Taxibord station

Online platformen gelanceerd voor taxichauffeurs in coronatijd

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Sinds kort zijn er twee websites online die een platform willen zijn voor de taxibranche, die als gevolg van de coronacrisis zo goed als zonder werk zit. De ene site is er vooral voor taxichauffeurs in loondienst, terwijl de andere informatie biedt voor zzp’ers met een eigen taxibedrijf.

Coronataxi.nl is opgericht omdat er vanuit de landelijke overheid een gebrek aan erkenning wordt ervaren voor dit werk. Met name in het contractvervoer zijn veruit de meeste ritten weliswaar uitgevallen, maar dat neemt niet weg dat er door sommige chauffeurs nog steeds gewerkt wordt. “Stoppen is geen optie”, zo staat er te lezen, want voor sommige groepen passagiers is vervoer letterlijk van levensbelang. Denk daarbij aan mensen die geregeld naar het ziekenhuis moeten voor nierdialyse.

De initiatiefnemer van de site ziet taxichauffeur daarom als één van de cruciale beroepen in deze coronacrisis, maar die erkenning wordt tot op heden gemist. Coronataxi.nl wil een platform zijn waar taxichauffeurs met vragen en antwoorden elkaar vinden en waar mogelijk helpen, maar waar ze ook hun ei bij elkaar kwijt kunnen in deze uitdagende tijd.

Verder op weg

Take a Taxi, één van de toegelaten Taxi Organisaties in Amsterdam, heeft een website gelanceerd met informatie voor zzp-taxichauffeurs. Deze groep heeft het werk vrijwel tot nul gereduceerd zien worden doordat mensen nauwelijks meer reizen. De site bevat onder meer een overzicht van het laatste nieuws en helpt de bezoekers verder op weg op het gebied van verzekering, lease, bijstand en de steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen om de zzp’ers door de coronacrisis te helpen.

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis en de taxisector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Online platformen gelanceerd voor taxichauffeurs in coronatijd”

Max Rigter|23.03.20|20:15

Ik vind het een heel goed plan, bedankt beste initiatiefnemers! Wat ik ook zo vreemd vind, je hoort op de tv niemand praten over de taxichauffeurs, terwijl we zo ontzettend kwetsbaar zijn en we ook het virus zeer gemakkelijk zouden kunnen verspreiden. Ik vind eigenlijk dat we gewoon allemaal moeten stoppen. Ik rijd in ieder geval niet meer tot het helemaal voorbij is.

Herman Meijer|24.03.20|13:05

Helemaal niet rijden is geen optie wij moeten gewoon de dyalise patiënten rijden die kun je toch niet in de kou laten zitten en wat met mensen die voor bestraling moeten dat gaat gewoon door

Rik de Swart|24.03.20|18:28

Goed initiatief! Mijn voorstel aan politiek en zzp chauffeur is volgende:
Noodfonds taxi wat inhoudt dat chauffeur zijn taxi schorst en verzekering stop zet. Chauffeur biedt zich aan voor andere werkzaamheden voor min. 3maanden.Lease of afschrijving wordt opgeschort voor zolang chauffeur andere werkzaamheden verricht. Als chauffeur besluit te stoppen dit jaar en taxi verkoopt hoeft bpm niet terug betaald te worden. Chauffeur ziet verder af van bijstanduitkering want omzet andere werkzaamheden

Rik de Swart|24.03.20|18:32

Bij stoppen kan ook totale opgeschort lease/afschrijving kwijtgescholden worden, als chauffeur andere werk heeft en geen gebruik van uitkering heeft gedaan.

Goed sociaal plan, en goed voor taxibranche sanering en hervorming. Ben benieuwd hoe chauffeurs en politiek hierover denken.

Jorg|24.03.20|20:12

BPM niet terugbetalen bij stoppen ? nou hoe de politiek daarover denkt weet ik wel, droom lekker verder.

Arno Baas|25.03.20|19:27

Door het Corona virus was ik afgelopen 2 weken zo min mogelijk naar buiten geweest en ondertussen kreeg ik het nieuwe bct pas. Gisteren ben naar Icr Amsterdam geweest voor update. Zij zeiden dat het koek op is. Geen update. Ik vind het bizar dat we ook in deze moeilijke periode gestraft worden.De overheid zegt blijf thuis maar de cabman zegt kom voor update. We hebben de weg kwijt geraakt. Het is toch niet eerlijk om een nieuwe bct voor €1750 te kopen.Cabman moet zich schamen.

Jorg|25.03.20|23:06

@ Arno zuur ja maar je weet ook al sinds vorig jaar dat je moet updaten voor 20-03, dit is is goed gecommuniceerd vanuit Cabman ook dat hij het niet meer zou doen na deze datum, je had niet hoeven te wachten op die nieuwe pas met updaten dat kon al maanden.

Holland Taxi Peter Walgreen|26.03.20|13:35

Toch blijf ik het belachelijk vinden dat je om je bct te kunnen blijven gebruiken daar extra geld in de vorm van een update voor moet betalen, is mij en waarschijnlijk niemand verteld bij de aanschaf van een bct…..
Zou hetzelfde zijn als ik een nieuwe auto koop en de leverancier/fabrikant zegt na bijvoorbeeld 5 jaar: als u nu niet € 5000.00 betaald kunt u uw auto niet meer gebruiken.

