Elektrische taxi Amsterdam

Meer dan duizend uitstootvrije taxi’s in Amsterdam

Bron: gemeente Amsterdam

De taxibranche loopt in Amsterdam voorop als het gaat om de overgang van brandstof naar elektrisch. Intussen rijden er meer dan duizend uitstootvrije taxi’s rond in Amsterdam, het merendeel elektrisch. Toch is er nog genoeg werk te verzetten, weet ook de gemeente.

In de hoofdstad wordt toegewerkt naar een binnenstad die in 2025 (nagenoeg) uitstootvrij moet zijn. Dat betekent dat er geleidelijk steeds meer beperkingen worden opgelegd aan voertuigen met uitstoot die schadelijk is voor het milieu. En tegelijk wordt er werk gemaakt van de overgang naar uitstootvrije voertuigen.

De taxisector heeft afspraken gemaakt met de gemeente die er toe moeten leiden dat in 2025 alleen nog met zero emissie-voertuigen taxivervoer wordt verzorgd in de binnenstad. Als een nadrukkelijk aanwezige vorm van vervoer in het stadscentrum wordt de taxisector in dit verband op twee manieren gezien: als een sector waar veel winst te behalen valt in het terugdringen van de uitstoot en als een bedrijfstak die een voorbeeld voor anderen kan zijn.

Subsidie

Uiteraard wordt niet verwacht dat dit van de ene op de andere dag geregeld is. Vanuit de gemeente hebben de afgelopen jaren meerdere programma’s gedraaid waarbij taxiondernemers per elektrische taxi een aanschafsubsidie van 5.000 euro konden krijgen. In totaal was daar ruim 3 miljoen euro voor beschikbaar. Ook in andere opzichten wordt er een aanmoedigingsbeleid gevoerd, met onder meer voorrang en op termijn zelfs exclsusiviteit voor schone voertuigen op standplaatsen.

Laadpalen en actieradius

Al deze inspanningen hebben hun uitwerking niet gemist, want inmiddels rijden er meer dan duizend uitstootvrije taxi’s in Amsterdam. Die mijlpaal wordt gevierd met het weggeven van twintig gratis schone taxiritjes die worden weggeven door de zeven Toegelaten Taxi Organisaties en Uber.  Tegelijk is er oog voor zaken die beter moeten. Dan gaat het in de eerste plaats om de laadinfrastructuur. Vooral aan snelladers is nog een tekort, al breidt de gemeente het netwerk wel steeds uit. Ook de actieradius van elektrische voertuigen is voor veel taxiondernemers nog te beperkt om nu al de overstap te willen wagen.

Elektrische taxi's Amsterdam

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Meer dan duizend uitstootvrije taxi’s in Amsterdam”

Taxi Amsterdam|15.05.19|21:47

F. de burgemeester en wethouders van Amsterdam!!! Ze zijn helemaal ziek geworden daar bij de stopera! Hoe kan je in godsnaam nou eisen gaan stellen voor taxi’s in Amsterdam als de bereikbaarheid en voorzieningen voor taxi’s dramatisch slecht zijn???? Bereikbaarheid en voorzieningen zijn nergens zo slecht als in Amsterdam! Echt een schande! Zelfs in dorpen in andere (buur)landen is het beter geregeld. En dan hebben ze nog het lef dat je bij sommige standplaatsen moet gaan betalen per rit. Pffffff

Taxi Amsterdam|15.05.19|21:55

Toename van veel taxi’s in Amsterdam maar tegelijkertijd een afname van standplaatsen. Geen uitzondering voor taxi’s bij autoluwe zones. Dus dagelijks worden honderden klanten onnodig omgereden (opgelicht) door de gemeente Amsterdam. Een rit van 1 km is nu op sommige punten bijna 6 km dus dat betekent meer uitstoot en meer betalen voor een taxi. Hoezo groene beleid? Dit zijn keiharde feiten en mijn collega’s en ik maken dit dagelijks mee. Hoe lang gaat dit nog door zo? Wat een schande.

