Code VVR, TX-Keur

TX-Keur maakt werk van controles Code VVR

TX-Keur wil controles op naleving van de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR) in de praktijk mogelijk maken. Daarom liet de keurmerkorganisatie deze week medewerkers van TÜV Nederland bijscholen die namens TX controles uitvoeren. Dat bijscholen werd gedaan door Sociaal Fonds Taxi en chauffeurs en medewerkers van Taxi Voet in Culemborg.

De nieuwe Code VVR werd in oktober vorig jaar van kracht en is integraal onderdeel van de TX-regels. De code is beknopter dan voorheen en sluit weer aan op de ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Uitgangspunt van het document is dat rolstoelgebruikers op een vaste zitplaats worden vervoerd. Kan dat niet, dan mogen ze alleen nog worden vervoerd in rolstoelen die voldoen aan de richtlijn ISO 7176-19. Dergelijke rolstoelen zijn te herkennen aan het haaksymbool.

Haaksymbool

Tot 1 juli 2019 geldt er een overgangsperiode waarin rolstoelen zonder haaksymbool ook vervoerd mogen worden, mits ze goed vastzetbaar zijn. Tot nu toe komen delen van de code VVR al aan bod tijdens onaangekondigde controles namens TX-Keur, maar de code is nog niet volledig geïntegreerd in straatcontroles. Het bijscholen van de controleurs moet er voor helpen zorgen dat dit wel het geval wordt.

“Want dat is hard nodig”, legt Hilbert Michel uit. Hij is secretaris van TX-Keur. “TX-Keur staat voor veilig en comfortabel vervoer en dan kun je niet om de code VVR heen. Met de nieuwe code ligt er immers een solide en overzichtelijke basis voor veiligheid bij rolstoelvervoer.”

Tekst loopt door onder foto

Code verder aanscherpen

Tijdens de bijscholing bij Taxi Voet in Culemborg kwamen, aan de hand van de Code VVR en door gebruik te maken van diverse vastzetsystemen, diverse aandachtspunten voor de controles aan bod. Hoewel de overgangstermijn nog ruim een jaar loopt, willen TX-Keur en TÜV Nederland al voor die tijd beginnen met het controleren op naleving van de Code VVR.

“Dat doen we voornamelijk om te inventariseren waar bedrijven in de praktijk tegenaan lopen. Er zal in de beginfase bijvoorbeeld niet gesanctioneerd worden, tenzij er sprake is van misstanden”, legt Rob Versteeg van TX-Keur uit. “Bij twijfel is het veel meer de bedoeling om erachter te komen waar nu precies de problemen zitten. De input die we daarmee verzamelen moet dan weer gebruikt kunnen worden bij verdere aanscherping van de code. We willen bedrijven en de chauffeurs nu vooral helpen en faciliteren.”

Lees ook: Nieuwe Code VVR is duidelijke en beknopter

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “TX-Keur maakt werk van controles Code VVR”

Ton van Dalfsen|03.05.18|12:40

Wil je als zelfstandige ( bijv. alleen straattaxi ) een TX keurmerk hebben moet je hier ook aan voldoen? Hadden we deze discussie al niet? De vraag aan TX keur organisatie: leg mij dit eens uit

Ton van Dalfsen|08.05.18|12:59

Quote: Wie een taxivergunning heeft, voldoet al aan de regelgeving en de daarvoor geldende beroepseisen. volgens de staatssecretaris !
Wat heeft het nut van TX keur dan? of andere keurmerken? GELD KLOPPERIJ

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.