Litjens

Doelgroepenvervoer hoofdstad moet slimmer en moderner

Amsterdam wil het doelgroepenvervoer efficiënter inrichten en waar mogelijk verbeteren. Als eerste wordt daarom het aanvullend openbaar vervoer op een andere manier dan voorheen aanbesteed. Alle belanghebbende partijen zijn betrokken bij de totstandkoming van het aanbestedingsdocument dat in september wordt gepubliceerd.

“De hoofdstad wil dit type vervoer veel beter laten aansluiten bij de behoefte van gebruikers en de mogelijkheden die de huidige techniek biedt”, zo licht de gemeente toe. Daarom komt er een nieuwe aanbesteding voor het aanvullend openbaar vervoer (AOV), waarbij de inschrijvende partijen moeten aantonen hoe zij de klant precies centraal stellen. Daarbij wordt verwacht dat zij het AOV slimmer, moderner en innovatiever in kunnen vullen dan nu gebeurt.

Ouderwets en omslachtig

De Amsterdamse verkeerswethouder Pieter Litjens toont zich meteen ambitieus. “Overal om je heen zie je hoe het hele leven efficiënter wordt, dankzij moderne techniek, apps en slim gebruik van data. Maar het vervoer van mensen met een beperking vormt daarin eigenlijk een uitzondering. Het gaat nog ouderwets en soms heel omslachtig. Dat vind ik vreemd in deze tijd, waarin mobiliteit juist steeds meer op maat is gemaakt: mobility as a service. Het is mijn ambitie dat Amsterdam over een paar jaar koploper is in Nederland op het gebied van slim, snel en goed doelgroepenvervoer.”

Om een kleinschalige intentie gaat daarbij het niet. Woordvoerder Jules van de Ven geeft namens  wethouder Litjens aan dat ongeveer één op de vijf inwoners van Amsterdam met het doelgroepenvervoer te maken heeft, waarbij het zowel gebruikers als mantelzorgers betreft. “Het contract voor AOV is nu afgelopen, vandaar dat we nu hier beginnen. Het is de bedoeling om het ook op die manier aan te pakken bij andere vormen van doelgroepenvervoer.”

Vervoerders betrokken

Wat de criteria precies worden en welke rol prijs bijvoorbeeld in de gunning zal spelen is nu nog niet bekend. Dat de gemeente nu kiest voor een vooraankondiging maakt dat marktpartijen vast kunnen gaan nadenken over de in hun ogen beste oplossingen voor het doelgroepenvervoer. Vervoerders, gebruikers en mantelzorgers zijn betrokken bij de totstandkoming van het aanbestedingsdocument, geeft Van de Ven aan. “De gemeente is op zoek naar één partij die het vervoer organiseert, maar dat kan vanzelfsprekend een consortium of samenwerkingsverband zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Doelgroepenvervoer hoofdstad moet slimmer en moderner”

Rodney Barten|08.08.16|12:32

Tjonge, wat een misselijke kop heeft die vent hierboven, alles moet maar sneller, goedkoper, innovatiever…heeft deze figuur zelf ooit wel een gebruik gemaakt van een taxi, of wellicht zelf wel een een taxi gereden? Wat een lummel, word door onze belasting centen aan het werk gehouden!

Ton van Dalfsen|09.08.16|09:37

Als hij wijs is? gebruikt hij ook de TTO organisatie voor een bepaalde doelgroep. Denk het niet en de Amsterdamse taxibedrijven hebben het nakijken.

Ton van Dalfsen|09.08.16|09:39

Dit is net nou iets voor Dhr Cees Eenhoorn om rond de tafel te zitten met deze man en de TTO aangesloten bedrijven

Taxi Volendam|09.08.16|10:58

De BCT is de oorzaak dat Taxibedrijven reeds 16 jaar niet kunnen innoveren.
Oorzaak, de verplichte digitale handtekening in de bct.
Wanneer je nu wil innoveren moet je de bct aanpassen.
Bv. aan een Finse App of wat dan ook.
Aanpassen van de nutteloze BCT kost veel geld.
Dit staat innovatie in de weg.
Actal , onder voorzitterschap van Hr. Linschoten, heeft V&W hiervoor reeds in 2008 gewaarschuwd.
Weet Pieter Litjens veel dat efficienter veel gaat kosten. Eerst bct weg,
DAT is efficient!

Ton van Dalfsen|09.08.16|11:19

BCT weg? Hmm beter BCT plicht weg. De ondernemer zelf zijn apparatuur laten kiezen waarmee hij voor ZIJN bedrijfsvoering het beste uit de voeten kan. Komend Januari heb ik een BCT zonder digitale handtekening. Deze BCT die ik dan heb kan meer dan de huidige BCT. Zelfde basis maar dan innovatiever.

Paul Dijkhuizen|11.08.16|12:39

Het zou prettig zijn als de gemeente eens aan zou geven wát ze precies ‘slimmer’ en ‘moderner’ willen en wat ze daar onder verstaan. Niet zo’n zinloze kreet de wereld insturen en dan zeggen dat dat makkelijk moet kunnen. De markt mag nu betrokken zijn bij het aanbestedingsdocument, uiteindelijk krijgt de goedkoopste het en zegt de gemeente dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen. Geloof dat er vooral ‘bestuurlijk’ nog wel het een en ander slimmer, moderner, en zeker ook efficiënter kan.

