TCZ ProAce

Taxicentrale Zwolle positief over rolstoelvervoer met bodemverlaging

Foto: Tribus

Personenbusjes van de types Jumpy, Expert, Vivaro en ProAce zijn zeer geschikt voor taxivervoer, maar het is minder bekend dat deze ook met bodemverlaging voor rolstoelvervoer beschikbaar zijn. Nu de
elektrische variant van deze types uitgebracht is met een WLTP-range tot 330 kilometer, komt de oplossing
voor elektrisch rolstoelvervoer weer een stap dichterbij. Taxicentrale Zwolle (TCZ) rijdt al twee jaar tot grote tevredenheid met deze rolstoelaanpassing van Tribus op de Toyota ProAce.

We spreken directeur Stan Ackermans op het terrein van Vervoersgroep Westemeijer; de verzamelnaam voor de bedrijven Taxicentrale Zwolle en Touringcarbedrijf IJsseltours. Binnen de Vervoersgroep werken ongeveer 300 personen en er rijden ruim 200 taxi’s en touringcars in verschillende werkgebieden. TCZ is verantwoordelijk voor alle ritten tot negen personen, van schoolvervoer tot zorgvervoer en taxiritten. Voor dit vervoerssegment werkt de groep regelmatig samen met Tribus voor de bouw van taxi-en rolstoelbussen.

Voordelen direct duidelijk

Op Taxi Expo in 2018 lanceerde Tribus het demomodel met bodemverlaging op de Toytota ProAce. Stan Ackermans van TCZ en Sjoerd van der Woude van Tribus raakten aan de praat en al gauw volgde er een demonstratie van de bodemverlaging. “Ik zag direct de grote voordelen van dit voertuig; een compacte negenpersoons minibus. Door het lage gewicht is het voertuig zeer zuinig in gebruik en ook flexibel in te zetten. Zo kan hij bijvoorbeeld elke parkeergarage in”, aldus Ackermans.

Het artikel gaat verder onder de foto

TCZ ProAce

“Het grootste nadeel vind ik dat er maar één rolstoelpassagier mee kan en dat de achterste bank alleen bereikbaar is via de stoel op de eerste zitrij, welke naar voren klapt. Dat is niet de meest makkelijke instap voor ouderen of mensen die moeilijk ter been zijn. Hoewel ik niet direct een specifieke bestemming had voor het voertuig, durfde ik dat experiment wel aan, ook omdat Sjoerd een mooie prijs had neergelegd.”

Lagere brandstofkosten

Ackermans vervolgt: “We zijn gestart met het voertuig inzetten voor regiotaxi en ziekenzorgvervoer. Deze ritten worden veelal ad hoc aangevraagd, waardoor het voertuig geen optimale bezetting haalde. Voor dit soort ritten blijkt een Caddy met één rolstoelplek middels bodemverlaging toch het meest geschikt. We rijden nu groepsvervoer met de ProAce en dat blijkt de ideale oplossing. We vervoeren leerlingen die naar een speciale school gaan op het traject Zwolle-Kampen-Haren (Groningen), een traject van ongeveer 135 kilometer. We komen nu goed uit qua bezetting: vier lopende passagiers en één rolstoelplek.”

We spreken ook Erik Assen, wagenparkbeheerder bij TCZ, die regelmatig feedback ontvangt over dit voertuig. “Onze chauffeurs zijn laaiend enthousiast over het voertuig, want het rijdt erg goed. Het scheelt enorm veel brandstof ten opzichte van een Sprinter of Crafter. Hij is compact, snel en rijdt lekker comfortabel. Ook zijn de ruimtes en het uitzicht voor de passagiers goed. We rijden nu nog de dieselvariant, maar ik denk zeker dat we switchen naar elektrisch, zodra dit gevraagd gaat worden vanuit de opdrachtgever.”

Het artikel gaat verder onder de foto

TCZ ProAce

Rolstoelaanpassing ook op elektrische busjes

De rolstoelaanpassing met bodemverlaging van Tribus kan toegepast worden op alle minibussen in het kleine segment zoals de Vivaro, Jumpy, Expert en ProAce. Deze types zijn recent ook uitgebracht als elektrische variant en ook op deze voertuigen kan de rolstoelaanpassing worden toegepast. Door het chassis te voorzien van een bodemverlaging ontstaat er een lagere hellingshoek vanaf de straat, waardoor de rolstoelpassagiers via het oprijplateau eenvoudig naar binnen gereden kunnen worden. Er kunnen acht passagiers mee, plus de chauffeur.

Voor het vervoeren van een rolstoelpassagier moeten er drie TriflexAIR stoelen opgeklapt worden, waardoor er vijf passagiers plus een rolstoelpassagier vervoerd kunnen worden. Het rolstoelvastzetsysteem werkt met XXL-gordels die vanuit de auto aangehaakt kunnen worden aan de rolstoel buiten. Zo kan de rolstoelpassagier veilig naar binnen worden gereden. Eenmaal binnen wordt de retractoren geblokkeerd middels de knop aan rechterzijkant en kunnen de achterste retractoren geplaatst worden. Na het aansluiten van de driepuntsgordel is de rolstoelpassagier klaar om vervoerd te worden.

