Lars Speekenbrink van Bolt

Taxidienst Bolt ‘stelt chauffeurs altijd centraal’

Met Bolt is er sinds enkele maanden een nieuwe taxidienst actief op de Nederlandse markt. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen door de aangesloten chauffeurs centraal te stellen. Dat komt onder meer terug in scherpe commissies en de afstemming tussen de vraag naar vervoer en het aantal aangesloten chauffeurs. In de eerste maanden is het platform in Nederland al sterk gegroeid, vertelt Lars Speekenbrink in gesprek met TaxiPro.

Het verhaal van Bolt begint in 2013 in Estland. De toen 19-jarige Markus Villig vond dat er in de taximarkt veel verbeterd kon worden. De oplossing die hij ontwikkelde is uitgegroeid tot marktleider in Oost-Europa en Afrika. In West-Europa wordt sinds enkele jaren aan de weg getimmerd, met sinds afgelopen juli Nederland als nieuwste werkgebied.

Overigens werd in 2015 al eens de Nederlandse markt verkend, maar toen bleek de tijd nog niet rijp te zijn. Ditmaal bleek dat wel zo te zijn. Het platform is momenteel in Amsterdam en Haarlem actief. Tussen en rondom die twee steden vindt relatief veel taxivervoer plaats, wat voor Bolt een goed startpunt bood. De ambitie om uit te breiden naar andere steden in Nederland is er ook.

Lars Speekenbrink geeft leiding aan de Nederlandse operatie van Bolt. “In veel landen waar wij beginnen zijn vaak al andere taxi-apps actief. Toch weten we telkens weer snel een flink marktaandeel te verwerven. In Nederland is dat niet anders. We presteren hier zelfs boven verwachting.”

Beslissingen nemen

Dat snel verwerven van marktaandeel kan omdat Bolt naar eigen zeggen de chauffeurs altijd centraal zet. “Wij vragen met 15 procent een lagere commissie van chauffeurs dan andere diensten. Verder is communicatie met de chauffeurs een speerpunt. Als ze iemand van ons supportteam spreken, heeft die vrijwel altijd de kennis en bevoegdheid om een beslissing te nemen. Dat zorgt voor tevreden chauffeurs en dat werkt weer door in de tevredenheid van de klanten.”

Als er desondanks klachten zijn over chauffeurs, dan gaat Bolt daar met open vizier mee om. “Zo’n klacht wordt uiteraard afgehandeld, maar we vragen de chauffeur ook naar zijn kant van het verhaal. Als er iets fout is, dan grijpen we in. Maar elk verhaal heeft twee kanten en we nemen niet automatisch aan dat de chauffeur in de fout is gegaan. Deze werkwijze is alleen mogelijk met een supportteam dat verstand van zaken en vrijheid van handelen heeft.”

Balans tussen vraag en aanbod

Bolt werkt in Nederland nu samen met meer dan duizend chauffeurs. Opmerkelijk is echter dat er ook honderden op een wachtlijst staan. Als de vraag naar taxiritten via de app groeit, ontstaat er weer ruimte voor nieuwe aanbieders van dat vervoer. Speekenbrink: “Er moet een balans zijn tussen de aantallen chauffeurs en de vraag naar ritten. Als chauffeurs niet genoeg kunnen verdienen, vetrekken ze vaak weer. En dan heb je weer anderen nodig om ze te vervangen. Dat is een zinloze cyclus, vandaar dat wij het anders aanpakken.”

Bolt doet bepaalde dingen dus nadrukkelijk anders dan concurrent Uber. Speekenbrink vindt concurrentie een gezond fenomeen en ziet ook ruimte voor meerders spelers. “Het klinkt misschien raar, maar ik ben blij dat Uber er is. Zij hebben een aanzienlijk deel van de markt gebouwd waar wij nu ook in werken. En ik zie het als een compliment dat Uber op onze komst in Nederland reageerde door ook met kortingscodes voor klanten te gaan werken.”

“Dat hebben we eigenlijk geen enkel ander land gezien. Het is een teken dat Uber ons serieus neemt, en dat is terecht want in veel landen hebben wij meer marktaandeel dan Uber”, vervolgt Lars Speekenbrink. “Maar we gaan wel op een gezonde manier met elkaar om. Concurrentie ten koste van de markt iets wat we absoluut niet willen. En we zullen ons nooit negatief uitlaten over welke aanbieder van of bemiddelaar in taxivervoer dan ook. En zelf hebben we ook geen negatieve reacties op onze komst naar Nederland gehad.”

Goed besluit

Vanwege de piek in de eerste coronagolf werd de introductie van Bolt in Nederland wel met enkele maanden uitgesteld, maar in juli werd er alsnog gestart. Toen leek de taximarkt zich immers weer te gaan herstellen. De tweede golf maakte dat weer ongedaan, maar Speekenbrink is blij met de gang van zaken tot nu toe. Exacte aantallen ritten wil hij niet delen, maar hij spreekt wel van een groei van week op week van tientallen procenten.

“Ik vind dat we een heel goede beslissing hebben genomen door in juli te starten”, zegt Speekenbrink. “De markt was toen op een dieptepunt. Dat bood ons de kans om te helpen met terug opbouwen. Zo kunnen we van toegevoegde waarde zijn voor de chauffeurs. Zij waarderen dat en hun enthousiasme helpt weer om klanten aan te spreken. Daardoor zijn we snel gegroeid en ligt er een fundament waarop we verder kunnen bouwen als de markt verder herstelt.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

4 reacties op “Taxidienst Bolt ‘stelt chauffeurs altijd centraal’”

Jorg|26.11.20|19:24

Radouan verdient blijkbaar niet genoeg bij Bolt, hoeveel provisie zou hij krijgen hij voor het aanbrengen van een chauffeur?
Belachelijk dat dit soort links wordt toegestaan op Taxipro, al kunnen ze zelf ook wat van reclame(onderwerpjes)

Amrit Sewgobind|27.11.20|11:30

Interessant @LarsSpeeken van #Bolt. Kunnen jullie de chauffeurs dan ook garanderen dat de commissie altijd maximaal 15% blijft en eerlijk zijn over jullie lange termijn strategie. De ervaring leert (helaas) dat die bij platforms meestal inhoudt: verover zoveel mogelijk v/d markt + daarna gaan we zoveel mogelijk winst maken (lees: commissie omhoog).

Arthur Weegeman|28.11.20|12:09

Binnen 3 maanden de ritprijs (zelfde als uberx…) nog eens verlagen met 10%!
Dus die 15% commissie werd zodoende ff ongedaan gemaakt!
Gebakken lucht dus dit interview, sorry.