Doelgroepenvervoer hoofdstad moet slimmer en moderner | TaxiPro
Litjens

Doelgroepenvervoer hoofdstad moet slimmer en moderner

Amsterdam wil het doelgroepenvervoer efficiënter inrichten en waar mogelijk verbeteren. Als eerste wordt daarom het aanvullend openbaar vervoer op een andere manier dan voorheen aanbesteed. Alle belanghebbende partijen zijn betrokken bij de totstandkoming van het aanbestedingsdocument dat in september wordt gepubliceerd.

“De hoofdstad wil dit type vervoer veel beter laten aansluiten bij de behoefte van gebruikers en de mogelijkheden die de huidige techniek biedt”, zo licht de gemeente toe. Daarom komt er een nieuwe aanbesteding voor het aanvullend openbaar vervoer (AOV), waarbij de inschrijvende partijen moeten aantonen hoe zij de klant precies centraal stellen. Daarbij wordt verwacht dat zij het AOV slimmer, moderner en innovatiever in kunnen vullen dan nu gebeurt.

Ouderwets en omslachtig

De Amsterdamse verkeerswethouder Pieter Litjens toont zich meteen ambitieus. “Overal om je heen zie je hoe het hele leven efficiënter wordt, dankzij moderne techniek, apps en slim gebruik van data. Maar het vervoer van mensen met een beperking vormt daarin eigenlijk een uitzondering. Het gaat nog ouderwets en soms heel omslachtig. Dat vind ik vreemd in deze tijd, waarin mobiliteit juist steeds meer op maat is gemaakt: mobility as a service. Het is mijn ambitie dat Amsterdam over een paar jaar koploper is in Nederland op het gebied van slim, snel en goed doelgroepenvervoer.”

Om een kleinschalige intentie gaat daarbij het niet. Woordvoerder Jules van de Ven geeft namens  wethouder Litjens aan dat ongeveer één op de vijf inwoners van Amsterdam met het doelgroepenvervoer te maken heeft, waarbij het zowel gebruikers als mantelzorgers betreft. “Het contract voor AOV is nu afgelopen, vandaar dat we nu hier beginnen. Het is de bedoeling om het ook op die manier aan te pakken bij andere vormen van doelgroepenvervoer.”

Vervoerders betrokken

Wat de criteria precies worden en welke rol prijs bijvoorbeeld in de gunning zal spelen is nu nog niet bekend. Dat de gemeente nu kiest voor een vooraankondiging maakt dat marktpartijen vast kunnen gaan nadenken over de in hun ogen beste oplossingen voor het doelgroepenvervoer. Vervoerders, gebruikers en mantelzorgers zijn betrokken bij de totstandkoming van het aanbestedingsdocument, geeft Van de Ven aan. “De gemeente is op zoek naar één partij die het vervoer organiseert, maar dat kan vanzelfsprekend een consortium of samenwerkingsverband zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Doelgroepenvervoer hoofdstad moet slimmer en moderner”

Rodney Barten|08.08.16|12:32

Tjonge, wat een misselijke kop heeft die vent hierboven, alles moet maar sneller, goedkoper, innovatiever…heeft deze figuur zelf ooit wel een gebruik gemaakt van een taxi, of wellicht zelf wel een een taxi gereden? Wat een lummel, word door onze belasting centen aan het werk gehouden!

Ton van Dalfsen|09.08.16|09:37

Als hij wijs is? gebruikt hij ook de TTO organisatie voor een bepaalde doelgroep. Denk het niet en de Amsterdamse taxibedrijven hebben het nakijken.

Ton van Dalfsen|09.08.16|09:39

Dit is net nou iets voor Dhr Cees Eenhoorn om rond de tafel te zitten met deze man en de TTO aangesloten bedrijven

Taxi Volendam|09.08.16|10:58

De BCT is de oorzaak dat Taxibedrijven reeds 16 jaar niet kunnen innoveren.
Oorzaak, de verplichte digitale handtekening in de bct.
Wanneer je nu wil innoveren moet je de bct aanpassen.
Bv. aan een Finse App of wat dan ook.
Aanpassen van de nutteloze BCT kost veel geld.
Dit staat innovatie in de weg.
Actal , onder voorzitterschap van Hr. Linschoten, heeft V&W hiervoor reeds in 2008 gewaarschuwd.
Weet Pieter Litjens veel dat efficienter veel gaat kosten. Eerst bct weg,
DAT is efficient!

Ton van Dalfsen|09.08.16|11:19

BCT weg? Hmm beter BCT plicht weg. De ondernemer zelf zijn apparatuur laten kiezen waarmee hij voor ZIJN bedrijfsvoering het beste uit de voeten kan. Komend Januari heb ik een BCT zonder digitale handtekening. Deze BCT die ik dan heb kan meer dan de huidige BCT. Zelfde basis maar dan innovatiever.

Paul Dijkhuizen|11.08.16|12:39

Het zou prettig zijn als de gemeente eens aan zou geven wát ze precies ‘slimmer’ en ‘moderner’ willen en wat ze daar onder verstaan. Niet zo’n zinloze kreet de wereld insturen en dan zeggen dat dat makkelijk moet kunnen. De markt mag nu betrokken zijn bij het aanbestedingsdocument, uiteindelijk krijgt de goedkoopste het en zegt de gemeente dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen. Geloof dat er vooral ‘bestuurlijk’ nog wel het een en ander slimmer, moderner, en zeker ook efficiënter kan.