Nutonomy

Eerste zelfrijdende taxi actief in Singapore

De eerste zelfrijdende taxi die daadwerkelijk klanten vervoert is een feit. Het gaat weliswaar nog om een zeer kleinschalige proef, maar nuTonomy heeft met zijn pilot in het zakelijke district van Singapore wel degelijk de primeur. Dit proeftraject moet in 2018 leiden tot een volwaardige vloot van zelfrijdende taxi’s in de straten van Singapore.

Alle ogen waren in dit verband eigenlijk gericht op Uber en Volvo, die recent aankondigden nog in de maand augustus zelfrijdende auto’s te gaan inzetten voor personenvervoer in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Het initiatief van nuTonomy dat nu van start is gegaan, kent vooralsnog geen einddatum. Het taxivervoer vindt plaats in hetzelfde deel van het Singaporese zakengebied waar het bedrijf al sinds afgelopen april test met zijn zelfrijdende auto’s.

Desnoods ingrijpen

De taxidienst is nog niet voor iedereen in de stad beschikbaar; een selecte groep inwoners  van Singapore wordt uitgenodigd om er gebruik van te maken. Zij kunnen worden vervoerd met een Renault Zoe of een Mitsubishi i-MiEV. In deze zelfrijdende voertuigen is wel altijd een medewerker van nuTonomy aanwezig. Niet om de auto te besturen, maar om de prestaties van het systeem te monitoren en om in te grijpen als dat onverhoopt nodig mocht zijn.

Vanaf nu zal nuTonomy de ervaringen in de praktijk gebruiken om informatie te verzamelen en waar nodig verbeteringen door te voeren. In 2018 moet er dan een complete vloot van zelfrijdende taxi’s aan het werk zijn in Singapore.

Vloot zelfrijdende taxi’s

CEO en mede-oprichter Karl Iagnemma: “Dit eerste project in de openbare ruimte is een directe weerspiegeling van wat we hebben bereikt met onze software voor zelfrijdende voertuigen. Het is een unieke kans om feedback te krijgen van mensen die in het echte verkeer met een zelfrijdende taxi worden vervoerd. En deze informatie zal ons een enorm helpen met de realisatie van een vloot zelfstandige voertuigen in 2018.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Eerste zelfrijdende taxi actief in Singapore”

Rodney Barten|26.08.16|10:19

Toch erg benieuwd welke doelgroep straks gebruik gaat maken van de zelfrijdende taxi? Ook vraag ik me af hoe een verkeersregelaar op Schiphol straks met een zelfrijdende taxi om zal gaan?Hoe gaat de zelfrijdende taxi om met dronken en onvoorspelbare mensen? Ook zal de zelfrijdende taxi elke keer op zoek moeten gaan naar een tankstation waar je nog geholpen word, en hoe rekent deze dan af? Hoe gaan wij als branche straks om als die werkelijk naar NL komt? Duizenden chauffeurs staan dan op straat.

Johan Zevenbergen|26.08.16|12:26

Zie het voorlopig niet grootschalig gebeuren, met name in de opstapmarkt heeft meer als de helft geen creditcard,
Danwel wil een grootdeel niet dat het bekend is/ word waar men (uit)is geweest.
En hoe Moet je het allemaal intoetsen als je gedronken hebt, het is nu al een probleem om de pin code te weten of waar men precies heen wil, of een stop moet maken om een behoefte te doen.
En wie maakt de auto schoon voor de volgende klant, en hoe gaat men roken en drinken en slopen tegen

Ruben Brandenburg|26.08.16|16:49

zelfrijdende taxi zie ik de eerst 10 jaar zeker niet in adam komen hahahah zie je zo een taxi al over de grachten rijden met die duizenden fietsen dat ding slaat op hol of gaat nooit meer rijden, of voor het zebrapad hoek damrak ph kade daar blijven de mensen gewoon doorlopen en de taxi blijft eeuwig stilstaan, eerst zal de hele infra aangepakt moeten worden met detexie lussen enz enz voor dit in amsterdam ooit zal gaan rijden

Peter Ruiter|26.08.16|17:35

Het belangrijkste issue is de aansprakelijkheid (bij ongevallen). Is de fabrikant van de auto aansprakelijk voor eventueel falen van het systeem, de software-ontwikkelaar, of toch de eigenaar/koper of misschien zelfs wel de gebruiker.
En wat bij een aanrijding na technisch falen. Ligt dat dan aan de auto of aan de software? Interessante juridische kwesties…..

