Daklicht

Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De 4.000 euro tegemoetkoming voor bedrijven die zijn getroffen door de coronacrisis gaat aan de neus van taxibedrijven voorbij. Dit komt waarschijnlijk omdat er geen verbod op taxivervoer is en bedrijven niet gedwongen dicht zijn, zoals in veel andere sectoren wel het geval is.

Dat verbod op het uitvoeren van taxivervoer hing namelijk wel in de lucht. Maar in dat geval was ook doelgroepenvervoer dat nog altijd wordt gereden stil komen te staan. Zo vindt er in beperkte mate nog regiotaxivervoer plaats, maar ook leerlingenvervoer van ouders in cruciale beroepen zoals de zorg. En er vindt nog steeds voor een deel ziekenvervoer plaats, met name van mensen van wie het leven in gevaar komt als zij hun behandelingen in ziekenhuizen niet voort kunnen zetten.

Goed kunnen gebruiken

Dus hoewel het verbieden van taxivervoer niet mogelijk is, hebben de meeste bedrijven wel het overgrote deel van hun omzet verloren. Branchebreed is er misschien nog 10 procent van het contractvervoer over. En in de straattaxi, toch ook goed voor zo’n 15 procent van het taxivervoer in Nederland, is er zo mogelijk nog minder werk overgebleven. Veel zzp’ers en kleine ondernemingen hadden de eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro dan ook goed kunnen gebruiken om hun bedrijf door de coronacrisis te loodsen.

Taxivervoer en personenvervoer staan echter niet in de lijst met getroffen sectoren waarin bedrijven de 4.000 euro kunnen krijgen. Daarmee zit de sector in elk geval voor wat betreft het noodloket in een spagaat: het werk is niet verboden en de taxibedrijven zijn niet gedwongen dicht, maar inkomsten zijn er nog nauwelijks. De tegemoetkoming is er wel voor onder meer rijscholen, restaurants, musea, sportscholen en kapperszaken.

Foute beslissing

Brancheorganisatie KNV is niet verrast maar wel teleurgesteld over de gang van zaken, legt Hubert Andela uit. “We hielden hier rekening mee na eerdere uitleg over de regeling, maar het is een foute beslissing om bedrijven in onze sectoren uit te sluiten. Taxi- en touringcarvervoerders, zeker de kleinere bedrijven en zzp’ers, worden keihard getroffen door de vele verboden van het kabinet. Luchthavenvervoer, vervoer voor hotels, vervoer voor rederijen, vervoer van en naar horeca en cultuurvoorstellingen, enzovoorts: het valt allemaal weg.”

Voor het contactvervoer deed KNV eerder een oproep aan opdrachtgevers om het door de coronacrisis weggevallen vervoer toch (grotendeels) te vergoeden. Intussen is er goede hoop dat hier inderdaad iets in bereikt gaat worden, zegt Andela. “Maar dat geldt zeker niet voor die vervoerscategorieën die ik hiervoor noemde. Dit terwijl alle vaste kosten doorlopen.”

Ook geen loonkostencompensatie

Andela legt uit dat de situatie voor kleine taxi- en touringcarbedrijven zo mogelijk nóg problematischer is. “Eigenaren rijden daar vaak volop mee en er is doorgaans weinig personeel. Die bedrijven gaan dus ook niks of weinig hebben aan de NOW, de loonkostencompensatie. En zzp’ers met een taxi hebben wel de kosten voor de lease, de verzekeringen en voor hun aansluiting bij een centrale of een TTO die doorlopen. Dat kun je van de bijstandsuitkering waar ze dan wel recht op hebben echt niet betalen. Onze leden hadden dus voor deze tegemoetkoming in aanmerking moeten komen. We gaan er bij de overheid over aan de bel trekken, rechtstreeks en via VNO-NCW.”

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

19 reacties op “Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming”

Jaan Sean|27.03.20|19:36

Door de “ander half meter afstand houden” regel kunnen wij ons werk ook niet meer uitvoeren.
Hubert Andela mag wel beter zijn best doen voor ons.