Albert Lasschuit|17.05.19|07:51

even een vraag aan de redactie of een ieder die er iets over weet?
ik rijd een 2 en een half jaar jong diesel busje mercedes tourer met Adbleu toevoeging,
mij werd toen verteld er komt door deze mix niks schadelijks meer uit de uitlaat, er zullen veel collega`s rijden met een zelfde bus, wat is het beleid van de gemeente in deze???

Ton Van Dalfsen|17.05.19|10:52

Tja, Heel veel Amsterdammers hebben op Groen Links gestemd. En zie het resultaat. En dit is nog maar het begin!!!!

Ton Van Dalfsen|17.05.19|12:27

@ Taxi Amsterdam, Je amsterdamse mede burgers hebben bijna massaal op de groenen gestemd. En dan ook nog een groene burgemeester. Dit is nog maar het begin. Straks mag je helemaal niet meer het centrum in tenzij je een elektrisch aangedreven voertuig hebt of de fiets. En over de fiets hebbende. Is het geen aanfluiting al die fiets standplaatsen in de stad. Je struikelt er haast over.

Taxi Amsterdam|17.05.19|21:59

@ Albert. De gemeente Amsterdam gaf voor een dergelijk busje een paar jaar geleden nog zelfs een kleine subsidie als je zo een dergelijk busje aanschafte. Dat noemde zij toen subsidie voor emissiearme taxibusjes! En nu willen ze dat diezelfde busjes niet op standplaatsen als CS, Leidseplein en Oudebrugsteeg mogen staan terwijl er momenteel niet eens elektrische alternatieven zijn op de markt voor taxibusjes. Het is voor mensen die echt ondernemen en werken in de stad echt soms niet meer te doen

Taxi Amsterdam|17.05.19|22:06

Doordat sommige bewoners of groenlinks stemmers een mening hebben gehad en vinden dat auto’s inclusief taxi’s geweerd moeten worden op sommige punten gaat het elke dag vreselijk mis in de stad. @ Ton diezelfde Amsterdammers klagen nu zelf als ik ze in mijn taxi heb. Had laatst een dame als klant die van de Vijzelstraat naar de Droogbak moest. Toen ik dus vreselijk moest gaan omrijden door het “groene beleid” begon ze te klagen. Ik vroeg aan der op wie ze had gestemd. En wat denk je Groen links

Taxi Amsterdam|17.05.19|22:13

Zegt ze! Had haar meteen uitgelegd dat door het zogenaamde “groene beleid” dit ritje meer ging kosten dan voorheen en er veel meer uitstoot is in de stad en dat groen links stemmers dus eigenlijk genaaid zijn! Nu heeft ze een andere mening! En dat is het grote probleem Ton er wordt niet meer geluisterd naar de echte Amsterdammer die kennis en ervaring heeft van de stad maar naar juppen die elke dag een andere F…… mening hebben! De burgemeester en wethouders zouden zich kapot moeten schamen.

Peter Vriens|18.05.19|09:37

M’n indruk is dat Groen Links hobbyisten zijn die geen verstand hebben van de werkelijkheid.
Erger nog, ze oefenen hun hobby uit op kosten van de belastingbetaler.

Ton Van Dalfsen|18.05.19|11:37

Noemde Groen Links bij de verkiezingen niet: Amsterdam moet leefbaar worden voor de Amsterdammers. Is maar hoe je het interpreteert. Ik noem het kiezersbedrog

Ton Van Dalfsen|21.05.19|20:19

Nog even door te gaan op dit onderwerp: Waar blijft de gemeente zelf met uitstootvrije Vuilniswagens, Stadstoezicht auto’s, Politie auto’s, Elektrische snorfietsen/brommers voor parkeerbeheer, GVB bussen geheel elektrisch. En noem maar op. En B&W? Rijden die ook met elektrische auto’s?
Ik zeg dan altijd: Begin bij jezelf!!!!!!!!