Lyft

Ridesharing via apps kan taxi in grote stad overbodig maken

Amerikaanse onderzoekers hebben een algoritme ontwikkeld waarmee 3.000 personenvoertuigen via apps als Uber en Lyft in New York dezelfde diensten kunnen leveren waar nu 14.000 taxi’s voor nodig zijn. Het aantal voertuigen in de stad kan middels deze methode met 75 procent afnemen, terwijl de wachttijd met gemiddeld 2,7 minuten niet noemenswaardig verandert. De onderzoekers denken dat hun oplossing de verkeersdrukte in steden kan helpen terugdringen, wat ook positieve gevolgen voor het milieu kan hebben.

Het onderzoek werd geleid door professor Daniela Rus van het Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). “In plaats van één persoon per keer, kunnen chauffeurs twee tot vier mensen tegelijk vervoeren. Dit resulteert in minder voertuigbewegingen in minder tijd, terwijl er dezelfde hoeveelheid geld mee kan worden verdiend. Een dergelijk systeem kan het voor chauffeurs mogelijk maken om kortere diensten te draaien, terwijl zij tijdens die diensten minder verkeersbewegingen maken en voor minder luchtvervuiling zorgen”, aldus Rus.

Drie miljoen taxiritten

Volgens het team kan 95 procent van de huidige behoefte aan taxi’s in New York worden verzorgd met 2.000 voertuigen waar tien mensen in mee kunnen rijden. En 3.000 auto’s die plaats bieden aan vier personen kunnen zelfs 98 van de vraag naar taxi’s invullen. In theorie kan dat de huidige New Yorkse vloot van zo’n 14.000 taxi’s flink reduceren.

De conclusies komen niet uit de lucht vallen. Rus en haar collega’s verwerkten de data van drie miljoen taxiritten in hun algoritme. Dat ritme werk in real time, zodat de routes van voertuigen direct kunnen worden aangepast op basis van inkomende aanvragen. Daarnaast kunnen taxi’s die stilstaan alvast naar een gebied met veel vraag naar taxivervoer worden gestuurd, zodat ze ter plaatse snel een aanvraag kunnen invullen. De onderzoekers denken dat dankzij deze laatste stap de service zo’n 20 procent sneller kan.

Zelfrijdende auto’s

Het is volgens de wetenschappers voor het eerst dat op deze manier onderzoek is gedaan naar de verhoudingen tussen grootte van het wagenpark, capaciteit, wachttijd, vertraging en de operationele kosten voor een reeks voertuigen zoal taxi’s, busjes en shuttles. Rus: “Het systeem is bij uitstek geschikt voor zelfrijdende auto’s, omdat het de routes van voertuigen voortdurend kan aanpassen op basis van ritaanvragen die binnenkomen.”

Het systeem gaat een stap verder dan bestaande oplossingen voor ridesharing, zoals Uber en Lyft. Sommige van zulke apps zijn bijvoorbeeld nog beperkt in de zin dat reiziger A en B op dezelfde route een rit moeten aanvragen voordat die route kan worden gemaakt. Met het nieuwe algoritme kan de route telkens worden aangepast als nieuwe aanvragen daar aanleiding toe geven. En er kan ook worden bepaald waar en wanneer de inzet van bijvoorbeeld een busje voor maximaal tien personen het beste kan worden ingezet.

Gedeeld taxivervoer

Eerst wordt er een grafiek gemaakt van alle ritaanvragen en beschikbare voertuig. Een tweede grafiek laat alle mogelijke ritcombinaties zien, waarna het programma zorgt voor een optimale koppeling tussen voertuigen en ritten. De voertuigen die na deze koppeling leeg overblijven, kunnen vervolgens door het algoritme naar het gebied worden verstuurd waar de kans op vraag naar gedeeld taxivervoer het grootst is. En het systeem beschikt over lerend vermogen: hoe vaker het wordt gebruikt, hoe beter het zal werken.

Professor Rus: “Diensten voor ridesharing hebben een enorm potentieel als het gaat om positieve impact op maatschappelijke zaken als verkeersopstoppingen, vervuiling en energieverbruik. Het is belangrijk dat wij als onderzoekers er alles aan doen om na te gaan hoe deze vervoerssystemen zo efficiënt en betrouwbaar mogelijk kunnen werken.”

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

6 reacties op “Ridesharing via apps kan taxi in grote stad overbodig maken”

Rodney Barten|03.01.17|15:50

Het gros van de mensen wil helemaal niet aan Ridesharing doen, elke keer met extra tussenstops en extra wachttijd op de plaats van bestemming aankomen. Daarnaast zal het ook nog wel even duren voordat de hele infrastructuur is aangepast op zelfrijdende auto’s. Er zit nog te veel haken en ogen aan bovenstaand verhaal.

Taxi Volendam|04.01.17|09:34

New York, met 10.000 inwoners per vierkante KM is niet te vergelijken met de Nederlandse Taximarkt.
In Nederland wonen 400 inwoners per vierkante KM.
In ons land zal 2.7 minuten voorrij tijd nooit haalbaar zijn.

Daarnaast zullen er diverse systemen komen die de beladingsgraad niet ten goede zullen komen.

Misschien is het een goed begin de beladingsgraad van de Nederlandse taxibranche te verbeteren door het aantal taxi vergunningen af te stemmen op de vraag er na.

Rodney Barten|04.01.17|12:46

@ Taxi Volendam: De bezettingsgraad verhoog je niet door de vergunningen af te stemmen op de vraag. Hooguit dat de omzet omhoog gaat en daarmee ook het totaal aantal kilometers. De bezettingsgraad zou wellicht kunnen vergroten zodra we de taxi echt onderdeel gaan laten uitmaken van het OV, dus dat we ook lijndiensten mogen gaan rijden en dat ridesharing in de taxi een norm gaat worden.

Huib van der Kleij|04.01.17|16:28

RIDE SHARING is eigenlijk oplossing alleen wie betaald wat? heb dit diverse keren gedaan bij mensen die de laatste bus misten maar sommige mensen dachten dat ze bijna gratis konden rijden omdat er steeds voor een deel betaald werd wilde de laatste meestal het minste betalen. Rot om te zeggen maar dit waren vaak landgenoten uit overzeese gebiedsdelen die waren zeker de snorders van A’DAM ZO gewend die rijden van bushalte via een bepaalde route naar andere plekken voor2of 3 euro

Ton van Dalfsen|15.01.17|17:06

Zijn allemaal onderzoeken wat steeds weer een grote zeepbel is. Alles wordt op papier en met computers uitgedacht. Zo ook aanleg van snelwegen die door mensen worden bedacht die er nooit komen of zelfs nog nooit een auto besturen. ( zogenaamde geitenwollen sokken figuren ). Alles is theoretisch en nog nooit haalbaar geweest. We hebben nog maar net de elektrische auto, en die is al weer achterhaald.

Ton van Dalfsen|15.01.17|17:32

Zelfrijdende auto’s? Tja ken een N weg die er al een paar jaar ligt en daar bedachten ze een rotonde in op papier. Na vele updates van navigatie ligt de rotonde volgens de navigatie er nog steeds. die er werkelijk niet is. Zie je het voor je met zelfrijdende auto een rotonde nemen die er niet is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.