Jorg|26.03.20|14:34

Ben ik het helemaal mee eens Peter, mocht er een update nodig zijn dan zou dit gratis moeten zijn, het is niet jou fout dat nodig is jij hebt een apparaat gekocht dat zou moeten blijven werken zonder verdere kosten.
Wat betreft Arno tja…

Online platformen gelanceerd voor taxichauffeurs in coronatijd | TaxiPro
Taxibord station

Online platformen gelanceerd voor taxichauffeurs in coronatijd

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Sinds kort zijn er twee websites online die een platform willen zijn voor de taxibranche, die als gevolg van de coronacrisis zo goed als zonder werk zit. De ene site is er vooral voor taxichauffeurs in loondienst, terwijl de andere informatie biedt voor zzp’ers met een eigen taxibedrijf.

Coronataxi.nl is opgericht omdat er vanuit de landelijke overheid een gebrek aan erkenning wordt ervaren voor dit werk. Met name in het contractvervoer zijn veruit de meeste ritten weliswaar uitgevallen, maar dat neemt niet weg dat er door sommige chauffeurs nog steeds gewerkt wordt. “Stoppen is geen optie”, zo staat er te lezen, want voor sommige groepen passagiers is vervoer letterlijk van levensbelang. Denk daarbij aan mensen die geregeld naar het ziekenhuis moeten voor nierdialyse.

De initiatiefnemer van de site ziet taxichauffeur daarom als één van de cruciale beroepen in deze coronacrisis, maar die erkenning wordt tot op heden gemist. Coronataxi.nl wil een platform zijn waar taxichauffeurs met vragen en antwoorden elkaar vinden en waar mogelijk helpen, maar waar ze ook hun ei bij elkaar kwijt kunnen in deze uitdagende tijd.

Verder op weg

Take a Taxi, één van de toegelaten Taxi Organisaties in Amsterdam, heeft een website gelanceerd met informatie voor zzp-taxichauffeurs. Deze groep heeft het werk vrijwel tot nul gereduceerd zien worden doordat mensen nauwelijks meer reizen. De site bevat onder meer een overzicht van het laatste nieuws en helpt de bezoekers verder op weg op het gebied van verzekering, lease, bijstand en de steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen om de zzp’ers door de coronacrisis te helpen.

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis en de taxisector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Online platformen gelanceerd voor taxichauffeurs in coronatijd”

Max Rigter|23.03.20|20:15

Ik vind het een heel goed plan, bedankt beste initiatiefnemers! Wat ik ook zo vreemd vind, je hoort op de tv niemand praten over de taxichauffeurs, terwijl we zo ontzettend kwetsbaar zijn en we ook het virus zeer gemakkelijk zouden kunnen verspreiden. Ik vind eigenlijk dat we gewoon allemaal moeten stoppen. Ik rijd in ieder geval niet meer tot het helemaal voorbij is.

Herman Meijer|24.03.20|13:05

Helemaal niet rijden is geen optie wij moeten gewoon de dyalise patiënten rijden die kun je toch niet in de kou laten zitten en wat met mensen die voor bestraling moeten dat gaat gewoon door

Rik de Swart|24.03.20|18:28

Goed initiatief! Mijn voorstel aan politiek en zzp chauffeur is volgende:
Noodfonds taxi wat inhoudt dat chauffeur zijn taxi schorst en verzekering stop zet. Chauffeur biedt zich aan voor andere werkzaamheden voor min. 3maanden.Lease of afschrijving wordt opgeschort voor zolang chauffeur andere werkzaamheden verricht. Als chauffeur besluit te stoppen dit jaar en taxi verkoopt hoeft bpm niet terug betaald te worden. Chauffeur ziet verder af van bijstanduitkering want omzet andere werkzaamheden

Rik de Swart|24.03.20|18:32

Bij stoppen kan ook totale opgeschort lease/afschrijving kwijtgescholden worden, als chauffeur andere werk heeft en geen gebruik van uitkering heeft gedaan.

Goed sociaal plan, en goed voor taxibranche sanering en hervorming. Ben benieuwd hoe chauffeurs en politiek hierover denken.

Jorg|24.03.20|20:12

BPM niet terugbetalen bij stoppen ? nou hoe de politiek daarover denkt weet ik wel, droom lekker verder.

Arno Baas|25.03.20|19:27

Door het Corona virus was ik afgelopen 2 weken zo min mogelijk naar buiten geweest en ondertussen kreeg ik het nieuwe bct pas. Gisteren ben naar Icr Amsterdam geweest voor update. Zij zeiden dat het koek op is. Geen update. Ik vind het bizar dat we ook in deze moeilijke periode gestraft worden.De overheid zegt blijf thuis maar de cabman zegt kom voor update. We hebben de weg kwijt geraakt. Het is toch niet eerlijk om een nieuwe bct voor €1750 te kopen.Cabman moet zich schamen.

Jorg|25.03.20|23:06

@ Arno zuur ja maar je weet ook al sinds vorig jaar dat je moet updaten voor 20-03, dit is is goed gecommuniceerd vanuit Cabman ook dat hij het niet meer zou doen na deze datum, je had niet hoeven te wachten op die nieuwe pas met updaten dat kon al maanden.

Holland Taxi Peter Walgreen|26.03.20|13:35

Toch blijf ik het belachelijk vinden dat je om je bct te kunnen blijven gebruiken daar extra geld in de vorm van een update voor moet betalen, is mij en waarschijnlijk niemand verteld bij de aanschaf van een bct…..
Zou hetzelfde zijn als ik een nieuwe auto koop en de leverancier/fabrikant zegt na bijvoorbeeld 5 jaar: als u nu niet € 5000.00 betaald kunt u uw auto niet meer gebruiken.

Jorg|26.03.20|14:34

Ben ik het helemaal mee eens Peter, mocht er een update nodig zijn dan zou dit gratis moeten zijn, het is niet jou fout dat nodig is jij hebt een apparaat gekocht dat zou moeten blijven werken zonder verdere kosten.
Wat betreft Arno tja…