Gerard Pas|27.03.20|20:38

Ik begrijp tevens ook dat de rijscholen wel gecompenseerd worden terwijl deze ook niet verplicht gesloten zijn. Vreemde gang van zaken! Ik hoop dat er alsnog een mogelijkheid is
om in aanmerking te komen voor deze tegemoetkoming.
Het blijft natuurlijk vreemd om iemand zijn markt weg te halen en vervolgens niets te compenseren.

Jorg|27.03.20|21:07

als ik zie wat KNV in doorsnee “voor elkaar krijgt” in Den Haag reken ik er nog maar even niet op…

Ben Aartsen|27.03.20|21:16

Schandalig. De 1,5 meter kan niet gehandhaafd worden en de KNV zal zich toch anders moeten opstellen in Den Haag! Het is dezelfde afstand als voor rijscholen. Onderscheid is niet hard te maken.
Het slappe gedrag van KNV stoort me al jaren. Daarom ben ik daar ook afgehaakt. Ook in de bpm kwestie laat men het allemaal maar gebeuren. Invloed van mevrouw Kroes wellicht?

Human Motamedi|27.03.20|22:58

Ergaan dan meer bedrijven omvallen en in de bijstand terechtkomen. Bovendien is dat geen goed voorbeeld om mensen te stimuleren om thuis te blijven. Taxi rijden zal zeker meer besmettingen betekenen. Slecht geregeld

Dennis Sleeswijk|27.03.20|23:22

Dit vindt ik deze keer wel een paniek bericht. De tweede kamer is op de hoogte van onze situatie. De taxi bedrijven zijn ook benoemd (zelfstandige zonder personeel) die meestal ook geen externe bedrijfspand hebben wat ook een voorwaarde was.
@Gerard Pas, Er is wel degelijk een verbod voor rijschoolhouders nog langer rijlessen te verzorgen (verplicht gesloten).
Overigens zitten de zelfstandige thuiskappers in hetzelfde schuitje die ook geen externe bedrijfspand hebben.

Ahmed Fatos Durak|28.03.20|00:12

Ik heb naast mijn taxi ook een rijschool. Helaas is de regeling voor de overgrote deel van rijschool houders niet van kracht. Omdat je een vestiging adres moet hebben op je kvk en geen thuis adres!
Hoog van de toren blazen dat ze goed voor jullie gaan zorgen en dan niet waarmaken.
Gadverdamme

Ahmed Fatos Durak|28.03.20|00:13

Dus ook al was deze regeling voor de taxi branche van toepassing dan hadden de meesten onder ons hier alsnog geen recht op omdat overgrote deel hun thuisadres als vestiging adres hebben.

Richard Walison|28.03.20|01:24

Gewoon stoppen met rijden geen zorgvervoer geen regio gewoon niks meer wat er nog te rijden is dekt niet eens de kosten voor auto en centrale plus dat je het risico loopt besmet te raken voor wat?

Dennis Sleeswijk|28.03.20|01:34

@Ahmed, dat klopt. Maar we zullen dit ook in perspectief moeten zien. Snelheid was geboden en vandaar de eerste regelingen de deur uit zonder loze beloften. Vervolgens kijkt de tweede kamer naar groepen die net buiten de boot vallen terwijl ze toch de negatieve gevolgen ondervinden van deze pandemie. Zo komen er nog aanpassingen om deze getroffen groepen alsnog bij te staan. Het budget is aanwezig.

Gerard|28.03.20|08:54

Ik zag dit al aankomen. Zoals zo vaak zitten wij weer in het verdomhoekje. Ondertussen is het beroep taxichauffeur een straf geworden. Ik voorspel een hele grote opschoning van de taximarkt.
Heeft ook weer zijn voordelen. Maar “ chauffeurs “ die hun geld op een andere manier verdienen wat laat ik in het midden gaan straks gewoon weer beginnen met “ nieuw “ geld ! Maar de serieuze beroepschauffeurs zijn het haasje

Ali Ates|28.03.20|09:26

wat

Ali Ates|28.03.20|09:32

Het was toch al te mooi om waar te zijn.
Dat word dan 3 maal 1500euro netto als je helemaal niet werkt die drie maanden van maart tot junie.

