UpTop

Mobiel netwerk – maar dan voor taxi-apps

Bron: IRU

Het IRU UpTop Global Taxi Network heeft in de eerste jaren van zijn bestaan een flink wereldwijd netwerk van taxi-apps en daarbij aangesloten chauffeurs opgebouwd. De volgende stap, tegelijk met verdere uitbreiding, is het bouwen van een systeem waarin al die apps samenwerken. Zo moeten consumenten overal ter wereld verzekerd zijn van kwalitatief hoogwaardig taxivervoer via de apps waar ze in hun thuisland aan gewend zijn.

Inmiddels twee jaar geleden kondigde IRU, de mondiale organisatie voor wegvervoer, zijn UpTop Global Taxi Network aan. Het primaire doel was het promoten van legaal en veilig taxivervoer van goede kwaliteit. Inmiddels is UpTop het snelst groeiende taxi-netwerk ter wereld. Via de negentien toegetreden apps, de partners van het platform, zijn een half miljoen taxichauffeurs aangesloten bij UpTop. “Als je bedenkt dat er wereldwijd zo’n vier miljoen taxichauffeurs zijn, gaat het dus al om zo’n 12,5 procent”, aldus Sonila Metushi die zich namens IRU met UpTop bezighoudt.

“Die grote aantallen chauffeurs die aan het platform zijn verbonden, zijn voor ons heel belangrijk. We zijn met UpTop gestart om de kwaliteit van taxivervoer dat via apps wordt aangeboden te promoten en verbeteren. We hebben de kritieke massa om dat te kunnen doen bereikt en zijn goed op weg om onze verdere doelen te realiseren.”

Samenwerking tussen partners

Maar UpTop gaat om veel meer dan de aantallen chauffeurs die er via taxi-apps bij aangesloten zijn. IRU houdt zich ook druk bezig met het tot stand brengen van samenwerkingsovereenkomsten tussen de verschillende partners. Het doel is een peer-to-peer netwerk, of interface, waarin alle aanbieders gelijkwaardig zijn. In de praktijk moet dat gaan betekenen dat een consument met bijvoorbeeld zijn Nederlandse taxi-app overal ter wereld een taxi kan bestellen. De rit wordt dan via die Nederlandse app door één van de andere UpTop-partners aangenomen en verzorgd. En omdat het om een UpTop-partner gaat, kan de consument er zeker van zijn dat de taxirit zal voldoen aan de kwaliteitseisen die voor alle aangesloten partijen gelden.

“Vergelijk het met mobiele telefoons”, legt Metushi uit. “Als je de grens overgaat, verandert je mobiele netwerk naar dat van een aanbieder in dat land. Dat gaat moeiteloos en je kunt daardoor nog steeds je telefoon gebruiken in het buitenland. Daar liggen overeenkomsten tussen de verschillende providers aan ten grondslag. Wij willen exact hetzelfde realiseren, maar dan met kwalitatief hoogwaardige taxi-apps wereldwijd.”

“Dit netwerk is nog in ontwikkeling, maar in beperkte mate draait het al. eCab en Taxi.eu, twee partners van het eerste uur, faciliteren dit systeem al met succes in het gebied tussen Parijs en Berlijn. Het opbouwen en uitbreiden van het UpTop-netwerk had de eerste twee jaar prioriteit, en we zijn daar ook nog steeds mee bezig. Maar de focus ligt nu heel sterk op het tot stand brengen van die interface waarmee UpTop-partners kunnen samenwerken. Dat is een belangrijke peiler onder ons platform, net als de kwaliteitscriteria die we aan de apps stellen.”

Voorlichting

Momenteel worden er dus vooral veel technologische hordes genomen door IRU, zodat alle apps van aangesloten partners straks met elkaar kunnen communiceren. Bij deze vorm van Mobility as a Service heeft niet alleen de klant baat, ook de wereldwijde taxi-industrie kan er garen bij spinnen, zo stelt Metushi.

