Video Travel Electric in TaxiPro TV

Van taxibedrijf naar MaaS-platform: inspannend maar kansrijk

Taxi Electric, het eerste volledig elektrische taxibedrijf in Europa, ging aan het begin van de coronacrisis failliet. Het maakte onder de naam Travel Electric een doorstart als aanbieder van Mobility as a Service (MaaS). Directeur Wouter Deelman noemt het een kansrijke stap, waarbij wel veel komt kijken.

De doorstart van het taxibedrijf als MaaS-platform werd besproken in de nieuwste uitzending van TaxiPro TV, waar Deelman te gast was. Hij raakte in januari 2019 betrokken bij Taxi Electric, volgens hem een bijzonder bedrijf dat is gestart vanuit een passie voor duurzaamheid. “Ze begonnen met Nissannetjes met een range van tachtig kilometer. Dat is het echte pionierswerk.”  

Een jaar nadat Deelman begon bij Taxi Electric en corona oplaaide in ons land, viel de omzet met 90 procent terug. De situatie bleek te onzeker voor aandeelhouders om opnieuw veel geld in het bedrijf te stoppen, maar zij bleken wel bereid tot een doorstart. “Er kwamen tien gegadigden die het wilden overnemen”, stelt Deelman, die zich ook meldde. Met zijn bod en ondernemingsplan werd hij de nieuwe eigenaar van het bedrijf dat verder ging als Travel Electric.

Liever met de E-bike of Felyx scooter

Volgens Deelman was de keuze voor de transitie naar MaaS snel gemaakt, omdat het al op de radar stond. Het bedrijf zag dat deelvervoer, ondanks corona, bedrijven begon aan te spreken. “Liever met een e-bike of een Felyx-scooter naar het werk dan met het OV. Dat was zeker in de omgeving van Amsterdam gebruikelijker geworden.” 

Daarnaast stelt hij dat het tijdens het MaaS Congres vorig jaar nog duidelijker werd dat de Nederlandse overheid veel geld had gestopt om deze initiatieven te ontwikkelen. “Het is een kansrijke richting als wij tegen bedrijven die klant bij ons zijn kunnen zeggen dat zij niet alleen de deelmobiliteit taxi kunnen bestellen, maar ook zes andere mobiliteitsvormen waarmee zij hun medewerkers kunnen faciliteren”. 

Benodigdheden voor de transitie

Om een MaaS-provider te kunnen worden, heeft het bedrijf in de afgelopen jaren al flinke slagen gemaakt, aldus de directeur. Hij legt uit dat er onder andere is geïnvesteerd in optimalisatie van de interne processen en automatisering. Verder wilde het bedrijf de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren door de klanttevredenheid te meten met een Kritieke Prestatie Indicator (KPI).

Er was al een app en een ditchpatch-platform, waarmee ritten verdeeld kunnen worden over de taxi’s. De andere mobiliteitsvormen moesten echter ook opgezet worden. “Hiervoor zijn wij een samenwerking aangegaan met Turnn”, een bedrijf dat software aanbiedt waarmee mobiliteitsvormen aan elkaar verbonden kunnen worden. “Zij leveren ons de technologie die wij inzetten voor onze klanten, in combinatie met de infrastructuur die we al hadden.” 

Meeprofiteren als bedrijf

Daarnaast moest worden geïnvesteerd in softwareontwikkeling met een zogenoemde TOMP-API, legt Deelman uit. “Dit is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat als eis is gesteld voor MaaS-pilots.” Hiermee kunnen MaaS-dienstverleners en vervoerders onder meer met elkaar communiceren over de beschikbaarheid van deelvoertuigen.

Niet voor elk taxibedrijf is het rendabel om deze investering te maken, stelt Deelman, maar vervoerders kunnen zich wel aansluiten en meeprofiteren. “Als een taxibedrijf of eenling in bijvoorbeeld Den Bosch een elektrische auto rijdt, kan het profiteren van onze TOMP-API. Als een klant in Eindhoven of Den Bosch via een MaaS-provider heel ergens anders in het land een taxirit bestelt, komt deze klant uiteindelijk via ons dan namelijk bij deze vervoerder terecht.” 

Proef van zes maanden

Een aantal bedrijven uit de klantengroep van Travel Electric heeft interesse getoond in een proef, waarbij er zes maanden gebruik mag worden gemaakt van het platform. “Zo kunnen zij hier ervaring mee opdoen”, stelt Deelman. “En dan helpen wij bij de inrichting van het aangepaste mobiliteitsbeleid”. Namen wil hij nog niet noemen, maar wel vertelt hij dat het gaat om een management consultant firma, een fashionbedrijf en een hotel.

Bekijk hieronder het volledige interview met Wouter Deelman:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Van taxibedrijf naar MaaS-platform: inspannend maar kansrijk”

Peter Vriens|19.03.21|13:09

Taxi Electric, het eerste volledig elektrische taxibedrijf in Europa ? Klopt dat ?

19 jan. 2011 — In de gemeente Utrecht rijden sinds gisteren 40 Greencabs ofwel groene taxi’s rond. Deze green cab taxi’s zijn volledig elektrisch en hebben …

GreenCab was zinkend schip met miljoenensubiside | Utrecht …

Waarom zou Travel Electric wel kansrijk zijn.

Jorg|19.03.21|14:51

Tja Peter de letters MaaS zijn weer eens gevallen, dat is een soort van natte droom op Taxipro.

Taxi Volendam|20.03.21|13:40

@ Jorg.
Het is op deze site al aangegeven:
Waar het aan schort is dat door zeg maar foute regelgeving een belangrijk deel van het Taxi vervoer uitgevoerd mag worden door een beperkt aantal bedrijven.
Het Maas-platform lost dat niet op, in tegendeel, de kosten ervan zijn hoog waardoor veel bedrijven deze keuze niet zullen maken.
Bovendien is er meer geavanceerde betaalbare Taxi Dispatch Software verkrijgbaar die veel aantrekkelijker is.
Door ondeugdelijke BCT wet is marktwerking verstoort.