Plus een lening aanvragen van rond max 10.000 euro wat je pas rond nieuwjaar mag beginen afbetalen.

In ieder geval word het zware tijden.

Chris Theyse|28.03.20|10:49

De toezeggingen van de regering om iedereen te helpen waren inderdaad te mooi om waar te zijn. Ik kom niet in aanmerking voor die 4000 euro, terwijl mijn werkplek (de auto) toch niet mijn thuisadres is. Alle restuarants en culturele instellingen sluiten waardoor de omzet wegvalt en dan niet in aanmerking komen. Blij maken met een dode mus, noemen we dat.

Jeroen Jansen|28.03.20|12:22

Nieuwe petitie tegen de regering ivm de now regeling is vanaf nu te tekenen. Steun de taxibranche maximaal en teken massaal

https://coronataxi.petities.nl/

Bedankt namens coronataxi.nl

Henry van der Aa|28.03.20|12:28

Er is weinig keus het is nu ’tijdelijk’ stoppen of ziek worden op korte of iets langere termijn
#Blijf thuis …..

Rik de Swart|28.03.20|17:34

Chris: dat is een goed punt. Auto is externe werkplek, de meeste rijinstructeur hebben ook geen extern pand. Feitelijk hetzelfde. En rijscholen waren ook niet direct verboden, dat kwam later na die 1,5meter afstand

Arash Ayubzadeh|02.04.20|23:37

Laat die 1,5 meter even weg. Het gaat erom dat alle sectoren die gebruik van taxi of besteltaxi maken, dat niet meer doen, omdat ze thuis moeten blijven of omdat die sectoren niet meer werkzaam zijn waardoor wij geen inkomsten hebben maar wel verliezen. Daarom moeten wij wel in aanmerking komen voor de 4K noodhulp om de kosten te kunnen betalen.

John Devis|03.04.20|18:02

Kom op we gaan met z’n allen, ondanks alle verwarrende berichten er iets moois van maken, komt allemaal goed

Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming | TaxiPro
Daklicht

Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

De 4.000 euro tegemoetkoming voor bedrijven die zijn getroffen door de coronacrisis gaat aan de neus van taxibedrijven voorbij. Dit komt waarschijnlijk omdat er geen verbod op taxivervoer is en bedrijven niet gedwongen dicht zijn, zoals in veel andere sectoren wel het geval is.

Dat verbod op het uitvoeren van taxivervoer hing namelijk wel in de lucht. Maar in dat geval was ook doelgroepenvervoer dat nog altijd wordt gereden stil komen te staan. Zo vindt er in beperkte mate nog regiotaxivervoer plaats, maar ook leerlingenvervoer van ouders in cruciale beroepen zoals de zorg. En er vindt nog steeds voor een deel ziekenvervoer plaats, met name van mensen van wie het leven in gevaar komt als zij hun behandelingen in ziekenhuizen niet voort kunnen zetten.

Goed kunnen gebruiken

Dus hoewel het verbieden van taxivervoer niet mogelijk is, hebben de meeste bedrijven wel het overgrote deel van hun omzet verloren. Branchebreed is er misschien nog 10 procent van het contractvervoer over. En in de straattaxi, toch ook goed voor zo’n 15 procent van het taxivervoer in Nederland, is er zo mogelijk nog minder werk overgebleven. Veel zzp’ers en kleine ondernemingen hadden de eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro dan ook goed kunnen gebruiken om hun bedrijf door de coronacrisis te loodsen.

Taxivervoer en personenvervoer staan echter niet in de lijst met getroffen sectoren waarin bedrijven de 4.000 euro kunnen krijgen. Daarmee zit de sector in elk geval voor wat betreft het noodloket in een spagaat: het werk is niet verboden en de taxibedrijven zijn niet gedwongen dicht, maar inkomsten zijn er nog nauwelijks. De tegemoetkoming is er wel voor onder meer rijscholen, restaurants, musea, sportscholen en kapperszaken.