Maar hoewel de focus op de ontwikkeling van die interface ligt, is er alle ruimte voor en behoefte aan verdere uitbreiding van het netwerk. Hoe meer aangesloten apps, hoe groter immers de wereldwijde dekking. De afgelopen tijd heeft IRU veel aan voorlichting gedaan in Zuid-Amerika. De bedrijven achter diverse taxi-apps op dat continent hebben lidmaatschap van UpTop aangevraagd.

Metushi verwacht dan ook dat het netwerk de komende maanden met diverse Zuid-Amerikaanse taxi-apps zal worden uitgebreid. “Momenteel staat onze teller op zeventien partners, met name uit Europa maar ook uit Azië en Noord-Amerika. Maar ik weet ook dat er in Nederland diverse kwalitatief hoogwaardige taxi-apps zijn, waarvan enkele nog helemaal niet zo lang geleden zijn ontwikkeld en op de markt gebracht. Ik nodig die bedrijven van harte uit om zich bij het UpTop-netwerk aan te sluiten.”

Regels en wetten

Daar komt uiteraard wel iets meer bij kijken dan een mailtje sturen. UpTop streeft een verbetering van de kwaliteit van taxi-apps na. Toetreding hangt daarom af van het voldoen aan bepaalde criteria. Een interessant aspect daarbij is dat vaak per land of regio weer andere kwaliteitseisen worden gesteld. Hoe komt IRU dan toch tot een set gelijkwaardige kwaliteitseisen?

“Het klopt dat deze kwaliteitseisen voor de taxibranche wereldwijd nogal gefragmenteerd zijn”, erkent Metushi. “Van regio tot regio kan er sprake zijn van flinke verschillen. Dat is één van de kwesties waarover we veel praten in het evaluatiecomité, waar ook KNV Taxi zitting in heeft. Elke taxi-app, ongeacht het land van herkomst, moet aan de kwaliteitseisen van UpTop voldoen. Dat houdt in dat ze moeten voldoen aan alle regels en wetten in het gebied waar ze zelf actief zijn. Het gaat dan om zaken als data en privacy, wetgeving, uitsluitend werken met taxibedrijven die over alle papieren en keurmerken beschikken, enzovoorts.”

Gericht op lokale markt

Promotie van wat UpTop is, doet en wil bereiken is essentieel. Zoals aangegeven is er de afgelopen tijd veel voorlichting gegeven in Zuid-Amerika, maar ook elders vertelt IRU zijn verhaal, bijvoorbeeld tijdens beurzen en andere evenementen voor de taxi-branche. “Promotie is echt heel belangrijk in wat wij doen”, benadrukt Sonila Metushi. “Daarmee creëren we ook meer bewustzijn over de mogelijkheden die ons initiatief biedt voor de taxibranche, want in veel gevallen zijn de apps toch met name op een lokale markt gericht. De laatste tijd hebben we UpTop gepresenteerd in onder meer Colombia, San Fransisco, Australië en vele andere gebieden. We bieden de partners die we al hebben bovendien de gelegenheid om tijdens die presentaties te vertellen wat zij binnen UpTop te bieden hebben.”

Naast de verdere ontwikkeling van de interface wil IRU in het kader van UpTop synergieën tot stand brengen met openbaar vervoersbedrijven. Metushi geeft het voorbeeld van een pilotproject van de Italiaanse partner, appTaxi. “Zij bouwen aan een eigen Mobility as a Service-platform. Als gebruiker heb je één app voor alle vormen van vervoer, waaronder dus ook taxi-vervoer. Met die ene app kun je de hele reis plannen en alle vervoersvarianten optimaal op elkaar aan laten sluiten. Dat kan niet zonder de medewerking van openbaar vervoersbedrijven, dus daar streven wij op de schaal van UpTop Global Taxi Network ook naar.”

