Woede en teleurstelling: ‘Hoe houdt mijn taxibedrijf dit vol?’

Foto: ProMedia

Taxiondernemer Albert de Jager had twee weken geleden nog goede hoop dat zijn bedrijf de coronacrisis zou overleven. Nu is hij “woedend en teleurgesteld” omdat zijn taxibedrijf naast alle overheidsregelingen voor financiële steun aan ondernemers blijkt te grijpen.

De Jager is sinds enkele jaren actief met het bedrijf LuchthavenExpress, dat zakelijke reizigers en vakantiegangers naar vliegvelden vervoert, vooral Schiphol. Dat ging de laatste jaren goed en tot een paar weken geleden was er eigenlijk niets aan de hand. “Onze agenda begon al goed vol te lopen voor de meivakantie en de zomervakantie. Zelfs voor de herfstvakantie stonden er al boekingen. In januari hadden we 28 procent meer omzet ten opzichte van een jaar eerder, in februari zelfs 38 procent. Het ging ons voor de wind.”

Minder dan 5 procent omzet over

Maar toen begon het coronavirus ook in Nederland voor serieuze problemen te zorgen. Het kabinet nam steeds strengere maatregelen en het taxivervoer kwam al snel voor een groot deel tot stilstand. Mensen vliegen nauwelijks mee dus ze hoeven ook niet naar het vliegveld te worden gebracht. “De annuleringen stroomden binnen en de boekingen bleven uit. Als ik de omzet van maart 2020 vergelijk met die van maart 2019, dan is er minder dan 5 procent van over.”

De Jager en de zzp’ers die voor hem rijden hadden al snel weinig meer te doen. Toch zat hij niet bij de pakken neer. “We hebben wat vet op de botten”, zei hij tegen TaxiPro toen hij vertelde over de gratis boodschappenservice voor hulpbehoevenden die hij had opgestart. En hij had vertrouwen in een regering die beloofde bedrijven die direct worden getroffen door de coronacrisis te steunen met diverse maatregelen. “Dat gaf hoop dat we het zouden redden. En het maakte me ook trots dat ik me geen zorgen hoefde te maken, trots op mijn land.”

‘Ik krijg helemaal niks’

De omzet liep zoals gezegd terug. Maar Albert de Jager vertrouwde op de hulp van de regering. “Die kwam met mooie woorden over een éénmalige uitkering van 4.000 euro en 20 miljard euro aan steun voor het bedrijfsleven. Maar nu blijk dat die tegemoetkoming van 4.000 euro niet voor taxibedrijven is. En de overige maatregelen gelden ook niet voor ons. Dus ik krijg helemaal niks, nakkes, nada.”

De Jager zit naar eigen zeggen vol ongeloof, woede en verdriet. “Premier Mark Rutte beloofde steun en hulp voor direct getroffen bedrijven. We konden op hem rekenen.” Als de reisbranche inderdaad tot 1 juni platligt, kost dat zijn bedrijf drie volle maanden aan omzet. “Dan is 4.000 euro een leuke fooi, maar in elk geval iets om je aan vast te klampen. Een stukje waardering en hulp voor bedrijven die willen vechten voor hun bestaan. En nu? Ik krijg niks omdat ik een taxibedrijf heb en blijkbaar buiten alle regelingen val.”

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Woede en teleurstelling: ‘Hoe houdt mijn taxibedrijf dit vol?’”

Donald Lakemond|28.03.20|11:30

De omzet is inderdaad nog maar 5%. De overheid gooit alles dicht waar de taxi afhankelijk van is. Nauwelijks vliegverkeer, horeca, restaurants, bioscopen, theaters, evenementen en scholen dicht. De bedrijven hebben hun werknemers opdracht gegeven om niet meer te reizen, ook geen zakelijke vervoer meer. 7 van de 8 voertuigen staan stil en tien man thuis. Overleven? Mag toch hopen dat de overheid inziet dat dit niet de bedoeling is dat 10 mensen zonder werk komen te zitten en een bedrijf sneuvelt

Donald Lakemond|28.03.20|11:34

Vijf jaar lang het snot voor de ogen gewerkt om te komen van niets naar acht voertuigen en tien man personeel. Hoop geïnvesteerd, en een pech jaar achter de rug en dan nu dit. Woedend? Ja, en dat nog zacht uitgedrukt.

