‘Ouders en leerlingen vertrouwd maken met nieuwe vervoerder’

Door middel van uitgebreide introductiebijeenkomsten hoopt Wegman Personenvervoer beter contact te krijgen met leerlingen die vanaf augustus vervoerd zullen worden, en met de ouders van die leerlingen. Zo weten de partijen wat ze aan elkaar hebben en stappen de kinderen na de zomervakantie hopelijk een stuk makkelijker dat nieuwe taxibusje in. Deze nieuwe vorm van kennismaken wordt momenteel toegepast in Woerden en de regio Zuidplas, waar Wegman recent als nieuwe leerlingenvervoerder uit de bus kwam. “We willen laten zien dat we geen groot, log taxibedrijf zijn, maar een lokaal bedrijf dat aandacht heeft voor het kind en zijn ouders.”

“Wanneer je als vervoerder aan een nieuwe opdracht voor leerlingenvervoer begint, heb je nog geen contact met de leerlingen en hun ouders. Daardoor sta je in zeker zin al met 1-0 achter”, legt Cassander Wegman uit. Het gaat om het vervoer van kinderen met een beperking, en de wetenschap dat er na de vakantie een andere vervoerder is kan veel invloed op die kinderen hebben. “Het gebeurt dat zo’n kind na de vakantie niet eens in de bus wil stappen. Ook als de chauffeur al eerder kennis is komen maken met ouders en kind, wat we altijd doen.”

Busjes beschilderen

Met het winnen van de aanbestedingen voor leerlingenvervoer in de regio Zuidplas (onder meer gemeenten Gouda en Waddinxveen) en de gemeente Woerden diende zich de omschreven situatie weer aan. Daarom ging Wegman nadenken over een andere aanpak met betere uitwerking. “We willen ons bedrijf op een warme manier aan de ouders en kinderen voorstellen”, legt hij uit. “We gaan dus per gemeente met busjes en chauffeurs naar die ouder en leerlingen toe voor een uitgebreide introductiebijeenkomst.”

Op die bijeenkomsten legt wordt uitgelegd wat voor een bedrijf Wegman Personenvervoer is en welke mensen er werken. “We lichten onze visie en werkwijze toe, met nadruk op de aandacht die we aan het kind besteden. Zo ontstaat er gelijk een goed contact met de ouders. Vervolgens mogen de kinderen in groepen naar buiten om met plakkaatverf onze busjes te beschilderen. Zo raken ze op een speelse manier vertrouwd met ons logo en met onze voertuigen, waardoor ze hopelijk na de vakantie makkelijker in dat busje stappen.”

Portal voor meldingen

Een ander aspect waarin het taxibedrijf kansen voor verbetering ziet, is de communicatie met de ouders van leerlingen inzake bijvoorbeeld ziekmeldingen. “Dat gaat nu nog allemaal telefonisch, maar dat gaat niet vlekkeloos. Een ouder vergeet wel eens zijn kind beter te melden, en als het wel wordt doorgegeven gaat het hier soms mis met registreren. Soms wordt een kind ’s ochtends niet door ons opgehaald maar moeten wij hem of haar ’s avonds wel terugbrengen. Als zo’n melding niet goed doorkomt, blijft dat kind op school staan. Dat soort dingen willen wij er heel graag uithebben.”

De oplossing lijkt te zijn gevonden in een toepassing van Neone. Wegman heeft vervolgens samen met dat bedrijf zijn eigen invulling aan het portal gegeven. “Daardoor gaan wij alle aan- en afmeldingen voor de leerlingen in de regio Zuidplas en de gemeente Woerden straks compleet digitaal doen. Ook het klachtenprotocol wordt hier ondergebracht. Ouders krijgen een eigen inlog en geven de meldingen door. Deze werkwijze maakt de kans op misstanden zeer klein. Voor ons is het efficiënter werken en de ouders kunnen op elk moment zien waar de taxi met hun kind zich bevindt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Ouders en leerlingen vertrouwd maken met nieuwe vervoerder’”

Harald Faber|05.07.17|15:09

Prachtig initiatief !