Dit artikel is ook gepubliceerd in de jongste editie van het tijdschrift Nederlands Vervoer

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mobiel netwerk – maar dan voor taxi-apps | TaxiPro
UpTop

Mobiel netwerk – maar dan voor taxi-apps

Bron: IRU

Het IRU UpTop Global Taxi Network heeft in de eerste jaren van zijn bestaan een flink wereldwijd netwerk van taxi-apps en daarbij aangesloten chauffeurs opgebouwd. De volgende stap, tegelijk met verdere uitbreiding, is het bouwen van een systeem waarin al die apps samenwerken. Zo moeten consumenten overal ter wereld verzekerd zijn van kwalitatief hoogwaardig taxivervoer via de apps waar ze in hun thuisland aan gewend zijn.

Inmiddels twee jaar geleden kondigde IRU, de mondiale organisatie voor wegvervoer, zijn UpTop Global Taxi Network aan. Het primaire doel was het promoten van legaal en veilig taxivervoer van goede kwaliteit. Inmiddels is UpTop het snelst groeiende taxi-netwerk ter wereld. Via de negentien toegetreden apps, de partners van het platform, zijn een half miljoen taxichauffeurs aangesloten bij UpTop. “Als je bedenkt dat er wereldwijd zo’n vier miljoen taxichauffeurs zijn, gaat het dus al om zo’n 12,5 procent”, aldus Sonila Metushi die zich namens IRU met UpTop bezighoudt.

“Die grote aantallen chauffeurs die aan het platform zijn verbonden, zijn voor ons heel belangrijk. We zijn met UpTop gestart om de kwaliteit van taxivervoer dat via apps wordt aangeboden te promoten en verbeteren. We hebben de kritieke massa om dat te kunnen doen bereikt en zijn goed op weg om onze verdere doelen te realiseren.”

Samenwerking tussen partners

Maar UpTop gaat om veel meer dan de aantallen chauffeurs die er via taxi-apps bij aangesloten zijn. IRU houdt zich ook druk bezig met het tot stand brengen van samenwerkingsovereenkomsten tussen de verschillende partners. Het doel is een peer-to-peer netwerk, of interface, waarin alle aanbieders gelijkwaardig zijn. In de praktijk moet dat gaan betekenen dat een consument met bijvoorbeeld zijn Nederlandse taxi-app overal ter wereld een taxi kan bestellen. De rit wordt dan via die Nederlandse app door één van de andere UpTop-partners aangenomen en verzorgd. En omdat het om een UpTop-partner gaat, kan de consument er zeker van zijn dat de taxirit zal voldoen aan de kwaliteitseisen die voor alle aangesloten partijen gelden.

“Vergelijk het met mobiele telefoons”, legt Metushi uit. “Als je de grens overgaat, verandert je mobiele netwerk naar dat van een aanbieder in dat land. Dat gaat moeiteloos en je kunt daardoor nog steeds je telefoon gebruiken in het buitenland. Daar liggen overeenkomsten tussen de verschillende providers aan ten grondslag. Wij willen exact hetzelfde realiseren, maar dan met kwalitatief hoogwaardige taxi-apps wereldwijd.”

“Dit netwerk is nog in ontwikkeling, maar in beperkte mate draait het al. eCab en Taxi.eu, twee partners van het eerste uur, faciliteren dit systeem al met succes in het gebied tussen Parijs en Berlijn. Het opbouwen en uitbreiden van het UpTop-netwerk had de eerste twee jaar prioriteit, en we zijn daar ook nog steeds mee bezig. Maar de focus ligt nu heel sterk op het tot stand brengen van die interface waarmee UpTop-partners kunnen samenwerken. Dat is een belangrijke peiler onder ons platform, net als de kwaliteitscriteria die we aan de apps stellen.”

Voorlichting

Momenteel worden er dus vooral veel technologische hordes genomen door IRU, zodat alle apps van aangesloten partners straks met elkaar kunnen communiceren. Bij deze vorm van Mobility as a Service heeft niet alleen de klant baat, ook de wereldwijde taxi-industrie kan er garen bij spinnen, zo stelt Metushi.

