FiT-vloer Bierman

‘FiT-vloersysteem voor rolstoelvoertuigen stuk slimmer geworden’

Bierman verzorgt sinds kort voor de Nederlandse markt de inbouw van Flex-i-Transvloeren in rolstoelvoertuigen. Voor de onderneming betekent dat een hernieuwde kennismaking met veel taxibedrijven. Zo ook op Taxi Expo 2018, waar Bierman een nieuwe Mercedes-Benz Sprinter met de nieuwste versie van het FiT-vloersysteem zal tonen.

Aanpassingsbedrijf Bierman houdt zich al sinds eind jaren zeventig van de vorige eeuw bezig met het ombouwen van auto’s en busjes. Met de rolstoelvoertuigen, voorzien van Bierman’s eigen vergrendelingssysteem, werd ook jarenlang de taxibranche bediend. Toen rond 2005 het systeem met vierpuntsfixatie leidend werd, ging Bierman niet in die ontwikkeling mee. In plaats daarvan ging het bedrijf zich vooral bezighouden met bodemverlagingen voor de particuliere markt. Maar sinds enige tijd heeft Bierman de taxisector weer een product te bieden.

“De taximarkt verloren we een beetje uit het oog omdat we er geen nieuwe producten meer voor hadden”, legt Erwin Wijntjes uit. “Maar onlangs werden we benaderd door B-Style. Dat had een paar jaar geleden ombouwbedrijf Flex-i-Trans overgenomen. Maar de nadruk bij B-Style ligt al van oudsher op ontwikkeling en het leveren van ombouwpaketten. Daarom zijn wij benaderd om de inbouw van FiT-vloeren in rolstoelvoertuigen te gaan verzorgen. Sinds kort doen we dat exclusief voor de Nederlandse markt.”

Hernieuwde kennismaking

Bierman heeft altijd wel wat taxibedrijven als klant gehouden. De samenwerking met B-style betekent echter dat het vizier weer vol op deze sector wordt gericht. “In veel gevallen betekent dat ook een hernieuwde kennismaking met klanten van vroeger. Het begint nu echt te leven voor ons. We krijgen steeds meer voertuigen binnen waar we de FiT-vloer gaan inbouwen.”

Eén zo’n voertuig, een Mercedes-Benz Sprinter, zal Bierman aan de bezoekers van Taxi Expo 2018 tonen. En deze is meteen voorzien van de nieuwste versie van de Flex-i-Transvloer, de generatie vier. Wijnjes: “Het grootste verschil met de vorige versie is dat het nu een softwaresysteem is waarin alle data wordt opgeslagen. Het rolstoelsysteem wordt volledig bediend via een touchscreen.”

Tekst loopt door onder foto

FiT-vloer Bierman

Systeem neemt chauffeur bij de hand

Het vernieuwde FiT-systeem laat bijvoorbeeld aan de chauffeur weten of alle gordels wel goed in gebruik zijn. “Mocht er een gordel losschieten, dan gaat er een alarm af. Dat maakt het systeem  nog veiliger dan voorheen”, legt Wijntjes uit. De twee voorgordels worden op het touchscreen opengeklikt. Als deze worden aangehaakt gaan de achtergordels open. Je kunt de driepuntsgordels pas pakken als de twee achtergordels zijn aangehaakt, dus er is veel minder ruimte voor fouten. Het systeem is een stuk slimmer geworden en neemt de chauffeur meer bij de hand.”

Een ander groot voordeel is dat alle data wordt opgeslagen, wat de mogelijkheid biedt om die gegevens uit te lezen. “Als er dan onverhoopt een ongeluk gebeurt met een rolstoelbus, dan kan worden nagegaan bepaalde handelingen zijn nagelaten of niet goed zijn uitgevoerd. Je kunt deze functie enigszins vergelijken met de zwarte doos van een vliegtuig.” In de toekomst zal het systeem bijvoorbeeld kunnen aangeven wanneer het rolstoelsysteem aan een onderhoudsbeurt toe is. Ook op andere vlakken zal er worden doorontwikkeld.

Bierman is één van de tientallen exposanten tijdens Taxi Expo 2018 op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Deelname is gratis voor medewerkers van taxibedrijven en overheden. Zij kunnen ook diverse workshops bezoeken en testritten maken in de Proefrit Experience. Meld je nu aan voor deelname aan Taxi Expo 2018.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “‘FiT-vloersysteem voor rolstoelvoertuigen stuk slimmer geworden’”

Rudie Elmio|19.09.18|17:35

Lekker slim! Twee stoelen naast elkaar dan eerst naar binnen rijden dan via de lift omlopen naar de voorkant van de stoel vervolgens weer via de lift naar de achterkant van de stoel. Ja er is over nagedacht, door een kantoor piep.

Henk Seidel|20.09.18|10:23

In de praktijk moeten beide rijen stoelen opgeklapt zijn tenzij je acrobatische chauffeurs in dienst hebt.

Harry van Essen|21.09.18|10:57

Hoop dat ze ook eindelijk eens iets bedacht hebben om er voor te zorgen dat het systeem niet veel te makkelijk in storing slaat en daar met heel veel moeite en ook vaak veel geluk weer uit te halen is, met name bij zware elektrische rolstoelen die zich compeet vast trekken door kleine beweging op de gladde vloer tijdens het rijden en vooral bij vochtig weer bijvoorbeeld en stoelen met geen mogelijkheid meer los te maken zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.