Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

Rijgedrag bepaalt premie nieuwe taxiverzekering

Traksi biedt sinds kort taxiverzekeringen aan in de Nederlandse markt. Bij dit product is het rijgedrag van de chauffeur, en daarmee het risico op schades en claims, van invloed op de hoogte van de maandelijkse premie.

Als oprichter van de Intrasurance Group maakte Frank Cooler het sinds begin deze eeuw mogelijk dat mensen zich online konden verzekeren. Dat was toen dermate baanbrekend dat die technologie al snel werd ingezet om voor andere partijen producten te ontwikkelen met hun naam erop. Intrasurance deed voor deze klanten feitelijk alle dienstverlening achter de schermen.

Eerder dit jaar verkocht Cooler het bedrijf dat hij in 2002 oprichtte. Hij was toen al bezig met het ontwikkelen van een verzekeringsproduct voor de taxisector. Een samenwerking van drie partijen leidde uiteindelijk tot Traksi. “We zagen dat er steeds minder verzekeraars voor taxi’s overbleven, buiten het vangnet van De Vereende. Dan is er echt sprake van een maatschappelijk probleem. Zo ontstond het idee om gezamenlijk een verzekering te ontwikkelen waarbij het rijgedrag van invloed is op de hoogte van de premie.”

Meeste chauffeurs van goede wil

Het uitgangspunt is dat veruit de meeste taxiondernemers van goede wil zijn en dat zij met verzekeringen lijden onder degenen die het minder nauw nemen. Want de schades die vooral op het conto van die laatste groep komen, heeft de sector haast onverzekerbaar gemaakt. Er wordt eigenlijk al jaren gevraagd om maatwerk en dat is wat Traksi wil bieden. Met track & trace wordt het rijgedrag van de verzekerde gemonitord. Want dat rijgedrag bepaalt in sterke mate of iemand het risico loopt schade te rijden en te claimen.

“De grote uitdaging was niet zozeer de technologie om rijgedrag te monitoren, want daar bestaan verschillende oplossingen voor”, vertelt Cooler. “Wat ons product uniek maakt, is de koppeling tussen data over rijgedrag en een verzekeringsproduct.” Maar de risico’s voor zo’n product moeten voor de verzekeraar wel binnen de perken blijven. Want dat is nou net waarom veel verzekeraars afscheid hebben genomen van de taxisector.

Cooler: “Het was vooral lastig om een risicodrager te vinden die hier in wilde stappen, want de markt is behoorlijk huiverig voor taxiverzekeringen geworden.” Een risicodrager kan een verzekeraar zijn, maar ook een herverzekeraar die op zijn beurt een deel van het risico van die verzekeraar overneemt. “Een verzekeraar in Engeland begreep wat wij voor ogen hadden en via die partij zijn we in zee gegaan met een consortium van herverzekeraars.”

Goed rijden wordt beloond

Na een periode van ontwikkeling en voorbereiding kon Traksi (de track & trace van het concept komen terug in die naam) afgelopen september in de markt worden gezet. Nederland kreeg de primeur. De premie ligt in beginsel voor drie jaar vast, wat aan de klanten de nodige zekerheden biedt die bij andere verzekeraars ontbreken. Bovendien is het uitgangspunt dat goed rijgedrag, en daarmee de verminderde kans op schades en claims, beloond wordt.

Een bepaald soort rijgedrag staat voor een bepaalde kans op schade aan het voertuig. Het gaat om basale dingen: de maximum snelheid aanhouden, niet te hard optrekken en afremmen en normaal door bochten rijden. De Traksi-app houdt per dag bij wat de rijprestaties zijn. 

“Dat resulteert aan het eind van elke maand in een score en die bepaalt, behoudens dan de eerste twee maanden, wat je de maand erna aan premie moet betalen”, aldus Cooler.

“En dat kan dus een flink stuk goedkoper uitpakken. Andersom geldt het ook: als jij je enorm gaat haasten om een paar extra ritten te kunnen rijden, kan dat van negatieve invloed zijn op je premie voor de maand erna.”

Vakmanschap

Iedereen begint bij Traksi met de zogenaamde oranje premie, dat is eigenlijk wat er gemiddeld wordt betaald voor een taxiverzekering. Vervolgens wordt er data verzameld, dus de eerste twee maanden blijft sowieso de oranje premie van kracht. Rij je als gebruiker goed en is het risico op schades klein, dan kom je na die eerste periode in aanmerking voor de groene premie.

Die is er in twee varianten ,van respectievelijk 15 en 35 procent korting op de oranje premie, vertelt Cooler.

“En ga je beduidend slechter rijden, dan ga je met de rode premie juist meer betalen. Zo willen we eigenlijk terug naar een normale markt waar vakmanschap en verantwoordelijk rijgedrag je verzekeringspremie betaalbaar houden. Bovendien zorgt bewustwording over het eigen rijgedrag ook voor meer veiligheid in het verkeer, minder belasting van het milieu en minder onderhoud aan taxi’s. Voor dat soort zaken moet Traksi uiteindelijk ook een keurmerk worden.”

Black Friday-actie

Traksi ging afgelopen september van start, dus het is nog te vroeg om te zeggen of veel klanten inderdaad kortingen op hun premie verdienen. Feit is ook dat het product in een lastige tijd werd gelanceerd. Toch geeft Frank Cooler aan dat er al veel belangstelling is. “Dat zien we onder meer in veel berekeningen op onze site, al kijken veel mensen de kat nog wel even uit de boom. Dat is prima, want we zijn ervan overtuigd dat dit werkt. En we verkopen tegelijk al meer verzekeringen dan we hadden verwacht.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.