Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

KNV: taskforce Uber en Amsterdam niet de juiste aanpak

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer, vindt het opmerkelijk dat de gemeente Amsterdam met Uber een taskforce heeft opgericht om aan verkeersveiligheid te werken. “De regels voor opstap- en bestelmarkt hetzelfde maken en die streng handhaven, ligt meer voor de hand dan vier maanden met één marktpartij praten”, schrijft Andela in zijn column voor TaxiPro.

Op TaxiPro was te lezen dat de gemeente Amsterdam met één commerciële aanbieder van taxivervoer in de hoofdstad over verkeersveiligheid gaat praten. Er is een taskforce voor opgericht, die een ‘social charter’ moet presenteren. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat praat mee. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt dit niet de goede aanpak.

Waarom gaat een gemeente met een commerciële aanbieder van personenvervoer in overleg over de basisvoorwaarde veilig verkeersgedrag? Het hoort gewoon veilig te zijn en alle aanbieders zijn daar verantwoordelijk voor. Snel de regels voor opstap- en bestelmarkt hetzelfde maken en die streng handhaven, ligt  meer voor de hand dan vier maanden met één marktpartij praten.

Alleen informeren is niet genoeg

Waarom als gemeente samen met één taxi-aanbieder een plan maken dat misschien wel gevolgen gaat hebben voor meerdere marktspelers? Er zijn vele platformen, centrales en andere aanbieders van taxivervoer in Amsterdam. Het is niet genoeg om die alleen te informeren over wat wordt besproken.

Wat wordt de rol van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat? KNV wil al langer dat ‘Den Haag’ de gemeente Amsterdam gaat helpen om een gelijk speelveld te maken voor de bestelmarkt en de opstapmarkt. Nu lijkt het ministerie alleen om tafel te gaan om te praten over verkeersveiligheid en een ‘social charter’. Hopelijk gaat Infrastructuur en Waterstaat toch ook actief meehelpen bij het juridisch voor elkaar krijgen van een gelijk speelveld. Naar verluidt gaat de taskforce wel over dat onderwerp praten en worden andere stakeholders daar ook bij betrokken.

Belooft niet veel goeds

Wat is trouwens een social charter? Een Engels woordenboek zegt dat het een verklaring is voor de rechten, minimum lonen, maximale arbeidstijd en dergelijke is voor werkers. Een andere beschrijving komt neer op het maken van afspraken op een andere manier dan via wettelijke regels. Dit belooft niet veel goeds. Vrijblijvendheid troef. De commerciële partij in het charter koopt er positieve publiciteit en tijd mee. Dat is die partij niet kwalijk te nemen, maar de overheid wel. Die hoeft alleen de ervaringen in de geëxplodeerde markt voor het verhuren van woningen aan toeristen maar in het achterhoofd te houden. Daar leverden jarenlang praten, verklaren en beloven ook niets op.

Gelijke monniken, gelijke kappen

Kortom: het Amsterdamse taxibeleid moet niet gedeeltelijk in een vrijblijvend charter voor één marktpartij komen te staan, maar moet handhaafbaar zijn en zich richten op alle TTO’s, op alle reserveerplatforms die (nog) geen TTO-status hebben en op alle taxiondernemingen die besteld taxiwerk verzorgen. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Het is positief dat het nieuwe college van B&W van Amsterdam energie stopt in taxibeleid en zegt te streven naar een eerlijk speelveld voor alle ondernemers en chauffeurs. De Amsterdamse KNV-leden helpen via hun overleg met de gemeente graag om dat op de goede manier snel te bereiken.

Lees ook: Uber en Amsterdam starten taskforce verkeersveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “KNV: taskforce Uber en Amsterdam niet de juiste aanpak”

Peter Vriens|01.03.19|11:17

Om reden dat de BCT o.a. zou kunnen zorgen voor een eerlijk speelveld dan wel concurrentie, was KNV voor de BCT.
Daarnaast pleitte KNV ook voor de aanbestedingsgekte, b.v. de regiotaxi!
We zien nu de gevolgen van dit beleid.
Faillissementen zijn aan de orde van de dag,.. een eerlijk speelveld is er niet.
De multinationals melken ons uit en zitten reeds bij de overheid aan tafel.
Nu moet Den Haag ook nog gaan helpen de rotzooi ( eigen beleid) op te ruimen?
Droom ik of zo ??

taxibelangen STN|08.03.19|16:38

Waren niet juist de TTO’s destijds in het leven geroepen zodat de gemeente makkelijker met de taxibranche en ondernemers onder andere dit soort zaken kon bespreken en regelen? Dat de gemeente er nu voor kiest om juist met een andere partij een taskforce opricht laat duidelijk de verhoudingen zien tussen de gemeente en de TTO’s. Als Toegelaten Taxi Organisatie of bij een TTO aangesloten taxichauffeur zou ik me behoorlijk in mijn hemd gezet voelen.

