Daklicht taxi, foto: Hollandse Hoogte

Amsterdam test sneller in- en uitstappen taxiklanten

In Amsterdam wordt momenteel op verschillende locaties geëxperimenteerd met het sneller laten in- en uitstappen van taxipassagiers. Daarna zal drie maanden lang worden uitgeprobeerd hoe het werkt als taxi’s op elke plek langs een bepaalde route mogen stoppen om passagiers mee te nemen of af te zetten.

Het experiment met de dynamische halteplaatsen vindt plaats op de Nieuwmarkt en op de route Rokin – Damrak – Prins Hendrikkade. Daar worden de TTO-taxi’s op volgorde van aankomst achter elkaar opgesteld door hosts en handhavers. Klanten worden altijd naar de voorste taxi geleid. Taxi’s zonder TTO-vergunning hebben er niets te zoeken: zij en taxi’s die op de halteplaatsen parkeren, worden daarvoor bestraft. Klanten die een taxi hebben besteld, kunnen instappen op locaties waar geen stopverbod geldt.

Stop and go-regime

Deze pilot is begin juni gestart en loop nog tot en met augustus. Na de eerste twee weken zijn verschillende zaken aangepast die nog niet zo goed liepen. Dat heeft onder meer te maken met het wel of juist niet inzetten van toezichthouders of handhavers en de toegang tot de halteplaatsen. Wel merkt de gemeente dat de nieuwe aanpak de eerste positieve resultaten op het verkeer ter plaatse heeft.

Als de proef met de dynamische halteplaatsen is afgelopen, begint de volgende. Dan komt er op de route Rokin – Dam – Prins Hendrikkade een stop and go-regime voor alle taxi’s, en op de route Nieuwmarkt – Geldersekade voor TTO-taxi’s. De taxi’s mogen dan langs die routes op elke plek stoppen om passagiers te laten instappen of uitstappen, mits dat niet ten nadele van de verkeersveiligheid en het overzicht gaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “Amsterdam test sneller in- en uitstappen taxiklanten”

Rodney Barten|18.06.18|15:49

Klanten worden altijd naar de voorste taxi geleid? Waar is de keuze vrijheid in ene gebleven?

Tjerk Vinckx|18.06.18|21:05

Volgens mij is er een foutje in de laatste alinea geslopen, als de proef geslaagd is komt er op de route Rokin-Dam- PH kade een stop & go regime voor alle taxi’s uhhhh dus TTO niet van toepassing ?

Michel Ferket|22.06.18|15:15

Ik wilde reageren met precies dezelfde tekst als die van Rodney Barten, maar hij was mij voor. Bij deze dan nogmaals ook mijn verontwaardiging over de het ontbreken van de vrijheid van keuze zoals het in de wet staat omschreven. Op deze wijze ontstaat er nooit natuurlijke marktwerking in het taxivervoer, waardoor kwaliteit en prijs met elkaar in evenwicht komen. Geen neerwaartste prijsdruk dus bij het illegaal begeleiden van klanten als vee naar de verplichte eerste taxi !

Michel Ferket|22.06.18|15:16

Want de prijs blijft veel te hoog bij de kwaliteit die wordt geboden !Vergelijk met Uber auto’s, daarbij kunnen mensen kiezen voor 2 typen van kwaliteit (UberBlack en UberX) die in mijn ervaringen met en van gebruikers beide beter wordt beoordeeld dan taxivervoer, en bij een normale prijs tussen de respectievelijk 10% en 40% lager dan taxi’s.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.