Callcenter Noot. Foto: Jan Reinier van der Vliet Fotografie

Noot start pilot met werving zonder sollicitatiegesprek

Noot Personenvervoer gaat de komende tijd personeel voor het callcenter werven zonder dat hier CV’s en sollicitatiegesprekken aan te pas komen. Bij Open Hiring draait het met name om de motivatie van potentiële medewerkers. Voor het aantrekken van nieuwe chauffeurs ziet Noot vooralsnog geen mogelijkheden in dit concept.

Het uitgangspunt van de methode is dat iedereen die wil werken dat zonder voorafgaand sollicitatiegesprek kan doen. Opleiding en ervaring spelen geen rol, motivatie des te meer. Zo kunnen mensen worden bereikt die anders buiten beeld zouden blijven of voor wie de arbeidsmarkt om wat voor reden dan ook op slot zit. Sinds kort wordt deze aanpak via de Start Foundation ook in Nederland toegepast. De primeur was onlangs voor MamaLoes, dat online babyartikelen verkoopt.

Open Hiring was in verschillende bedrijfstakken op zoek naar bedrijven om het concept te gaan toepassen. In de sector personenvervoer werd Noot benaderd en dit bedrijf was meteen enthousiast, laat recruiter Lukas Bennink weten. “Met meer dan 1.700 medewerkers is Noot één van de grootste Nederlandse taxibedrijven. Wij zijn van mening dat er nóg meer mensen te bereiken zijn voor ons mooie vak, met name voor het uitdagende callcenter.”

Niet kijken naar verleden

Middels Open Hiring wil Noot 70 uren in dat callcenter gaan invullen. “Wij richten ons hiermee voornamelijk op de mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt voelen”, vervolgt Bennink. “Deze mensen schrijven zich in op onze aanmeldlijst en wij plaatsen ze direct op de werkvloer als er een plek vrij is. Zonder gesprek, zonder te kijken naar hun verleden en noem maar op. Zo krijgen ook zij een kans om zich te bewijzen op de werkvloer.” De pilot is wat Noot betreft geslaagd als de beschikbare uren zijn ingevuld.

Tekst loopt door onder de foto (Jan Reinier van der Vliet Fotografie)

Callcenter Noot. Foto: Jan Reinier van der Vliet Fotografie

Toch zijn de mogelijkheden niet onbeperkt. Voor taxichauffeurs in het contractvervoer leent het concept van Open Hiring zich op het oog minder goed, erkent Bennink. “Dit project richt zich op de werkvloer en niet op het werk van taxichauffeur. Op dit moment zien wij die match ook niet zo snel plaatsvinden. Chauffeur is een beroep met veel verantwoordelijkheid. Hierbij moeten wij dus wel specifiek kijken naar iemand zijn achtergrond en verleden. Mede omdat het hebben van een Verklaring Omrent Gedrag vereist is.”

‘Ik wil het en ik kan het’

Noot-directeur Martijn Kersing vindt Open Hiring een interessante optie voor zijn bedrijf én de kandidaten die langs deze weg interesse tonen voor een baan. “Deze mensen komen blanco binnen. Geen belemmeringen, geen eindeloze reeks vragen. Het is hun manier om te zeggen: ik wil het, en ik kan het. Met zo’n intrinsieke motivatie zie je in de praktijk juist dat het dan vaak goed gaat. En je creëert voor je onderneming meer ruimte op een krappe arbeidsmarkt.” Risico’s ziet Kersing nauwelijks. “We begeleiden deze mensen gewoon op dezelfde manier als ‘klassieke’ sollicitanten. We zijn van nature geen organisatie die argwanend naar nieuwe uitdagingen kijkt.”

Volgens Kersing is Open Hiring uitstekend geschikt om het denken over het werven van nieuw personeel op te schudden. “We moeten het idee loslaten dat het per definitie om een papiertje, cv of diploma gaat. Daardoor blijven groepen buiten bereik waar vaak heel geschikte mensen tussen zitten. Die geef je nu een kans. Ik denk dat Open Hiring vooral voor lokale en regionale werkgevers een supermethode is om aan nieuw personeel te komen, omdat je communicatiekanalen aanspreekt die zich vooral op de directe omgeving richten.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.