Civitas Tribus

Tribus ontwikkelt nieuwe versie lagevloerbus Civitas Economy

Tribus is begonnen met de ontwikkeling van een nieuw model van zijn lagevloerbus Civitas Economy. Dit voertuig heeft de Volkswagen Crafter L4 als basis. De lagevloerbus wordt ontwikkeld als M1 minibus met een gewicht dat onder de 3.500 kilogram blijft. De bus heeft acht zitplaatsen en één rolstoelplek en is volgens Tribus bij uitstek geschikt voor regiotaxivervoer. 

In 2007 introduceerde Tribus de lagevloerbus Civitas Economy. De nieuwste versie van de Civitas wordt ontwikkeld op basis van een VW Crafter L4. Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase. Zodra het ontwerp voor de ombouw gereed is, zal deze ter goedkeuring aangeboden worden aan de Volkswagenfabriek.

Eerste voertuigen besteld

Eind oktober verwacht Tribus het demomodel van de nieuwe Civitas Economy te presenteren op Busworld 2019 in Brussel. De eerste 26 voertuigen zijn intussen al besteld. Deze worden afgenomen door Qbuzz en rijden eind dit jaar in Groningen en Drenthe.

De nieuwe lagevloerbus zal in de standaard uitvoering beschikken over acht zitplaatsen en één rolstoelplek. De Civitas Economy is toegankelijk via brede metrodeuren die de chauffeur via het dashboard kan bedienen. Onder de metrodeuren bevindt zich een klapplateau. Dankzij de lage vloer en het klapplateau aan de trottoirzijde kunnen rolstoelpassagiers zelfstandig de bus in komen.

Rolstoelvastzetsysteem

De ombouw bevat een verlaagde vloer, brede automatische deuren en panoramaruiten voor een optimaal zicht voor de passagier. Een geheel nieuw aspect aan de ombouw is de toepassing van het geïntegreerde rolstoelvastzetysteem TriflexAIR, dat volledig verwerkt is in de lage vloer. “Het TriflexAIR systeem is mechanisch en zeer betrouwbaar. De handeling voor het vastzetten van de rolstoelpassagier is eenvoudig en snel uit te voeren”, aldus Tribus. “De Civitas is door zijn unieke specificaties breed inzetbaar voor lijndiensten en contractvervoer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Tribus ontwikkelt nieuwe versie lagevloerbus Civitas Economy”

Pierre van Aert|19.06.19|20:44

Zo te zien rijdt die bus zich op de eerste de beste verkeersdrempel muurvast !

Ton Van Dalfsen|20.06.19|09:16

EN, 8 zitplaatsen + 1 rolstoelplaats ? Kan niet met een B rijbewijs. Zou moeten zijn: 7 zitplaatsen en 1 rolstoelplaats

Hugo Wortel|20.06.19|11:08

@Pierre, ik denk dat Tribus wel weet wat ze doet. Dit is niet de eerste lagevloerbus die ze bouwen.

Rudie Elmio|20.06.19|15:31

Ton de passagier van die rolstoel kan nu overstappen op een vaste stoel. En er rijden al heel veel verlengde sprinters met zes rolstoel plaatsen of 8+1 combinatie.

Willy Rademacher|23.06.19|12:59

Ton, het wil niet zeggen dat 8 lopers + 1 roller tegelijk vervoert kunnen worden. Dat kan dus niet. De capaciteitsaanduiding klopt.

Tribus ontwikkelt nieuwe versie lagevloerbus Civitas Economy | TaxiPro
Civitas Tribus

Tribus ontwikkelt nieuwe versie lagevloerbus Civitas Economy

Tribus is begonnen met de ontwikkeling van een nieuw model van zijn lagevloerbus Civitas Economy. Dit voertuig heeft de Volkswagen Crafter L4 als basis. De lagevloerbus wordt ontwikkeld als M1 minibus met een gewicht dat onder de 3.500 kilogram blijft. De bus heeft acht zitplaatsen en één rolstoelplek en is volgens Tribus bij uitstek geschikt voor regiotaxivervoer. 

In 2007 introduceerde Tribus de lagevloerbus Civitas Economy. De nieuwste versie van de Civitas wordt ontwikkeld op basis van een VW Crafter L4. Het project bevindt zich momenteel in de ontwerpfase. Zodra het ontwerp voor de ombouw gereed is, zal deze ter goedkeuring aangeboden worden aan de Volkswagenfabriek.

Eerste voertuigen besteld

Eind oktober verwacht Tribus het demomodel van de nieuwe Civitas Economy te presenteren op Busworld 2019 in Brussel. De eerste 26 voertuigen zijn intussen al besteld. Deze worden afgenomen door Qbuzz en rijden eind dit jaar in Groningen en Drenthe.

De nieuwe lagevloerbus zal in de standaard uitvoering beschikken over acht zitplaatsen en één rolstoelplek. De Civitas Economy is toegankelijk via brede metrodeuren die de chauffeur via het dashboard kan bedienen. Onder de metrodeuren bevindt zich een klapplateau. Dankzij de lage vloer en het klapplateau aan de trottoirzijde kunnen rolstoelpassagiers zelfstandig de bus in komen.

Rolstoelvastzetsysteem

De ombouw bevat een verlaagde vloer, brede automatische deuren en panoramaruiten voor een optimaal zicht voor de passagier. Een geheel nieuw aspect aan de ombouw is de toepassing van het geïntegreerde rolstoelvastzetysteem TriflexAIR, dat volledig verwerkt is in de lage vloer. “Het TriflexAIR systeem is mechanisch en zeer betrouwbaar. De handeling voor het vastzetten van de rolstoelpassagier is eenvoudig en snel uit te voeren”, aldus Tribus. “De Civitas is door zijn unieke specificaties breed inzetbaar voor lijndiensten en contractvervoer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Tribus ontwikkelt nieuwe versie lagevloerbus Civitas Economy”

Pierre van Aert|19.06.19|20:44

Zo te zien rijdt die bus zich op de eerste de beste verkeersdrempel muurvast !

Ton Van Dalfsen|20.06.19|09:16

EN, 8 zitplaatsen + 1 rolstoelplaats ? Kan niet met een B rijbewijs. Zou moeten zijn: 7 zitplaatsen en 1 rolstoelplaats

Hugo Wortel|20.06.19|11:08

@Pierre, ik denk dat Tribus wel weet wat ze doet. Dit is niet de eerste lagevloerbus die ze bouwen.

Rudie Elmio|20.06.19|15:31

Ton de passagier van die rolstoel kan nu overstappen op een vaste stoel. En er rijden al heel veel verlengde sprinters met zes rolstoel plaatsen of 8+1 combinatie.

Willy Rademacher|23.06.19|12:59

Ton, het wil niet zeggen dat 8 lopers + 1 roller tegelijk vervoert kunnen worden. Dat kan dus niet. De capaciteitsaanduiding klopt.