Passagiers

‘Taxi goed alternatief voor autobezit’

Bron: taxiwerq

Uit internationaal onderzoek blijkt dat Nederlanders het bezit van een auto minder noodzakelijk vinden dan inwoners van andere Europese landen. Onder meer de taxi vinden zij een goed alternatief voor een eigen auto, maar ook carpoolen, een auto leasen en diensten als Uber passen in dat rijtje.

Leasemaatschappij ALD Automotive deed onder ruim 5.000 Europeanen onderzoek naar mobiliteitsgebruik. De Nederlanders hechten minder waarde dan gemiddeld aan het hebben van een eigen auto, zo blijkt uit de verkenning.

Bij de Fransen gaat deze vlieger ook op, maar dan specifiek voor woon-werkverkeer. In Italië is de auto hoe dan ook voor het merendeel van de bevolking een kostbaar bezit: maar liefst 78 is erg gehecht aan zijn of haar eigen voertuig.

Vrije tijd

Het onderzoek wijst dus opvallend genoeg uit dat Nederlanders minder gehecht zijn aan autobezit dan dat het aantal auto’s op de weg doet vermoeden. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse respondenten zegt best zonder autobezit te kunnen voor verplaatsingen in de vrije tijd. Voor woon-werkverkeer is dat zelfs 68 procent. Het zijn met name Nederlanders jonger dan 35 jaar die in hun vrije tijd voor alternatieve vervoersoplossingen kiezen.

Populaire alternatieven voor eigen autobezit in Nederland en Europa zijn carpoolen, leasen, taxi’s of het gebruik van on-demand mobiliteitsdiensten zoals Uber. In Nederland maakt 29 procent van de ondervraagden weleens gebruik van carpooling. Vooral Nederlandse vrouwen en jongeren tot 35 jaar maken doen dat met enige regelmaat.

Autodelen

Een vorm van mobiliteit die in Nederland nog aan populariteit kan winnen, is het autodelen tussen consumenten zoals Snappcar en carsharing initiatieven als Car2Go. Met name dit laatste is in Spanje en Italië in trek. Aan het onderzoek van ALD Automotive werkten 5.021 respondenten uit Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland mee. De interviews vonden plaats van 21 tot en met 28 augustus 2017 onder Europeanen van 18 jaar en ouder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Taxi goed alternatief voor autobezit’ | TaxiPro
Passagiers

‘Taxi goed alternatief voor autobezit’

Bron: taxiwerq

Uit internationaal onderzoek blijkt dat Nederlanders het bezit van een auto minder noodzakelijk vinden dan inwoners van andere Europese landen. Onder meer de taxi vinden zij een goed alternatief voor een eigen auto, maar ook carpoolen, een auto leasen en diensten als Uber passen in dat rijtje.

Leasemaatschappij ALD Automotive deed onder ruim 5.000 Europeanen onderzoek naar mobiliteitsgebruik. De Nederlanders hechten minder waarde dan gemiddeld aan het hebben van een eigen auto, zo blijkt uit de verkenning.

Bij de Fransen gaat deze vlieger ook op, maar dan specifiek voor woon-werkverkeer. In Italië is de auto hoe dan ook voor het merendeel van de bevolking een kostbaar bezit: maar liefst 78 is erg gehecht aan zijn of haar eigen voertuig.

Vrije tijd

Het onderzoek wijst dus opvallend genoeg uit dat Nederlanders minder gehecht zijn aan autobezit dan dat het aantal auto’s op de weg doet vermoeden. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse respondenten zegt best zonder autobezit te kunnen voor verplaatsingen in de vrije tijd. Voor woon-werkverkeer is dat zelfs 68 procent. Het zijn met name Nederlanders jonger dan 35 jaar die in hun vrije tijd voor alternatieve vervoersoplossingen kiezen.

Populaire alternatieven voor eigen autobezit in Nederland en Europa zijn carpoolen, leasen, taxi’s of het gebruik van on-demand mobiliteitsdiensten zoals Uber. In Nederland maakt 29 procent van de ondervraagden weleens gebruik van carpooling. Vooral Nederlandse vrouwen en jongeren tot 35 jaar maken doen dat met enige regelmaat.

Autodelen

Een vorm van mobiliteit die in Nederland nog aan populariteit kan winnen, is het autodelen tussen consumenten zoals Snappcar en carsharing initiatieven als Car2Go. Met name dit laatste is in Spanje en Italië in trek. Aan het onderzoek van ALD Automotive werkten 5.021 respondenten uit Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland mee. De interviews vonden plaats van 21 tot en met 28 augustus 2017 onder Europeanen van 18 jaar en ouder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.