‘Ouders en leerlingen vertrouwd maken met nieuwe vervoerder’ | TaxiPro

‘Ouders en leerlingen vertrouwd maken met nieuwe vervoerder’

Door middel van uitgebreide introductiebijeenkomsten hoopt Wegman Personenvervoer beter contact te krijgen met leerlingen die vanaf augustus vervoerd zullen worden, en met de ouders van die leerlingen. Zo weten de partijen wat ze aan elkaar hebben en stappen de kinderen na de zomervakantie hopelijk een stuk makkelijker dat nieuwe taxibusje in. Deze nieuwe vorm van kennismaken wordt momenteel toegepast in Woerden en de regio Zuidplas, waar Wegman recent als nieuwe leerlingenvervoerder uit de bus kwam. “We willen laten zien dat we geen groot, log taxibedrijf zijn, maar een lokaal bedrijf dat aandacht heeft voor het kind en zijn ouders.”

“Wanneer je als vervoerder aan een nieuwe opdracht voor leerlingenvervoer begint, heb je nog geen contact met de leerlingen en hun ouders. Daardoor sta je in zeker zin al met 1-0 achter”, legt Cassander Wegman uit. Het gaat om het vervoer van kinderen met een beperking, en de wetenschap dat er na de vakantie een andere vervoerder is kan veel invloed op die kinderen hebben. “Het gebeurt dat zo’n kind na de vakantie niet eens in de bus wil stappen. Ook als de chauffeur al eerder kennis is komen maken met ouders en kind, wat we altijd doen.”

Busjes beschilderen

Met het winnen van de aanbestedingen voor leerlingenvervoer in de regio Zuidplas (onder meer gemeenten Gouda en Waddinxveen) en de gemeente Woerden diende zich de omschreven situatie weer aan. Daarom ging Wegman nadenken over een andere aanpak met betere uitwerking. “We willen ons bedrijf op een warme manier aan de ouders en kinderen voorstellen”, legt hij uit. “We gaan dus per gemeente met busjes en chauffeurs naar die ouder en leerlingen toe voor een uitgebreide introductiebijeenkomst.”

Op die bijeenkomsten legt wordt uitgelegd wat voor een bedrijf Wegman Personenvervoer is en welke mensen er werken. “We lichten onze visie en werkwijze toe, met nadruk op de aandacht die we aan het kind besteden. Zo ontstaat er gelijk een goed contact met de ouders. Vervolgens mogen de kinderen in groepen naar buiten om met plakkaatverf onze busjes te beschilderen. Zo raken ze op een speelse manier vertrouwd met ons logo en met onze voertuigen, waardoor ze hopelijk na de vakantie makkelijker in dat busje stappen.”

Portal voor meldingen

Een ander aspect waarin het taxibedrijf kansen voor verbetering ziet, is de communicatie met de ouders van leerlingen inzake bijvoorbeeld ziekmeldingen. “Dat gaat nu nog allemaal telefonisch, maar dat gaat niet vlekkeloos. Een ouder vergeet wel eens zijn kind beter te melden, en als het wel wordt doorgegeven gaat het hier soms mis met registreren. Soms wordt een kind ’s ochtends niet door ons opgehaald maar moeten wij hem of haar ’s avonds wel terugbrengen. Als zo’n melding niet goed doorkomt, blijft dat kind op school staan. Dat soort dingen willen wij er heel graag uithebben.”

De oplossing lijkt te zijn gevonden in een toepassing van Neone. Wegman heeft vervolgens samen met dat bedrijf zijn eigen invulling aan het portal gegeven. “Daardoor gaan wij alle aan- en afmeldingen voor de leerlingen in de regio Zuidplas en de gemeente Woerden straks compleet digitaal doen. Ook het klachtenprotocol wordt hier ondergebracht. Ouders krijgen een eigen inlog en geven de meldingen door. Deze werkwijze maakt de kans op misstanden zeer klein. Voor ons is het efficiënter werken en de ouders kunnen op elk moment zien waar de taxi met hun kind zich bevindt.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “‘Ouders en leerlingen vertrouwd maken met nieuwe vervoerder’”

Harald Faber|05.07.17|15:09

Prachtig initiatief !