Jeroen Jansen|28.03.20|12:26

Nieuwe petitie tegen de regering ivm de now regeling is vanaf nu te tekenen. Steun de taxibranche maximaal en teken massaal

https://coronataxi.petities.nl/

Bedankt namens coronataxi.nl

Roxana Ponder|28.03.20|13:46

https://taxibrancheook.petities.nl/

Teken en deel de petitie waarin wij de minister verzoeken om de taxibranche ook op te nemen in de lijst van branches die aanspraak maken op de €4000,- tegemoetkoming!

https://taxibrancheook.petities.nl/

Roel Sannes|28.03.20|16:55

In het verhaal staat Mark Rutte. Degenen die deze regering hebben gekozen komen er nu wel achter: Mark Rutte is een gladde prater maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hij is erg goed in woord maar niet in daad. Hij praat zo veel mogelijk overal omheen. Dus veel slap gelul en weinig daden.
En trouwens: wie weet in een situatie als deze nu precies wat er gedaan moet worden? Niemand. Waar is al dat geld dat naar de EU is gegaan? Gebruiken in al de landen.

Marco Mens|28.03.20|18:14

Blijkbaar zijn de woorden van Minister Wiebes toch niet zo onhandig geweest. En wordt de kleine ondernemer/ZZP-er als nog het onderspit delven. Onze collega Erwin van Eekhout heeft hier een steekhoudend artikel aan gewijd op zijn LinkedIn. Het niet ondersteunen van de kleine ondernemer/ZZPer zou in de hand werken dat hij in overlevingsstand gaat en mogelijk onverantwoorde risico’s zou kunnen gaan nemen. Waarom KLM wel ondersteunen en een kleine ondernemer/zzp-er niet! De omzet van zzp Nederland.

Marco Mens|28.03.20|18:16

Is vele malen hoger als van KLM! Citaat uit bericht van Erwin :” De onderschatting van het probleem en de grote risico’s van deze houding voor de volksgezondheid.
Nederland heeft ongeveer 1,1miljoen ZZP-ers. Samen zijn zij goed voor een omzet van 42 miljard Euro (bron CBS 2018/19). Ter vergelijking, de KLM heeft een jaaromzet van 2,9 miljard Euro. Het is dus ronduit economische suïcide om deze ZZP-ers aan hun lot over te laten en failliet te laten gaan“

Theo Hoogmoed|28.03.20|22:57

ZZP-ers dienen bij hun gemeente een uitkering van € 1500 aan te vragen en die wordt binnen 3 weken uitbetaald (normaal duurt de aanvraag voor bijstand 6-8 weken).
De uitkering behoeft niet te worden terugbetaald.

Marco Mens|28.03.20|23:13

@Theo Hoogmoed.. vooralsnog alleen een inventarisering en de uitkeringsinstantie stuurt je dan een brief met ik citeer maar weer. “ We begrijpen dat u als ondernemer/zzp-er in een vervelende en onzekere situatie zit en dat u graag duidelijkheid wilt hebben of u deze vergoeding krijgt, hoeveel en wanneer.

Marco Mens|28.03.20|23:16

Op dit moment kunnen wij u helaas die duidelijkheid nog niet geven. Dat komt omdat wij zelf van het Rijk nog geen duidelijkheid hebben over de uitvoering van die regeling.
Wanneer meer bekend is
Zodra er meer bekend is hoort u dat persoonlijk via de e-mail van ons. Dan weten wij ook of we nog aanvullende gegevens van u nodig hebben.“

Of te wel niets is zeker!!! Dus waar u de drie weken vandaan haalt?? Geen €4000, miss €1500 afhankelijk van uw situatie is dat MaxImaal.

Marco Mens|28.03.20|23:22

Vul allemaal via deze luw vergeten code in via onderstaande link https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/signaal-vergeten-sbi-codes-wssl

SBI CODE IS 4932 (Vervoer per Taxi).

En bij de toelichting:

Door de overheidsmaatregelen op de horeca en luchtvaart is onze branche zwaar aangetast. De taxibranche is onlosmakelijk verbonden met bovenstaande branches. Hierdoor zien wij een vermindering van circa 90% op onze omzet.

