Waymo

Zelfrijdende taxi’s zijn veel te duur

Bron: Waymo

Van zelfrijdende taxi’s wordt verwacht dat ze het personenvervoer goedkoper gaan maken, maar volgens onderzoek van Harvard is het tegenovergestelde het geval. De hoge aanschafkosten van de robotaxi’s worden namelijk alleen terugverdiend bij een onrealistisch hoge inzet van de voertuigen.

Zelfrijdende auto’s gaan het verkeer niet alleen veiliger en sneller maken, autorijden wordt ook goedkoper. Dat is althans de verwachting. Maar deze aanname klopt niet, blijkt uit een onderzoek van de Harvard Universiteit. Uit het onderzoek komt voort dat de exploitatiekosten bij regelmatig gebruik drie keer zo hoog zijn als die van een oudere auto. En daarmee prijst het autonome voertuig zichzelf uit de markt.

Extreem hoge bezettingsgraad

De oorzaak hiervan is vooral de immens hoge aanschafprijs van een autonome taxi, die ondanks het ontbreken van een menselijke chauffeur alleen bij een extreem hoge bezettingsgraad een lagere ritprijs mogelijk maken. Veel bedrijven die zich met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s bezighouden, willen deze in eerste instantie inzetten voor taxidiensten.

Maar aanbieders van dergelijke diensten gaan uit van onrealistische scenario’s, concludeert Harvard, Zo wil General Motors zijn toekomstige taxidienst gaan aanbieden voor omgerekend 55 eurocent per kilometer, krap een vijfde van de conventionele taxiritprijs. De Harvard-onderzoekers wijzen erop dat er in dit geval wordt uitgegaan van een veel te hoge bezettingsgraad, veel hoger dan de gemiddeld 50 procent waarmee de taxibranche nu rekent.

Bron: Automobiel Management

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zelfrijdende taxi’s zijn veel te duur | TaxiPro
Waymo

Zelfrijdende taxi’s zijn veel te duur

Bron: Waymo

Van zelfrijdende taxi’s wordt verwacht dat ze het personenvervoer goedkoper gaan maken, maar volgens onderzoek van Harvard is het tegenovergestelde het geval. De hoge aanschafkosten van de robotaxi’s worden namelijk alleen terugverdiend bij een onrealistisch hoge inzet van de voertuigen.

Zelfrijdende auto’s gaan het verkeer niet alleen veiliger en sneller maken, autorijden wordt ook goedkoper. Dat is althans de verwachting. Maar deze aanname klopt niet, blijkt uit een onderzoek van de Harvard Universiteit. Uit het onderzoek komt voort dat de exploitatiekosten bij regelmatig gebruik drie keer zo hoog zijn als die van een oudere auto. En daarmee prijst het autonome voertuig zichzelf uit de markt.

Extreem hoge bezettingsgraad

De oorzaak hiervan is vooral de immens hoge aanschafprijs van een autonome taxi, die ondanks het ontbreken van een menselijke chauffeur alleen bij een extreem hoge bezettingsgraad een lagere ritprijs mogelijk maken. Veel bedrijven die zich met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s bezighouden, willen deze in eerste instantie inzetten voor taxidiensten.

Maar aanbieders van dergelijke diensten gaan uit van onrealistische scenario’s, concludeert Harvard, Zo wil General Motors zijn toekomstige taxidienst gaan aanbieden voor omgerekend 55 eurocent per kilometer, krap een vijfde van de conventionele taxiritprijs. De Harvard-onderzoekers wijzen erop dat er in dit geval wordt uitgegaan van een veel te hoge bezettingsgraad, veel hoger dan de gemiddeld 50 procent waarmee de taxibranche nu rekent.

Bron: Automobiel Management

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.