Last Mile Club

Tijdens vlucht deeltaxi boeken met nieuwe app

Wie geregeld vliegt, kent het fenomeen: in het hotel op een uur rijden van het vliegveld kom je mensen tegen met wie je eerder die dag nog in het vliegtuig zat. De Last Mile Club wil deze mensen tijdens de vlucht met elkaar in contact brengen, zodat ze van luchthaven naar eindbestemming een taxi met elkaar kunnen delen. Het gaat nu nog om een concept, maar mogelijk komt de dienst in een later stadium echt op de markt.

Tommy Chan, lid van het ontwikkelteam, kwam in eerste instantie op het idee vanuit ecologisch oogpunt. Recent maakte hij in Thailand vanaf het vliegveld een rit van anderhalf uur, en de gedachte kwam bij hem op dat het te gek voor woorden was dat deze rit niet door meer mensen tegelijk met hetzelfde voertuig werd gemaakt. Zit je niet in hetzelfde hotel, dan verblijf je allicht bij elkaar in de buurt of ergens op elkaars route. Het delen van de taxi brengt bovendien een besparing met zich mee op een aspect van de reis waar lang niet altijd vooraf aan wordt gedacht. Om die reden valt het vervoer van luchthaven naar hotel soms duur uit.

Kosten taxirit delen

De app werd door het team ontwikkeld en gepresenteerd tijdens de TechCrunch Disrupt SF 2016 Hackaton. Vanwege de korte ontwikkeltijd gaat het nog vooral om een idee, maar wel één waarvan de uitvoering technisch goed mogelijk zou zijn. Het komt er op neer dat reizigers via de dienst inloggen op het entertainmentsysteem van het vliegtuig. Zij voeren hun eindbestemming in, en vervolgens kunnen ze worden gelinkt aan mensen met (ongeveer) dezelfde bestemming.

Vervolgens kan men samen bij Uber een rit boeken en de kosten daarvoor met elkaar delen. In potentie kan de Last Mile Club ook voor soortgelijke diensten werken, zoals bijvoorbeeld Lyft, maar gedurende de ontwikkeltijd van slechts een weekend konden dergelijke aanvullende functionaliteiten nog niet worden ingebouwd.

Respons en ontwikkeling

De Last Mile Club-app is gekoppeld aan het in-flight entertainmentsysteem Avionics van Panasonic. Via dat systeem krijgt de app toegang tot namen van passagiers, vluchtinformatie, stoelnummers en meer. Daardoor zou het, indien gewenst, ook mogelijk zijn om de dienst te integreren in applicaties van luchtvaartmaatschappijen.

De makers van de app hebben in elk geval veel respons gekregen op hun idee, maar tussen eerste concept en bruikbare dienst zit nog een uitgebreid traject van ontwikkeling. Daar willen de bedenkers op zich wel aan beginnen, maar dan wel graag met steun en data van Panasonic. Wel geven ze aan: “als we dit zouden lanceren, komen er een hoop privacy-aspecten om de hoek kijken. Adressen van reizigers in een vroeg stadium openbaar maken zou problematisch kunnen zijn, en we zouden zaken op zijn minst voor een deel moeten anonimiseren.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Tijdens vlucht deeltaxi boeken met nieuwe app”

Johan Zevenbergen|13.09.16|18:39

En natuurlijk niet te vergeten de ,,vette provisie” om een dergelijke rit te kunnen bemachtigen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.