Maar hoewel de focus op de ontwikkeling van die interface ligt, is er alle ruimte voor en behoefte aan verdere uitbreiding van het netwerk. Hoe meer aangesloten apps, hoe groter immers de wereldwijde dekking. De afgelopen tijd heeft IRU veel aan voorlichting gedaan in Zuid-Amerika. De bedrijven achter diverse taxi-apps op dat continent hebben lidmaatschap van UpTop aangevraagd.

Metushi verwacht dan ook dat het netwerk de komende maanden met diverse Zuid-Amerikaanse taxi-apps zal worden uitgebreid. “Momenteel staat onze teller op zeventien partners, met name uit Europa maar ook uit Azië en Noord-Amerika. Maar ik weet ook dat er in Nederland diverse kwalitatief hoogwaardige taxi-apps zijn, waarvan enkele nog helemaal niet zo lang geleden zijn ontwikkeld en op de markt gebracht. Ik nodig die bedrijven van harte uit om zich bij het UpTop-netwerk aan te sluiten.”

Regels en wetten

Daar komt uiteraard wel iets meer bij kijken dan een mailtje sturen. UpTop streeft een verbetering van de kwaliteit van taxi-apps na. Toetreding hangt daarom af van het voldoen aan bepaalde criteria. Een interessant aspect daarbij is dat vaak per land of regio weer andere kwaliteitseisen worden gesteld. Hoe komt IRU dan toch tot een set gelijkwaardige kwaliteitseisen?

“Het klopt dat deze kwaliteitseisen voor de taxibranche wereldwijd nogal gefragmenteerd zijn”, erkent Metushi. “Van regio tot regio kan er sprake zijn van flinke verschillen. Dat is één van de kwesties waarover we veel praten in het evaluatiecomité, waar ook KNV Taxi zitting in heeft. Elke taxi-app, ongeacht het land van herkomst, moet aan de kwaliteitseisen van UpTop voldoen. Dat houdt in dat ze moeten voldoen aan alle regels en wetten in het gebied waar ze zelf actief zijn. Het gaat dan om zaken als data en privacy, wetgeving, uitsluitend werken met taxibedrijven die over alle papieren en keurmerken beschikken, enzovoorts.”

Gericht op lokale markt

Promotie van wat UpTop is, doet en wil bereiken is essentieel. Zoals aangegeven is er de afgelopen tijd veel voorlichting gegeven in Zuid-Amerika, maar ook elders vertelt IRU zijn verhaal, bijvoorbeeld tijdens beurzen en andere evenementen voor de taxi-branche. “Promotie is echt heel belangrijk in wat wij doen”, benadrukt Sonila Metushi. “Daarmee creëren we ook meer bewustzijn over de mogelijkheden die ons initiatief biedt voor de taxibranche, want in veel gevallen zijn de apps toch met name op een lokale markt gericht. De laatste tijd hebben we UpTop gepresenteerd in onder meer Colombia, San Fransisco, Australië en vele andere gebieden. We bieden de partners die we al hebben bovendien de gelegenheid om tijdens die presentaties te vertellen wat zij binnen UpTop te bieden hebben.”

Naast de verdere ontwikkeling van de interface wil IRU in het kader van UpTop synergieën tot stand brengen met openbaar vervoersbedrijven. Metushi geeft het voorbeeld van een pilotproject van de Italiaanse partner, appTaxi. “Zij bouwen aan een eigen Mobility as a Service-platform. Als gebruiker heb je één app voor alle vormen van vervoer, waaronder dus ook taxi-vervoer. Met die ene app kun je de hele reis plannen en alle vervoersvarianten optimaal op elkaar aan laten sluiten. Dat kan niet zonder de medewerking van openbaar vervoersbedrijven, dus daar streven wij op de schaal van UpTop Global Taxi Network ook naar.”

Dit artikel is ook gepubliceerd in de jongste editie van het tijdschrift Nederlands Vervoer

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.