Woede en teleurstelling: ‘Hoe houdt mijn taxibedrijf dit vol?’ | TaxiPro

Woede en teleurstelling: ‘Hoe houdt mijn taxibedrijf dit vol?’

Foto: ProMedia

Taxiondernemer Albert de Jager had twee weken geleden nog goede hoop dat zijn bedrijf de coronacrisis zou overleven. Nu is hij “woedend en teleurgesteld” omdat zijn taxibedrijf naast alle overheidsregelingen voor financiële steun aan ondernemers blijkt te grijpen.

De Jager is sinds enkele jaren actief met het bedrijf LuchthavenExpress, dat zakelijke reizigers en vakantiegangers naar vliegvelden vervoert, vooral Schiphol. Dat ging de laatste jaren goed en tot een paar weken geleden was er eigenlijk niets aan de hand. “Onze agenda begon al goed vol te lopen voor de meivakantie en de zomervakantie. Zelfs voor de herfstvakantie stonden er al boekingen. In januari hadden we 28 procent meer omzet ten opzichte van een jaar eerder, in februari zelfs 38 procent. Het ging ons voor de wind.”

Minder dan 5 procent omzet over

Maar toen begon het coronavirus ook in Nederland voor serieuze problemen te zorgen. Het kabinet nam steeds strengere maatregelen en het taxivervoer kwam al snel voor een groot deel tot stilstand. Mensen vliegen nauwelijks mee dus ze hoeven ook niet naar het vliegveld te worden gebracht. “De annuleringen stroomden binnen en de boekingen bleven uit. Als ik de omzet van maart 2020 vergelijk met die van maart 2019, dan is er minder dan 5 procent van over.”

De Jager en de zzp’ers die voor hem rijden hadden al snel weinig meer te doen. Toch zat hij niet bij de pakken neer. “We hebben wat vet op de botten”, zei hij tegen TaxiPro toen hij vertelde over de gratis boodschappenservice voor hulpbehoevenden die hij had opgestart. En hij had vertrouwen in een regering die beloofde bedrijven die direct worden getroffen door de coronacrisis te steunen met diverse maatregelen. “Dat gaf hoop dat we het zouden redden. En het maakte me ook trots dat ik me geen zorgen hoefde te maken, trots op mijn land.”

‘Ik krijg helemaal niks’

De omzet liep zoals gezegd terug. Maar Albert de Jager vertrouwde op de hulp van de regering. “Die kwam met mooie woorden over een éénmalige uitkering van 4.000 euro en 20 miljard euro aan steun voor het bedrijfsleven. Maar nu blijk dat die tegemoetkoming van 4.000 euro niet voor taxibedrijven is. En de overige maatregelen gelden ook niet voor ons. Dus ik krijg helemaal niks, nakkes, nada.”

De Jager zit naar eigen zeggen vol ongeloof, woede en verdriet. “Premier Mark Rutte beloofde steun en hulp voor direct getroffen bedrijven. We konden op hem rekenen.” Als de reisbranche inderdaad tot 1 juni platligt, kost dat zijn bedrijf drie volle maanden aan omzet. “Dan is 4.000 euro een leuke fooi, maar in elk geval iets om je aan vast te klampen. Een stukje waardering en hulp voor bedrijven die willen vechten voor hun bestaan. En nu? Ik krijg niks omdat ik een taxibedrijf heb en blijkbaar buiten alle regelingen val.”

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Woede en teleurstelling: ‘Hoe houdt mijn taxibedrijf dit vol?’”

Donald Lakemond|28.03.20|11:30

De omzet is inderdaad nog maar 5%. De overheid gooit alles dicht waar de taxi afhankelijk van is. Nauwelijks vliegverkeer, horeca, restaurants, bioscopen, theaters, evenementen en scholen dicht. De bedrijven hebben hun werknemers opdracht gegeven om niet meer te reizen, ook geen zakelijke vervoer meer. 7 van de 8 voertuigen staan stil en tien man thuis. Overleven? Mag toch hopen dat de overheid inziet dat dit niet de bedoeling is dat 10 mensen zonder werk komen te zitten en een bedrijf sneuvelt

Donald Lakemond|28.03.20|11:34

Vijf jaar lang het snot voor de ogen gewerkt om te komen van niets naar acht voertuigen en tien man personeel. Hoop geïnvesteerd, en een pech jaar achter de rug en dan nu dit. Woedend? Ja, en dat nog zacht uitgedrukt.