Eerste zelfrijdende taxi actief in Singapore | TaxiPro
Nutonomy

Eerste zelfrijdende taxi actief in Singapore

De eerste zelfrijdende taxi die daadwerkelijk klanten vervoert is een feit. Het gaat weliswaar nog om een zeer kleinschalige proef, maar nuTonomy heeft met zijn pilot in het zakelijke district van Singapore wel degelijk de primeur. Dit proeftraject moet in 2018 leiden tot een volwaardige vloot van zelfrijdende taxi’s in de straten van Singapore.

Alle ogen waren in dit verband eigenlijk gericht op Uber en Volvo, die recent aankondigden nog in de maand augustus zelfrijdende auto’s te gaan inzetten voor personenvervoer in de Amerikaanse stad Pittsburgh. Het initiatief van nuTonomy dat nu van start is gegaan, kent vooralsnog geen einddatum. Het taxivervoer vindt plaats in hetzelfde deel van het Singaporese zakengebied waar het bedrijf al sinds afgelopen april test met zijn zelfrijdende auto’s.

Desnoods ingrijpen

De taxidienst is nog niet voor iedereen in de stad beschikbaar; een selecte groep inwoners  van Singapore wordt uitgenodigd om er gebruik van te maken. Zij kunnen worden vervoerd met een Renault Zoe of een Mitsubishi i-MiEV. In deze zelfrijdende voertuigen is wel altijd een medewerker van nuTonomy aanwezig. Niet om de auto te besturen, maar om de prestaties van het systeem te monitoren en om in te grijpen als dat onverhoopt nodig mocht zijn.

Vanaf nu zal nuTonomy de ervaringen in de praktijk gebruiken om informatie te verzamelen en waar nodig verbeteringen door te voeren. In 2018 moet er dan een complete vloot van zelfrijdende taxi’s aan het werk zijn in Singapore.

Vloot zelfrijdende taxi’s

CEO en mede-oprichter Karl Iagnemma: “Dit eerste project in de openbare ruimte is een directe weerspiegeling van wat we hebben bereikt met onze software voor zelfrijdende voertuigen. Het is een unieke kans om feedback te krijgen van mensen die in het echte verkeer met een zelfrijdende taxi worden vervoerd. En deze informatie zal ons een enorm helpen met de realisatie van een vloot zelfstandige voertuigen in 2018.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Eerste zelfrijdende taxi actief in Singapore”

Rodney Barten|26.08.16|10:19

Toch erg benieuwd welke doelgroep straks gebruik gaat maken van de zelfrijdende taxi? Ook vraag ik me af hoe een verkeersregelaar op Schiphol straks met een zelfrijdende taxi om zal gaan?Hoe gaat de zelfrijdende taxi om met dronken en onvoorspelbare mensen? Ook zal de zelfrijdende taxi elke keer op zoek moeten gaan naar een tankstation waar je nog geholpen word, en hoe rekent deze dan af? Hoe gaan wij als branche straks om als die werkelijk naar NL komt? Duizenden chauffeurs staan dan op straat.

Johan Zevenbergen|26.08.16|12:26

Zie het voorlopig niet grootschalig gebeuren, met name in de opstapmarkt heeft meer als de helft geen creditcard,
Danwel wil een grootdeel niet dat het bekend is/ word waar men (uit)is geweest.
En hoe Moet je het allemaal intoetsen als je gedronken hebt, het is nu al een probleem om de pin code te weten of waar men precies heen wil, of een stop moet maken om een behoefte te doen.
En wie maakt de auto schoon voor de volgende klant, en hoe gaat men roken en drinken en slopen tegen

Ruben Brandenburg|26.08.16|16:49

zelfrijdende taxi zie ik de eerst 10 jaar zeker niet in adam komen hahahah zie je zo een taxi al over de grachten rijden met die duizenden fietsen dat ding slaat op hol of gaat nooit meer rijden, of voor het zebrapad hoek damrak ph kade daar blijven de mensen gewoon doorlopen en de taxi blijft eeuwig stilstaan, eerst zal de hele infra aangepakt moeten worden met detexie lussen enz enz voor dit in amsterdam ooit zal gaan rijden

Peter Ruiter|26.08.16|17:35

Het belangrijkste issue is de aansprakelijkheid (bij ongevallen). Is de fabrikant van de auto aansprakelijk voor eventueel falen van het systeem, de software-ontwikkelaar, of toch de eigenaar/koper of misschien zelfs wel de gebruiker.
En wat bij een aanrijding na technisch falen. Ligt dat dan aan de auto of aan de software? Interessante juridische kwesties…..