KNV: taskforce Uber en Amsterdam niet de juiste aanpak | TaxiPro
Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

KNV: taskforce Uber en Amsterdam niet de juiste aanpak

Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer, vindt het opmerkelijk dat de gemeente Amsterdam met Uber een taskforce heeft opgericht om aan verkeersveiligheid te werken. “De regels voor opstap- en bestelmarkt hetzelfde maken en die streng handhaven, ligt meer voor de hand dan vier maanden met één marktpartij praten”, schrijft Andela in zijn column voor TaxiPro.

Op TaxiPro was te lezen dat de gemeente Amsterdam met één commerciële aanbieder van taxivervoer in de hoofdstad over verkeersveiligheid gaat praten. Er is een taskforce voor opgericht, die een ‘social charter’ moet presenteren. Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat praat mee. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt dit niet de goede aanpak.

Waarom gaat een gemeente met een commerciële aanbieder van personenvervoer in overleg over de basisvoorwaarde veilig verkeersgedrag? Het hoort gewoon veilig te zijn en alle aanbieders zijn daar verantwoordelijk voor. Snel de regels voor opstap- en bestelmarkt hetzelfde maken en die streng handhaven, ligt  meer voor de hand dan vier maanden met één marktpartij praten.

Alleen informeren is niet genoeg

Waarom als gemeente samen met één taxi-aanbieder een plan maken dat misschien wel gevolgen gaat hebben voor meerdere marktspelers? Er zijn vele platformen, centrales en andere aanbieders van taxivervoer in Amsterdam. Het is niet genoeg om die alleen te informeren over wat wordt besproken.

Wat wordt de rol van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat? KNV wil al langer dat ‘Den Haag’ de gemeente Amsterdam gaat helpen om een gelijk speelveld te maken voor de bestelmarkt en de opstapmarkt. Nu lijkt het ministerie alleen om tafel te gaan om te praten over verkeersveiligheid en een ‘social charter’. Hopelijk gaat Infrastructuur en Waterstaat toch ook actief meehelpen bij het juridisch voor elkaar krijgen van een gelijk speelveld. Naar verluidt gaat de taskforce wel over dat onderwerp praten en worden andere stakeholders daar ook bij betrokken.

Belooft niet veel goeds

Wat is trouwens een social charter? Een Engels woordenboek zegt dat het een verklaring is voor de rechten, minimum lonen, maximale arbeidstijd en dergelijke is voor werkers. Een andere beschrijving komt neer op het maken van afspraken op een andere manier dan via wettelijke regels. Dit belooft niet veel goeds. Vrijblijvendheid troef. De commerciële partij in het charter koopt er positieve publiciteit en tijd mee. Dat is die partij niet kwalijk te nemen, maar de overheid wel. Die hoeft alleen de ervaringen in de geëxplodeerde markt voor het verhuren van woningen aan toeristen maar in het achterhoofd te houden. Daar leverden jarenlang praten, verklaren en beloven ook niets op.

Gelijke monniken, gelijke kappen

Kortom: het Amsterdamse taxibeleid moet niet gedeeltelijk in een vrijblijvend charter voor één marktpartij komen te staan, maar moet handhaafbaar zijn en zich richten op alle TTO’s, op alle reserveerplatforms die (nog) geen TTO-status hebben en op alle taxiondernemingen die besteld taxiwerk verzorgen. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Het is positief dat het nieuwe college van B&W van Amsterdam energie stopt in taxibeleid en zegt te streven naar een eerlijk speelveld voor alle ondernemers en chauffeurs. De Amsterdamse KNV-leden helpen via hun overleg met de gemeente graag om dat op de goede manier snel te bereiken.

Lees ook: Uber en Amsterdam starten taskforce verkeersveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “KNV: taskforce Uber en Amsterdam niet de juiste aanpak”

Peter Vriens|01.03.19|11:17

Om reden dat de BCT o.a. zou kunnen zorgen voor een eerlijk speelveld dan wel concurrentie, was KNV voor de BCT.
Daarnaast pleitte KNV ook voor de aanbestedingsgekte, b.v. de regiotaxi!
We zien nu de gevolgen van dit beleid.
Faillissementen zijn aan de orde van de dag,.. een eerlijk speelveld is er niet.
De multinationals melken ons uit en zitten reeds bij de overheid aan tafel.
Nu moet Den Haag ook nog gaan helpen de rotzooi ( eigen beleid) op te ruimen?
Droom ik of zo ??

taxibelangen STN|08.03.19|16:38

Waren niet juist de TTO’s destijds in het leven geroepen zodat de gemeente makkelijker met de taxibranche en ondernemers onder andere dit soort zaken kon bespreken en regelen? Dat de gemeente er nu voor kiest om juist met een andere partij een taskforce opricht laat duidelijk de verhoudingen zien tussen de gemeente en de TTO’s. Als Toegelaten Taxi Organisatie of bij een TTO aangesloten taxichauffeur zou ik me behoorlijk in mijn hemd gezet voelen.