Toyota Proace

‘Keuze voor juiste voertuig kan verschil maken in aanbesteding’

De overgang naar uitstootvrij rijden is in gang gezet, maar in het doelgroepenvervoer rijden de meeste taxibusjes nog altijd op diesel. Tegelijk brengen fiscale veranderingen de noodzaak met zich mee om duidelijke keuzes te maken op voertuiggebied. Volgens Toyota leent de PROACE zich voor de uitdagingen waar de sector voor staat.

Door de coronacrisis staat het doelgroepenvervoer in Nederland voor een groot deel stil. Toch zal het op enig moment weer op gang komen. Aanbestedingen lopen intussen waar mogelijk en nodig door. Bedrijven die daar op willen inschrijven, moeten dat meer dan ooit afgewogen doen. Steeds vaker wordt er in aanbestedingen gevraagd om de inzet van duurzame en schone voertuigen. Maar de realiteit is dat met name in het segment van de 9-persoonsbussen nog weinig betaalbare voertuigen beschikbaar zijn met voldoende actieradius.

Tekst loopt door onder de foto

Toyota Proace

En dat is niet het enige dat speelt, legt Mark Verloop uit. Hij is accountmanager Fleetsales & Leasing bij Toyota. “Fiscale veranderingen, zoals het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s, schudden de markt behoorlijk op. Daardoor zijn vooral de 9-persoonsbussen flink duurder geworden, tot wel 30.000 euro per stuk. En dat maakt ook dat een keuze voor de merken die traditioneel veel gekozen worden om doelgroepenvervoer te rijden niet meer automatisch de beste is. Nu de juiste keuze maken qua voertuigleverancier kan het verschil maken tussen een opdracht wel of niet gegund krijgen.”

Veel goedkoper in aanschaf

Verloop adviseert vervoerders dan ook om hun huiswerk goed te doen en “verder te kijken dan de traditionele leveranciers. Het loont om de total cost of ownership van verschillende merken goed met elkaar te vergelijken. En dan valt op dat de nieuwe Toyota PROACE vele duizenden euro’s goedkoper is in aanschaf dan soortgelijke modellen van andere merken, en ook een stuk zuiniger in gebruik. Bovendien leent dit model zich zeer goed voor verschillende vormen van personenvervoer.”

Tekst loopt door onder de foto

Toyota Proace

De PROACE is namelijk in twee varianten goedgekeurd als taxi. Zowel in de Medium als de Long is ruimte voor negen personen. De eerste versie wordt gekenmerkt door onder meer een korte draaicirkel en compacte buitenmaten, terwijl de tweede variant de nodige bagageruimte heeft en dus ook geschikt is voor bijvoorbeeld luchthavenvervoer van kleine groepen.

De lage instap maakt het voor kinderen en ouderen makkelijk om zelf in te stappen, terwijl het standaard glazen panoramadak voor veel licht in de auto zorgt. De Toyota PROACE heeft de laagste CO2-uitstoot en het laagste brandstofverbruik in zijn klasse en scoort de maximale vijf sterren op de EuroNCAP-standaard voor crashtests. Voor taxiondernemers is er een financial lease met 1,9 procent rente voorzien.

Toyota Proace

Toyota Proace

Toyota Proace

Toyota Proace

Toyota Proace

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “‘Keuze voor juiste voertuig kan verschil maken in aanbesteding’”

Danny Kastelijn|22.04.20|11:33

Ze zijn een maand of 5 te laat bij Toyota. Goed geregeld daar op de sales & marketing afdeling :)

Clash Royale|22.04.20|15:59

Mis ik iets of hoort hierbij RECLAME te staan.
Daarbij is de link naar een diesel.

Albert Lasschuit|24.04.20|03:37

je investeert in een bus zonder restwaarde, 2025 grote steden inrij verbod, milieu
ze miste de boot al eerder ze leveren als ik het goed zag op de foto nog steeds geen automaat

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.