen kan leiden tot extra omzet voor de taxibranche. Daarbij is het wel cruciaal dat alle apps die op de markt komen goed aansluiten op de markt en voorzien in een behoefte.

Peter Altevogt is oprichter en directeur van de Korton Group. Dit softwarebedrijf levert onder meer het logistieke agendapakket voor personenvervoer genaamd WinTax, terwijl met het online platform WinTOP voor bijvoorbeeld vervoersregie kan worden aangewend. Tijdens het Jaarevent KNV Taxi in Utrecht ging Altevogt op diverse trends in de taximarkt in.

“Er komt tegenwoordig enorm veel informatie op ons af. In dat verband wordt ook wel gesproken van de ‘applification’ van de samenleving, naar het almaar groeiende aantal apps dat op de markt komt. Op zich is wat er allemaal wordt ontwikkeld prachtig, maar bij deze vraag hoort wel aanbod. Je kunt nog zo’n mooie taxi-app maken, als er uiteindelijk geen taxi mee kan worden besteld dan wordt die app meteen gedeletet.”

Real time data

De hoeveelheid communicatie waar taxibedrijven mee te maken hebben is groot en bovendien complex, zo stelt Altevogt. Maar volgens hem is het wel heel interessant dat er real time data kan worden uitgewisseld. Wat daar inzake het aanbod mee kan worden gedaan is minstens zo belangwekkend. Bertho Eckhardt van KNV kan zich wel voorstellen dat taxibedrijven niet staan te springen om die data onderling uit te wisselen. Volgens Altevogt is de samenwerking binnen de taxibranche er echter zeker.

“Achttien jaar geleden hebben we al de eerste koppelingen gelegd voor het samenwerken van taxibedrijven. Vandaag de dag vragen opdrachtgevers om steeds meer informatie. Teneinde die informatie beschikbaar te stellen wordt er steeds meer uitgewisseld. Maar het is niet vanzelfsprekend dat daarbij geen gegevens verloren gaan. We zijn dan ook tien jaar geleden begonnen met het creëren van een platform om al die informatie op een eenduidige manier uit wisselen, waarbij het niet uitmaakt welke softwarepakketten taxibedrijven en opdrachtgevers gebruiken.”

Ieder zijn eigen app

Korton is als technologiebedrijf voortdurend bezig om voor alle partijen in de taxiketen informatiestromen te optimaliseren. Hij denkt dat de voortdurende ontwikkeling van technologie om vervoer te regelen voor de taxisector extra omzet kan opleveren. “Hoe kun je dat dan precies doen?”, vraagt Eckhardt zich af. “Iedereen komt immers met zijn eigen app op de markt.” De keuze voor de app ligt uiteindelijk bij de reiziger, zo denkt Altevogt.

“Internationaal en nationaal zijn er tal van voorbeelden van zulke apps, en ook op regionaal niveau komen er steeds meer op de markt. Ik ben ervan overtuigd dat ook vanuit provincies en gemeenten steeds meer initiatieven zullen ontstaan om informatie over reizen en reizigers uit te wisselen. En waar dat eerst via internet met computers gebeurde, gaan we dat nu steeds meer met apps op smartphones en tablets doen. Het belangrijkste daarbij is dat de app aansluit op de markt die er is, en dat kan dus ook heel goed op regionaal of lokaal niveau.”

Kritisch blijven

Tijdens het Jaarevent KNV Taxi sprak een panel van mensen uit de taxibranche en aanverwante sectoren uitgebreid over trends en ontwikkelingen in de branche. Peter Altevogt ging vanuit Korton-oogpunt nog wat dieper op een paar thema’s in. Zo denkt hij dat veel taxibedrijven volop kennis in huis hebben om de verschillende doelgroepen aan vervoer op maat te helpen. Het is echter wel van belang om kritisch te blijven. “Als die zelfrijdende auto straks echt mensen gaat vervoeren, hoe zit het dan met de service? Hoe is hulp bij het instappen dan bijvoorbeeld geregeld?”

Altevogt stipte ook nog het veelbesproken Mobility as a Service (MaaS) aan, “iets waar wij natuurlijk dagelijks mee bezig zijn. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau vraag en aanbod bij elkaar brengen is heel sterk afhankelijk van de reizigers. Die hebben allemaal zo hun eigen wensen en voorkeuren. We moeten dus als taxibranche van die reiziger uitgaan en daarop inspelen met ons aanbod.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.