Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Het Deltaplan Mobiliteit doet concrete voorstellen om te voorkomen dat het verkeer op de Nederlandse wegen de komende jaren vastloopt. Voor de woensdag gepresenteerde plannen van de Mobiliteitsalliantie is per jaar 3 miljard euro extra nodig, maar daar zouden zes keer zo hoge opbrengsten tegenover staan.

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 25 organisaties, waaronder KNV, de ANWB, RAI Vereniging, de Fietsersbond en diverse openbaar vervoerbedrijven. Het wegennet en openbaar vervoer kunnen de stijgende vraag naar mobiliteit de komende jaren niet opvangen als er niets verandert. Het Deltaplan Mobiliteit vertelt hoe het volgens de 25 organisaties dan anders zou moeten. De reiziger en het vervoer van goederen staan centraal en mobiliteit wordt in de plannen als één samenhangend geheel gezien, waarbij ook zaken als klimaatambities, ruimtelijke ordening en de energietransitie zijn meegenomen.

Eerlijke belasting

“De mobiliteit wordt hiermee fundamenteel anders ingericht”, zegt de Mobiliteitsalliantie over zijn Deltaplan. “Zo wordt de aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied gestimuleerd. Deze hubs zijn vervoersknooppunten waar diverse vervoermiddelen bij elkaar komen. Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer. Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert.”

Investeren

Alle voorstellen uit het Deltaplan kosten uiteraard geld. De Mobiliteitsalliantie rekent voor dat er tot 2040 elk jaar 3 miljard euro extra beschikbaar moet worden gesteld voor mobiliteit. Alleen zo kan volgens de 25 organisaties worden voorkomen dat Nederlandse wegen dichtslibben, maar ook dat er steeds meer mensen zwaargewond raken bij verkeersongevallen en dat de klimaatdoelen buiten bereik raken. Die 3 miljard euro wordt door de alliantie nadrukkelijk als een investering gezien, want er zou per jaar 18 miljard euro aan maatschappelijke opbrengsten tegenover staan omdat de mobiliteit in het land goed blijft draaien. Het volledige Deltaplan kan hier worden gelezen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen | TaxiPro
Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Het Deltaplan Mobiliteit doet concrete voorstellen om te voorkomen dat het verkeer op de Nederlandse wegen de komende jaren vastloopt. Voor de woensdag gepresenteerde plannen van de Mobiliteitsalliantie is per jaar 3 miljard euro extra nodig, maar daar zouden zes keer zo hoge opbrengsten tegenover staan.

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 25 organisaties, waaronder KNV, de ANWB, RAI Vereniging, de Fietsersbond en diverse openbaar vervoerbedrijven. Het wegennet en openbaar vervoer kunnen de stijgende vraag naar mobiliteit de komende jaren niet opvangen als er niets verandert. Het Deltaplan Mobiliteit vertelt hoe het volgens de 25 organisaties dan anders zou moeten. De reiziger en het vervoer van goederen staan centraal en mobiliteit wordt in de plannen als één samenhangend geheel gezien, waarbij ook zaken als klimaatambities, ruimtelijke ordening en de energietransitie zijn meegenomen.

Eerlijke belasting

“De mobiliteit wordt hiermee fundamenteel anders ingericht”, zegt de Mobiliteitsalliantie over zijn Deltaplan. “Zo wordt de aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied gestimuleerd. Deze hubs zijn vervoersknooppunten waar diverse vervoermiddelen bij elkaar komen. Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer. Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert.”

Investeren

Alle voorstellen uit het Deltaplan kosten uiteraard geld. De Mobiliteitsalliantie rekent voor dat er tot 2040 elk jaar 3 miljard euro extra beschikbaar moet worden gesteld voor mobiliteit. Alleen zo kan volgens de 25 organisaties worden voorkomen dat Nederlandse wegen dichtslibben, maar ook dat er steeds meer mensen zwaargewond raken bij verkeersongevallen en dat de klimaatdoelen buiten bereik raken. Die 3 miljard euro wordt door de alliantie nadrukkelijk als een investering gezien, want er zou per jaar 18 miljard euro aan maatschappelijke opbrengsten tegenover staan omdat de mobiliteit in het land goed blijft draaien. Het volledige Deltaplan kan hier worden gelezen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.