Foute beslissing

Brancheorganisatie KNV is niet verrast maar wel teleurgesteld over de gang van zaken, legt Hubert Andela uit. “We hielden hier rekening mee na eerdere uitleg over de regeling, maar het is een foute beslissing om bedrijven in onze sectoren uit te sluiten. Taxi- en touringcarvervoerders, zeker de kleinere bedrijven en zzp’ers, worden keihard getroffen door de vele verboden van het kabinet. Luchthavenvervoer, vervoer voor hotels, vervoer voor rederijen, vervoer van en naar horeca en cultuurvoorstellingen, enzovoorts: het valt allemaal weg.”

Voor het contactvervoer deed KNV eerder een oproep aan opdrachtgevers om het door de coronacrisis weggevallen vervoer toch (grotendeels) te vergoeden. Intussen is er goede hoop dat hier inderdaad iets in bereikt gaat worden, zegt Andela. “Maar dat geldt zeker niet voor die vervoerscategorieën die ik hiervoor noemde. Dit terwijl alle vaste kosten doorlopen.”

Ook geen loonkostencompensatie

Andela legt uit dat de situatie voor kleine taxi- en touringcarbedrijven zo mogelijk nóg problematischer is. “Eigenaren rijden daar vaak volop mee en er is doorgaans weinig personeel. Die bedrijven gaan dus ook niks of weinig hebben aan de NOW, de loonkostencompensatie. En zzp’ers met een taxi hebben wel de kosten voor de lease, de verzekeringen en voor hun aansluiting bij een centrale of een TTO die doorlopen. Dat kun je van de bijstandsuitkering waar ze dan wel recht op hebben echt niet betalen. Onze leden hadden dus voor deze tegemoetkoming in aanmerking moeten komen. We gaan er bij de overheid over aan de bel trekken, rechtstreeks en via VNO-NCW.”

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

19 reacties op “Taxibedrijven kunnen fluiten naar 4.000 euro tegemoetkoming”

Jaan Sean|27.03.20|19:36

Door de “ander half meter afstand houden” regel kunnen wij ons werk ook niet meer uitvoeren.
Hubert Andela mag wel beter zijn best doen voor ons.

Gerard Pas|27.03.20|20:38

Ik begrijp tevens ook dat de rijscholen wel gecompenseerd worden terwijl deze ook niet verplicht gesloten zijn. Vreemde gang van zaken! Ik hoop dat er alsnog een mogelijkheid is
om in aanmerking te komen voor deze tegemoetkoming.
Het blijft natuurlijk vreemd om iemand zijn markt weg te halen en vervolgens niets te compenseren.

Jorg|27.03.20|21:07

als ik zie wat KNV in doorsnee “voor elkaar krijgt” in Den Haag reken ik er nog maar even niet op…

Ben Aartsen|27.03.20|21:16

Schandalig. De 1,5 meter kan niet gehandhaafd worden en de KNV zal zich toch anders moeten opstellen in Den Haag! Het is dezelfde afstand als voor rijscholen. Onderscheid is niet hard te maken.
Het slappe gedrag van KNV stoort me al jaren. Daarom ben ik daar ook afgehaakt. Ook in de bpm kwestie laat men het allemaal maar gebeuren. Invloed van mevrouw Kroes wellicht?

Human Motamedi|27.03.20|22:58

Ergaan dan meer bedrijven omvallen en in de bijstand terechtkomen. Bovendien is dat geen goed voorbeeld om mensen te stimuleren om thuis te blijven. Taxi rijden zal zeker meer besmettingen betekenen. Slecht geregeld

Dennis Sleeswijk|27.03.20|23:22

Dit vindt ik deze keer wel een paniek bericht. De tweede kamer is op de hoogte van onze situatie. De taxi bedrijven zijn ook benoemd (zelfstandige zonder personeel) die meestal ook geen externe bedrijfspand hebben wat ook een voorwaarde was.
@Gerard Pas, Er is wel degelijk een verbod voor rijschoolhouders nog langer rijlessen te verzorgen (verplicht gesloten).
Overigens zitten de zelfstandige thuiskappers in hetzelfde schuitje die ook geen externe bedrijfspand hebben.

