Cruise in San Francisco. Foto: Cruise

Zelfrijdende taxi’s zonder ‘ingrijper’ de straat op in San Francisco

Cruise in San Francisco. Foto: Cruise

Cruise heeft een vergunning gekregen om vervoer met zelfrijdende taxi’s aan te bieden in de straten van de Amerikaanse stad San Francisco. Het verschil met zulke diensten die eerder al in de VS werden aangeboden, is dat in de voertuigen van Cruise zelfs geen medewerker aan boord is om in geval van nood in te grijpen.

Cruise, dat wordt gefinancierd door General Motors, heeft van de California Public Utilities Commission een vergunning gekregen om de dienst uit te rollen. Hoewel het feit dat er geen ‘safety drivers’ aan boord zullen zijn een nieuwe stap is in de uitrol van zelfrijdende taxi’s, zijn er wel voorwaarden aan de activiteiten van Cruise verbonden.

Niet rijden bij slecht weer

Zo mag het bedrijf maximaal dertig autonome taxi’s op de weg hebben en wordt de drukte in de Bay Area nadrukkelijk vermeden. Cruise mag alleen ritten aanbieden tussen 10 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends in de buurten buiten het centrum. Bij zware regen, hagel, ijzel of mist of andere slechte omstandigheden mogen de zelfrijdende taxi’s niet de weg op. En het delen van de voertuigen met vreemden is niet toegestaan; mensen mogen alleen samen in de taxi reizen als ze tot hetzelfde gezelschap behoren.

Geleidelijk uitrollen

Cruise zelf licht de stap toe in een blog met de titel ‘We’re going commercial’, wat ‘We gaan commercieel’ betekent. De vergunning markeert voor het bedrijf het omslagpunt tussen ontwikkelen en testen enerzijds en betaald vervoer met zelfrijdende taxi’s aanbieden anderzijds. Dat wil niet zeggen dat Cruise meteen de grenzen opzoekt van wat de vergunning toelaat. De dienstverlening zal geleidelijk worden uitgerold, waarbij een prettige ervaring voor de klanten het uitgangspunt vormt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zelfrijdende taxi’s zonder ‘ingrijper’ de straat op in San Francisco | TaxiPro
Cruise in San Francisco. Foto: Cruise

Zelfrijdende taxi’s zonder ‘ingrijper’ de straat op in San Francisco

Cruise in San Francisco. Foto: Cruise

Cruise heeft een vergunning gekregen om vervoer met zelfrijdende taxi’s aan te bieden in de straten van de Amerikaanse stad San Francisco. Het verschil met zulke diensten die eerder al in de VS werden aangeboden, is dat in de voertuigen van Cruise zelfs geen medewerker aan boord is om in geval van nood in te grijpen.

Cruise, dat wordt gefinancierd door General Motors, heeft van de California Public Utilities Commission een vergunning gekregen om de dienst uit te rollen. Hoewel het feit dat er geen ‘safety drivers’ aan boord zullen zijn een nieuwe stap is in de uitrol van zelfrijdende taxi’s, zijn er wel voorwaarden aan de activiteiten van Cruise verbonden.

Niet rijden bij slecht weer

Zo mag het bedrijf maximaal dertig autonome taxi’s op de weg hebben en wordt de drukte in de Bay Area nadrukkelijk vermeden. Cruise mag alleen ritten aanbieden tussen 10 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends in de buurten buiten het centrum. Bij zware regen, hagel, ijzel of mist of andere slechte omstandigheden mogen de zelfrijdende taxi’s niet de weg op. En het delen van de voertuigen met vreemden is niet toegestaan; mensen mogen alleen samen in de taxi reizen als ze tot hetzelfde gezelschap behoren.

Geleidelijk uitrollen

Cruise zelf licht de stap toe in een blog met de titel ‘We’re going commercial’, wat ‘We gaan commercieel’ betekent. De vergunning markeert voor het bedrijf het omslagpunt tussen ontwikkelen en testen enerzijds en betaald vervoer met zelfrijdende taxi’s aanbieden anderzijds. Dat wil niet zeggen dat Cruise meteen de grenzen opzoekt van wat de vergunning toelaat. De dienstverlening zal geleidelijk worden uitgerold, waarbij een prettige ervaring voor de klanten het uitgangspunt vormt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.