Jeroen Jansen|28.03.20|12:26

Nieuwe petitie tegen de regering ivm de now regeling is vanaf nu te tekenen. Steun de taxibranche maximaal en teken massaal

https://coronataxi.petities.nl/

Bedankt namens coronataxi.nl

Roxana Ponder|28.03.20|13:46

https://taxibrancheook.petities.nl/

Teken en deel de petitie waarin wij de minister verzoeken om de taxibranche ook op te nemen in de lijst van branches die aanspraak maken op de €4000,- tegemoetkoming!

https://taxibrancheook.petities.nl/

Roel Sannes|28.03.20|16:55

In het verhaal staat Mark Rutte. Degenen die deze regering hebben gekozen komen er nu wel achter: Mark Rutte is een gladde prater maar daar is dan ook alles mee gezegd. Hij is erg goed in woord maar niet in daad. Hij praat zo veel mogelijk overal omheen. Dus veel slap gelul en weinig daden.
En trouwens: wie weet in een situatie als deze nu precies wat er gedaan moet worden? Niemand. Waar is al dat geld dat naar de EU is gegaan? Gebruiken in al de landen.

Marco Mens|28.03.20|18:14

Blijkbaar zijn de woorden van Minister Wiebes toch niet zo onhandig geweest. En wordt de kleine ondernemer/ZZP-er als nog het onderspit delven. Onze collega Erwin van Eekhout heeft hier een steekhoudend artikel aan gewijd op zijn LinkedIn. Het niet ondersteunen van de kleine ondernemer/ZZPer zou in de hand werken dat hij in overlevingsstand gaat en mogelijk onverantwoorde risico’s zou kunnen gaan nemen. Waarom KLM wel ondersteunen en een kleine ondernemer/zzp-er niet! De omzet van zzp Nederland.

Marco Mens|28.03.20|18:16

Is vele malen hoger als van KLM! Citaat uit bericht van Erwin :” De onderschatting van het probleem en de grote risico’s van deze houding voor de volksgezondheid.
Nederland heeft ongeveer 1,1miljoen ZZP-ers. Samen zijn zij goed voor een omzet van 42 miljard Euro (bron CBS 2018/19). Ter vergelijking, de KLM heeft een jaaromzet van 2,9 miljard Euro. Het is dus ronduit economische suïcide om deze ZZP-ers aan hun lot over te laten en failliet te laten gaan“

Theo Hoogmoed|28.03.20|22:57

ZZP-ers dienen bij hun gemeente een uitkering van € 1500 aan te vragen en die wordt binnen 3 weken uitbetaald (normaal duurt de aanvraag voor bijstand 6-8 weken).
De uitkering behoeft niet te worden terugbetaald.

Marco Mens|28.03.20|23:13

@Theo Hoogmoed.. vooralsnog alleen een inventarisering en de uitkeringsinstantie stuurt je dan een brief met ik citeer maar weer. “ We begrijpen dat u als ondernemer/zzp-er in een vervelende en onzekere situatie zit en dat u graag duidelijkheid wilt hebben of u deze vergoeding krijgt, hoeveel en wanneer.

Marco Mens|28.03.20|23:16

Op dit moment kunnen wij u helaas die duidelijkheid nog niet geven. Dat komt omdat wij zelf van het Rijk nog geen duidelijkheid hebben over de uitvoering van die regeling.
Wanneer meer bekend is
Zodra er meer bekend is hoort u dat persoonlijk via de e-mail van ons. Dan weten wij ook of we nog aanvullende gegevens van u nodig hebben.“

Of te wel niets is zeker!!! Dus waar u de drie weken vandaan haalt?? Geen €4000, miss €1500 afhankelijk van uw situatie is dat MaxImaal.

Marco Mens|28.03.20|23:22

Vul allemaal via deze luw vergeten code in via onderstaande link https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19/signaal-vergeten-sbi-codes-wssl

SBI CODE IS 4932 (Vervoer per Taxi).

En bij de toelichting:

Door de overheidsmaatregelen op de horeca en luchtvaart is onze branche zwaar aangetast. De taxibranche is onlosmakelijk verbonden met bovenstaande branches. Hierdoor zien wij een vermindering van circa 90% op onze omzet.