Ahmed Fatos Durak|28.03.20|00:12

Ik heb naast mijn taxi ook een rijschool. Helaas is de regeling voor de overgrote deel van rijschool houders niet van kracht. Omdat je een vestiging adres moet hebben op je kvk en geen thuis adres!
Hoog van de toren blazen dat ze goed voor jullie gaan zorgen en dan niet waarmaken.
Gadverdamme

Ahmed Fatos Durak|28.03.20|00:13

Dus ook al was deze regeling voor de taxi branche van toepassing dan hadden de meesten onder ons hier alsnog geen recht op omdat overgrote deel hun thuisadres als vestiging adres hebben.

Richard Walison|28.03.20|01:24

Gewoon stoppen met rijden geen zorgvervoer geen regio gewoon niks meer wat er nog te rijden is dekt niet eens de kosten voor auto en centrale plus dat je het risico loopt besmet te raken voor wat?

Dennis Sleeswijk|28.03.20|01:34

@Ahmed, dat klopt. Maar we zullen dit ook in perspectief moeten zien. Snelheid was geboden en vandaar de eerste regelingen de deur uit zonder loze beloften. Vervolgens kijkt de tweede kamer naar groepen die net buiten de boot vallen terwijl ze toch de negatieve gevolgen ondervinden van deze pandemie. Zo komen er nog aanpassingen om deze getroffen groepen alsnog bij te staan. Het budget is aanwezig.

Gerard|28.03.20|08:54

Ik zag dit al aankomen. Zoals zo vaak zitten wij weer in het verdomhoekje. Ondertussen is het beroep taxichauffeur een straf geworden. Ik voorspel een hele grote opschoning van de taximarkt.
Heeft ook weer zijn voordelen. Maar “ chauffeurs “ die hun geld op een andere manier verdienen wat laat ik in het midden gaan straks gewoon weer beginnen met “ nieuw “ geld ! Maar de serieuze beroepschauffeurs zijn het haasje

Ali Ates|28.03.20|09:26

wat

Ali Ates|28.03.20|09:32

Het was toch al te mooi om waar te zijn.
Dat word dan 3 maal 1500euro netto als je helemaal niet werkt die drie maanden van maart tot junie.

Plus een lening aanvragen van rond max 10.000 euro wat je pas rond nieuwjaar mag beginen afbetalen.

In ieder geval word het zware tijden.

Chris Theyse|28.03.20|10:49

De toezeggingen van de regering om iedereen te helpen waren inderdaad te mooi om waar te zijn. Ik kom niet in aanmerking voor die 4000 euro, terwijl mijn werkplek (de auto) toch niet mijn thuisadres is. Alle restuarants en culturele instellingen sluiten waardoor de omzet wegvalt en dan niet in aanmerking komen. Blij maken met een dode mus, noemen we dat.

Jeroen Jansen|28.03.20|12:22

Nieuwe petitie tegen de regering ivm de now regeling is vanaf nu te tekenen. Steun de taxibranche maximaal en teken massaal

https://coronataxi.petities.nl/

Bedankt namens coronataxi.nl

Henry van der Aa|28.03.20|12:28

Er is weinig keus het is nu ’tijdelijk’ stoppen of ziek worden op korte of iets langere termijn
#Blijf thuis …..

Rik de Swart|28.03.20|17:34

Chris: dat is een goed punt. Auto is externe werkplek, de meeste rijinstructeur hebben ook geen extern pand. Feitelijk hetzelfde. En rijscholen waren ook niet direct verboden, dat kwam later na die 1,5meter afstand

Arash Ayubzadeh|02.04.20|23:37

Laat die 1,5 meter even weg. Het gaat erom dat alle sectoren die gebruik van taxi of besteltaxi maken, dat niet meer doen, omdat ze thuis moeten blijven of omdat die sectoren niet meer werkzaam zijn waardoor wij geen inkomsten hebben maar wel verliezen. Daarom moeten wij wel in aanmerking komen voor de 4K noodhulp om de kosten te kunnen betalen.

John Devis|03.04.20|18:02

Kom op we gaan met z’n allen, ondanks alle verwarrende berichten er iets moois van maken, komt allemaal goed