Shell wil taxidienst starten in Londen

Shell
Bron: media library shell.com

Londen krijgt mogelijk een nieuwe taxidienst die voor driekwart in handen is van olie- en gasconcern Shell. Naar nu blijkt is er afgelopen zomer een aanvraag gedaan om FarePilot te mogen lanceren in de Engelse hoofdstad. Deze dienst laat taxichauffeurs zien waar op welke momenten veel vraag naar taxiritten is. 

The Financial Times meldt dat de aanvraag voor een vergunning in juli is ingediend bij Transport for Londen. De krant weet ook te melden dat er momenteel contact wordt gezocht met chauffeurs die mee willen doen aan een test met de app. Daarmee reageert FarePilot (en zijn aandeelhouders Shell en de Boston Consulting Group) op een behoefte in de markt. Dat er vraag is naar taxivervoer in Londen staat buiten kijf, maar chauffeurs willen vooral graag weten waar ze op welke momenten moeten zijn om die ritten met succes te kunnen aanbieden.

Nog niet zeker

Het verkrijgen van de vergunning is een belangrijke stap in het proces waarin wordt besloten of FarePilot inderdaad beschikbaar wordt in Londen. Want dat is op dit moment nog niet zeker, zegt het bedrijf in een reactie. Momenteel worden alle mogelijkheden en beperkingen onderzocht. De vergunning is nodig om pilots en proeven te kunnen doen op de straten van Londen.

Bezwaar

Shell zou niet zozeer van plan zijn om met FarePilot de concurrentie aan te gaan met Uber, wiens vergunning voor Londen nog altijd op de tocht staat. Daar trok Transport for London de licentie van Uber om op die markt te opereren juist in. De werkwijze van Uber zou op meerdere punten tekortschieten als het om verantwoordelijkheden gaat. Momenteel is Uber nog wel actief in Londen; omdat er bezwaar is aangetekend tegen het besluit is het intrekken van de vergunning opgeschort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.