Luchtfiltratiesysteem (bron: Webasto)

‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi’s en touringcars’

Via Webasto bij redactioneel artikel

Voldoende luchtverversing helpt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in besloten ruimtes, waaronder taxibussen en touringcars. De vraag of en hoe ventilatie een rol speelt bij virusuitbraken was afgelopen tijd dan ook regelmatig voer voor discussie. Met een luchtfiltratiesysteem kan een extra stap worden gezet om reizigers ervan te overtuigen dat reizen veilig is, zegt Erik Westerlaken van Webasto.

Een luchtfiltratiesysteem biedt extra bescherming tegen verspreiding van ziekteverwekkers via de lucht. Een dergelijk filter is niet voor niets al de norm in de commerciële luchtvaartindustrie, legt Westerlaken uit. In deze coronatijd ligt echter ook het belang van voldoende ventilatie en schone lucht in ander personenvervoer onder een vergrootglas. Webasto ontwikkelde daarom een filtersysteem voor in taxibussen en het openbaar vervoer.

‘Magnetische’ werking

Er komt nogal wat bij kijken voordat een filter voldoet aan alle eisen, maar de werking is volgens Westerlaken vrij eenvoudig. “Het systeem zuigt via een ventilator de lucht in de ruimte aan, en blaast die door een HEPA-14 filter weer naar buiten.” In dit proces wordt de lucht gefilterd tot verse frisse lucht, zo verwijst Westerlaken onder meer naar studies van de Wereldgezondheidsorganisatie en Amerikaans en Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding.

Het systeem kan tot tien kubieke meter lucht per minuut filteren en trekt onzuiverheden in de lucht als het ware aan. “Het filter bestaat uit kleine vezels die een elektrostatische lading dragen waardoor passerende deeltjes aangetrokken worden. Het werkt dus meer als een magneet dan als een vangnet.” Op die manier wordt 99,995 procent van de deeltjes kleiner dan 0,3 micrometer in de lucht verwijderd. Zodoende biedt HEPA-14 bescherming tegen luchtgedragen virussen, bacteriën, aerosolen en stof.

Extra bescherming

Nu bestaat er veel onzekerheid rondom de verspreiding van het nieuwe coronavirus via de lucht. Een luchtfiltratiesysteem moet dan ook worden gezien als een extra vorm van bescherming, benadrukt Westerlaken. “Filtering is niet de belangrijkste methode van bescherming, maar voegt wel een extra bescherming toe voor chauffeur en reizigers. Wanneer je dit toepast, is HEPA-14 de beste manier. Het kan dus een middel zijn om reizigers te overtuigen dat het veiliger is.” Of de zorgen daarmee verdwenen zijn, is uiteindelijk aan de passagier zelf.

Zie het luchtfiltratiesysteem dan ook als een extra service, zegt Westerlaken: “Het kan zijn kracht vooral bewijzen in situaties waarbij mensen dicht op elkaar staan of zitten. Of in voertuigen met minder deuropeningen en dus minder natuurlijke ventilatie. Je laat als vervoerder zien dat je de veiligheid van reizigers hoog in het vaandel hebt staan.”

Post-corona

Het filtersysteem functioneert op bestaande aansluitingen en kan vanwege het compacte formaat en gewicht op tal van plekken eenvoudig worden gemonteerd, zoals het plafond. En wat als het coronavirus verleden tijd is, als het filter na zes maanden voor het eerst vervangen moet worden? Westerlaken: “Het gaat om het bewaken van luchtkwaliteit, dat zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi’s en touringcars’ | TaxiPro
Luchtfiltratiesysteem (bron: Webasto)

‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi’s en touringcars’

Via Webasto bij redactioneel artikel

Voldoende luchtverversing helpt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in besloten ruimtes, waaronder taxibussen en touringcars. De vraag of en hoe ventilatie een rol speelt bij virusuitbraken was afgelopen tijd dan ook regelmatig voer voor discussie. Met een luchtfiltratiesysteem kan een extra stap worden gezet om reizigers ervan te overtuigen dat reizen veilig is, zegt Erik Westerlaken van Webasto.

Een luchtfiltratiesysteem biedt extra bescherming tegen verspreiding van ziekteverwekkers via de lucht. Een dergelijk filter is niet voor niets al de norm in de commerciële luchtvaartindustrie, legt Westerlaken uit. In deze coronatijd ligt echter ook het belang van voldoende ventilatie en schone lucht in ander personenvervoer onder een vergrootglas. Webasto ontwikkelde daarom een filtersysteem voor in taxibussen en het openbaar vervoer.

‘Magnetische’ werking

Er komt nogal wat bij kijken voordat een filter voldoet aan alle eisen, maar de werking is volgens Westerlaken vrij eenvoudig. “Het systeem zuigt via een ventilator de lucht in de ruimte aan, en blaast die door een HEPA-14 filter weer naar buiten.” In dit proces wordt de lucht gefilterd tot verse frisse lucht, zo verwijst Westerlaken onder meer naar studies van de Wereldgezondheidsorganisatie en Amerikaans en Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding.

Het systeem kan tot tien kubieke meter lucht per minuut filteren en trekt onzuiverheden in de lucht als het ware aan. “Het filter bestaat uit kleine vezels die een elektrostatische lading dragen waardoor passerende deeltjes aangetrokken worden. Het werkt dus meer als een magneet dan als een vangnet.” Op die manier wordt 99,995 procent van de deeltjes kleiner dan 0,3 micrometer in de lucht verwijderd. Zodoende biedt HEPA-14 bescherming tegen luchtgedragen virussen, bacteriën, aerosolen en stof.

Extra bescherming

Nu bestaat er veel onzekerheid rondom de verspreiding van het nieuwe coronavirus via de lucht. Een luchtfiltratiesysteem moet dan ook worden gezien als een extra vorm van bescherming, benadrukt Westerlaken. “Filtering is niet de belangrijkste methode van bescherming, maar voegt wel een extra bescherming toe voor chauffeur en reizigers. Wanneer je dit toepast, is HEPA-14 de beste manier. Het kan dus een middel zijn om reizigers te overtuigen dat het veiliger is.” Of de zorgen daarmee verdwenen zijn, is uiteindelijk aan de passagier zelf.

Zie het luchtfiltratiesysteem dan ook als een extra service, zegt Westerlaken: “Het kan zijn kracht vooral bewijzen in situaties waarbij mensen dicht op elkaar staan of zitten. Of in voertuigen met minder deuropeningen en dus minder natuurlijke ventilatie. Je laat als vervoerder zien dat je de veiligheid van reizigers hoog in het vaandel hebt staan.”

Post-corona

Het filtersysteem functioneert op bestaande aansluitingen en kan vanwege het compacte formaat en gewicht op tal van plekken eenvoudig worden gemonteerd, zoals het plafond. En wat als het coronavirus verleden tijd is, als het filter na zes maanden voor het eerst vervangen moet worden? Westerlaken: “Het gaat om het bewaken van luchtkwaliteit, dat zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.