TCZ ProAce

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxicentrale Zwolle positief over rolstoelvervoer met bodemverlaging | TaxiPro
TCZ ProAce

Taxicentrale Zwolle positief over rolstoelvervoer met bodemverlaging

Foto: Tribus

Personenbusjes van de types Jumpy, Expert, Vivaro en ProAce zijn zeer geschikt voor taxivervoer, maar het is minder bekend dat deze ook met bodemverlaging voor rolstoelvervoer beschikbaar zijn. Nu de
elektrische variant van deze types uitgebracht is met een WLTP-range tot 330 kilometer, komt de oplossing
voor elektrisch rolstoelvervoer weer een stap dichterbij. Taxicentrale Zwolle (TCZ) rijdt al twee jaar tot grote tevredenheid met deze rolstoelaanpassing van Tribus op de Toyota ProAce.

We spreken directeur Stan Ackermans op het terrein van Vervoersgroep Westemeijer; de verzamelnaam voor de bedrijven Taxicentrale Zwolle en Touringcarbedrijf IJsseltours. Binnen de Vervoersgroep werken ongeveer 300 personen en er rijden ruim 200 taxi’s en touringcars in verschillende werkgebieden. TCZ is verantwoordelijk voor alle ritten tot negen personen, van schoolvervoer tot zorgvervoer en taxiritten. Voor dit vervoerssegment werkt de groep regelmatig samen met Tribus voor de bouw van taxi-en rolstoelbussen.

Voordelen direct duidelijk

Op Taxi Expo in 2018 lanceerde Tribus het demomodel met bodemverlaging op de Toytota ProAce. Stan Ackermans van TCZ en Sjoerd van der Woude van Tribus raakten aan de praat en al gauw volgde er een demonstratie van de bodemverlaging. “Ik zag direct de grote voordelen van dit voertuig; een compacte negenpersoons minibus. Door het lage gewicht is het voertuig zeer zuinig in gebruik en ook flexibel in te zetten. Zo kan hij bijvoorbeeld elke parkeergarage in”, aldus Ackermans.

Het artikel gaat verder onder de foto

TCZ ProAce

“Het grootste nadeel vind ik dat er maar één rolstoelpassagier mee kan en dat de achterste bank alleen bereikbaar is via de stoel op de eerste zitrij, welke naar voren klapt. Dat is niet de meest makkelijke instap voor ouderen of mensen die moeilijk ter been zijn. Hoewel ik niet direct een specifieke bestemming had voor het voertuig, durfde ik dat experiment wel aan, ook omdat Sjoerd een mooie prijs had neergelegd.”

Lagere brandstofkosten

Ackermans vervolgt: “We zijn gestart met het voertuig inzetten voor regiotaxi en ziekenzorgvervoer. Deze ritten worden veelal ad hoc aangevraagd, waardoor het voertuig geen optimale bezetting haalde. Voor dit soort ritten blijkt een Caddy met één rolstoelplek middels bodemverlaging toch het meest geschikt. We rijden nu groepsvervoer met de ProAce en dat blijkt de ideale oplossing. We vervoeren leerlingen die naar een speciale school gaan op het traject Zwolle-Kampen-Haren (Groningen), een traject van ongeveer 135 kilometer. We komen nu goed uit qua bezetting: vier lopende passagiers en één rolstoelplek.”

We spreken ook Erik Assen, wagenparkbeheerder bij TCZ, die regelmatig feedback ontvangt over dit voertuig. “Onze chauffeurs zijn laaiend enthousiast over het voertuig, want het rijdt erg goed. Het scheelt enorm veel brandstof ten opzichte van een Sprinter of Crafter. Hij is compact, snel en rijdt lekker comfortabel. Ook zijn de ruimtes en het uitzicht voor de passagiers goed. We rijden nu nog de dieselvariant, maar ik denk zeker dat we switchen naar elektrisch, zodra dit gevraagd gaat worden vanuit de opdrachtgever.”

Het artikel gaat verder onder de foto

TCZ ProAce

Rolstoelaanpassing ook op elektrische busjes

De rolstoelaanpassing met bodemverlaging van Tribus kan toegepast worden op alle minibussen in het kleine segment zoals de Vivaro, Jumpy, Expert en ProAce. Deze types zijn recent ook uitgebracht als elektrische variant en ook op deze voertuigen kan de rolstoelaanpassing worden toegepast. Door het chassis te voorzien van een bodemverlaging ontstaat er een lagere hellingshoek vanaf de straat, waardoor de rolstoelpassagiers via het oprijplateau eenvoudig naar binnen gereden kunnen worden. Er kunnen acht passagiers mee, plus de chauffeur.

Voor het vervoeren van een rolstoelpassagier moeten er drie TriflexAIR stoelen opgeklapt worden, waardoor er vijf passagiers plus een rolstoelpassagier vervoerd kunnen worden. Het rolstoelvastzetsysteem werkt met XXL-gordels die vanuit de auto aangehaakt kunnen worden aan de rolstoel buiten. Zo kan de rolstoelpassagier veilig naar binnen worden gereden. Eenmaal binnen wordt de retractoren geblokkeerd middels de knop aan rechterzijkant en kunnen de achterste retractoren geplaatst worden. Na het aansluiten van de driepuntsgordel is de rolstoelpassagier klaar om vervoerd te worden.

TCZ ProAce

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.