Black cab LTC

Nieuwe ‘Londense taxi’ maakt buitenlands debuut in AOV Amsterdam

De London Taxi Company wil met de elektrische versie van zijn beroemde ‘black cab’ ook de rest van de wereld gaan veroveren. De eerste 225 exemplaren worden volgend jaar door RMC ingezet voor het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam. 

Dit bedrijf werd in 2013 overgenomen door het Chinese Geely en daarmee deden ook de ambities voor buiten het Verenigd Koninkrijk hun intrede. Eerder dit jaar werd er in Coventry een nieuwe fabriek geopend voor de productie van de elektrische variant van de black cabs. In die fabriek werd door Geely 370 miljoen euro geïnvesteerd. Destijds werd ook al aangekondigd dat Amsterdam een belangrijke eerste afzetmarkt buiten het land van herkomst moet gaan vormen.

Batterij uit Korea

Het gaat dus specifiek om 225 exemplaren voor RMC, het bedrijf dat sinds 1 juli van dit jaar een groot deel van het AOV in Amsterdam voor zijn rekening neemt. Eind dit jaar zal de productie in Coventry volwaardig gaan draaien. Ongeveer een derde van de voertuigcomponenten komt uit Groot-Brittannië, de rest van elders. Zo is de batterij van Koreaanse makelij en wordt de elektrische motor in China gebouwd.

Luchtkwaliteit

De keuze voor Amsterdam als eerste afzetmarkt buiten Europa is een logische, zo vertelde Chris Gubbey van LTC aan Reuters. Hij noemt Amsterdam een stad die openstaat voor nieuwe technologie. Bovendien sluit het ontwerp van de taxi, met lage instap en hoog dak, aan op de behoeften van de gebruikers. “Het is een erg progressieve stad in de zin van het beschermen en verbeteren van de luchtkwaliteit. Er wordt erkend wat ons product voor hun markt kan doen: de toegankelijkheid, het gemak van in- en uitstappen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

8 reacties op “Nieuwe ‘Londense taxi’ maakt buitenlands debuut in AOV Amsterdam”

Ruben Brandenburg|14.07.17|16:56

112 km hahahaha wat moet je ermee dan, echt om te gieren

Pierre van Aert|15.07.17|09:55

Verdiep je dan eens in het AOV-vervoer.
Met het AOV kom je zelden buiten de ring A10.

Pierre van Aert|15.07.17|10:09

Veel belangrijker is het aantal mogelijke draai-uren en was een goed werkende airco ook niet verplicht, die vreet ook stroom.

Ruben Brandenburg|17.07.17|09:35

pierre van aert ik heb aov vervoer gedaan voor connexion in Amsterdam 250 km is een gewone dag

Pierre van Aert|17.07.17|10:17

Gemiddeld 250 km. per dienst is een mooi gemiddelde, kan je ook optimaal gebruik maken van je verplichte pauze tijdens het opladen.

We zijn nu in een tijdperk beland waarbij de elektrische auto markt steeds meer aan het groeien is, en een 100% elektrische auto bestaat nog niet. Deze engelse auto beschikt over batterij met capaciteit om 70miles elektrisch te rijden, omgerekend is dat 112km. Tijdens het rijden wekt de auto stroom op, waarbij de capaciteit verhoogd wordt. Een volledige dienst zal wellicht niet haalbaar zijn, maar je als chauffeur ook wel eens pauze, meteen een goed moment om de wagen bij te laden.

Ton van Dalfsen|20.07.17|20:35

En vooral niet de airco gebruiken. Die vreet echt stroom. Dus dan nog minder dan 112 km

Nima Chalebyani|29.10.17|06:58

112 is echt verruit te weinig. Laden duurt lang, en zelfs op de korte dagen heb je meer nodig. Ik maak dagen van 350 KM geregeld. Ik houd het bij mijn Tesla ;)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.